KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Mijn vrouw rijdt op haar eigen ktm, goed communicatie setje en je hebt het beste van beide werelden.
Dat is de beste oplossing. Bij ons gaat het net zo: ik op m’n 790 Adventure of Duke 890R en zij op haar 1050 Adventure of op mijn 790 Adventure (als ik de Duke 890R pak, zoals we straks even gaan doen, als het droog wordt tenminste). Raad ik ook iedereen aan, leer je vrouw motorrijden en koop haar ook een mooie brommer. Kun je altijd solo rijden, en dat rijdt toch het allerfijnst.
 
  • Leuk
Waarderingen: zen
Toch mis ik nog een stukje in de uitleg van de Closed loop.
Om de katalysator goed laten werken, moet het benzineluchtmengsel beurtelings iets te arm en iets te rijk staan. Hiervoor zie je ook de variërende spanning op de Lambdasonde. (gebruikelijk 0,8 Volt rijk en 0,2 Volt arm) uitleg
Door het uitschakelen van de Lambdasondes met fueldongles en in de Open Loop zal de werking van de katalysator dus niet optimaal zijn.

Bij andere motoren wordt het arme mengsel soms opgelost door de ECU te foppen en de afgegeven waardes van de Lambdasondes iets aan te passen. Denk hierbij aan de BMW-AF-XIED. Persoonlijk vind is dat een nettere oplossing om de motor iets rijker te laten lopen in Closed loop.
Maar mijn 1290 SAS blok is soepel genoeg. Wel heb ik last van de scheenbeenverwarming bij rustig rijden op hete dagen.
De lambda word op een waarde gezet waardoor de motor denkt dat deze te arm staat en hier een verrijking onstaat.
Het is niets anders dan een weerstand

De werking van de katalasator is nooit helemaal optimaal de milieu regelgeving is dus alleen streng in closed loop.
Daar werkt de katalysator het best . dat heet nu goed
Ik heb 2 jaar lang met m’n vriendin achterop gereden op de 1290 SAS ook in de bergen van onder andere de Eifel / Moesel. Die motor geeft geen krimp en je kan nog steeds sportief rijden met iemand achterop. Heb zelf de KTM Alu topkoffer maar ben er niet weg van, de plastic versies zijn erg kwetsbaar dus beter Alu als je alleen op het asfalt rijdt. Bumot is een erg mooi merk 1 rek voor zowel Alu koffers als soft luggage.

Rugsteun is niet nodig en beperkt alleen maar de ruimte. Topkoffer wel ivm de “lancering” bij het optrekken. Verder is de ergo Seat 2 delig perfect.

Als je voor de 1290 gaat neem dan zeker het optionele travel pack als dat er nog niet op zit. De quickshifter is geniaal!
Ik rijd nu al weer 2 jaar met de plastic top koffer incl rugsteun en die bevalt heel goed prima geen enkel probleem.
Mijn vriendin vind hem ook prima zitten. in der rug
 
Ik rij op een 1090. Maar heb een twee-delige ergo seat gekocht (veel comfortabeler voor de duo). Daarnaast vind ik, op de 1090, de vering te slap om samen te rijden (das ook vanwege ons nogal forse postuur 8-) ). Heb dus, mede hierom, de vering ge-upgrade. Verder houdt mijn vrouw van een topkoffer (zonder rugsteun) om tegenaan te leunen en het gevoel te hebben dat ze er bij accelereren niet af glijdt. Mijn vrouw heeft vrij korte benen maar vind toch de duo voetsteunen iets te hoog zitten. Dus ik overweeg voor volgend seizoen om iets te kopen dat deze verlaagt (iemand een idee?).
ik heb zelf een alu plaat gekocht met flinke dikt en de gaten er zelf in geboord , die je kan kopen nog te hoog nu kon ik ze zo laag mogelijk maken.
en iets naar voor.

Zwart gespoten en het valt niet eens op dat het niet orgineel is
 
Hallo allen, vraagje, ik sta op het punt een ktm aan te schaffen, ik twijfel nog tussen een 1190 adventure uit het laatste jaar of een 1090 adventure. Het verschil in vermogen maakt mij niet zoveel uit, alleen lees ik in de motorbladen dat de 1090 ook een behoorlijke dip heeft bij 5000 toeren. Mezelf kennende schat ik in dat de naald daar vaak rondhangt. Kunnen jullie hier iets zinnigs over zeggen? Uiteraard ga ik ook rijden, maar ben ook benieuwd naar ervaringen. Bedankt alvast.
Groet, Gijs.
Hoi Niels

Zou ik nog moeten reageren 🤣🤣😂
🤣🤣🤣🤣
 
Hallo KTM-ers

Ik rijd Triumph Explorer 1200 en mijn vrouw rijdt regelmatig mee, ook gaan we er samen mee op motorvakantie.
Per jaar goed voor zo'n 15.000 km waarvan circa 7.000 met duo.

Nu wil ik, als oud 990 Adventure-rijder, weer terug naar de 2-cilinder.
Twijfel tussen de 1290 SAS en 1200 of 1250GS.
Ik heb een mooie 1290SAS op het oog, aardig compleet met oa 3-delige KTM Touring kofferset.

Zijn er hier rijders die regelmatig met duo rijden, ook langere afstanden.
Zoja, welke aanpassingen zijn, behalve een ergo-seat en ruggesteun voor de topkoffer, aan te bevelen?
Ook graag jullie mening over de KTM Touring kofferset, is't wat of beter kiezen voor Aluminium?

Alvast dank voor jullie reacties.
Dank voor jullie input!
Gisteren bij Motorplaza Heerenveen een proefrit gemaakt op de Adventure die ik op het oog had.
Kan heel kort zijn: niet mijn motor, tov de Explorer te weinig comfort en het ''op de motor zitten'' past me niet.
Bij de Tiger Explorer zit je meer ''in de motor''.
Wel een prachtige motor en heel fijn blok, maar gewoon niet mijn motor.
Hoe zeggen ze dat; een ervaring rijker en een illusie armer...
Maar eens rondkijken naar een nieuw model Tiger 1200.
 
Daarentegen heb ik gister in Eibergen op een 1090 adventure gereden en was meteen verliefd, kan hem komende week ophalen
 

Bijlagen

  • IMG_20201024_121136864_HDR.jpg
    IMG_20201024_121136864_HDR.jpg
    2,6 MB · Weergaven: 14
Dank voor jullie input!
Gisteren bij Motorplaza Heerenveen een proefrit gemaakt op de Adventure die ik op het oog had.
Kan heel kort zijn: niet mijn motor, tov de Explorer te weinig comfort en het ''op de motor zitten'' past me niet.
Bij de Tiger Explorer zit je meer ''in de motor''.
Wel een prachtige motor en heel fijn blok, maar gewoon niet mijn motor.
Hoe zeggen ze dat; een ervaring rijker en een illusie armer...
Maar eens rondkijken naar een nieuw model Tiger 1200.

Ga ook eens een proefrit maken op een Ducati multistrada. Daarbij zit je wel meer in de motor.
 
Zou ik paar jaar geleden kopen, overjarig model, deal op voorwaarde goede proefrit rond, dus op gereden, was binnen 5 minuten terug.
Aansluitend mijn eerste Explorer gekocht.
Ik heb meer tijd nodig om te weten of een motor me bevalt.
Liefde op het eerste gezicht had ik alleen bij de eerste proefrit op een GS in 2006....
Al de andere brommers waren een kwestie van “acquired taste”.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb meer tijd nodig om te weten of een motor me bevalt.
Liefde op het eerste gezicht had ik alleen bij de eerste proefrit op een GS in 2006....
Al de andere brommers waren een kwestie van “acquired taste”.
Kan ik me iets bij voorstellen, ik namelijk normaal gesproken ook.
Bij de Versys sprak de motorkarakteristiek me totaal niet aan, eerst toeren moeten maken voor er iets gebeurt.
Dan heeft verder rijden geen zin, doe je de dealer ook geen plezier mee, was nml nog nieuw.
 
Kan ik me iets bij voorstellen, ik namelijk normaal gesproken ook.
Bij de Versys sprak de motorkarakteristiek me totaal niet aan, eerst toeren moeten maken voor er iets gebeurt.
Dan heeft verder rijden geen zin, doe je de dealer ook geen plezier mee, was nml nog nieuw.
Ik heb pas ook op de nieuwe versys gereden, fijne motor maar ik miste karakter en de lol. Bij de ktm kwam ik met een lach van de motor af, bij de versys totaal niet. Uiteindelijk speelt emotie en gevoel ook een grote rol.
 
Daar ben ik het ook mee eens, en de VERSYS 1000 is mijn bedrijfsmotor geworden, waaraan ik andere eisen stel dan aan mijn "fun"motoren.... ik vind het alleen verwonderlijk dat iemand reeds na 5 minuten kan bepalen of een motor hem ligt of niet.
Een 4-cilinder heeft wel bekende, van een tweecilinder afwijkende, eigenschappen, maar je kan het potentieel van een motor volgens mij niet grondig bepalen na slechts 5 minuten...
En de VERSYS 1000 is , zoals ik vaststelde na een proefrit van +/- 100 km, best een verrassend vinnige machine als je hem berijdt zoals een 4-cilinder het vereist.
Een KTM ADVENTURE is uiteraard spannender en wilder, zelfs als het effe niet zo hoeft...:)
 
Laatst bewerkt:
Hier net zo. Eerst maar uiterlijk kijken en dan het rijgedrag beoordelen. Dit kan idd soms al binnen 5 minuten zijn. Maar sommige bikes verdienen meer tijd.
 
Ik ben nog erger. Meestal kan ik bij alleen proefzitten al beoordelen dat een motor niets voor mij is.
Als ik het gevoel krijg dat ik als een soort vlaggenmast op de motor zit en of de stepjes zo hoog zitten dat spontaan de kramp al in mijn benen schiet bij de gedachte dat uren vol te moeten houden valt een motor al af. (vallen mijn knieën dan ook nog eens buiten de inkepingen van de tank)

Er worden nu eenmaal veel motoren gemaakt voor kleine Aziaten en Italianen. Voor de grote Nederlander is duidelijk minder keus.

Maar gister weer een aantal uren heerlijk getourd op de 1290 SAS. (Wel een beetje heimwee naar het touren in de Eifel en Luxemburg. Stomme Corrona)
 
Tis heel bijzonder, ik zit nu nog na te genieten van de proefrit en aanschaf gisteren.
Zo voelde de aanschaf van de AfricaTwin destijds niet, toch was dat ook geen verkeerde motor, misschien zijn Honda's wel te lief om je zo'n gevoel te kunnen geven :+
 
Ik schrijf net bij het GS deel dat ik dat hele “Ready to Race” eigenlijk helemaal niet begrijp op de 1290 SAS.

Voor mij is mijn KTM 1290 SAS gewoon een heerlijke toerfiets waarmee ik eenvoudig langzaam kan tuffen in een 30 zone of met duo een sprintje kan trekken vanuit de ene mooie bocht naar de volgende mooie bocht op een bergweg.
Nergens nukken of vermogens dips of peaks zoals bij een race motor.
 
Ik ben nog erger. Meestal kan ik bij alleen proefzitten al beoordelen dat een motor niets voor mij is.
Als ik het gevoel krijg dat ik als een soort vlaggenmast op de motor zit en of de stepjes zo hoog zitten dat spontaan de kramp al in mijn benen schiet bij de gedachte dat uren vol te moeten houden valt een motor al af. (vallen mijn knieën dan ook nog eens buiten de inkepingen van de tank)

Er worden nu eenmaal veel motoren gemaakt voor kleine Aziaten en Italianen. Voor de grote Nederlander is duidelijk minder keus.

Maar gister weer een aantal uren heerlijk getourd op de 1290 SAS. (Wel een beetje heimwee naar het touren in de Eifel en Luxemburg. Stomme Corrona)
Ik heb precies het zelfde, ben 201 cm, de meeste motoren zijn te klein en vallen af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan