T20 Super Sport X6 Hustler een oneindige historie...

"RG Gamma: wordt daar nog aan gewerkt?"

Jawel, maar vraag me niet wanneer. De kabelboom gemonteerd, het voor- en achterlicht en de stuurschakelaars. Jaartje geleden aangeschafte accu gevuld met zuur en opgeladen. Er ontplofte niets en hij leverde 12.67 volt na het laden.

Het dim-en grootlicht werkte meteen. Zo ook de tellerverlichting en singnaallampje voor groot licht. Achterlicht had een massa probleem. Komt vaker voor, maar dit maal geen roest, maar te nieuwe lak. Heb een massadraadje bijgetrokken. Niet origineel, sorry Michio, maar wel functioneel. Vervolgens slecht een klein pitje aan het branden na het bedienen van de remlicht schakelaar: draadjes gewisseld bij het achterlicht. Nog even de massa checken voor het parkeerlicht vooraan.

Het nieuw verchroomde ketting scherm gemonteerd, daarvoor eerst opnieuw M5 gesneden door het chroom, nikkel en koper, voor het achterste bevestigingsschroefje.

Een NOS 41 achtertandwiel en nieuw 13 tanden voortandwiel gemonteerd (eerste montage is 14 tanden, maar die had Marcel niet). DID 525 - 100 ketting is nu twee schakels te lagen. Voor een paar tientjes de HBM ketting pons aanschaffen denk ik.

Het olie systeem checken en vullen, de puntjes controleren en afstellen. Dan Competition 102 met 2% olie er in. Paar reserve bougietjes aanschaffen.

En dan....
full
 
En iedereen maar denken dat hier niets gebeurt....(wat doorgaans ook zo is:X). Inmiddels RDW gekeurd en kenteken ontvangen. Carburateurs nog eens door ultrasoon. Fijnafstelling, motor loopt op 1 cilinder. Wordt vervolgd.
 
Mooie fiets!!!
Ps voor het slecht lopen : Zet er een setje bougie kappen ZONDER weerstand op en Bougies die NIET ontstoort zijn.
Ik had ook wat problemen om mijn kawa s3 goed aan het lopen te krijgen, en de bougiekappen en bougies vernaggelde de boel.
Groet
Sebas
 
Mooie fiets!!!
Ps voor het slecht lopen : Zet er een setje bougie kappen ZONDER weerstand op en Bougies die NIET ontstoort zijn.
Ik had ook wat problemen om mijn kawa s3 goed aan het lopen te krijgen, en de bougiekappen en bougies vernaggelde de boel.
Groet
Sebas
Hmmm,ik heb ook een S3 gehad reed prima met weerstand kappen.
 
Laatst bewerkt:
Dat is een tijdje geleden, leuk dat je weer post !

Zet er een setje bougie kappen ZONDER weerstand op en Bougies die NIET ontstoort zijn.
Ik had ook wat problemen om mijn kawa s3 goed aan het lopen te krijgen, en de bougiekappen en bougies vernaggelde de boel.

De combinatie van een bougie met weerstand én een bougiekap met weerstand kan idd ellende geven met de originele bobines. Ook de waarde van de weerstand van de bougiekap maakt uit. Oude kappen hebben volgens mij een waarde van 10 Kohm, nieuwe kappen 5 K ohm. De moderne bougie's hebben een (ontstorings) weerstand van 5 K ohm, oude bougie's hadden geen (ontstorings) weerstand. Een oude kap met een nieuwe bougie geeft dan mogelijk 15 Kohm, en dat is vaak net iets teveel van het goede. Daarnaast kan het zijn dat 10K ohm al teveel van het goede is.

Zelfde probleem gehad met de CB450 K0, weerstand uit de (oude) kap gehaald en vervangen door een stukje koper, weerstand nul, totale weerstand alleen de weerstand van de bougie. Geen problemen meer gehad.
 
De combinatie van een bougie met weerstand én een bougiekap met weerstand kan idd ellende geven met de originele bobines. Ook de waarde van de weerstand van de bougiekap maakt uit. Oude kappen hebben volgens mij een waarde van 10 Kohm, nieuwe kappen 5 K ohm. De moderne bougie's hebben een (ontstorings) weerstand van 5 K ohm, oude bougie's hadden geen (ontstorings) weerstand. Een oude kap met een nieuwe bougie geeft dan mogelijk 15 Kohm, en dat is vaak net iets teveel van het goede.
Als dat zo zou zijn dan liep hij ook niet op 1 cilinder,in dit geval zal de oorzaak ergens anders liggen, kapotte condensator of zoiets.
 
Het vreemde was dat het bij de s3 maar 1 cilinder was die vervelend deed.
En ja ik had de bobines al gedraaid, daarna maar 3 niet ontstoorde bougies geplaatst met de goede kapjes, probleem weg...
Startte ook gelijk een stuk makkelijker.
 
Draden van de contactpunten, bougiekabels links/ rechts gewisseld en bougie rechts gewisseld: motor loopt links, is enkel op rechts niet aan te trappen. Wel vonk, bougie nat. Mengsel rechts niet in orde, vlotterniveau to hoog? Wordt vervolgd....
 
Draden van de contactpunten, bougiekabels links/ rechts gewisseld en bougie rechts gewisseld: motor loopt links, is enkel op rechts niet aan te trappen. Wel vonk, bougie nat. Mengsel rechts niet in orde, vlotterniveau to hoog? Wordt vervolgd....
Compressie nog ok?
 
Lekker handig zo, choke en lucht schroeven in het midden:N. Wel resultaat. Rechts loopt, ook zonder links. De rechterbocht kon ik nog met aanraken, bij de linkerbocht grilde ik meteen mijn jatten. Volgens infrarood een temperatuur verschil van 15 graden.:X

A50C3CF9-4A5D-4AE3-B9B2-EFD74B097D97.jpeg
 
Je carbs zitten verkeerd om...die met choke zit normaal links. En waarschijnlijk is de andere carb niet afgedopt daar waar normaal een verbinding met de chokecarb zit.
Zo zit het bij de Yammie TT-en iig.
 
Hahaha, bedankt mannen. Dit was ff een proefje. In deze opstelling had ik een beter resultaat als voorheen. Ik had verwacht dat ik met de rechtse carburateur links daar geen power zou krijgen. Was gelukkig niet zo. Ik had eerder al de ontsteking links en rechts gewisseld zonder problemen. Daarna de carburateurs links en rechts gewisseld zonder problemen. Er is dus geen enkel probleem, maar toch liep de motor aanvankelijk niet op de rechter cilinder, met een nieuwe bougie :? Ik ga de carburateurs weer wisselen...
 
Hoi,

Een IR temperatuurmeter geeft een temperatuur die zeer afhankelijk is van de emissiefactor, daarnaast kun je glanzende / verchroomde metaal oppervakken niet zomaar met elk soort IR meter meten, de meetfrequentie zal rond de 2-3 um moeten liggen, en niet, zoals de meeste IR meters, tussen de 8-14 um.

Daarnaast dien je erg uit te kijken voor reflecties, zeker in het laatstgenoemde bereik. Bijvoorbeeld, je meet je uitlaat op het chromen deel, en op de plak waar je meet zie je je eigen spiegelbeeld, dan meet de IR meter (deels) de temperatuur van je spiegelbeeld, en niet die van de uitlaat. Het beste kun je door een smal buisje meten, dat bijna aansluit op de uitlaat, van een niet warmtebeeld reflecterend materiaal.

Jensen
 
Zo, inmiddels loopt de T20 netjes op beide cilinders :). De carburateurs gingen nog eens in de ultrasoon, vlotterniveau’s bijgesteld en ontsteking nog preciezer afgericht. Er is alleen nog een probleempje........

De stroomvoorziening. Accu wordt niet bijgeladen ( waar hebben we dat meer gelezen). Accu geladen, 12,7 volt. Na enige tijd verval bij stationair toerental naar ca 9 volt en bij hoger toerental naar ca 6 volt. Spanningsregelaar en dynamo gewisseld met een gebruikte, geen soelaas.

Om te checken of de dynamo voldoende levert wil ik graag weten wat de spec’s daarvan zijn.
Hoeveel wisselspanning wordt er geleverd en hoeveel ampère, dat laatste in relatie met het feit dat er verlichting gebruikt wordt.
Hoeveel wisselspanning wordt er geleverd aan de gelijkrichter/ spanningsregelaar om de accu te laden met ca 13 volt gelijkstroom?

Het enige wat ik kan vinden in de documentatie is checken met de Suzuki test kast.
 
Ik ken iemand die heeft precies zo een op een TS185 of een TS250 en is daar heel tevreden over. Vervangt meteen de hele mikmak.
 
Ik ken iemand die heeft precies zo een op een TS185 of een TS250 en is daar heel tevreden over. Vervangt meteen de hele mikmak.
Zo, inmiddels loopt de T20 netjes op beide cilinders :). De carburateurs gingen nog eens in de ultrasoon, vlotterniveau’s bijgesteld en ontsteking nog preciezer afgericht. Er is alleen nog een probleempje........

De stroomvoorziening. Accu wordt niet bijgeladen ( waar hebben we dat meer gelezen). Accu geladen, 12,7 volt. Na enige tijd verval bij stationair toerental naar ca 9 volt en bij hoger toerental naar ca 6 volt. Spanningsregelaar en dynamo gewisseld met een gebruikte, geen soelaas.

Om te checken of de dynamo voldoende levert wil ik graag weten wat de spec’s daarvan zijn.
Hoeveel wisselspanning wordt er geleverd en hoeveel ampère, dat laatste in relatie met het feit dat er verlichting gebruikt wordt.
Hoeveel wisselspanning wordt er geleverd aan de gelijkrichter/ spanningsregelaar om de accu te laden met ca 13 volt gelijkstroom?

Het enige wat ik kan vinden in de documentatie is checken met de Suzuki test kast.
Zo moeilijk is het niet om de dynamo te testen . Maak alle draden los zet een regelbare voeding (DC) op het veld en meet dan de wisselspanning van de dynamo . Start bij 0 volt daarna langzaam opregelen
 
heb even wat filmpjes op youtube opgezocht (of geprobeerd te zoeken), daar wordt het allemaal getest met een multimeter en de weerstand tussen de fasen; daarmee zou je het ook redden? Ik heb zelf bijv. geen regelbare voeding thuis liggen

voordeel van zo'n vervangend systeem is gewoon dat je in een keer af bent van het geneuzel, maar daar betaal je dan ook voor. Met oude elektra moet je daarnaast ook wel voor behoeden dat de bedrading kanonnehard geworden is en dat kabelbreuken of hele dunne bedrading ook voor de gremlins kan zorgen... 't blijft een hobby hè
 
Terug
Bovenaan Onderaan