Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik geloof dat er ooit eens een topic als dit was. Maar kan het met geen mogelijkheid meer vinden.

Zijn vast meer verspaners hier.....
full
 
Inderdaad, die beunhaas oplossing heb ik genoeg voorbij zien komen, ik ben eigenlijk op zoek naar een nette oplossing. Dus of een mooi T-stuk of het juiste waterpomphuis. Het zit enorm in het zicht namelijk.

Excuses voor het offtopic overigens, ik zoek vrolijk verder :D

ben je nog steeds op zoek , kan het wel voor je maken van RVS, alleen niet op korte termijn , vertrek vandaag naar frankrijk
 
Ik heb een vraagje en er niet of ik in het juiste topic zit, maar ik ben op zoek naar 5 strippen aluminium van 0.5 mm dik, en 35 cm lang, breedte minimaal 3 cm.

Ik heb dit nodig omdat mijn eindkappen van de uitlaat 105 mm OD zijn en de carbonhulzen 106mm ID. De leverancier gaf aan dit verschil wel op te vangen anders kan het carbon kapot gaan.
 
Ik heb een vraagje en er niet of ik in het juiste topic zit, maar ik ben op zoek naar 5 strippen aluminium van 0.5 mm dik, en 35 cm lang, breedte minimaal 3 cm.

Ik heb dit nodig omdat mijn eindkappen van de uitlaat 105 mm OD zijn en de carbonhulzen 106mm ID. De leverancier gaf aan dit verschil wel op te vangen anders kan het carbon kapot gaan.
Even googelen, dat spul kun je praktisch overal gewoon bestellen.
 
Valt mij eigenlijk nog aardig tegen... Alles is dikker of niet lang genoeg.
 
Aluminium 0.5mm eerste resultaat

 
Zo!

Even terugkomen op de discussie over kantentasters. Ik had ze uiteindelijk bij HBM vandaan omdat die lekker cheap waren en het toch een beetje een experiment zou worden....

Het uitrichten ging eerlijk gezegd beter dan verwacht, 2x het hele truukje zoals beschreven gedaan om te checken hoe "herhaalbaar" het was, en er zat 0,03mm verschil in :t

Dikke prima, dus door met het kotteren van de eerste Yamaha BT1100 cilinder.

Kotterkop had ik al een beetje aangepast:

Voor het uitrichten de cilinder alvast zoveel mogelijk voorbewerkt. Dus de onderkant eraf op de draaibank:

Nicasil eruit (niet alles) op de lompe draaibank:

Dan eerste gang kotteren met nog een stukkie nicasil erin (dat was nodig voor het uitrichten). Dat piept een beetje.....:/

Toerental en voeding een beetje aanpassen en volgende rondes.... tot de laatste. Mooie gladde boring van 105,48mm *D

Helemaal tevreden! De nieuwe stalen bussen hebben een diameter van 105,55mm en deze ondermaat van 0,07mm was op advies van een revisiebedrijf hier uit de buurt die uiteindelijk ook de bussen gaan boren naar de gewenste 100mm voor de nieuwe zuigers.

onbewerkt en bewerkt:


Cilinderbus die nog op maat moet en dan erin:

En een emmertje spanen na een avondje klussen....

Rest van het verhaal komt nog wel een keer in het topic van de fiets.

Later,

Loek
 
Had je niet beter de cilinder gewoon op maat kunnen laten boren en vervolgens weer nicasil er in?
Nee, net niet. Zoals geschreven is dat alu deel dan te dun. En het blok gaat niet zoveel toeren draaien dat nicasil perse nodig is. En ik vind het ook vet om het zelf gedaan te hebben. Enige dat ik ga laten doen is de bussen op maat van de zuigers laten boren.
 
Nee, net niet. Zoals geschreven is dat alu deel dan te dun. En het blok gaat niet zoveel toeren draaien dat nicasil perse nodig is. En ik vind het ook vet om het zelf gedaan te hebben. Enige dat ik ga laten doen is de bussen op maat van de zuigers laten boren.

Zorg je wel voor de juiste zuigerveren? Deze zijn anders bij stalen cilinderwanden.
 
Zorg je wel voor de juiste zuigerveren? Deze zijn anders bij stalen cilinderwanden.

Daar moet ik me nog even in verdiepen.... Ik heb wel al in de gaten dat de meningen over die zuigerveren niet eenduidig zijn ;) De porsche meneer zegt dat voor mijn toepassing (beperkte km's per jaar en geen extreme toerentallen) het niet zoveel uitmaakt. Als het ding 5 dagen per jaar op circuitis is kom ik aan ongeveer 700Km....
En ik heb ook al geluiden gehoord dat het maar een paar KM mee zou gaan.... als ze verkeerd zijn.

Heb jij een idee? Ik ga nu zuigers toepassen (is de planning) uit een turbo motor van een Porsche 964. En dat blok heeft volgens mij geen stalen bussen, maar nicasil in de cilinders, dus daar zijn de zuigerveren ook voor bedoeld.

Maar we dwalen af. Deze vraag komt nog in mn eigen topic aan de orde hoop ik.


Later,

Loek
 
Zo!

Even terugkomen op de discussie over kantentasters. Ik had ze uiteindelijk bij HBM vandaan omdat die lekker cheap waren en het toch een beetje een experiment zou worden....

Het uitrichten ging eerlijk gezegd beter dan verwacht, 2x het hele truukje zoals beschreven gedaan om te checken hoe "herhaalbaar" het was, en er zat 0,03mm verschil in :t

Dikke prima, dus door met het kotteren van de eerste Yamaha BT1100 cilinder.

Kotterkop had ik al een beetje aangepast:

Voor het uitrichten de cilinder alvast zoveel mogelijk voorbewerkt. Dus de onderkant eraf op de draaibank:

Nicasil eruit (niet alles) op de lompe draaibank:

Dan eerste gang kotteren met nog een stukkie nicasil erin (dat was nodig voor het uitrichten). Dat piept een beetje.....:/

Toerental en voeding een beetje aanpassen en volgende rondes.... tot de laatste. Mooie gladde boring van 105,48mm *D

Helemaal tevreden! De nieuwe stalen bussen hebben een diameter van 105,55mm en deze ondermaat van 0,07mm was op advies van een revisiebedrijf hier uit de buurt die uiteindelijk ook de bussen gaan boren naar de gewenste 100mm voor de nieuwe zuigers.

onbewerkt en bewerkt:


Cilinderbus die nog op maat moet en dan erin:

En een emmertje spanen na een avondje klussen....

Rest van het verhaal komt nog wel een keer in het topic van de fiets.

Later,

Loek
Hoi oké 0.03 mm is niet gek. hoewel voor een instrumentmaker is het soms wel te veel .maar wij gebruiken voor dit doel een zwenktaster of led kantentaster nauwkeurigheid 0.005mm
 
Hoi oké 0.03 mm is niet gek. hoewel voor een instrumentmaker is het soms wel te veel .maar wij gebruiken voor dit doel een zwenktaster of led kantentaster nauwkeurigheid 0.005mm

Dat zijn de betere nauwkeurigheden :t ik was al heel blij met 0,03mm. Als ik CNC dingetjes laat maken voor het werk belt de CNC meneer ook altijd in paniek op omdat ik er geen toleranties bij zet _O- Komt niet zo nouw voor ons. Zijn geen spannende passingen. Als een lagertje er "losjes" in gaat mag die heus wel vast met een druppeltje loctite. En als het net niet gaat, dan maken we de passing iets losser met zo'n tonnetje met schuurpapier erop.
 
Hoi.

Nou ben ik toch benieuwd wat je allemaal aan het bouwen bent. Linkje?

Voor wat betreft die zuigerveren, in (giet)stalen bussen gaan verchroomde veren, in chroomwand cilinders, Nikasil ed, gaan (giet)stalen veren.

Groeten, Paul.
 
Hoi.

Nou ben ik toch benieuwd wat je allemaal aan het bouwen bent. Linkje?

Voor wat betreft die zuigerveren, in (giet)stalen bussen gaan verchroomde veren, in chroomwand cilinders, Nikasil ed, gaan (giet)stalen veren.

Groeten, Paul.

Kijk das alvast een duidelijke tip wat betreft de zuigerveren :t het gaat om deze brommer Eigenbouw EGLI TR1, ik zal vanavond proberen weer eens wat te updaten en de plannetjes voor het blok proberen een beetje uit de doeken te doen....
 
Daar moet ik me nog even in verdiepen.... Ik heb wel al in de gaten dat de meningen over die zuigerveren niet eenduidig zijn ;) De porsche meneer zegt dat voor mijn toepassing (beperkte km's per jaar en geen extreme toerentallen) het niet zoveel uitmaakt. Als het ding 5 dagen per jaar op circuitis is kom ik aan ongeveer 700Km....
En ik heb ook al geluiden gehoord dat het maar een paar KM mee zou gaan.... als ze verkeerd zijn.

Heb jij een idee? Ik ga nu zuigers toepassen (is de planning) uit een turbo motor van een Porsche 964. En dat blok heeft volgens mij geen stalen bussen, maar nicasil in de cilinders, dus daar zijn de zuigerveren ook voor bedoeld.

Maar we dwalen af. Deze vraag komt nog in mn eigen topic aan de orde hoop ik.


Later,

Loek

Het exacte materiaal etc durf ik niet te zeggen. Maar een revisie bedrijf zal de juiste veren vast kunnen leveren.

Zeker als het een circuit fiets is zou ik zorgen dat het juiste spul erin zit.
In verhouding is het misschien wel een 10-voud aan belasting wat je op het circuit rijdt ten opzichte van op straat.

Vergeet ook je zuiger gewicht niet. Die Porsche zuigers zijn misschien veel zwaarder of niet bestand tegen de toerentallen. Je kunt helaas niet zomaar even een paar zuigers uit het rek pakken.

Draai je trouwens nog een rand in de cilinder waar de wand in opgesloten wordt?
Als ik het goed zie heeft je nieuwe bus ook een opstaande rand..
 
Terug
Bovenaan Onderaan