Het Moto Guzzi topic, The Italian job

Ik heb twee weken geleden een moto guzzi project overgenomen van iemand en zit nog met een puzzelstukje.
De guzzi is een Baja replica op basis van een cali 3 frame, blok van een lemans 5 ultima edizione, baja tank van 40l, voorvork van een yamaha tt600 en zo nog wat elementen. Een frankenstein qua samenstelling dus.
Neemt niet weg dat het een echte buffel is om te zien.

Ik ben nu zo ver dat de motor in feite keurig loopt, enkel krijg ik het laadcircuit niet volledig werkend. Ook hierbij speelt de samenstelling van diverse componenten een rol denk ik. De dynamo is een saprisa. Ik wil hier een nieuwe (en passende) spanningsregelaar bij zoeken.
Welke kan ik hiervoor gebruiken? Als ik een Carr451 wil gebruiken, hou ik in feite de bruine en de zwarte draad over. Ik weet niet of dit het functioneren van de regelaar belemmerd?

Foto's van het project zullen komen!
 
Saprisa is een magneet dynamo dus bijna elke japanse regelaar gelijkrichter zou je kunnen gebruiken
Er is geen laadstroom lampje nodig zoals bij de oudere bosch dynamo die met een geregelde rotor werkt
Wel van belang is dat de regelaar het vermogen van de dynamo aankan .
Die jij aanhaal is dus er een voor een Bosch als ik me niet vergist
 
Duidelijk!

Zou ik onderstaande kunnen toepassen?
 
De spanningsregelaar die op de motor zat bleek prima bruikbaar. Eigenlijk eenzelfde als de originele qua aansluitingen, echter iets moderner denk ik. Uit de dynamo komen drie draden; twee geel, één rood. De gele gaan naar de spanningsregelaar en de rode kan direct naar de accu. Het laadcircuit werkt nu weer prima! Even een nieuwe accu scoren en ik kan een proefrit maken.
 
De spanningsregelaar die op de motor zat bleek prima bruikbaar. Eigenlijk eenzelfde als de originele qua aansluitingen, echter iets moderner denk ik. Uit de dynamo komen drie draden; twee geel, één rood. De gele gaan naar de spanningsregelaar en de rode kan direct naar de accu. Het laadcircuit werkt nu weer prima! Even een nieuwe accu scoren en ik kan een proefrit maken.
En foto's maken?O-)
 
Beetje een bout foto, maar op dit moment de enige die ik zo heb. Volgende week zal ik wat betere foto's maken.
 

Bijlagen

  • IMG_20201030_132441.jpg
    IMG_20201030_132441.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 15
In zekere zin is de motor dus een estetichse replica van de v65 baja zoals hij in het guzzi museum staat, echter is de mijne op basis van een grootmodel guzzi.
 

Bijlagen

  • Moto_Guzzi_Open_House_84.jpg
    Moto_Guzzi_Open_House_84.jpg
    162 KB · Weergaven: 18
zijkapjes zijn van de v 50 meen ik ,de motor is zijn leven begonnen als een lario , maar ik vind ze niet mooi bijde tanklijn passen , eigenlijk wil ik zelf iets maken van aluminium .
Maar hoe en wat , daar moet ik nog ff over denken .
 
Ziet er als geheel mooi uit maar ik verwacht dat het zadel nog wat uitbreiding krijgt aan de achterkant als je daar een paar keer tegen die opstand aan geknald bent
Haha,nee hoor,dan moet ik wel heel erg plat gaan liggen....
Heb er ook al flink wat kms mee gereden en is me nooit opgevallen.
 
Ik heb laatst een 1986er california II gescoord, heeft een tijdje stil gestaan
Aan het lopen krijgen gaat wel lukken, maar dit type, met welke modellen zijn onderdelen uitwisselbaar? En passen hier ook spaakwielen in? Naar welk type model moet ik dan zoeken?
 

Bijlagen

  • 02EE14CA-32A8-4724-944E-158AC8221D70.jpeg
    02EE14CA-32A8-4724-944E-158AC8221D70.jpeg
    487 KB · Weergaven: 8
  • 6AC35E6D-6374-4BA1-BD81-0CB4B9B976E0.jpeg
    6AC35E6D-6374-4BA1-BD81-0CB4B9B976E0.jpeg
    464,2 KB · Weergaven: 8
  • EFEA8D5F-3965-4EE0-8E1A-1223A44AE8BF.jpeg
    EFEA8D5F-3965-4EE0-8E1A-1223A44AE8BF.jpeg
    231,4 KB · Weergaven: 8
  • C05CBD30-B86F-4068-AB4B-D3B712B97ED9.jpeg
    C05CBD30-B86F-4068-AB4B-D3B712B97ED9.jpeg
    232,3 KB · Weergaven: 9
  • 5B02C7C6-1A67-4759-B667-8C4C7A92F767.jpeg
    5B02C7C6-1A67-4759-B667-8C4C7A92F767.jpeg
    255,4 KB · Weergaven: 8
Als je bij TLM of Stein Dinse de onderdeel lijsten download kan je het onderdeel nummer op jouw motor opzoeken. Als je dan weer Googled of Bij Stein Dinse het nummer invoert kom je tegen waar het nog meer op past.
Helaas is dat niet 100% betrouwbaar, als er een speciale kleur is of een ander pieletje dan is het nummer ook anders.
Filters en zo is niet moeilijk, voor contactpuntjes zijn er alllerlei alternatieven.
De wielen is wat specialistischer maar ik zou zeggen dat de spaakwielen van een G5 wel zullen passen.
 
Niet alleen G5 er zijn ook een aantal Call III met spaak wielen die passen zelfs die van de latere EV serie zijn er in te krijgen al is er dan zoms wat werk te verzeten .
Ik zelf rij met iets latere Mille waar ik de wielen van een Calli 1100 in hebt gezet .
De rest weet ik niet wat je wil uitwisselen maar motorisch past het meeste op elkaar en wat plaatwerk aan gaat zal er ook wel vel onderling passen maar vaak zijn er andere lippen nodig waar het aan vast komt te zitten .

De Mille heeft trouwens het zelfde blok er in zitten
image.png

Remschijven is iets waar je op moet letten .
Ze zijn er met vijf en met zes boutgaten en de wat oudere modellen reden met verdiepte uitvoeringen , dus als daar nieuwe voor nodig hebt is even opletten welke je koopt vaak kan je ook alleen de ring ( de schijf bestaat uit een hart en een buiten ring ) los kopen en over zetten

Rem klauwen zijn op vele Italiaanse motoren gebruikt zoals Ducatie, Laverde en naast Guzzi ook Benelli

Ze ziet er op de foto nog netjes uit veel plezier er mee
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan