Statische geluidmeting bij politiecontrole, hoe ?

Vesta

Die hard MF'er
Donateur
2 feb 2020
628
1.036
Ik heb een vraag over de statische geluidmeting bij motorfietsen zoals die door de politie wordt uitgevoerd.

In de omschrijving die ik op de site van de MAG vond staat dat de db(A) meter onder een hoek van 45° (+/- 10°) en een afstand van 50cm t.o.v. de demperuitgang moet worden opgesteld. Hoe zit het nu met de staggerd pijpen van bijv. Vance & Hines ?

vance-hines-twin-slash-3-slip-ons-27.jpg


Bij de achterste pijp of tussen de twee in of de voorste ? :? Ik ben zelf wat aan het meten geslagen en er zit nogal wat verschil in de meetwaarden afhankelijk van de opstelling. Ik had begrepen dat je bij meer dan 2db(A) boven de RDW type waarde al in aanmerking komt voor een bon dus een goed omschreven meetmethode zou wel handig zijn.

gr. Leo
 
Zit er een Europees keurmerk op?
Ik heb een Honda Shadow overgenomen met Vance &Hines Cruzers, zonder keurmerk (in ieder geval nog niet tegengekomen) dus daar gaat het al de mist in, nog voor het geluid gemeten wordt. (Eisen aan het motorvoertuig etc. etc.)

Gelukkig heb ik via eBay in Bremen voor een heel redelijke prijs een zowat nieuwe orginele Honda uitlaat voor mijn type Shadow kunnen overnemen, dus het is nu aan mij of ik door blijf rijden met die Cruzers of de orginele, type goedgekeurde Honda uitlaat terugplaats. Verder ben ik gewoon nieuwsgierig wat die Cruzers nu eigenlijk doen wat db's betreft, er zitten inserts/dB-killers in maar welke, ik heb geen idee.
Ik moest er qua geluid efkes aan wennen als je van een ouwere BMW overstapt op zo iets, maar als je rustig aan rijdt heb je 't geluid een heel end zelf in de hand.

En wat die statische meting van de politie betreft, die komt écht niet overeen met de richtlijn zoals de EU die opgesteld heeft, mischien is die bestemd voor de RDW, naast de dynamische meting ? Ach, als je niet in dat wereldje zit zal je het waarschijnlijk nooit te weten komen. Wel zal ik een klein verhaaltje maken van mijn meet probeersels, al is 't maar om een beetje feeling voor de getallen te krijgen.

gr. Leo
 
Volgens mij las ik eerst ergens dat ze pas handhaven vanaf een bepaalde overschrijding DB's..


Hier staat dat de politie pas handhaaft bij een 5db(A) overschrijding? Hoe zit dat eigenlijk precies?
 
Ik heb een vraag over de statische geluidmeting bij motorfietsen zoals die door de politie wordt uitgevoerd.

In de omschrijving die ik op de site van de MAG vond staat dat de db(A) meter onder een hoek van 45° (+/- 10°) en een afstand van 50cm t.o.v. de demperuitgang moet worden opgesteld. Hoe zit het nu met de staggerd pijpen van bijv. Vance & Hines ?

Bekijk bijlage 1572032

Bij de achterste pijp of tussen de twee in of de voorste ? :? Ik ben zelf wat aan het meten geslagen en er zit nogal wat verschil in de meetwaarden afhankelijk van de opstelling. Ik had begrepen dat je bij meer dan 2db(A) boven de RDW type waarde al in aanmerking komt voor een bon dus een goed omschreven meetmethode zou wel handig zijn.

gr. Leo
Daar hebben ze aan gedacht:
indien het uitlaatsysteem meerdere uitmondingen heeft, aangesloten op eenzelfde geluiddemper waarvan de middelpunten niet meer dan 0,30 m van elkaar zijn verwijderd, is de microfoon gericht op de uitmonding die zich het dichtst bij de omtrek van de motorfiets of het driewielig motorrijtuig of zich het hoogst boven het wegdek bevindt. Indien de middelpunten van de uitmondingen meer dan 0,30 m van elkaar zijn verwijderd, wordt bij iedere uitmonding een afzonderlijke meting verricht, waarbij alleen de hoogst gemeten waarde wordt aangehouden;
Bijlage VIII van de Regeling voertuigen.
 
En wat die statische meting van de politie betreft, die komt écht niet overeen met de richtlijn zoals de EU die opgesteld heeft, mischien is die bestemd voor de RDW, naast de dynamische meting ?
Welke richtlijn bedoel je?

Motoren mogen niet meer dan 80 dB(A) produceren. Is dus niet merkspecifiek, geldt voor alle motoren (behalve voor heel lichte fietsjes, daar gelden strengere eisen). Die moet gemeten worden met de dynamische methode, waarbij gemeten wordt met twee microfoons die 15 meter uit elkaar staan.
Omdat dat nogal lastig te meten is (er geldt ook een hele rits aan voorwaarden) hebben ze de statische methode bedacht. Omdat je daar anders, maar vooral veel dichterbij meet gelden daar andere maximum niveaus, en die kunnen ook verschillen per model. Die niveaus zijn echter wel zó gekozen, dat deze overeenkomen met die 80 dB(A) bij de dynamische methode (dat is dus het kromme met die nieuwe eisen op sommige wegen in Oostenrijk).
 
Wat @JaVaWa zegt klopt precies.

Staat netjes beschreven: Wetten overheid Bijlage VIII

Artikel 34 mooi plaatje en regels enz.

De statische meting (wanneer bekend) wordt dus bij de RDW vastgelegd en opvraagbaar bij je kenteken.
De politie hanteert die waarde dus bij meting (niet andersom)

Geen waarde ingevuld en/of oude motor, daar hebben ze het aparte lijstje voor met type en cyl inhoud.
Bij wel bekend geld altijd de vastgelegde stationair (stilstand) waarde bij bepaald toerental. RDW register leidend.

Politie meting voldoet dus aan de NL wet.
 
Het blijft natuurlijk krom dat het bij auto's weer helemaal anders is rn daar naar de typegoedkeuring word gekeken. Een Mini heeft af fabriek een cutout klep en bijv. op 90dB zit maar als ik op 60dB zit en iets modificeer zodat ik op 70dB zit krijg ik een boete.
 
Waar haal je jouw getallen vandaan? Voor auto's is het 74 dB(A), voor motoren 80 dB(A).
(hé, motoren mogen meer lawaai maken dan auto's...)
Ik heb wel eens staan meten langs een 50 km weg hier en de meeste auto's maken hoegenaamd geen motorlawaai, de bandenherrie komt ook met 50 km/u ruim boven die 74 dBA. en dan meet ik op het fietspad naast die weg.
 
Die 80db die hier genoemd wordt is een test waar een auto tussen twee punten gemeten wordt.. bijv. over een afstand van 50-100 meter om aan EU normen te voldoen.. Dus dat is niet de test waar de uitlaat gemeten wordt bij een bepaald toerental onder een hoek van 45 graden etc etc.

Mijn BMW R nine t maakt ook zeker meer lawaai dan 86db zoals voorgeschreven op het kenteken.. en dan heb ik er zelfs nog een demper op zitten die minder luid is dan het origineel.. BMW is zo "slim" geweest om te werken met een uitlaatklep die boven een bepaald aantal toeren / in bepaalde versnellingen ineens open gaat staan en dus meer geluid produceert. Geen idee hoe ze door de keuringen zijn gekomen. Als je hem in z'n neutraal zet en 3000 toeren laat draaien dan klinkt hij heel tam.
 
Ik heb wel eens staan meten langs een 50 km weg hier en de meeste auto's maken hoegenaamd geen motorlawaai, de bandenherrie komt ook met 50 km/u ruim boven die 74 dBA. en dan meet ik op het fietspad naast die weg.
De officiële meetmethode is toch iets complexer dan op het fietspad staan met een meter in je hand...
Daarnaast meet de dynamische methode niet alleen het motorgeluid, maar al het geluid dat het voertuig produceert (dus ook het bandenlawaai).
Voor wie geïnteresseerd is, hier de beschrijvingen van de meetmethode voor motoren: EUR-Lex - 42012X1114(01) - EN - EUR-Lex
en voor auto's: EUR-Lex - 42018X0798 - EN - EUR-Lex
 

Loud pipes don't save lives.
 

Loud pipes don't save lives.


135db op 15 meter.. heilige shit, da's een straaljager qua geluid
 

Loud pipes don't save lives.
Ik ben bang dat sommige motorrijders in dat artikel een aanleiding zien om op zoek te gaan naar een uitlaat met >135 dBa

Op de veilige volgafstand van 15 meter zou het uitlaat geluid boven de 135 decibel moeten zijn om goed hoorbaar te zijn voor de automobilist.
 
Terug
Bovenaan Onderaan