Het BMW F650 Funduro/Strada Topic

Ik heb voor nood een keer een stuk kachel lint ingesmeerd met GunGum en er tussen gepropt. Heeft bijna 5000 km gezeten voor het weer lekte.

Ik weet niet waar je woont en hoe groot je haast is maar ik heb nog een extra China pakking liggen en ook nog kachel lint.
 
Hallo allemaal,

Ik ben aan het kijken naar een F650 uit 1997 met 72K op de teller. Vandaag proefrit gemaakt en was benieuwd hoe lang de blokken meegaan. Het blokt ziet er droog uit, geen smeer oid, klinkt goed, trekt goed met genoeg power, enige dat mij opviel was dat het toerental tussen de 2500-1500 wat langzaam terug loopt met ingehouden koppeling. Verder blijft het niet hangen. Was benieuwd wat dat was.

Ik vond het super leuk rijden. Enige ideeen?
Groet,
Fritz
 
Klein vraagje. Komende 2 weken ga ik met vriendin achterop + koffers + tent naar de Alpen. Hoe moet ik deze schroef daarop instellen? En wat doet die? Ik dacht maximaal naar rechts draaien zodat de motor minder makkelijk veert, maar wil het toch even zeker weten.
JPEG_20200813_163528.jpg
 
Naar rechts draaien om hem klaar te maken voor zwaardere belasting. Met koffers en vriendin naar ca 20 a 25 kliks, met koffers en zwanger nijlpaard naar 35.

Voor het fijne gewoon mee expirimenteren.
 
Met je veer doe ie niks. Met de knop zorg je er alleen voor dat je de afstand compenseert die je verliest door het extra inveren van je veer door het extra gewicht. Je motor komt (onbelast) hoger te staan, wat weer teniet wordt gedaan door het extra inveren. Theoretisch blijft je motor dan zonder extra belasting (knop uitgedraaid) of met belasting (knop ingedraaid) even hoog.
 
Een vraagje over de Strada. Met dat 100/90-18 voorwiel.
Is daar momenteel fatsoenlijk all-road rubber voor te krijgen? Misschien niet exact in die maat, maar iets afwijkend misschien?
Wat doen jullie dr mee?

Edit:
Weet iemand of de Strada en Funduro poten wel overeen komen?
Dus ander spatbord en wiel dr in en klaar?
 
Laatst bewerkt:
Zal het hier eerst maar eens plaatsen.

Er komt als projectje weer een F650.
Loopt op dit moment niet, vandaar dat dit het slachtoffer moet worden. Ik haal hem donderdag op. ''Helaas'' wel een Strada met 18' voorwiel.

Paar vraagjes:
- Zitten er in de kroonplaat al bevestigingsgaten voor een hoog spatbord?
- Zijn er bekende oorzaken dat hij goed rijdt, een paar dagen weggezet wordt en vervolgens niet meer aan wil slaan?
- Iemand wel eens een 21' voorwiel er in gemaakt? Enig idee van welke er (redelijk) plug and play in gaan?

Hierom ben ik al op zoek naar:
- Voorwiel/velg 19'.
- Rode kappenset, in het bijzonder het voorspatbord.
- Valbeugels.
- Kofferrek Givi, mag met of zonder koffers.
 
Laatst bewerkt:
Hij is binnen, zal morgen eens foto's plaatsen, ligt tot op de kop uit elkaar, maar nu even de aanhanger terug brengen etc.

De klepspeling van 2 kleppen was minder dan 0,05mm en de compressie meting ca 1,5 bar...
Duidelijk verhaal dacht ik zelf.

Weet iemand wat de diameter van de shims is? Ik wil graag een hele set bestellen, ook met oog op de toekomst.
 
Oke, enig idee waar ik eventueel een assortiment vandaan kan halen? Weinig zin om tot 6 keer toe heen en weer te rijden omdat het het net niet is.
 
Ik zag meerdere assortiment bakken van rond de 90 euro.
Het is nu al 4 euro per shim, de eerste keer zal ik wel net verkeerd meten oid dus ga uit van 2x kopen. 32 euro + 2x retourtje totaal 120 km rijden. Een maatje van mij wil er ook 1 aanschaffen dus t zelfde verhaal.

+ Heb een beetje een fetish van mooi spul hebben:9
 
Niet iemand hier in de regio Zwolle/Almelo die nog wat shims heeft liggen 2,40 2,45 2,50 2,55 2,60 range?

Ik heb nl 2 kleppen die helemaal geen speling hebben. Waarvan 1 met 2,30 en 1 met 2,25 mm shims. De andere 2 heb ik al. Dusja waar begin je dan...
 
Dan moet je sowieso de andere kant op denken.
Je speling is te klein dus je hebt een dunnere shim nodig om dat op te lossen.
dus 2,20 2,15 2,10 2,05 2,00. Dunner dan 2,00 is er niet, dan moet je gaan vijlen aan je klepsteel.....
 
Ik zou niet weten waarom ik ze weg zou doen. Bouw langzaam een voorraadje op. Altijd handig. Kans op misgrijpen wordt steeds kleiner.
 
Inmiddels teruggebeld door de lokale motorzaak, die kwam in een doosje achterop de kast nog wat tegen.

Nu de speling in het gareel, na montage nokkenassen, maar heb er nog niet aan gedraait want...
De nokkenassen liggen er niet zo in als ze er uit gekomen zijn.
De 4 streepjes (2 per tandwiel) liggen nog wel evenwijdig aan elkaar, maar niet meer horizontaal. Ik had de ketting met tyrerips aan de tandwielen vastgemaakt dus dat is niet verschoven. Aan de onderkant heb ik een blokkeerbout in het daarvoor bestemde gat gedraaid, krukas wilde niet draaien dus goed.
Nu denk ik dat de ketting onderaan los heeft gelegen van het tandwiel en er dus een paar tanden opgeschoven weer op gekomen is.
Ik weet niet hoe het er aan de onderkant uit ziet, maar is dit mogelijk?

In dat geval kwestie van nokkenassen er uit en er weer ''horizontaal'' in leggen toch?
 
Ja, had hem er in toen ik m op tijd zette (stop in de krukas, streepjes horizontaal). Toen er uit gehaald omdat de nokkenassen er bijna niet uit wilden anders. Nokkenassen er weer in, spanner op de plek.

Nu vermoed ik uit jouw opmerking dat ik hem beter had kunnen laten zitten...:')
 
nee, want dan krijg je de nokkenassen er moeilijk uit, en moeilijk terug in.

gewoon ff proberen goed te zetten, zolang de krukas op de juiste plek geblokkeerd staat kan er niet veel misgaan🤔
 
Was inderdaad het plan. Dan sowieso even een paar keer rond draaien. Als dat vrij loopt niks aan de hand. Dan kan hij hooguit beroerd lopen toch...
 
Als je de nokkenassen los pakt en schuin legt kan de ketting dus van t onderste tandwiel af.
Assen dr recht in gelegd, spul in elkaar, paar keer gedraaid en lijkt goed. Wachten op t olie filter, olie vullen en starten!

Daarna gelijk synchroniseren, is ie motorisch weer fris.
 
Terug
Bovenaan Onderaan