BMW S1000XR

Eén van de weinige foto's die ik blijkbaar heb na het scherm vervangen te hebben. Ik post één van de dagen een nieuwe.
 
Ik heb ook het MRA vario screen met spoiler.
Test gereden op een XR uit 2018 met het originele scherm.
Boven de 100 merkte ik dat de wind op mn helm sloeg, héél vervelend en vermoeiend.

Nu op mn 2017 xr met MRA vario scherm nergens last van.
Ben zelf 182cm.
 
Ik heb een Ermax ruit. Voor mijn lengte (1.76) een prima ruit en ik vind hem persoonlijk veel mooier als een MRA.
Het onderste deel is smoke en verder helder.

1605294331532.png
 
Vandaag proefgereden om te kijken of de XR wat voor me is, op een 2016 model, rijd heerlijk, alleen de trillingen had ik toch wel erg last van, cruise control aan handen los en de motor trekt naar rechts?
Handvatverwarming word nauwelijks warm, blok blijft een beest maar ik heb toch mijn twijfels over die trilling, is die echt goed weg te krijgen en heeft het 2017 model er veel minder last van?
Verkoper was not amused dat ik er over begon en beweerde later gewoon keihard dat die trilling niet bestaat, BMW arrogantie ten top.....
Insturen is wel wat meer werken dan bijvoorbeeld de R1200GS, je moet hem meer dwingen vond ik, ook de vering was minder comfortabel maar dat vond ik geen probleem.
Al met al een leuke rit die me veel meer inzicht gegeven heeft, hij komt op de twijfel lijst!
 
Ik heb een 2017 model gehad en nu een 2019. Ik vind de trillingen in het stuur verwaarloosbaar, bij mijn vorige motoren (FJR 1300) had ik veel meer last van dove handen.
Alleen het zicht in met name de linker spiegel is door de trillingen bij sommige toerentallen wel behoorlijk slecht.

Handvatverwarming is in standje 2 bij mij haast niet meer te doen, zo heet.

Het naar rechts trekken doen ze schijnbaar allemaal, maar merk je helemaal niets van. Tenzij je met beide handen los rijdt.
 
Eén van de weinige foto's die ik blijkbaar heb na het scherm vervangen te hebben. Ik post één van de dagen een nieuwe.
Duidelijke foto zou gewaardeerd zijn! Is de mra vario veel verschil zonder de mra zonder spoiler maakt de spoiler veel verschil uit?
 
Vandaag proefgereden om te kijken of de XR wat voor me is, op een 2016 model, rijd heerlijk, alleen de trillingen had ik toch wel erg last van, cruise control aan handen los en de motor trekt naar rechts?
Handvatverwarming word nauwelijks warm, blok blijft een beest maar ik heb toch mijn twijfels over die trilling, is die echt goed weg te krijgen en heeft het 2017 model er veel minder last van?
Verkoper was not amused dat ik er over begon en beweerde later gewoon keihard dat die trilling niet bestaat, BMW arrogantie ten top.....
Insturen is wel wat meer werken dan bijvoorbeeld de R1200GS, je moet hem meer dwingen vond ik, ook de vering was minder comfortabel maar dat vond ik geen probleem.
Al met al een leuke rit die me veel meer inzicht gegeven heeft, hij komt op de twijfel lijst!
Ik heb zelf de 2016 model en de handverwarming wordt op stand 2 bloedheet, duidelijk voelbaar door mijn handschoenen. En wat betreft de trilling ik heb er evotech performance gewichten erop gezet en 80% minder trilling zo goed als bijna weg.
 
Ik heb ook het MRA vario screen met spoiler.
Test gereden op een XR uit 2018 met het originele scherm.
Boven de 100 merkte ik dat de wind op mn helm sloeg, héél vervelend en vermoeiend.

Nu op mn 2017 xr met MRA vario scherm nergens last van.
Ben zelf 182cm.
Heb zelf een s1000xr uit 2016 maar heb inderdaad ook het orginele scherm.

Helpt de spoiler veel, dit ivm dat ik ook een MRA scherm zag zonder spoiler voor een leuk bedrag. Ben zelf 1.81cm ook last van wind op de snelweg.
 
Heb zelf een s1000xr uit 2016 maar heb inderdaad ook het orginele scherm.

Helpt de spoiler veel, dit ivm dat ik ook een MRA scherm zag zonder spoiler voor een leuk bedrag. Ben zelf 1.81cm ook last van wind op de snelweg.
Spoilertje heeft wel degelijk nut.
Spoiler naar beneden geeft nog wat wind in t gezicht, wel lekker als je t warm hebt.
Spoiler omhoog en je zit volledig uit de wind.

Ps ik heb een MRA met smoke onderin en helder bovenin.
 

Bijlagen

  • IMG_20201018_145356.jpg
    IMG_20201018_145356.jpg
    2,2 MB · Weergaven: 26
Afgelopen week een aantal accenten toegevoegd.
Allen van rood geanodiseerd aluminium:
Verstelbare rem en koppelingshendel.
Blok beschermers
Bobbins
 

Bijlagen

  • IMG_20201114_115851.jpg
    IMG_20201114_115851.jpg
    993,5 KB · Weergaven: 20
  • IMG_20201114_105024.jpg
    IMG_20201114_105024.jpg
    643,4 KB · Weergaven: 19
  • IMG_20201114_114345.jpg
    IMG_20201114_114345.jpg
    616,8 KB · Weergaven: 19
  • IMG_20201114_105928.jpg
    IMG_20201114_105928.jpg
    876,1 KB · Weergaven: 18
  • IMG_20201112_164919.jpg
    IMG_20201112_164919.jpg
    394,2 KB · Weergaven: 20
@HellStorm666 bedankt voor je reactie ga ik toch even kijken voor de Mra vario scherm met spoiler. Vraagje over de hendels die je gemonteerd heb werkt je cruisecontrol nog wel juist? Heb gehoord wanneer je de hendels vervangt de cruisecontrol niet juist meer werkt.
 
Hoe onderhouden jullie je ketting ik deed dit altijd met kettingspray (motorrex road), maar ik lees dat 80/90 gear oil beter is en schoonmaken met kerosine. Mensen ervaring hiermee?
 
Afgelopen week een aantal accenten toegevoegd.
Allen van rood geanodiseerd aluminium:
Verstelbare rem en koppelingshendel.
Blok beschermers
Bobbins

Als die spullen van ali afkomen hoop ik niet dat je hoge verwachtingen hebt mbt beschermen :+
 
Hoe onderhouden jullie je ketting ik deed dit altijd met kettingspray (motorrex road), maar ik lees dat 80/90 gear oil beter is en schoonmaken met kerosine. Mensen ervaring hiermee?
Smeren doe ik met S100, en iedere winter maak ik ketting en tandwielen goed schoon met diesel. Ik heb nog nooit een set vervangen onder de 30.000km.
 
Als die spullen van ali afkomen hoop ik niet dat je hoge verwachtingen hebt mbt beschermen :+
Klopt, die spullen voldoen aan geen enkele (metaal)sterktenorm.... mijn dealer vertelde me enige tijd geleden dat ondermeer een “mooie” Ali- remhendel gewoon in twee brak bij gebruik... met alle gevolgen vandien.
Zijn advies : koop rustig van Ali voor alles wat geen veiligheidsfunctie heeft, maar laat de rest liggen.
 
@HellStorm666 bedankt voor je reactie ga ik toch even kijken voor de Mra vario scherm met spoiler. Vraagje over de hendels die je gemonteerd heb werkt je cruisecontrol nog wel juist? Heb gehoord wanneer je de hendels vervangt de cruisecontrol niet juist meer werkt.
MRA scherm ga je je zeker niet beklagen. Wat de hendels betreft moet je je eerst afvragen om welke reden je ze zou vervangen: puur optisch of om praktische reden (verstelbare rem-koppelingshendel). Ik heb ze op mijn XR van 2016 vervangen omdat de koppelingshendel voor mijn niet al te grote handen te ver af was en ik de afstand wilde instellen. Ook met de verstelbare hendels van HP (deze had ik eerst) en later van AC Schnitzer blijft de grote afstand een minpunt. De hendels zijn eerder verder af, dan dichterbij te verstellen. Levering van HP was een groot probleem. Ik heb enkele maanden met enkel de koppelingshendel van HP rondgereden omdat de remhendel foutief (S1000rr) geleverd werd. Omdat er geen uitzicht was op levering van de juiste remhendel heeft mijn dealer de koppelingshendel uiteindelijk teruggenomen en hebben we een set van AC Schnitzer besteld. Beide koppelingshendels zijn dus nauwelijks korter af te stellen.
Gezien de prijzen van beide merken (set HP hendels kost 305,26euro, set AC Schnitzer 218,40 euro zonder plaatsing) toch iets om over na te denken.
Let er dus ook op dat de hendels van een S1000xr niet dezelfde zijn dan die van een S1000rr of S1000r van hetzelfde bouwjaar.
 
Dat zou een goede zijn om te controleren. Zodra ik ze binnen heb zal ik meten of het echt naar beneden gaat of niet. Op de website zelf staat dat hij wel geschikt is voor de S1000XR van 2015.

Bekijk bijlage 1563600
Even een update, gisteren nog een keer goed gekeken. door het verlagen van het zadel zat een tie wrap van de kabelboom in de weg. Daardoor wou het niet passen. Tie wrap los geknipt (zat 4cm verder ook vast) en toen paste dit wel.
 
Ik heb ook maar een MRA scherm gekocht via marktplaats. Wel zonder spoiler maar denk voor dat geld het proberen waard.

Heb momenteel een PUIG scherm erop zitten welke ik wel heel erg mooi vind maar met mijn lengte van 1.79 krijg ik, zodra het scherm op hoge stand staat, ontzettende turbulentie thv bovenkant van me helm. Eens zien of een ander scherm me andere comfort zal laten merken
 
Laatst bewerkt:
In geval van dit verhaal hierboven, staat de MRA scherm te koop. Ik heb zowel de MRA als de Puig getest met volle wind tegen en volle wind mee.

MRA is korter dan de Puig. Met de puig kan ik gerust met me vizier open rijden en met de MRA niet. Ik hoor bij de MRA ook veel maar dan ook veel meer wind dan de Puig. Zowel in hoogste stand als laagste stand. Bij de puig heb ik in de hoogste stand een turbulentie maar dat is te verhelpen door op lage stand te rijden of misschien een flip up erop te zetten.

Kortom, voor mij is de MRA scherm helemaal niks.
 
In geval van dit verhaal hierboven, staat de MRA scherm te koop. Ik heb zowel de MRA als de Puig getest met volle wind tegen en volle wind mee.

MRA is korter dan de Puig. Met de puig kan ik gerust met me vizier open rijden en met de MRA niet. Ik hoor bij de MRA ook veel maar dan ook veel meer wind dan de Puig. Zowel in hoogste stand als laagste stand. Bij de puig heb ik in de hoogste stand een turbulentie maar dat is te verhelpen door op lage stand te rijden of misschien een flip up erop te zetten.

Kortom, voor mij is de MRA scherm helemaal niks.
Dit soort zaken zijn erg persoonlijk, zeker de lengte van de bestuurder is belangrijk, evenals dat iedereen ander eisen/wensen/verwachtingen heeft.
Ben 1.85 lang en rij met een lange Puig ruit met spoiler. Deze ruit heb ik na met de volledige ruit gereden te hebben ca 4 cm ingekort. Dat geeft voor mij het gewenste resultaat. De spoiler heeft veel invloed en deze is dus instelbaar.
Normaal rij ik met de ruit op de lage stand en de spoiler evenwijdig met het ruit, voor mij is dan de turbulentie prima. De meeste zooi (vliegjes) gaan over mij heen. Mijn vizier van de helm blijft veel beter schoon, dan zonder.
Indien het regend en in ik meer bescherming wil zet ik het scherm omhoog, krijg dan minder regen direct op mezelf en op de helm, turbulentie neemt dan wel toe.
Heb ook het sportruit van Puig getest, dit geeft geen extra bescherming, de ruit van MRA heb ik niet getest.
 
Dit soort zaken zijn erg persoonlijk, zeker de lengte van de bestuurder is belangrijk, evenals dat iedereen ander eisen/wensen/verwachtingen heeft.
Ben 1.85 lang en rij met een lange Puig ruit met spoiler. Deze ruit heb ik na met de volledige ruit gereden te hebben ca 4 cm ingekort. Dat geeft voor mij het gewenste resultaat. De spoiler heeft veel invloed en deze is dus instelbaar.
Normaal rij ik met de ruit op de lage stand en de spoiler evenwijdig met het ruit, voor mij is dan de turbulentie prima. De meeste zooi (vliegjes) gaan over mij heen. Mijn vizier van de helm blijft veel beter schoon, dan zonder.
Indien het regend en in ik meer bescherming wil zet ik het scherm omhoog, krijg dan minder regen direct op mezelf en op de helm, turbulentie neemt dan wel toe.
Heb ook het sportruit van Puig getest, dit geeft geen extra bescherming, de ruit van MRA heb ik niet getest.
Ik heb ookas het goed is de Lange versie van de Puig ruit. Ik ga ook dan maar eens kijken voor een diffuser bovenop. Kost weinig overigens. Het is bij deze motor inderdaad echt afhankelijk wie er op zit. Ach, houd ons weer bezig in deze tijde
 

Bijlagen

  • 20201108_171018.jpg
    20201108_171018.jpg
    2,2 MB · Weergaven: 24
Als die spullen van ali afkomen hoop ik niet dat je hoge verwachtingen hebt mbt beschermen :+
Is idd Ali spul.
Qua beschermen zal t vast wel iets doen, maar idd niet veel
Is vooral voor de looks.

Rem/koppeling hendel is om de verstelling.
De originele koppelingshendel is totaal niet te verstellen en véél te ver weg. Nu past t perfect.

Beide micro-switches worden goed bediend. Dus verwacht dat de cruise control gewoon zal werken.
Set voelt ook gewoon stevig aan.

Op de GSX-R heb ik 7 jaar met een Ali koppelingshendel gereden en 4 jaar met een remhendel. (rempomp later vervangen door een Brembo 19 RCS)
 
Terug
Bovenaan Onderaan