Compressorpomp ombouwen tot 2-takt motor

Bernd Koggel

MF'er
22 sep 2020
201
142
Voor mijn PWS (Profiel werkstuk) ben ik een compressorpomp aan het ombouwen tot een 2-takt motor. Hiervoor moest ik de pomp eerst uit elkaar halen om hem schoon te maken en na te kijken. Daarbij wilde ik de krukas eruit halen door een ijzeren plaatje los te maken, maar het plaatje kwam niet los en trok waarschijnlijk de krukas een klein beetje mee naar de zijkant. Hierdoor is de zuiger samen met de krukas denk ik wat verplaatst en die zit daardoor niet meer in het midden. De zuiger raakt daardoor de wand van de cilinder, hierdoor is er zoveel wrijving dat deze niet meer kan bewegen. Dit is naar mijn idee de oorzaak, maar dat weet ik NIET zeker.

Probleem

De zuiger zit niet meer in het midden waardoor deze tegen de wand van de cilinder aandrukt, de zuiger kan daardoor niet meer bewegen.

Oorzaak misschien
De hele zuiger en krukas zijn een klein beetje verschoven toen ik de compressorpomp wilde schoonmaken.

Geprobeerd
Ik heb geprobeerd om de krukas terug te slaan, maar die bewoog geen millimeter. Ook het ijzeren plaatje heb ik geprobeerd terug te slaan zonder succes.

Foto's
De foto's van de pomp, op de foto's zie je dat de zuiger tegen de wand aanduwt van de cilinder waar de krukas uit het karter komt. In de foto's is dit wat minder extreem dan in het echt.

20200922_103124.jpg
20200922_103225.jpg
20200921_144141.jpg
20200921_144152.jpg

Alvast hartstikke bedankt voor de hulp!
 
Die gaatjes zullen de werking niet in de weg zitten als je alleen maar de twee topveren gaat gebruiken ( meeste tweetacten van die inhoud hebben er vaak maar één veer in de kop van de zuiger zitten )
Ook je onderste veer weg laten die waar de gaatjes onder zitten zijn olieschrapveren en je heb geen olie in je carter zitten bij een tweetact
 
Tot dat die compressorpomp aankomt ben ik nog een beetje aan het kloten met de andere bijna kapotte compressor om gewoon maar te zien wat er gebeurt. Het obstakel waar ik nu tegenaan loop is dat ik de gaatjes voor de olie in de zuiger wil dicht maken. Het idee was om iets dikker ijzerdraad te pakken en daar een kleine stukjes van af te knippen, daar zou ik dan een botte punt aan slijpen en dan kunnen die stukjes ijzerdraad als een wigje de zuiger in worden geslagen. De druk zal vooral onder de zuiger zitten dus de wigjes zullen alleen maar verder en strakker in de gaatjes geduwd worden. Ik weet niet zeker of dit gaat werken, misschien heeft iemand anders hier een beter idee voor.

Bekijk bijlage 1551921Bekijk bijlage 1551922

Als ik die dicht zou maken, dan met hechtlassen. Een stukje staal blijft niet zitten.
En zoals al gezegd, zoveel invloed heeft dat niet op een blokje wat alleen maar wat hoeft te pruttelen.
 
Die gaatjes zullen de werking niet in de weg zitten als je alleen maar de twee topveren gaat gebruiken ( meeste tweetacten van die inhoud hebben er vaak maar één veer in de kop van de zuiger zitten )
Ook je onderste veer weg laten die waar de gaatjes onder zitten zijn olieschrapveren en je heb geen olie in je carter zitten bij een tweetact
De topveren laat ik allebei zitten, want die zitten niet in de weg. De olieschaapveer haal ik weg, want die zit ook vast. De zuiger komt zo hoog dat de gaatjes de uitlaat zullen bereiken, daardoor komt er een opening tussen de uitlaat en het verse brandstofmengsel onder de zuiger, dan kan er dus geen druk op worden gebouwd onder de zuiger.
 
Als ik die dicht zou maken, dan met hechtlassen. Een stukje staal blijft niet zitten.
En zoals al gezegd, zoveel invloed heeft dat niet op een blokje wat alleen maar wat hoeft te pruttelen.
Ik weet niet of lassen een optie is, want de zuiger is van gietijzer of gietaluminium (ik weet niet welke van de twee, heb ik niet getest).
 
Ik heb de nieuwe compressorpomp bekeken, dan bedoel ik dat ik de cilinderkop open heb gemaakt. De in- en uitlaat gaan via een mooi elegant systeem naar de cilinderkop waar alles goed getimed wordt. Alleen doen ze het niet goed meer, de in- of uitlaat zuigt lucht aan en blaast het ook weg, de ander doet niks. Gelukkig is dat voor dit project geen probleem, want ik kan dat gedeelte van de pomp toch niet gebruiken. Tussen de cilinderkop en de cilinder zit een soort plaatje waarin de luchtwegen zijn gemaakt, ik hoop dat als ik deze er tussenuit haal ik de cilinderkop nog kan gebruiken. Doordat er in de cilinderkop wel een geul zit weet ik dit nog niet zeker, als het wel kan verwacht ik dat die geul groot genoeg is om te zorgen dat de compressie niet te hoog wordt.
Ik heb nu geen foto's om te laten zien.
 
Ik ben nog steeds een beetje aan het klooien met de oude compressorpomp, omdat ik er ook wel gewoon van wil leren. De zuiger heb ik dicht gemaakt door klinknagels in de gaten te slaan, daarna heb ik zuigerveerslotjes gemaakt door gaten te boren in de sleuven van de zuigerveren en daar klinknagels in te slaan.
20201018_184525.jpg
20201015_200506.jpg


Maar nu heb ik nog één probleem aan het uiteinde van de drijfstang zit een metalen pin met een gat voor de lubricatie, dit gat zit niet meer op de goede plek en moet gedraaid worden om weer goed te zetten, maar ik weet niet hoe. De pin lijkt er met grote druk ingezet te zijn en ik kan hem niet zomaar draaien. Weet iemand misschien hoe ik dat moet doen of kan ik er gewoon een nieuw gat in boren?
20201018_203423.jpg
 
Ik ben nog steeds een beetje aan het klooien met de oude compressorpomp, omdat ik er ook wel gewoon van wil leren. De zuiger heb ik dicht gemaakt door klinknagels in de gaten te slaan, daarna heb ik zuigerveerslotjes gemaakt door gaten te boren in de sleuven van de zuigerveren en daar klinknagels in te slaan. Bekijk bijlage 1555118 Bekijk bijlage 1555119

Maar nu heb ik nog één probleem aan het uiteinde van de drijfstang zit een metalen pin met een gat voor de lubricatie, dit gat zit niet meer op de goede plek en moet gedraaid worden om weer goed te zetten, maar ik weet niet hoe. De pin lijkt er met grote druk ingezet te zijn en ik kan hem niet zomaar draaien. Weet iemand misschien hoe ik dat moet doen of kan ik er gewoon een nieuw gat in boren?
Bekijk bijlage 1555123
Dat hoeft denk ik niet. In de bronzen bus zit waarschijnlijk rondom een groef ingedraaid. Blaas maar eens met lucht in het gat, dan zul je zien dat dit binnenin aankomt.
 
Dat hoeft denk ik niet. In de bronzen bus zit waarschijnlijk rondom een groef ingedraaid. Blaas maar eens met lucht in het gat, dan zul je zien dat dit binnenin aankomt.
Het lukt jammer genoeg niet, er lijkt geen groef te zitten. Ik heb het ook nog geprobeerd met kruipolie, maar die komt ook niet door het binnenste gat
 
Als die bus kan draaien kan je hem er ook uit persen. je kan hem dan in de juist stand terug er in lijmen. Als je een gat boord en hij gaat dan weer draaien heb je het probleem opnieuw.
 
Terug
Bovenaan Onderaan