Hoe vaak rij jij te hard?

Rij vrijwel altijd te hard, vmax+10 op dagelijkse ritten.
Als ik auto´s aan de zijkant van de weg geparkeerd zie staan ga ik vmax -5, heb al aardige boetes gehad en ik leer eerder ipv me aan de snelheid te houden meer op te letten op mobiele controles en flitspalen.
'VREEMD'-geparkeerde voertuigen langs de weg rijd ik ook altijd met de toegestane snelheid voorbij.
Zit er zo'n snurker in die zijn flits-speelgoed in de gaten houdt.
Dat heeft mij al heel wat ongewenste CJIB-post gescheeld!
 
Vandeweek weer een bekeuring gekregen

Ik heb gezegd: Die bekeuring is alleen maar contributie voor altijd te hard rijden, tot over 4 jaar...
Precies, als ik voor die paar tientjes per jaar altijd te hard kan rijden (even afkloppen) dan maak ik het graag op 1 januari over.

Alles binnen limieten van fatsoen, maar een kilometer of 10 te hard gaat al gauw, en ook wel eens iets meer O-)
 
'VREEMD'-geparkeerde voertuigen langs de weg rijd ik ook altijd met de toegestane snelheid voorbij.
Zit er zo'n snurker in die zijn flits-speelgoed in de gaten houdt.
Dat heeft mij al heel wat ongewenste CJIB-post gescheeld!

Dat is een hele goede gewoonte die ik ook altijd al heb toegepast. 1x, jaren geleden (ik denk omstreeks 1996) hadden ze me toch te pakken.
Er stond een Ford Escort langs de Amstel tussen Ouderkerk en Nes. Ik rem af maar zie het reservewiel tegen de bumper en een krik onder de auto.
Dus ik geef weer gas, dit was duidelijk een pechgeval..... Bij de Zwarte Kat stond een agent die me de parkeerplaats van het cafe op dirigeerde.
Toch 15 km te hard (na correctie) ;(
 
Buiten de bebouwde kom vaak +20/30 op de teller, binnen de bebouwde kom eerder te langzaam. Zowel ingeblikt als op de motor. Ik kan er erg slecht tegen om met het verkeer mee te sukkelen, dus ik hou de filosofie aan 'wat achter mij zit hoef ik minder rekening meer mee te houden'. Het geeft mij meer overzicht, en het zorgt ervoor dat ik minder de neiging heb om afgeleid te worden. Het is sowieso al iets van de afgelopen jaren dat de gemiddelde blikker zijn aandacht zelfden enkel op de weg gericht heeft, en zeker nu je nog maar 100 mag overdag heb ik het idee dat het alleen maar erger is geworden. Dan kan de OvJ heel stellig zeggen dat de meeste verkeersongevallen komen doordat mensen te hard rijden, maar het heeft m.i. meer te maken met gebrek aan anticipatie en vooral focus op de weg. Mijn telefoon is alleen aan het navigeren en muziek aan het afspelen, mijn ogen zijn op de weg gericht.

Verder altijd Waze/Flitsmeister aan voor het geval er toch iets staat, al hebben die mij een aantal keren niet voor een onzichtbare lasergun weten te behoeden. Het zij zo, over de 11 jaar dat ik mijn rijbewijs nu heb heeft het mij uitgesmeerd zo'n 150 euro per jaar gekost, en dat zie ik dan maar als investering in een veiliger en vlotter gevoel voor mijzelf.
 
Ohw, ik haal m regelmatig flink door hoor, lekker vette klappen maken. Maar alleen wanneer ik vind dat het overzicht voldoende is. Niet bij uitritten e.d.
Ook niet in woonwijken. Vind ik te link, daar is soms 50 weer te snel.

Grt Fred
 
Om eerlijk te zijn word ik lichtelijk gek van de snelheidslimieten hier in België. Meeste lol die ik al gehad heb was op een 125CC geval omdat ik dan gewoon netjes het gas kon opengooien en dom doen zonder meteen een briefje in de bus te hebben. Tijd voor een 50CC-tje dus! :+

Ik anticipeer eigenlijk gewoon op mijn omgeving. Een cijfertje op een bord is niet altijd de 'juiste' snelheid voor jezelf of omstaanders.
 
Gelukkig zijn er genoeg weilanden, natuurgebieden en provinciale wegen in Nederland. Tuft lekker door wanneer er weinig verkeer is en nodigt best wel uit tot een zware rechterhand. Erg leuk. De hobbels in deze wegen maken er een stuiterbaan van rond de 120kmu. Zooooooooo veel leuker dan 80. Het mag duidelijk zijn dat ik het hier niet heb over woonwijken met kinderen waar ik 30 soms al te hard vind gaan om tijdig in te grijpen.

Snelle, wijde bochten met goed asfalt op een droge dag zijn simpelweg veel te leuk om niet in te smijten. De vering/demping, electronica, remmen en banden op een 1000cc+ superbike komen pas echt tot hun recht wanneer je ze onder druk zet en daarvoor heb je snelheid nodig. Bochten aanremmend, insturen, asfalt aanvoelen en op het gas eruit is net als drugs - verslavend. Helaas is de tweede helft van het toerenbereik niet echt bruikbaar op de openbare weg. Dat gigantische kanon van een motorblok tikt al gauw snelheden aan waar je de krant mee haalt. Dit is het enige jammere van mijn 1290 Superduke - het rijwielgedeelte en het gemak waarmee het blok power levert is zo onwijs makkelijk aanspreekbaar en fijn in gebruik dat te hard rijden een constant gevaar is.

6000 toeren tot het rode gebied bij 11.000 toeren bij volgas is een sensatie dat de normale mens eenvoudigweg geen flauw benul van heeft. Neem een persoonlijkheid die wat ik noem 'flexibel discipline' heeft, en de pret van een volstrekt onrechtvaardigbaar pk-kanon op straat is makkelijk te zien.

Mag het? Nee. Kan het? Ja! 🏍 _O-
 
Gelukkig zijn er genoeg weilanden, natuurgebieden en provinciale wegen in Nederland. Tuft lekker door wanneer er weinig verkeer is en nodigt best wel uit tot een zware rechterhand. Erg leuk. De hobbels in deze wegen maken er een stuiterbaan van rond de 120kmu. Zooooooooo veel leuker dan 80. Het mag duidelijk zijn dat ik het hier niet heb over woonwijken met kinderen waar ik 30 soms al te hard vind gaan om tijdig in te grijpen.

Snelle, wijde bochten met goed asfalt op een droge dag zijn simpelweg veel te leuk om niet in te smijten. De vering/demping, electronica, remmen en banden op een 1000cc+ superbike komen pas echt tot hun recht wanneer je ze onder druk zet en daarvoor heb je snelheid nodig. Bochten aanremmend, insturen, asfalt aanvoelen en op het gas eruit is net als drugs - verslavend. Helaas is de tweede helft van het toerenbereik niet echt bruikbaar op de openbare weg. Dat gigantische kanon van een motorblok tikt al gauw snelheden aan waar je de krant mee haalt. Dit is het enige jammere van mijn 1290 Superduke - het rijwielgedeelte en het gemak waarmee het blok power levert is zo onwijs makkelijk aanspreekbaar en fijn in gebruik dat te hard rijden een constant gevaar is.

6000 toeren tot het rode gebied bij 11.000 toeren bij volgas is een sensatie dat de normale mens eenvoudigweg geen flauw benul van heeft. Neem een persoonlijkheid die wat ik noem 'flexibel discipline' heeft, en de pret van een volstrekt onrechtvaardigbaar pk-kanon op straat is makkelijk te zien.

Mag het? Nee. Kan het? Ja! 🏍 _O-
Ik snap je verhaal niet zo, maar volgens mij ben jij toe aan een Duke 390.:P
 
Ik rijd standaard te hard, tik ook wel regelmatig de 200 tot 250 km/h uur aan (screw you CJIB}))

ik loop echter tegen het probleem aan dat ik op lange rechte stukken die motor open trekken wel leuk vind maar het vereist nauwelijks skills. Bovendien zit je op de openbare weg met mede weggebruikers (lees koekblikken) die je in de weg zitten.

ik neig er dus naar om meer het circuit op te gaan ipv de openbare weg die er eigenlijk helemaal niet geschikt voor is. Ik denk dat het circuit beheersen meer skills vereist en zich beter leent om de motor zijn grenzen op te zoeken.

Meer mensen die hier ervaring mee hebben?
 
Binnen de bebouwde kom houd ik me aan de regels, daar kan ik het nut wel van inzien, daarbuiten zijn er voor mij gen maximum snelheden, niet dat ik me als een idioot gedraag, maar rijdt naar wat de omstandigheden voor mij aanvaardbaar maken..
Flitsmeister, robospot, maar vooral zelf heel alert rijden voorkomt bekeuringen...
En heel veel spiegelen
Als je te snel rijdt, en er zit er een achter je die ook inhaalt, maar gelijk weer naar rechts gaat in elk open stuk, dan weet ik al genoeg
 
Sinds ik legaal op motoren rij, erg braaf in het koekblik ( tenzij effe een nachtje doortrappen naar Polen ) ,
En geforceerd braaf met de vrachtwagen... T loopt nu eenmaal niet harder.

Op de motor wat minder braaf, volgende motor word d'r ook 1'tje die leuker is met lagere snelheden.
Heb momenteel meer lol op m'n oldtimer offroader ( maar niet echt geschikt voor vaak rijden, ding is gewoon oud )
Als op een '91 vfr , hoewel het geen supersport is, zich toch wel heel graag vlot laat berijden .


Woon dan wel in een omgeving dat je weet wanneer de veldwachter dienst heeft, wanneer hun ploegwissel is
en het grootste risico een overstekende trekker is ( wint toch wel )..
Ben op dat gebied wel redelijk verwend met de mogelijkheden om voor andere risicoloos het gas een streepje open te halen.

In de bebouwde kom extreem braaf.. Dat ik me af en toe niet kan beheersen wil nog niet zeggen dat een ander voor
me moet gaan springen.
 
Recht stuk weg, binnen bebouwde kom, gevaarlijke situatie maximum snelheids limit of langzamer, iemand met paard of hond stapvoets, fietsers, traktor end. rustig voorbij, verder regel van 30. Maximaal op teller 30 km te hard. Flitsmeister op telefoon, TomTom met flitsmeldingen, niet leuk rijden maar wel het beste om je rbw te houden. Accepteren dat je een keer tegen de lamp loopt, ff slikken, betalen en weer doorgaan...
 
Ik rijd standaard te hard, tik ook wel regelmatig de 200 tot 250 km/h uur aan (screw you CJIB}))

ik loop echter tegen het probleem aan dat ik op lange rechte stukken die motor open trekken wel leuk vind maar het vereist nauwelijks skills. Bovendien zit je op de openbare weg met mede weggebruikers (lees koekblikken) die je in de weg zitten.

ik neig er dus naar om meer het circuit op te gaan ipv de openbare weg die er eigenlijk helemaal niet geschikt voor is. Ik denk dat het circuit beheersen meer skills vereist en zich beter leent om de motor zijn grenzen op te zoeken.

Meer mensen die hier ervaring mee hebben?

Zeker weten. Op het circuit kun je pas echt los gaan. Op de openbare weg heb je maar 2 meter breed asfalt waar je al je kattekwaad in kunt loslaten. Iedere bocht die je op flink wat snelheid wil pakken (zodat je banden & vering goed onder druk zet) wordt op straat juist intimiderend. Snelweg opritten/afritten zijn daarentegen nog één van de weinige plekken over in het land waar je nog redelijkerwijs veilig met 160+ doorheen kunt knallen. Kan wel, mag niet. Zie je hoe dit spelletje werkt? _O-

1603225297160.png


Dit soort moois.

Circuit is wel het toppunt. Daar kan ik eindelijk de rechterhand zijn eigen leven laten leiden zonder constant zorgen te maken om kouwe banden, putdeksels, fietsstrook, wijd uitkomen, tegenliggend verkeer en andere onzin. Een dagje circuit is therapie.

By the way : 🤬 teerstrepen in bochten.
 
Sinds bijna elke gemeente binnen de bebouwde kom overal 30km zones maakt rij ik binnen die zones nog wel eens te hard. Niet in woonwijken, maar wel in overzichtelijke doorgaande wegen die ook binnen de zone vallen.
Als er niets gedaan is aan snelheidsremmende maatregelen en er gewoon voorrangskruisingen zijn wordt er toch niet gecontroleerd.
 
Zeker weten. Op het circuit kun je pas echt los gaan. Op de openbare weg heb je maar 2 meter breed asfalt waar je al je kattekwaad in kunt loslaten. Iedere bocht die je op flink wat snelheid wil pakken (zodat je banden & vering goed onder druk zet) wordt op straat juist intimiderend. Snelweg opritten/afritten zijn daarentegen nog één van de weinige plekken over in het land waar je nog redelijkerwijs veilig met 160+ doorheen kunt knallen. Kan wel, mag niet. Zie je hoe dit spelletje werkt? _O-

Bekijk bijlage 1555885

Dit soort moois.

Circuit is wel het toppunt. Daar kan ik eindelijk de rechterhand zijn eigen leven laten leiden zonder constant zorgen te maken om kouwe banden, putdeksels, fietsstrook, wijd uitkomen, tegenliggend verkeer en andere onzin. Een dagje circuit is therapie.

Als je niet kan rijden zit juist daar een groot ongeluk in een klein hoekje. Als je wel kan rijden ook.
 
Gelukkig zijn er genoeg weilanden, natuurgebieden en provinciale wegen in Nederland. Tuft lekker door wanneer er weinig verkeer is en nodigt best wel uit tot een zware rechterhand. Erg leuk. De hobbels in deze wegen maken er een stuiterbaan van rond de 120kmu. Zooooooooo veel leuker dan 80. Het mag duidelijk zijn dat ik het hier niet heb over woonwijken met kinderen waar ik 30 soms al te hard vind gaan om tijdig in te grijpen.

Snelle, wijde bochten met goed asfalt op een droge dag zijn simpelweg veel te leuk om niet in te smijten. De vering/demping, electronica, remmen en banden op een 1000cc+ superbike komen pas echt tot hun recht wanneer je ze onder druk zet en daarvoor heb je snelheid nodig. Bochten aanremmend, insturen, asfalt aanvoelen en op het gas eruit is net als drugs - verslavend. Helaas is de tweede helft van het toerenbereik niet echt bruikbaar op de openbare weg. Dat gigantische kanon van een motorblok tikt al gauw snelheden aan waar je de krant mee haalt. Dit is het enige jammere van mijn 1290 Superduke - het rijwielgedeelte en het gemak waarmee het blok power levert is zo onwijs makkelijk aanspreekbaar en fijn in gebruik dat te hard rijden een constant gevaar is.

6000 toeren tot het rode gebied bij 11.000 toeren bij volgas is een sensatie dat de normale mens eenvoudigweg geen flauw benul van heeft. Neem een persoonlijkheid die wat ik noem 'flexibel discipline' heeft, en de pret van een volstrekt onrechtvaardigbaar pk-kanon op straat is makkelijk te zien.

Mag het? Nee. Kan het? Ja! 🏍 _O-

Het elektronische vangnet beschermd slechts voor 1 gevaar niet.
 
Op de motor altijd te hard omdat het lekker is en om het initiatief te houden.
Behalve als ik haast heb of geïrriteerd ben dan kan ik mijzelf meestal dwingen om dan juist normaal te rijden.

Met de auto rij ik als een ouwe taart en op de cruise control. De sport is dan om het verbruik naar beneden te krijgen.
 
Op de motor altijd te hard omdat het lekker is en om het initiatief te houden.
Behalve als ik haast heb of geïrriteerd ben dan kan ik mijzelf meestal dwingen om dan juist normaal te rijden.

Met de auto rij ik als een ouwe taart en op de cruise control. De sport is dan om het verbruik naar beneden te krijgen.

Lijkt wel een Snickers reclame.
 
  • Haha
Waarderingen: RR.
Met de auto zelden te hard, zuinig rijden (want elektrisch) is meer een sport geworden. Op de motor ook niet vaak te hard, maar wel om bij drukte vandaan te blijven. Op- en afrit is ook wel knallen als het kan, na invoegen weer kalmpjes aan doen. In gezelschap rijden soms lastiger om niet te hard te rijden....maar dat ligt dan aan het gezelschap. Anderen bijhouden is dan blijkbaar soms nodig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan