Het kleine Kawasaki Versys-X 300 topic

Als je een motor laat afslaan, kan die even moeite hebben. Ligt er maar net aan hie die zich verslikt tijdens het afslaan.

Met koude motor zal die rijk lopen en dan zo laagtoerig te vroeg opschakelen en dan proberen op te trekken, zou die best kunnen afslaan met een natte bougie.

Met koude motor wat ruim in de toeren (uiteraard niet bovenin) en juist het gas niet te ver open.
 
En waarom zou dat een probleem zijn?
Zolang ie niet slecht loopt zie ik geen reden om met ducktape aan de slag te gaan. :P

Vast geen probleem hoor maar echt lekker op temperatuur komen doet het niet. De olietemperatuur heb ik natuurlijk niet gemeten maar mijn schatting is dat deze niet ver boven de 60 graden komt en dat is voor mij sub-optimaal en niet nodig. Als je weet wat je doet kun je dit proces prima beïnvloeden wat mijns inziens de levensduur verlengt.

Ik heb uitgebreide ervaring met voertuigen in winterse weersomstandigheden in o.a. arctische gebieden. We bedekten vaak de gehele radiator anders kwamen de motoren niet eens op temperatuur.
 
Ja daar heb je een goed punt. Ik geloof ook wel dat de fabrikant best weet wat ie doet maar ik ken verschillende voorbeelden van sludge in de olie omdat deze onvoldoende op temperatuur komt om vocht te laten verdampen. Mocht je regelmatig lang afstanden rijden dan denk ik dat het wel mee valt. Zeker gezien de Nederlandse winters.
 
Woensdag de mijne voor een 6K beurt naar Lemstra. In het boekje staan enkel een paar controles die specifiek de dealer moet doen. Toch maar ff gebeld wat zij ervan zeggen. Ze raadde me wel aan om er een beurtje van te maken, dus toch even in ieder geval de olie te verversen. Mja prima, had ik eigenlijk zelf ook al in m'n hoofd. :)

Twijfel. Zal ik die moddervlekken er nu dan toch maar eens afwassen? :P
 
Of ik ga gewoon hele andere dingen doen. -O-
Morgenochtend een coronatest, dus even de deur niet uit totdat ik een uitslag heb (en me weer beter voel)...

Wel lekker, op Jenny haar verjaardag. Die had ze zich sowieso al anders voorgesteld. Kan dit er ook wel bij.
 
Of ik ga gewoon hele andere dingen doen. -O-
Morgenochtend een coronatest, dus even de deur niet uit totdat ik een uitslag heb (en me weer beter voel)...

Wel lekker, op Jenny haar verjaardag. Die had ze zich sowieso al anders voorgesteld. Kan dit er ook wel bij.
Hier al een maand quarantaine gedoe. Komt wel weer goed. ;)
Goed slapen en rustig aan doen. :Y
 
Een maand? Om de beurt iemand ziek? Ook daadwerkelijk corona of dat niet?
2 vd 3 kids ziek geweest en positief getest. Het hoesten en keelpijn heeft wel even aangehouden bij eentje.
In de aanloop er naartoe was ik zelf een dikke week ziek, maar ik testte negatief.

Vanaf vandaag hier een huis dus weer (relatief) de vrijheid.
Ze kunnen alleen voorlopig nog niet naar moeders want daar zijn ze wel best flink ziek. Maar gaat ook al de goeie kant op weer.
Dus wat ik zeg, rustig aan, komt goed. :Y
 
Poeh, wat een gedoe allemaal. Gelukkig niemand met echt ernstige klachten. Wel bijzonder dat je zelf dan kennelijk niet bent aangestoken.
Hoewel, de vader van onze bassist is op de IC 2x negatief getest. Later kreeg hij een antistoffen test van iemand, heeft ie z'n vader mee laten testen... gewoon antistoffen in z'n lijf.

Maargoed, ik denk dat ik gewoon een licht griepje te pakken heb ofzo. Maar dat rustig aan doen van we zeker eventjes.
 
1605120105058.png

1605120120324.png

1605120133164.png


Met wat boutjes gezorgd dat er 4 keer extra het woordje Versys op m'n motor staat. 8-)

Voet steuntjes passen heel mooi met meegeleverde boutjes. Maar met originele boutjes voor behoud van die gewichtjes lastig om tweede boutje er in te krijgen.
Wel goeie grip en steun onder m'n schoen.

Plaatje onder standaard past mooi strak.

Navi steun ook wat gepriegel. De vier busjes waar het raampje op komt origineel, kwamen net niet mooi uit. Maar wel veel fijner qua lokatie voor de telefoon/navigatie. En hoger raampje ook welkom. Binnenkort maar eens testritje doen. :]
 
Heb deze GPS bar ook besteld, het 3e linkje.

Ben benieuwd, wachten tot 15-11 en dan zal ik weer iets laten horen over hoe het allemaal past😁
Mijn spul is vandaag binnen gekomen, zoals je hierboven ziet.
Ben benieuwd of bij jou de gaten wel mooi aansluiten op de busjes waar normaal het ruitje op gaat.

Verder heb ik de plastic ringetjes van het ruitje nu tussen de ruit en de beugels gedaan. En de meegeleverde stalen ringetjes bij de originele boutjes om het rekje aan de motor te klemmen.

Ook twijfel ik om de schuifbare langwerpige 'moeren' verkeerd om en dwars te gaan gebruiken. Dan is het niet meer zo makkelijk verstelbaar, maar wel weer haast een centimeter hoger. O-)
 
Die zijstandaard verbreder is inderdaad geweldig, hier in het lekker fout gifgroen.
Die voetsteuntjes hier inderdaad ook, hadden wat scherper mogen zijn, maar ach, doen het al veel beter dan origineel.
 
Die zijstandaard verbreder is inderdaad geweldig, hier in het lekker fout gifgroen.
Die voetsteuntjes hier inderdaad ook, hadden wat scherper mogen zijn, maar ach, doen het al veel beter dan origineel.
Doordat het minder smal is zit het draaipunt van je voet wel verder naar voren. Oftewel ik verwacht wel dat het schipperen wordt nu met afstelling van het schakel pedaaltje.

Omlaag zou die juist lager mogen doordat de voetsteun platter is. Maar omhoog moet het denk ik nu een tandje hoger.

Maar ik weet al hoe dat gaat. Ik stel dat in het begin twee keer heen en weer. En daarna is het goed. Door gewenning. :X
 
En ook de 18k is gepasseerd! Nog even sturen voordat het straks gaat regenen.. :]

Helaas is de ketting niet helemaal fris meer. En dat na krap 8000 km. Merk getik in de voetstepjes en hij rijdt "neukerig" op lage snelheid.
Ik heb de ketting losgehaald en 1 linkje zit vast. Wellicht een fabricage fout? De rest van de ketting en tandwielen zijn nog in uitstekende staat.

Voor mij is een ding zeker, de opvolger van de Versys heeft cardan!

IMG-20201114-WA0005.jpg
 
En ook de 18k is gepasseerd! Nog even sturen voordat het straks gaat regenen.. :]

Helaas is de ketting niet helemaal fris meer. En dat na krap 8000 km. Merk getik in de voetstepjes en hij rijdt "neukerig" op lage snelheid.
Ik heb de ketting losgehaald en 1 linkje zit vast. Wellicht een fabricage fout? De rest van de ketting en tandwielen zijn nog in uitstekende staat.

Voor mij is een ding zeker, de opvolger van de Versys heeft cardan!

Bekijk bijlage 1565009
Je kan ook kiezen voor de 'wegwerp' ketting, bij zo'n lichte motor. Oftewel bij een setje tandwielen, koop je twee goedkope kettingen.
Dus zonder O of X ringen, maar wel met een visje.

Dan floep je er binnen een minuutje die tweede ketting op. En zo'n ketting heeft ook nog eens minder weerstand, dus ietsiepietsie lager verbruik.

Als je vrij lomp rijdt en vaak hogere snelheid weet ik niet of je dit wel moet willen trouwens. Op mijn XL500 en CB400f doen zulke kettingen het prima. Beide ietsje minder topvermogen en ik ben ook (meestal) van het rustige rijden.


Mijn hoger geplaatste windschermpje bevalt trouwens goed. Nog zeker wat turbulentie, maar niet meer echt hinderlijk.
 
Zo, die heeft (eindelijk) de 6K beurt gehad!
img_20201125_162628889_hdr-jpg.1568288


Beide motoren weer thuis en zonder ergens druk over te maken rijdbare staat. :t

Wel lollig: bij Lemstra ergerde de monteur zich aan de niet-originele boutjes in het voorspatbord (omdat ik de reflectoren eraf gehaald heb, zaten daar standaard zeskantjes op). Die hebben ze vervangen voor échte Kawa imbusjes. :P
 
Op Facebook in de groep 'Kawasaki Versys-X 300' heeft iemand een dropbox-linkje naar een service manual geplaatst.
Die link mag ik hier denk ik niet delen, maar ik dacht ik laat 't even weten. O-)
 
Vandaag een extra metertje van Koso op de Versys geknutseld. Deze meet de temperatuur van de motorolie in het carter. Om de meter te installeren moest alle olie eruit want de plug moest vervangen worden. Geen ramp, het zat er toch alweer dik 7000 km in. De kleine Versys is nu weer voorzien van verse Castrol powerRS. Het was wel licht fris vandaag om buiten te knutselen..

Gelijk maar een stukje gereden. Bij koud starten gaf de meter 7 graden aan. 10 snelweg km later stond de teller op 40 graden. Na 20 snelweg km bleef de temperatuur rond de 55 graden schommelen. In de stad kruipt de temperatuur langzaam naar de 60 ~ 65 graden.

Oef! deze waardes vallen me toch wel wat tegen om eerlijk te zijn. Ik heb de radiator nog niet afgedekt, dit zal ik binnenkort gaan doen. Kijken of ik de motor iets warmer kan krijgen.
IMG_20201128_165439__01.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan