Hoeveel zuipt jouw motor? AKA Onderzoek naar het brandstofverbruik van motoren.

MangoZaad

MF'er
25 jul 2019
34
17
VLAARDINGEN
In Oktober is het zover, ik word 24 en mag dus een grote jongens fiets gaan kiezen. Ik ben van plan veel kilometers te gaan toeren, maar benzine is niet gratis.
Daarom wil ik het échte (we weten allemaal dat de nummers in de boekjes niet erg realistisch zijn) verbruik van diverse motoren in kaart brengen.

Ik zal alle data combineren in een spreadsheet.

Aan jullie het verzoek om een reactie te plaatsen in het volgende format:

Merk :​
Model :​
Bouwjaar :​
Verbruik : 1L: X KM​
Bedankt @Squishy voor de verwijzing naar Fuelly. Ik had wellicht ook even in het Engels moeten Googelen.
Door deze site lijkt het topic me obsolete, desondanks bedankt voor de reacties!
 
Laatst bewerkt:
In Oktober is het zover, ik word 24 en mag dus een grote jongens fiets gaan kiezen. Ik ben van plan veel kilometers te gaan toeren, maar benzine is niet gratis.
Daarom wil ik het échte (we weten allemaal dat de nummers in de boekjes niet erg realistisch zijn) verbruik van diverse motoren in kaart brengen.

Ik zal alle data combineren in een spreadsheet: [url volgt]

Aan jullie het verzoek om een reactie te plaatsen in het volgende format:

Merk :​
Model :​
Bouwjaar :​
Verbruik :​

Merk: BMW
Model: F800GT
Bouwjaar: 2018
Verbruik: 1L op 24 km
 
5C3D797F-ED15-4BA5-9E42-26BB4C9BD3A4.jpeg

HONDA CB1000R 2011
Af fabriek 1:15
Na modificatie 1:20
 
In Oktober is het zover, ik word 24 en mag dus een grote jongens fiets gaan kiezen. Ik ben van plan veel kilometers te gaan toeren, maar benzine is niet gratis.
Daarom wil ik het échte (we weten allemaal dat de nummers in de boekjes niet erg realistisch zijn) verbruik van diverse motoren in kaart brengen.

Ik zal alle data combineren in een spreadsheet.

Aan jullie het verzoek om een reactie te plaatsen in het volgende format:

Merk :​
Model :​
Bouwjaar :​
Verbruik : 1L: X KM​
Als grote jongen kan je ook google en meer inhoud is duurder meer cylinder is ook duurder banden enz enz.

Dus als je alleen naar benzine kijkt ben je te kort zichtig
 
De meeste motorrijders rijden maar een paar honderd kilometer per jaar. Die moeten af en toe het restant benzine weggooien omdat het verouderd is. :+
 
In Oktober is het zover ... [heel verhaal]
Okido:

Merk: Yamaha
Model: FJR 1300 (RP04)
Bouwjaar: 2002
Verbruik: 16.9 km/l

Merk: Yamaha
Model: FJR 1300 A (RP13)
Bouwjaar: 2006
Verbruik: 17.0 km/l

Merk: Yamaha
Model: FJR 1300 A (RP13A)
Bouwjaar: 2011
Verbruik: 16.6 km/l

Merk: Honda
Model: VFR 1200 FA
Bouwjaar: 2011
Verbruik: 15.4 km/l

Merk: BMW
Model: K 1600 GT
Bouwjaar: 2011
Verbruik: 16.8 km/l

Merk: BMW
Model: S 1000 RR
Bouwjaar: 2010
Verbruik: 15.8 km/l

Merk: BMW
Model: S 1000 RR
Bouwjaar: 2013
Verbruik: 15.6 km/l

Merk: Yamaha
Model: FJR 1300 A (RP23)
Bouwjaar: 2013
Verbruik: 17.1 km/l

Merk: Yamaha
Model: FJR 1300 AE (RP23AE)
Bouwjaar: 2015
Verbruik: 17.0 km/l

Merk: KTM
Model: 1290 Super Duke GT
Bouwjaar: 2016
Verbruik: 16.3 km/l

Merk: Yamaha
Model: FJR 1300 A (RP28)
Bouwjaar: 2016
Verbruik: 18.0 km/l

Merk: BMW
Model: K 1600 GT
Bouwjaar: 2017
Verbruik: 16.7 km/l

Merk: Triumph
Model: Street Triple 675 RX
Bouwjaar: 2015
Verbruik: 18.7 km/l

Merk: KTM
Model: 1290 Super Duke GT
Bouwjaar: 2017
Verbruik: 16.5 km/l

Merk: BMW
Model: R 1250 RT
Bouwjaar: 2020
Verbruik: 19.4 km/l

Verbruik betreft het gemiddelde verbruik over kilometrages uiteenlopend van 5 tot 50 duizend km. Met (bijna) elk van deze motoren heb ik ook weleens in de buurt van (of slechter dan: VFR, S1000RR, sommige FJR-en, KTM) de 10 km/liter rondgereden (circuit, of gewoon haast), waar je uit mag afleiden dat rijstijl nogal bepalend is voor het verbruik dat je uiteindelijk realiseert.

Nou, doe er je voordeel mee, kom maar door met dat Excelletje, want die ga je natuurlijk wel gratis delen, voor alle moeite die we hier doen. Toch?
 
Laatst bewerkt:
Merk : Aprilia
Model : Tuono 1000R
Bouwjaar : 2004
Verbruik : 1L: 8 tot 11 KM

Merk : BMW
Model : R1200S
Bouwjaar : 2006
Verbruik : 1L: 13 KM

Merk : Suzuki
Model : GSXR750SRAD
Bouwjaar : 1996
Verbruik : 1L: 13 KM

Merk : Aprilia
Model : SM610
Bouwjaar : 2010
Verbruik : 1L: 21 KM

Merk : Honda
Model : VT500C
Bouwjaar : 1985
Verbruik : 1L: 17 tot 35 KM

Deze herinner ik me zo uit het bolletje, de andere weet ik niet meer zo. Ik ben benieuwd naar je uiteindelijke je ekselletje ...
 
Honda Supermagna x 2, bj 1988, gebr. 1 op 16.

Jaguar XJ6, 4.2 liter, bj 1969, gebr 1 op 3. 😁
 
He ... leuk topic ...

@MangoZaad , verbruik is van veel meer afhankelijk dan merk/model alleen.

In de eerste plaats is je pols veel bepalend. En ook je schakelgedrag.
Maar ook de routes die je rijd, de wegen, de staat van de motor, je eigen gewicht en grootte, de belading, hoe je alles laadt, en nog wat meer ...

Nou, ik kom dan maar met mijn gegevens:
20200728_195206.jpg

Suzuki GSX 750 F 2004
Meestal tussen 3,65l/100km en 4,00L/100km
In NL zou dat dus 1:27,4 tot 1:25,0 zijn.
De meesten zullen eerder tussen 1:20 en 1:23 zitten met deze motor.
Maar om onder de 1:20 te gaan, moet je toch écht rbw-intrek-risico rijgedrag gaan vertonen.

De GSX F is overal bekend als veruit de zuinigste in zijn klasse/segment, en bullet proof.
Budgetvriendelijker ga je niet vinden in deze klasse. Er is zelden meer dan onderhoud aan te doen, en eraan werken is poepsimpel. Ze hebben wel "maar" 93PK, en gaan niet sneller dan 235km/u (reëel, op teller 242/243, en ja, die scheelt echt beangstigend weinig, 50 op teller is 47/48 reëel).

De looks ... tja, je moet ervan houden ...
Btw: bang dat iemand ze steelt moet je niet zijn ...

O ja, en om nog een leuk detail te geven, mijn verbruik bereik ik door E10 te tanken, je weet wel, die brandstof die je motorblok en al de rest nu plots compleet vernield, en het verbruik minstens verdubbeld. (Wie hier commentaar op wil geven, copy/paste je quote en plaats het in een van de driemiljien E10 topics! NIET HIER AUB!!!). Op '98 verbruikt mijn motor meer. In de ruim 70.000 probleemvrije E10 kilometers 2 keer '98 getankt, nooit meer! De E10 is met zijn 1,260€/L immers al veel te duur :+

Bij deze motor is dus niet alleen het verbruik budget vriendelijk, ook het onderhoud is dat.

Edit: ook ik houd alles, maar dan ook álles bij in excell files, van de eerste tot de laatste cent, alles ivm verbruik, alles wat ik eraan werk, zowel onderhoud als onnodige prulletjes, letterlijk alles.
Omdat het moet? Nee, echt niet. Gewoon omdat ik dat leuk vind om te doen :t
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Okido:

Merk: Yamaha
Model: FJR 1300 (RP04)
Bouwjaar: 2002
Verbruik: 16.9 km/l

Merk: Yamaha
Model: FJR 1300 A (RP13)
Bouwjaar: 2006
Verbruik: 17.0 km/l

Merk: Yamaha
Model: FJR 1300 A (RP13A)
Bouwjaar: 2011
Verbruik: 16.6 km/l

Merk: Honda
Model: VFR 1200 FA
Bouwjaar: 2011
Verbruik: 15.4 km/l

Merk: BMW
Model: K 1600 GT
Bouwjaar: 2011
Verbruik: 16.8 km/l

Merk: BMW
Model: S 1000 RR
Bouwjaar: 2010
Verbruik: 15.8 km/l

Merk: BMW
Model: S 1000 RR
Bouwjaar: 2013
Verbruik: 15.6 km/l

Merk: Yamaha
Model: FJR 1300 A (RP23)
Bouwjaar: 2013
Verbruik: 17.1 km/l

Merk: Yamaha
Model: FJR 1300 AE (RP23AE)
Bouwjaar: 2015
Verbruik: 17.0 km/l

Merk: KTM
Model: 1290 Super Duke GT
Bouwjaar: 2016
Verbruik: 16.3 km/l

Merk: Yamaha
Model: FJR 1300 A (RP28)
Bouwjaar: 2016
Verbruik: 18.0 km/l

Merk: BMW
Model: K 1600 GT
Bouwjaar: 2017
Verbruik: 16.7 km/l

Merk: Triumph
Model: Street Triple 675 RX
Bouwjaar: 2015
Verbruik: 18.7 km/l

Merk: KTM
Model: 1290 Super Duke GT
Bouwjaar: 2017
Verbruik: 16.5 km/l

Merk: BMW
Model: R 1250 RT
Bouwjaar: 2020
Verbruik: 19.4 km/l
Zoveel motoren, zo veel bmw's dan geen Duc?! :+

Merk: Ducati
Model: Monster 696
Bouwjaar: 2008
Verbruik: 18 km/l
 
He ... leuk topic ...
.....
O ja, en om nog een leuk detail te geven, mijn verbruik bereik ik door E10 te tanken, je weet wel, die brandstof die je motorblok en al de rest nu plots compkeet vernieuld, en het verbruik minstens verdubbeld. (Wie hier commentaar op wil geven, copy/paste je quote en plaats het in een van de driemiljien E10 topics! NIET HIER AUB!!!). Op '98 verbruikt mijn motor meer. In de ruim 70.000 probleemvrije E10 kilometers 2 keer '98 getankt, nooit meer! De E10 is met zijn 1,260€/L immers al veel te duur :+

Ik deel die ervaring met mijn GS500F. Van de dealer moest ik zo snel mogelijk stoppen met E10 tanken. Mijn verbruik is van 1:18 naar 1:13 gegaan (wat stiekem deels ook te verwijten is aan een iets sportievere rijstijl). Kan ook zomaar zijn dat mijn carbs verrot zijn, who knows.
 
Ik deel die ervaring met mijn GS500F. Van de dealer moest ik zo snel mogelijk stoppen met E10 tanken. Mijn verbruik is van 1:18 naar 1:13 gegaan (wat stiekem deels ook te verwijten is aan een iets sportievere rijstijl). Kan ook zomaar zijn dat mijn carbs verrot zijn, who knows.
1 op 13 met een GS500 is mij nog nooit gelukt. 1 op 15 met een volle dag offroaden wel ooit.

Die dingen lopen altijd zo'n beetje 1 op 20 tot 1 op 25.
 
Honda VFR800fi uit 2001. Verbruikt 1 op 25 als ik echt zuinig wil rijden. Verbruikt 1 op 18 bij "gewoon" gebruik (heel vlot optrekken, voorbij steken waar dat gaat, enz.)
 
Merk : Yamaha
Model : WR450F
Bouwjaar :2009
Verbruik : 1L: 13KM


Merk : Yamaha
Model :Thunderace
Bouwjaar :1998
Verbruik : 1L: 15 KM

Merk : KTM
Model : 1190
Bouwjaar : 2015
Verbruik : 1L: 16 KM Als ik mijn best deed en alleen snelweg reed rond de 1 op 20

Merk : Husqvarna
Model : 701 Enduro
Bouwjaar : 2019
Verbruik : 1L: 22.5 KM en ik rijd er zeker niet zuinig mee
 
Terug
Bovenaan Onderaan