Het Kawasaki Z1000SX topic deel 2

@Youri27, Zag in het instructieboekje dat de olie+ filterwissel zelfs al na 1000km is. Dan zou ik er wel erg ver overheen gaan, en dat vind ik het risico niet waard. Zou de oliewissel eventueel nog wel zelf kunnen doen voordat ik dan naar Duitsland zou gaan, want heb alles hier liggen maar weet niet hoe het dan met evt garantie en zo zit......Dus mss Duitsland maar ff uitstellen '(
Goed punt, wat de-poelier zegt misschien dat je de dealer kan bellen en zelf het olie kan verversen en een afspraak maken mbt de garantie?🤷‍♂️
Succes in ieder geval.
 
Het is inmiddels opgelost :)
Ik heb de dealer gebeld en uitgelegd hoe en wat en hij heeft toch nog een gaatje gevonden om de oliewissel voor die tijd te doen.
Bedankt voor het meedenken!
 
Heeft er iemand toevallig een originelekentekenplaathouder te koop voor een z1000sx Tourer van bwj 2013. Ik heb de moto aangekocht met een korte nrplaathouder maar zou graag de originele monteren. Ik wil eventueel ook ruilen. Grts Jerom
 
Heeft er iemand toevallig een originelekentekenplaathouder te koop voor een z1000sx Tourer van bwj 2013. Ik heb de moto aangekocht met een korte nrplaathouder maar zou graag de originele monteren. Ik wil eventueel ook ruilen. Grts Jerom

Ik moet even kijken of ik de mijne nog heb liggen ergens. Mocht ik ‘m van de week tegenkomen, hoor je van me!
 
@Youri27, Zag in het instructieboekje dat de olie+ filterwissel zelfs al na 1000km is. Dan zou ik er wel erg ver overheen gaan, en dat vind ik het risico niet waard. Zou de oliewissel eventueel nog wel zelf kunnen doen voordat ik dan naar Duitsland zou gaan, want heb alles hier liggen maar weet niet hoe het dan met evt garantie en zo zit......Dus mss Duitsland maar ff uitstellen '(

Ik zou het zelf niet doen ivm garantie etc.
Gewoon 'effe' verhaal uit leggen en wellicht kan effe tussendoor voor de wissel.
 
B909DE01-96F8-4259-A287-EC64E3688198.jpeg

Hier even een korte update vanuit Italië. Hele week goed weer, weinig ‘corona-hinder’ en rustige wegen. Nog een paar dagen voordat we huiswaarts keren.

Groet,
Dennis :]
 
Voortandwiel,
Bij mijn vorige z1000sx was bij 17.000km het voortandwiel helemaal versleten, natuurlijk op vakantie sloeg het tandwiel gewoon door de ketting.
Nu staat mijn nieuwe fiets (alweer 1 jaar oud) op 14.000km en ga ik in september op vakantie naar sicillie, een rond rit van 7000 km.
Zaterdag ga ik het voortandwiel checken op overmatige slijtage en eventueel vervangen.
Ik vervang alleen het voortandwiel (€14,95), als ik terug ben van vakantie gaat er een complete did ketting + tandwielen op.
Het is best nog wel een werk, de hele linker kuip moet eraf om bij het tandwiel tekomen.
Op engelse forums kom je wel meer verhalen tegen over het voortandwiel dat tussen 13 en 17 duizend compleet versleten is.
Hier al iemand problemen mee gehad ?
 
Het tasje is een Q Bag Tail Bag 5L. Zie bijgevoegde link; Qbag Tail bag 03 5L

Je kan ‘t makkelijk bevestigen aan het passagierszadel. Gebruikte dat tasje al bij mijn GSXR. Super handig, snel ge(de)monteerd en past bij de motor.
Vorige week zo’n 1.250km gereden in de Dolomieten. Echt een prachtige omgeving. Voor degene die nog moeten gaan, veel plezier!

C42C93FE-4DE7-44D0-8B40-1D84F2EBC3F2.jpeg

Dennis :]
 
Ik heb deze bochtenset van Akrapovic toch maar besteld. Dan ben ik verlost van die lelijke katalysator en hopelijk zorgt deze aanpassing ook voor een beter, mooier en aanvaardbaar geluid :9

Bekijk bijlage 1500941

Ik ben sinds een maand de trotse eigenaar van een Z1000SX uit 2018. Het geluid vind ik wel erg summier en ik overweeg om dezelfde set te bestellen. Heb je deze er inmiddels al op gemonteerd, en heb je de originele dempers eronder gelaten? Wat is is je ervaring tot nu toe? Ik wil geen problemen krijgen in Duitsland dus ben wel benieuwd hoeveel DB meer geluid hij maakt? O-)
 
Laatst bewerkt:
Van de week heb ik een proefritje gemaakt op de ninja 1000 sx :] :]

Ik moet zeggen dat hij mij in een positieve manier heeft verrast.
Fijne motor, ik hoop hem gauw een keer wat langer te kunnen rijden. Toch even echt goed testen.
Vraag mij namelijk af hoe de zithouding mij gaat bevallen. Ik zat meer voorover gebogen dan op mijn mt 10.
En ook de benen wat meer gebogen. Toch eens goed testen of dat bevalt.

Benzine verbruik leek wel een stuk beter te zijn dan de mt 10 haha, maar goed dat is al gauw.

De ninja stuurt echt super en inderdaad zoals in veel tests word genoemd loopt het super soepel.

Zijn hier toevallig mensen die de clipons iets hebben verhoogd? en hoe beval dat?

Hey Erik, welke MT-10 heb jij gehad? Gewoon een normale.... Ik wil eigelijk deze week ook een proefrit gaan maken op een MT-10 en/of op een Z1000SX om te kijken welke motor ik het leukst vind. Ben wel benieuwd waarom jij de overstap wil/gaat maken? Ken de motoren allebei niet behalve van een plaatje, dus.....
 
Ik weet niet of je de actualiteiten volgen, maar volgens mij zitten de problemen niet (alleen) in Duitsland ( voor die paar dagen per jaar dat je er wss maar rijdt), maar ook hier in NL. 🥴
Ik woon bij de grens dus ik rij regelmatig in Duitsland. Maar los daarvan heb je inderdaad gelijk, ook in NL kan je je aardig wat problemen op de hals halen. Daarom ben ik ook benieuwd hoeveel extra DB het vervangen van de (voor)bochten & katalysator genereren. Als je een stuk mooier geluid krijgt en 2 DB meer geluid maakt durf ik het nog wel aan, als het 10 DB meer is dan wordt het een ander verhaal. Dus ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat het effect is bij qua geluid bij de Z1000SX wanneer de voorbochten worden vervangen?
 
Ik woon bij de grens dus ik rij regelmatig in Duitsland. Maar los daarvan heb je inderdaad gelijk, ook in NL kan je je aardig wat problemen op de hals halen. Daarom ben ik ook benieuwd hoeveel extra DB het vervangen van de (voor)bochten & katalysator genereren. Als je een stuk mooier geluid krijgt en 2 DB meer geluid maakt durf ik het nog wel aan, als het 10 DB meer is dan wordt het een ander verhaal. Dus ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat het effect is bij qua geluid bij de Z1000SX wanneer de voorbochten worden vervangen?
Ik heb zelf de katvervanger eronder zitten van Dominator (dus geen akra bochten maar zelfde idee) met akra dempers, volgens een DB app op m'n telefoon zit ik rond de 89 DB bij stationair draaien. In Nederland zijn ze (voorlopig) vooral oplettend naar motoren die een "schrellere" geluid maken. Het voordeel van de z1000(sx) is dat deze al sneller een wat donkerder geluid geven, afhankelijk van je eind dempers uiteraard.
 
Ik zou ook wel een paar dempers willen monteren. Maar door het vele gezeik dat er de laatste tijd is ga ik het niet doen. Ik heb geen zin in de boetes,aanhoudingen of beperkingen die eraan zitten. Nee dan haal ik meer lol uit het rijden.
 
Zit wat
Ik zou ook wel een paar dempers willen monteren. Maar door het vele gezeik dat er de laatste tijd is ga ik het niet doen. Ik heb geen zin in de boetes,aanhoudingen of beperkingen die eraan zitten. Nee dan haal ik meer lol uit het rijden.
Zit wat in... ik moet zeggen dat ik (afkloppen doet) nog niet ben staande gehouden voor m'n geluid en dat zonder kat en met akra's zonder db killers, wil verder niks zeggen en kan uiteraard ook mazzel zijn al rijdt ik best vaak. Dat zeggende het ziet er niet uit dat er soepeler gekeken gaat worden naar de regels omtrend geluid, in tegenstelling.
Helaas want zelf ben ik nog steeds voorstander van loud pipes save lifes, zie het nog dagelijks bij m'n vriendin die over het hoofd gezien wordt in bijv de file met haar ninja 650 en standaard demper.
 
Ik ben sinds een maand de trotse eigenaar van een Z1000SX uit 2018. Het geluid vind ik wel erg summier en ik overweeg om dezelfde set te bestellen. Heb je deze er inmiddels al op gemonteerd, en heb je de originele dempers eronder gelaten? Wat is is je ervaring tot nu toe? Ik wil geen problemen krijgen in Duitsland dus ben wel benieuwd hoeveel DB meer geluid hij maakt? O-)

Ik heb de bochtenset er nu sinds een week of 3 op zitten en ik ben net terug van een weekje vakantie in Zwitserland en in Duitsland.
Ik ben zeer tevreden over het geluid dat mijn motor nu produceert. Volgens de site van Akrapovic maakt hij 2,6 dB meer geluid en dat kan wel kloppen.
Het is nog steeds een zeer beschaaft geluid volgens mij. Mijn motormaatje heeft de gehele vakantie achter mij gereden en hij hoorde mijn motor bijna niet.
Ook is het geluid geen nekkendraaier in de dorpjes. Het geluid is wel veel zwaarder en dieper. Zoals mijn maatje zei: zo hoort een motor te klinken.......
Nogmaals het is geen goedgekeurde bochtenset maar in combinatie met de Akrapovic carbon einddempers ( euro 4 ) gaat het wel.
 
Ik heb zelf de katvervanger eronder zitten van Dominator (dus geen akra bochten maar zelfde idee) met akra dempers, volgens een DB app op m'n telefoon zit ik rond de 89 DB bij stationair draaien. In Nederland zijn ze (voorlopig) vooral oplettend naar motoren die een "schrellere" geluid maken. Het voordeel van de z1000(sx) is dat deze al sneller een wat donkerder geluid geven, afhankelijk van je eind dempers uiteraard.

Het geluid is inderdaad veel voller, veel zwaarder en donkerder, in mijn ogen dus veel mooier dan het originele gezoem.
Het enige waar ik me nu enorm aan stoor is het ploffen van de uitlaat. Bijna iedere keer als ik het gas dichtdraai dan is het weer zover.
Volgens een Engelstalige site zou dit komen door het kleen air systeem dat Kawasaki toepast.
Ik heb dit systeem destijds ook verwijderd bij mijn ZX9R en daardoor liep de motor veel rustiger, pakte hij beter op en was het ploffen weg.
Heeft iemand het kleen air systeem al eens verwijderd bij een Z1000SX?
 
Ik zou ook wel een paar dempers willen monteren. Maar door het vele gezeik dat er de laatste tijd is ga ik het niet doen. Ik heb geen zin in de boetes,aanhoudingen of beperkingen die eraan zitten. Nee dan haal ik meer lol uit het rijden.


Ik heb de afgelopen week heel veel controles gezien, zowel op snelheid als op geluid.
Ook was er bij de Sustenpas een grote politiecontrole waar bijna alle motoren aan de kant gezet werden. Wij hadden geluk.....
Het is tegenwoordig niet meer leuk om in de vakantieperiode daar te rijden. Het is veel te druk en veel te veel controles....
Ik ga volgend jaar weer in september / oktober, dan zijn er helemaal geen controles en het is helemaal niet druk meer.
 
Ik weet niet of je de actualiteiten volgen, maar volgens mij zitten de problemen niet (alleen) in Duitsland ( voor die paar dagen per jaar dat je er wss maar rijdt), maar ook hier in NL. 🥴

En in Oostenrijk en in Zwitserland en in Italie en in Frankrijk en in Luxemburg en in Belgie .......om gek van te worden })O-):P, nietwaar?
 
Terug
Bovenaan Onderaan