Het Grote Yamaha R1 Topic - Deel 56: Laagvliegen

Tip om je oude dynamo te laten fiksen door Sevior. Is expert op dit gebied en grote kans dat hij de precieze oorzaak kan duiden, zodat je hier voor eens en altijd vanaf bent. Ook schappelijke prijzen tov dealers.

Weet ik, ik ken het bedrijf.

Het is de motor van mijn broertje... En die wilde naar een motorzaak...

Ik had hem ook al sevior geadviseerd.
 
Iemand van hier belang bij een handleiding voor een R1 uit 2000 of 2001, had deze nog liggen

IMG_3484.jpg
 
Voor de geïnteresseerden: mijn R1 mag naar een nieuw baasje.

 
Heeft er iemand ervaring met een superbike stuur op een rn19 (2007/2008)? Ben benieuwd naar de bevindingen. Mocht iemand nog een setje hebben liggen dan hoor ik dat ook graag😃
 
Hoeveel km kan een R1 normaal lopen zonder problemen.
Natuurlijk ervan uitgaande dat hij goed is onderhouden met alle beurten op tijd.
Ik heb op de mijne bijna 100.000km staan ( 2004 ) en daar is de rotor van vervangen en pas geleden nog de nokkenasketting en spanner en 2 sensoren, verder niks.

Denk dat je ook geluk moet hebben ondanks dat iemand er zuinig op is.

Mijn racer reed in augustus voor het laatst ( 2008 ) en blijkt dat er geen compressie is in de linkercilinders, en Mobu tuning geeft aan dat dat eigenlijk niet voorkomt met die modellen.

En ook op die motor ben ik zuinig.
 
Was vandaag mijn yamaha R1 rn22 2009 een onderhoudsbeurt aan het geven. Nu heb ik de koelvloeistof vervangen zat blauwe in en heb er nu motul factory line ingedaan (roze). Maar volgens het boekje zou er bijna 3L ingaan. Ik heb deze laten leeglopen via de aftapplug, gespoeld met water en heb deze nadien via de radiator terug bijgevuld maar krijg er maar 2 liter in. Klopt de handleiding niet of waar zit die extra liter nog, radiator zit helemaal vol.
 
Was vandaag mijn yamaha R1 rn22 2009 een onderhoudsbeurt aan het geven. Nu heb ik de koelvloeistof vervangen zat blauwe in en heb er nu motul factory line ingedaan (roze). Maar volgens het boekje zou er bijna 3L ingaan. Ik heb deze laten leeglopen via de aftapplug, gespoeld met water en heb deze nadien via de radiator terug bijgevuld maar krijg er maar 2 liter in. Klopt de handleiding niet of waar zit die extra liter nog, radiator zit helemaal vol.
Ik heb geen r1 maar bij auto's kan het zijn dat de pomp eerst moet gaan pompen om alles eruit te krijgen dacht ik.

Maar kan je blauw zomaar vervangen door roze? Roze is de longlife zeker
 
Als alles eruit was kan dit toch niet zo'n kwaad, maar nu is er een gedeelte blijven zitten vermoed ik. Zou je deze na de zomer nog eens moeten vervangen of zo laten?
 
Misschien kan deze omschrijving je wat verder helpen. How to Maintain and Flush a Cooling System So Your Car Doesn’t Overheat.

Ik zou in elk geval eerst dit doen met water, dus ok de motor rond laten draaien, zodat alle blauwe vloeistof er uit is en dan pas de roze er in doen.
Zo doe ik het ook inderdaad. Aftappen en aanvullen met gedestilleerd water. Even laten lopen en dan weer aftappen. Net zolang er alleen nog maar (helder) water uitkomt. Daarna afvullen met nieuwe vloeistof, even laten lopen en weer aftappen. Dit twee of drie keer herhalen zodat het water eruit is en er alleen nog vloeistof in het systeem zit. Ik heb iets van 3 of 4 liter water gebruikt en denk iets van 5 of 6 liter vloeistof. De motor in ieder geval niet droog laten draaien om de restjes eruit te krijgen...
Dit is een volledige flush, meestal tap ik de oude vloeistof af en vul het weer aan met nieuwe vloeistof. Roze is waarschijnlijk de G12, mengbaar met andere (oudere) vloeistoffen.
 
Vanmiddag heerlijk genoten van het mooie lente weer. Toen ik bijna thuis was en een rotonde naderde, sloeg de motor af terwijl ik snelheid verminderde. Een paar honderd meter verderop toen ik thuis aankwam gebeurde het weer. Hij startte daarna meteen weer.
Iemand enig idee waar dit vandaan kan komen?
 
Vanmiddag heerlijk genoten van het mooie lente weer. Toen ik bijna thuis was en een rotonde naderde, sloeg de motor af terwijl ik snelheid verminderde. Een paar honderd meter verderop toen ik thuis aankwam gebeurde het weer. Hij startte daarna meteen weer.
Iemand enig idee waar dit vandaan kan komen?
Accupolen wel goed vast zitten?
 
Ik had het wel eens als ik mijn tel de hele tijd aan de lader had gehad, dan kon de dynamo/de accu het niet bijhouden.
 
Goedemiddaaahg! Alhoewel ik niet in het bezit ben van een R1, heb ik wel een kleine vraag hier. Heeft iemand toevallig nog een gashendel over van een R1 uit 2004? Of iets wat daarop past.
 
Terug
Bovenaan Onderaan