Het grote Honda NX250 topic deel 3

Dat is een persoonlijk probleem en verandert niets aan het feit dat dat echt wel 100% de moderne vervanger van de NX is. Tenzij je heel kort van gestel bent, valt dat trouwens wel mee.

Als dat het probleem is kan je inderdaad beter in de richting van de scramblers kijken, daar heb je tegenwoordig ook hopen van. Fantic Caballero is bv een hele mooie.
 
Na 30 jaar, lekken de radiatorslangen van mijn Honda NX250, ook na schoonmaken en opnieuw vastzetten, blijven ze lekken.
Honda levert ze niet meer, en ook via Ebay en Alie expres niet meer kunnen vinden.

Weet een van jullie nog een adres?
Andere optie is om slangen van een ander model te gebruiken, weet iemand van welk type de slangen passen of pas te maken zijn?
 
Ik zie dat dit Topic al voor een lange tijd aardig dood is, maar misschien heeft iemand hier toch een antwoord op mijn vraag. Ik ben op zoek naar een NX 250, zijn er nog dingen waar je bij dit model op moet letten?
 
CDI (kan je niet echt op letten, zijn ze gewoon gevoelig aan), nokkenaskettingspanner (schrapend geluid uit het blok), algemene staat en roest zoals bij iedere brommer van die leeftijd.
 
CDI (kan je niet echt op letten, zijn ze gewoon gevoelig aan), nokkenaskettingspanner (schrapend geluid uit het blok), algemene staat en roest zoals bij iedere brommer van die leeftijd.

Dankje, CDI had ik idd al voorbij zien komen op het web. Naks wist ik niet, bedankt voor de tip!
 
De uitlaatdemper.
Die is dragend onderdeel van het subframe. Uitlaatdempers zijn niet meer te krijgen. Inmiddels is er wel een leverancier ergens die iets maakt dat een beetje bruikbaar is, maar performance is wel minder.

De kettinggeleider(s). De kettinggeleider op de swingarm is niet meer te krijgen. Nergens. Op het duitse NX250 forum hebben ze er een paar jaar geleden via een groupbuy een stel nieuw laten maken maar die serie is ook al op. Je kunt echter ook overstappen op kettinggeleiders van de SLR650 (dacht ik) - die zijn nog goed te krijgen en kosten slechts 10 Euro of zo. Je moet dan wel twee nieuwe gaten in je swingarm maken. Heb ik op de mijne gedaan.
De onderste kettinggeleider is ook niet meer te krijgen maar die is redelijk goed zelf te 3D-printen. De config bestanden hiervoor zijn via het duitse NX250 forum te downloaden.

Achterspatbord - wil nog wel eens breken.

Vering - de originele vering is erg slap. Een andere schokbreker achter doet wonderen en zet 'm ook iets hoger. Voorvering kun je ook verbeteren.

Wielen - de originele wielmaten zijn 19" en 16". Daar zijn niet veel banden voor te vinden. AX41 doet het prima, mooi compromis tussen road en offroad. Je kunt ook overstappen op 21" en 17" wielen van een XR (250 /350 / 500 / 600). Ik heb zo twee NX-en omgebouwd. Ik vind het rijgedrag op de weg zo iets minder maar offroad, waar ik de mijne uitsluitend gebruik, is het stukken beter. De zithoogte van mijn NX250 is met alle wijzigingen in vering en wielen inmiddels gelijk aan die van mijn KTM 990 Adv.

Dan nog even over dat duitse forum: forum.nx250.de - daar is een schat aan informatie. De beheerder van het forum verzet héél veel werk voor de community en maakt posts met heel veel goede informatie. Het forum is zéér actief: dagelijks wel 15 - 20 bijgewerkte / nieuwe topics, en dat voor zo'n kleine community ! Ik ben daar ook lid, nickname Garfield.
 
De uitlaatdemper.
Die is dragend onderdeel van het subframe. Uitlaatdempers zijn niet meer te krijgen. Inmiddels is er wel een leverancier ergens die iets maakt dat een beetje bruikbaar is, maar performance is wel minder.

De kettinggeleider(s). De kettinggeleider op de swingarm is niet meer te krijgen. Nergens. Op het duitse NX250 forum hebben ze er een paar jaar geleden via een groupbuy een stel nieuw laten maken maar die serie is ook al op. Je kunt echter ook overstappen op kettinggeleiders van de SLR650 (dacht ik) - die zijn nog goed te krijgen en kosten slechts 10 Euro of zo. Je moet dan wel twee nieuwe gaten in je swingarm maken. Heb ik op de mijne gedaan.
De onderste kettinggeleider is ook niet meer te krijgen maar die is redelijk goed zelf te 3D-printen. De config bestanden hiervoor zijn via het duitse NX250 forum te downloaden.

Achterspatbord - wil nog wel eens breken.

Vering - de originele vering is erg slap. Een andere schokbreker achter doet wonderen en zet 'm ook iets hoger. Voorvering kun je ook verbeteren.

Wielen - de originele wielmaten zijn 19" en 16". Daar zijn niet veel banden voor te vinden. AX41 doet het prima, mooi compromis tussen road en offroad. Je kunt ook overstappen op 21" en 17" wielen van een XR (250 /350 / 500 / 600). Ik heb zo twee NX-en omgebouwd. Ik vind het rijgedrag op de weg zo iets minder maar offroad, waar ik de mijne uitsluitend gebruik, is het stukken beter. De zithoogte van mijn NX250 is met alle wijzigingen in vering en wielen inmiddels gelijk aan die van mijn KTM 990 Adv.

Dan nog even over dat duitse forum: forum.nx250.de - daar is een schat aan informatie. De beheerder van het forum verzet héél veel werk voor de community en maakt posts met heel veel goede informatie. Het forum is zéér actief: dagelijks wel 15 - 20 bijgewerkte / nieuwe topics, en dat voor zo'n kleine community ! Ik ben daar ook lid, nickname Garfield.

Goed om te weten allemaal! Ik wist al dat de achterveer niet je van het is. Zeker als je wat meer weegt schijnt deze niet al te beste te zijn. Wielen upgraden stond al op de lijst om offroad beter te kunnen sturen en om meer rubber beschikbaar te krijgen wat erop kan.

Ik vraag mij wel af of ik op een NX pas, ben zelf 1.98 en kan eigenlijk nergens op het web vinden of deze motorfiets ook geschikt is voor mensen met langere benen. Durf jij daar iets over te zeggen?
 
Ik vond de verhoogde achterzijde ronduit sketchy op straat, ik zou de demper niet aanpassen zonder ook de voorkant mee te nemen.

Uitlaatdemper is een goede tip, de onze was nog in prima staat
 
1.98, oef ! Ik ben zelf 1.82 met relatief korte benen. Ik heb een Transalp stuur op mijn NX250 gemonteerd (is wat hoger dan dat van de NX) en daarmee kan ik nu offroad prima vooruit.
Maar met 1.98m ? Het blijft een best kleine motor ! Je mag best een keer in Amersfoort langskomen om eens te kijken / proberen. Ik heb twee NX250's in de garage staan (eentje van mezelf, de ander was van mij maar nu van mijn zwager maar die heeft geen stalling).

@Hubertje langere achterveer: je moet wel een niet te lange schokbreker nemen inderdaad. De schokbreker die bij de NX van mijn zwager zat was 1.5 cm langer dan de mijne en dat was echt te lang. Mijn schokbreker is misschien een halve tot max een hele cm langer dan de originele en daarmee komt de achterkant wel iets omhoog maar niet teveel. En dan combineren met 21" voor ipv. 19" en achter 1" meer levert weer een mooi gebalanceerd geheel op. Ik heb ergens genoteerd wat de twee typen schokbrekers zijn maar ik weet het even niet meer uit m'n hoofd.

Verder heb ik nog diverse verbeteringen doorgevoerd zoals Pivotpegz maar dat is zo'n lijst, heb het allemaal opgeschreven in m'n logboek maar weet het niet meer uit m'n hoofd.
 
@RooieKater Bedankt voor het aanbod, maar Ik ga deze week al bij een NX kijken, ben benieuwd of het gaat passen. Ik heb weinig hoop, maar het valt te proberen.
 
Je kunt er nog een hele hoop aan verbeteren, het zijn leuke fietsjes om aan te sleutelen. Ik rij er in mijn woonomgeving graag mee over de achteraf wegen, met 250 cc veel plezier.
Eerder zag je nog wel eens gebruikte onderdelen op bijvoorbeeld Marktplaats staan, het aanbod is helaas veel minder geworden.
 
Heb vandaag proefgereden op een NX, moet zeggen dat ik positief verrast was. Ten eerste pas ik er perfect op. Misschien ziet het er wat gek uit zo'n lang persoon op een klein fietsje, maar dat drukt de pret niet. Reed werkelijk waar als een fiets, super licht en voldoende vermogen. Goeie remmen en natuurlijk de afwerking die je van een oudere Honda mag verwachten.

Ik heb hem helaas toch niet gekocht. Het kuipwerk was in een matige staat en was op enkele plekken kapot.

Hierbij heb ik wel nog een vraag voor jullie. Ik zag een lange tijd geleden een NX 250 op marktplaats staan die een veel grotere tank had dan origineel. Na veel google werk kon ik helaas niet vinden of je de tank kan vervangen door een groter exemplaar zonder dat er ingrijpende aanpassingen moeten worden gemaakt aan het frame OID. Durven jullie hier iets over te zeggen?
 
Ik zou het niet weten, misschien een tank van een XL?
Fijn dat je positief verrast bent, kuipdelen zijn altijd kwetsbaar.
Mogelijk zijn deze nog gebruikt te vinden of anders repareren met 2 k lijm of MEK en legoblokjes.
 
Laatst bewerkt:
Er is een kunststof 'Fusion' tank voor verkrijgbaar. Vrij zeldzaam maar komt af en toe voorbij op marktplaats / eBay / kleinanzeigen. Zie screenshot van het nx250 forum eerder dit jaar. Er zijn wel wat aanpassingen nodig maar het kan wel. Ik geloof dat de zijschildjes naast de tank wel moeten wijken.
Screenshot_20221026-200513_Chrome.jpg
 
Nog even over het kuipwerk: je zult vrijwel geen NX250 meer tegenkomen waar niet iets aan kapot is.
Het hangt er vanaf wat je ermee wil doen.
Zelf gebruik ik mijn NX zoals gezegd uitsluitend offroad dus de mijne heeft al een bijpassende ietwat 'ruige' look.
Kuipwerk komt overigens zo af en toe ook voorbij op verkoopsites.
Repareren kan ook nog maar het spul is gewoon plm. 30 jaar oud dus het kunststof is wat verhard.

Ik heb overigens indertijd mijn tweede NX gekocht met héél, héél erg veel extra onderdelen, inclusief meer dan één volledige kuipset, een stuk of wat benzinetanks, carburateurs, lampen, wielen en zelfs een compleet reserveblok. Ik wil namelijk nog een tijdje blijven rijden op een NX250.

Maar als je een echt net exemplaar wil hebben moet je geduld en een diepe buidel hebben.
 
Bedankt voor het uitgebreide antwoord @RooieKater. Ik ben van plan om de NX of mocht het een andere motorfiets bijna volledig offroad te gebruiken. Voor de weg heb ik al 2 andere fietsen.

Dat het een wat oudere fiets is snap ik, maar ik had gehoopt om vandaag naar een NX te kijken met een paar barstjes en wat krassen in de kuip. Niks ergers dan dat. Ik was sowieso al van plan om er valbeugels op te plaatsen om verdere schade aan de kappen (hopelijk) te kunnen voorkomen.

Toevallig staat er op het moment een hele nette hier op het forum, maar die persoon is sinds 28 september niet meer online geweest.... Op het moment twijfel ik nog tussen de NX en een WR250R, maar op de laatste heb ik nog niet gereden dus durf niet te zeggen of deze zo lekker rijdt als een NX! Blijft lastig dit hahaha.

Ik kijk voor nu maar de kat uit de boom, mocht er een vrij nette NX voorbij komen dan overweeg ik die, maar blijf benieuwd hoe een WR rijdt.
 
Sinterklaas is hier iets te vroeg geweest en heeft een mooi cadeau achtergelaten :].
Heb vandaag een NX opgehaald, tijdens het bezichtigen viel het mij op dat die er iets meer verwaarloosd uitzag dan ik uit de foto's van de advertentie kon halen, maar toch gekocht. Reed verder gewoon dikke prima.

Kon direct de remmen ff testen, maat van mij vond het nodig om nog net voor een oranje licht te stoppen op het laatste moment. Poh dat ding kan mij een partij hard remmen als het moet. En dat met de oude remleidingen/vloeistof en een trommel achterin!

Toen ik thuis kwam ff goed naar de motorfiets gekeken en begonnen met het schoonmaken ervan. Enkele dingen vielen mij op:

  • De behuizing van het achterlicht is kapot. De gehele onderkant mist -O-
  • De rechtervoetsteun is verbogen en mist één bout. De gaten van de voetsteun en het frame liggen niet op 1 lijn.
  • Er zit een gat in de rechterkap bij de accu voor een sigarettenplug. Alleen zit er geen chasisdeel in |(
  • Luchtfilter is compleet uitgedroogd en brokkelt uit elkaar...

Ik ben nog op zoek naar een paar onderdelen, misschien heeft 1 van jullie die liggen of kent iemand die ze wilt verkopen.
  • Hoog spatbord, kleur maakt niet veel uit.
  • Behuizing van het achterlicht
  • Metalen carterbescherming
  • 21 inch en 17 inch velgen
  • Officieel Honda werkplaatshandboek, ik kan ze online vinden, maar heb er graag een fysiek.
IK zal de komende dagen wel met meer vragen komen
 

Bijlagen

  • PXL_20221116_145715364.jpg
    PXL_20221116_145715364.jpg
    275,1 KB · Weergaven: 20
  • PXL_20221116_145724451.jpg
    PXL_20221116_145724451.jpg
    309 KB · Weergaven: 19
  • PXL_20221116_145734371.jpg
    PXL_20221116_145734371.jpg
    271,1 KB · Weergaven: 19
  • PXL_20221116_191139428.jpg
    PXL_20221116_191139428.jpg
    261,4 KB · Weergaven: 20
  • IMG-20221116-WA0002.jpg
    IMG-20221116-WA0002.jpg
    126,4 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan