Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.237
10.835
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
De Rosso 3. Grootste verschil tussen R3 en RC2 is dat de RC2 circuitrubber op de buitenste randen heeft zitten voor maximale droge grip en hittebestendigheid. De R3 heeft minder compounds die allemaal ook werken op lage temperatuur en meer "zee". Waarschijnlijk ook een ander karkas.

Hoe kwam je precies op die alternatieven? Zijn dat ook de banden op voorraad bij je dealer?

Als nieuwer alternatief op de Rosso 3 kun je de Metzeler M9RR overwegen.

De Rosso Corsa 2 had ik al op het lijstje staan. Die zat ook in de sportbandenvergelijkigstest van Motoplus en kwam als tweede uit de bus (met een minimaal verschil, nu waren de verschillen sowieso klein). Maar omdat de Rosso Corsa 2 duurder was dan de S22 en ik goede ervaringen heb met Bridgestone, had ik die uiteindelijk gekozen. De Rosso 3 werd inderdaad als alternatief benoemd door de banden man.

De M9RR heb ik inderdaad ook bekeken. Maar daarvan las ik (wederom in een test, ik lees wat af) dat een Z900 op de M9RR extreem lichtvoetig werd, "op het nerveuze af" zelfs. De Gsxs 750 is ook een vrij lichtvoetige fiets... In eerste instantie had ik daarom ook bedenkingen bij de combo Gsxs 750+ S22 (schijnt ook zeer licht in te sturen), maar de reacties op internet over deze combo waren toch lovend. Ik zal nog eens wat meer zoeken over M9RR.

Thnx!
 
Sorry, maar de S22 is helemaal niet lastig leverbaar. Gewoon op voorraad bij Bridgestone Nederland en bij de meeste binnenlandse en buitenlandse groothandels.
Ik vrees dat hij je een verhaaltje verteld.

Laat ik het anders zeggen: hij had problemen met de levering van de S22 op korte termijn. Of hij wel of geen verhaaltje verteld, kan ik natuurlijk niet beoordelen.

Maar hij was wel degene die de S22 aanraadde toen ik nog lichtelijk twijfelde of ik niet misschien voor een sporttoerband moest gaan, zoals de Angel GT 2, dus als hij mij perse een Rosso 3 wilde aansmeren, dan had hij dat wel gelijk gedaan denk ik 8)7
 
Als de S21 je prima bediend heeft, ga je waarschijnlijk het voordeel uit een corsa2 niet merken. Hij zal wel sneller slijten.

Als je gaat kiezen tussen rosso3 of corsa2, zou ik je de rosso3 aanbevelen
 
Laat ik het anders zeggen: hij had problemen met de levering van de S22 op korte termijn. Of hij wel of geen verhaaltje verteld, kan ik natuurlijk niet beoordelen.

Maar hij was wel degene die de S22 aanraadde toen ik nog lichtelijk twijfelde of ik niet misschien voor een sporttoerband moest gaan, zoals de Angel GT 2, dus als hij mij perse een Rosso 3 wilde aansmeren, dan had hij dat wel gelijk gedaan denk ik 8)7
Als je de s22 wil hebben gewoon daar voor gaan! Topbanden! Desnoods bij een andere leverancier die ze wel heeft liggen.
superblackbird wellicht...
 
De PiPo 2 CT heeft maar 1 voordeel tov moderne sportbanden: de prijs.

Voor de rest is het een achterhaalde k*tband.

Blij dat je nu de positieve ervaring met de DR3 hebt.
Hmm, ik zie toch heel behoorlijke testresultaten:

ik heb nu enkele sets opgereden op mijn vorige motor (Z750) en zit er serieus aan te denken bij Huybers
(Motorbanden actie - Huybers Motoren - Motorbanden aanbiedingen)
een setje op mij Z900 te laten liggen. Volgens mij kan deze ban veel meer dan ik kan en durf !
Maar ik lees nog even mee, wie weet :-)
 
Hmm, ik zie toch heel behoorlijke testresultaten:

ik heb nu enkele sets opgereden op mijn vorige motor (Z750) en zit er serieus aan te denken bij Huybers
(Motorbanden actie - Huybers Motoren - Motorbanden aanbiedingen)
een setje op mij Z900 te laten liggen. Volgens mij kan deze ban veel meer dan ik kan en durf !
Maar ik lees nog even mee, wie weet :-)

Dat kan, dat de band meer kan dan dat jij durft. Maar als je er mee gaat pushen waarschuwt hij niet en lig je er in 1 keer naast. Plus dat het stuurgevoel van de nieuwere generatie banden vaak veel fijner is....
 
Dat kan, dat de band meer kan dan dat jij durft. Maar als je er mee gaat pushen waarschuwt hij niet en lig je er in 1 keer naast. Plus dat het stuurgevoel van de nieuwere generatie banden vaak veel fijner is....
Ik snap wat je bedoelt denk ik, maar ik rijd niet op een circuit maar pak af en toe een mooi (klaverblad)bochtje mee waarmee ik net het randje eraf rijd. Ik zie idd van die uitgesmeerde banden hier voorbij komen 8-) , volgens mij kom ik zo ver niet. Maar ik houd de discussie wel in de gaten, welllicht leer ik ervan en ga ik toch om.
Wat denk ik meespeelt is dat ik bekend ben met de banden en wellicht niet snel genoeg naar iets nieuwers overstap. Maar ik werk dan ook 20 jaar bij dezelfde baas 8-) 8-) .
Wel frappant dat in de test die ik postte men erg enthouisiast over zo'n oud model band is...
 
Ik zou dan lekker voor de sportattack 4 gaan, prijsverschil t.o.v. de 3 is erg klein. RoadAttack zou ik alleen kiezen als het belangrijk voor je is om er veel kilometers uit te halen, want ik vermoed dat de SportAttack niet zo slijtvast is, maar dat weet ik niet zeker.

N.b. Conti heeft een stugger karkas dus je kunt evt. ook een Bridgestone S22 of Dunlop Sportsmart TT overwegen. Maar persoonlijk zou ik het bij Conti houden.
en die sportattack 4 aan de voorkant combineert goed met de roadattack 3 aan de achterkant ?
 
Zoals ik het begrijp van het lezen van deze groep kun je de bandana wat betreft hardheid van karkas in de volgende 2 groepen indelen:
Dunlop, Bridgestone en Conti hardere karkassen.
Michelin, Metzeler en Pirelli zachtere karkassen.

Wil dit ook zeggen dat de eigenschappen van de verschillende groepen meer op elkaar lijken?
Dus als ik MPP altijd fijn heb gevonden wat rijden betreft komt de rosso3 meer in de buurt wat rijden betreft als de s22?
 
Zo niks van te zeggen.
Voorbeeld: de vorm van de band bepaalt, zeker de eerste paar dagen, veel meer hoe een band voelt.

Te veel variabelen die bepalen hoe een band voelt, soepelheid van karkas is daar er maar 1 van.
 
De beginneling is vaak wat banger/voorzichtiger dan de ervaren rijders, en willen nog wel naar advies luisteren.

Ja, het kan wel, maar heeft niet veel nut. Hij kan 3km verderop nog behoorlijk gladder zijn dan in het begin.

En daarom tellen korte ritjes ook niet mee voor de 100km die je rustig aan moet doen. Het gaat er om dat de band op temperatuur komt.
Zijn er trouwens gegevens over hoeveel grip je hebt ten opzichte van een ingereden band?

ps. Ik heb het maar hier geparkeerd, omdat het specifiek over banden gaat.
 
Zoals ik het begrijp van het lezen van deze groep kun je de banden wat betreft hardheid van karkas in de volgende 2 groepen indelen:
Dunlop, Bridgestone en Conti hardere karkassen.
Michelin, Metzeler en Pirelli zachtere karkassen.

Wil dit ook zeggen dat de eigenschappen van de verschillende groepen meer op elkaar lijken?
Dus als ik MPP altijd fijn heb gevonden wat rijden betreft komt de rosso3 meer in de buurt wat rijden betreft als de s22?
Ik zeg altijd stijvere en slappere karkasopbouw. Harder en zachter wordt meestal gebruikt voor de rubbercompound.
Mijn globale indeling is vergelijkbaar, al zou ik Metzeler en Pirelli eerder medium noemen dan slap.
 
Sorry, maar de S22 is helemaal niet lastig leverbaar. Gewoon op voorraad bij Bridgestone Nederland en bij de meeste binnenlandse en buitenlandse groothandels.
Ik vrees dat hij je een verhaaltje verteld.
Werd van de week ook gebeld door m'n monteur, dat de S22 achterband vrijwel niet leverbaar was en dat het volgens zijn leverancier nog wel anderhalve maand kon duren. Voorband had ie al binnen. Hierom dus nu Diablo Rosso III's laten monteren, kijken hoe dat bevalt.
 
De s22 was geleverd. Twijfelde nog even om toch de M9RR te nemen, maar uiteindelijk bij mijn eerste keuze gebleven.
Hoe ze bevallen kan ik nog helemaal niks zinnigs over zeggen. Ben als een oma terug gereden in de stromende regen (+ op nieuwe banden die glad kunnen zijn):]
 
De s22 was geleverd. Twijfelde nog even om toch de M9RR te nemen, maar uiteindelijk bij mijn eerste keuze gebleven.
Hoe ze bevallen kan ik nog helemaal niks zinnigs over zeggen. Ben als een oma terug gereden in de stromende regen (+ op nieuwe banden die glad kunnen zijn):]
Dus je schaamrandjes zijn er al vanaf? _O-

090430 - Laser Xtreme (MF Oma).jpg
 
Motorrad-Blog – Einiges zum Thema Motorrad – Reisen – Reifen und mehr …

Uitgebreide testverslagen in het Duits van sport- en hypersport-banden. Gebruik: droog warm asfalt en een deel van de test was op een buitenkartbaan.

Spirttest: Verrassend slechte performance van de Conti Sport Attack 4. Bridgestone S22 scoort erg goed, samen met de Michelin PowerGP.

Hypersporttest: goede performance van de Dunlop D212 en Continental RaceAttack 2. Pirelli Supercorsa SP had lang nodig om op temperatuur te komen. De Michelin Power Cup 2 is weinig anders dan de Power GP.
 
Heel even geprobeerd de Michelin site te bekijken, maar de gebrekkige info daar stoort me al snel.

- Mag ik aannemen dat de Power GP een opgevoerde sportband is? In het rijtje Sportsmart TT / Rosso corsa (2)? etc. etc.? Dus tussen sport- en circuitband in?
- Kan zijn dat ik heb liggen slapen hoor, maar is er ook een pilot power 4 of power 4 geweest? Voor mijn gevoel is een '4' overgeslagen? Waarom?

M.b.t. de testresulaten:
Kan 'zomaar' een plaatje bij het verhaal zijn. Soms wordt zelfs misbruik gemaakt van het feit dat mensen plaatjes/beelden automatisch betrekken op het verhaal erbij (willekeurige oorlogsbeelden op het nieuws als ze het over een raketaanval van de Palestijnen hebben ofzo...). Stiekem ga ik er even van uit dat ze ons niet moedwillig willen bedriegen: ik vind de achterband van de conti sportattack 4 na gebruik er beroerd uitzien?
Zou haast zeggen, vering en band niet lekker op elkaar afgestemd. Wellicht dat de resultaten daarna anders zijn?

Kan niet aan de illusie ontkomen dat zo'n power cup 2 door het profiel niet opmerkelijk rijdt... Net uit het midden lijkt het me bijna alsof je op noppen rijdt. Bijzonder profiel van Michelin in hun nieuwste banden (laatste road had het ook al, van de brede druppelvormige stukken profiel ipv klassieke lange, smallere groeven). Snap dat het heus wel normaal moet rijden in de praktijk hoor...
 
Heel even geprobeerd de Michelin site te bekijken, maar de gebrekkige info daar stoort me al snel.

- Mag ik aannemen dat de Power GP een opgevoerde sportband is? In het rijtje Sportsmart TT / Rosso corsa (2)? etc. etc.? Dus tussen sport- en circuitband in?
- Kan zijn dat ik heb liggen slapen hoor, maar is er ook een pilot power 4 of power 4 geweest? Voor mijn gevoel is een '4' overgeslagen? Waarom?

M.b.t. de testresulaten:
Kan 'zomaar' een plaatje bij het verhaal zijn. Soms wordt zelfs misbruik gemaakt van het feit dat mensen plaatjes/beelden automatisch betrekken op het verhaal erbij (willekeurige oorlogsbeelden op het nieuws als ze het over een raketaanval van de Palestijnen hebben ofzo...). Stiekem ga ik er even van uit dat ze ons niet moedwillig willen bedriegen: ik vind de achterband van de conti sportattack 4 na gebruik er beroerd uitzien?
Zou haast zeggen, vering en band niet lekker op elkaar afgestemd. Wellicht dat de resultaten daarna anders zijn?

Kan niet aan de illusie ontkomen dat zo'n power cup 2 door het profiel niet opmerkelijk rijdt... Net uit het midden lijkt het me bijna alsof je op noppen rijdt. Bijzonder profiel van Michelin in hun nieuwste banden (laatste road had het ook al, van de brede druppelvormige stukken profiel ipv klassieke lange, smallere groeven). Snap dat het heus wel normaal moet rijden in de praktijk hoor...
Nogmaals: het loont bij alle merken de moeite om op de buitenlandse bandensites te kijken. De Nederlandse importeurs maken er vaak niet veel van....

- Ja.
- Nee. De Power RS was eigenlijk de Power 4.

Het soort test waar jij het over hebt besteed ik weinig aandacht aan. Incompleet, en maar met 1 motor en/of 1 rijder getest geeft vaak geen gemiddeld beeld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan