Piaggio Ape: 2 takt eruit, elektromotoren erin!

een mechanische rem is verplicht en nodig.
het regenereert heel erg slecht als de batterijen vol zijn.
Ja, exact. Ik heb al wel eens met de lui van het RDW zitten praten. Eerste reactie van hun was: je gaat toch niet alleen maar regeneratief remmen he?
 
vol of niet vol heeft niets te maken met goed remmen.
de nieuwste electrische heftrucks hebben geen remmen meer. GEEN !
op een magnetische parkeerrem na.
alleen nog remmen op de motoren. nog nooit een klant weten klagen over de remmen bij volle batterij.
 
vol of niet vol heeft niets te maken met goed remmen.
de nieuwste electrische heftrucks hebben geen remmen meer. GEEN !
op een magnetische parkeerrem na.
alleen nog remmen op de motoren. nog nooit een klant weten klagen over de remmen bij volle batterij.
En toch gaat het RDW je auto niet goedkeuren als je niet een mechanische rem hebt.
En daarbij nog een losse parkeerrem (handrem).
 
vol of niet vol heeft niets te maken met goed remmen.
de nieuwste electrische heftrucks hebben geen remmen meer. GEEN !
op een magnetische parkeerrem na.
alleen nog remmen op de motoren. nog nooit een klant weten klagen over de remmen bij volle batterij.
Als de stroom helemaal wegvalt bij zo'n heftruck kun je dan ook nog remmen?
 
Als de stroom helemaal wegvalt bij zo'n heftruck kun je dan ook nog remmen?
Dat is niet zo'n probleem. Je kunt gewoon een rijtje relais zo schakelen dat ze in ruststand met een bult aan weerstanden de fases van de motoren aan elkaar koppelen. Gratis rem.
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Als de stroom helemaal wegvalt bij zo'n heftruck kun je dan ook nog remmen?
dan springt de magnetische rem sowieso op.
eigenlijk is het een rem door drukveren en moet je om de rem te lossen een sterk magnetisch veld opwekken.
net zoals je bij persluchtremmen luchtdruk moet opbouwen. alleen is zo'n magnetische rem niet regelbaar : alles of niets.

En toch gaat het RDW je auto niet goedkeuren als je niet een mechanische rem hebt.
En daarbij nog een losse parkeerrem (handrem).

dat heeft niets te maken met het feit dat regeneratief remmen niet of slecht zou werken bij een volle batterij.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JBi
dat heeft niets te maken met het feit dat regeneratief remmen niet of slecht zou werken bij een volle batterij.
Dat klopt, maar dat heeft wel te maken met de reden waarom we ons daar nu niet op focussen.

Maar je kunt op je elektromotor ook remmen als je accu vol is. Dan moet je alleen zorgen dat die energie ergens anders blijft. Batterij van dikke weerstanden bijvoorbeeld. Zolang je die warmte weg kan voeren is er niks aan het handje.
 
Gisteren tot laat nog bezig geweest om weer lampen aan te sluiten. Body controller erin gestopt, can bus aangesloten, stroom aangesloten en daarna het eerste lampje. Vervolgens het instrument cluster op het dashboard aangesloten en testen maar. En wat blijkt. Het werkt :)

Komende week gaat waarschijnlijk het dashboard terug en kunnen we het instrumenten cluster fatsoenlijk inbouwen.

 
Ondertussen is de 3d print af om het scherm in te monteren. Past ook allemaal goed in het dashboard. Alleen komen er nog wat kabels tegen de stuurinrichting aan. Er zijn dus wat verbindingsstukjes onderweg om dat probleem ook te verhelpen.
WhatsApp Image 2020-10-04 at 10.24.11.jpeg
 
Weer een update erbij: De accubak is gelast, gepast en is al bij de coater. Die krijgen wel als het goed is volgende week weer terug, en dan is het heel november vooral veel schroeven. Overigens was het passen van het frame waar de accu's in komen nog niet zo vanzelfsprekend. We hebben van de gaten uiteindelijk sleuven gemaakt om te zorgen dat het netjes past.

1603445776493.png

1603445791991.png

1603445812752.png


Verder heb ik de bekabeling naar het scherm zo kunnen maken dat niks meer in de weg zit bij de stuurinrichting, dus die kunnen we ook weer afvinken.

En als laatste is een collega bezig geweest om te zorgen dat we beide motoren tegelijk kunnen aansturen. Dat hebben we ook werkend. Verwacht hier binnenkort een filmpje van.
 
@Wrakhout herrinerme aan het bestaan van dit topic met z'n likes.

De accubak is al een tijdje terug van de coater. Die moest voornamelijk af zodat we de relaisplaat ook hadden en konden gaan vullen.
1607597854260.png

Verder zit er nu wat elektronica in die beide motorcontrollers hetzelfde gaspedaal signaal kan geven.
Daarnaast hebben we even wat geklooi gehad met de batterijen. We hebben de bekabeling opnieuw aangelegd en het stapeltje carrosserie ringen netjes vervangen voor gedraaide busjes. Enige probleem was dat het daarna niet meer werkte.
Maar ondertussen werkt alles weer en hebben we een setup gemaakt waarbij het accupakket met alle elektronica wel aan het voertuig hangt, maar nog niet in het voertuig zit (met als reden: kleine stapjes):
1607597995717.png


Resultaat van deze test is dat de aandrijflijn werkt, en het laadsysteem ook. Volgende stap is dus de hele handel het voertuig in hangen. Dat komt hopelijk volgende week.
 
We miste nog wat onderdeeltjes die er praktisch een maand over hebben gedaan om er te komen, maar:
1610289798685.png


1610289818825.png


Het hele spul hangt erin. Aangesloten en op het eigen terrein het eerste testrondje gemaakt.

Het was nogal laat toen alles aangesloten was, dus daar heb ik geen foto meer van. Ook nog geen filmpjes van een rijdend geheel. Dat komt van de week.
 
"Maar waar blijven die filmpjes nou?" Hoor ik iedereen zeggen.

We hebben wat ehm.. Problemen.
Een plakkend relais om precies te zijn.

Lang verhaal kort; het wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het BMS die ergens ziet dat een waarde niet klopt en daardoor schakelt die de hoofdstroom af tijdens het rijden. De bestuurder gaat dan gas geven ("waarom doet ie het niet?") en als het BMS de stroom weer inschakeld gaan er rare piekstromen lopen.

Afgelopen week veel lopen debuggen dus om hier achter te komen. Nu nog eens gaan kijken waarom het BMS het hoofdrelais af schakelt.
 
BMS regelt ook bij het ontladen, namelijk als dit niet volgens de specs gaat.
bijvoorbeeld te hoge stroom vraag of een te hoge teruglevering.
aanschakelen mag nooit op die manier gebeuren, bij het aanschakelen moet er bij hogere spanning eerst een pre-charge gedaan worden.
dit is een meting van het voltage voor en achter de contactor en als de spanning ongeveer gelijk is word de contactor weer ingeschakeld.
pre-cherge kan je doen met een weerstand geschakeld door een relais.
wat voor BMS gebruiken jullie en met welke spanning.
 
BMS, is dat het Batterij Management Systeem. Zover ik weet speelt dat een rol bij het laden van de accucellen maar niet bij verbruik.
Zoals @Rob Troost ook al aangeeft: het Batterij Magement Systeem (excuus voor de afkorting daar) regelt alles wat met de batterij te maken heeft. Die bedient de relais die zorgt dat er spanning op de aandrijflijn of het laadcircuit staat, die zorgt dat de communicatie naar de lader goed verloopt, die geeft ons alle informatie wat er aan de hand is daarzo via de CAN bus en hier zitten dus ook alle beveiligingen in. Dus die gooit ook de stroom eraf als er te veel stroom loopt, de temperatuur te hoog wordt of als de batterij bijna leeg is.

En dat is mooi, want het is een inkoopdeel, dus daar kunnen we niks fout doen.
- Zou je denken -


Maar het mocht eens niet zo zijn.
We hadden gisteren een duidelijke foutmelding: laadstroom te hoog.
Nou waren we niet aan het laden, dus was de gedachte eigenlijk dat er iets gemeten wordt wat er niet is. Loos alarm dus zegmaar.

Oplossing: beveiliging uit en rijden maar.
Collega geeft eens goed gas en staat stil. Zekering door. Een hele bult aan fouten dus:

  • Zekering mag wel wat meer stroom doorlaten
  • Stroommeter zat verkeerdom tussen de kabels
  • Die beveiliging wil je wél hebben
  • De motorcontrollers trekken nu maximaal stroom uit de accu, blijkbaar tot 272 ampere. De zekering was 100. Die moeten dus gelimiteerd worden op een bepaald vermogen.
Maargoed.. Eerst dus een nieuwe zekering. De filmpjes krijgen jullie hopelijk volgende week.
 
De filmpjes krijgen jullie hopelijk volgende week.
Dat werd dus niet volgende week.

Maar wel 24 maart.


Tijdje bezig geweest om vanalles in te stellen met de motorcontrollers. We kunnen nu met goed fatsoen 50 rijden, trekt normaal op en we hebben nog wat dingen in moeten bouwen om te zorgen dat er niks stuk gaat.
Alles werkt en we kunnen door naar de volgende stap.
 
Dat werd dus niet volgende week.

Maar wel 24 maart.


Tijdje bezig geweest om vanalles in te stellen met de motorcontrollers. We kunnen nu met goed fatsoen 50 rijden, trekt normaal op en we hebben nog wat dingen in moeten bouwen om te zorgen dat er niks stuk gaat.
Alles werkt en we kunnen door naar de volgende stap.

En dan remt die af en verwacht je toch dat rengdengdengdeng geluid -O-
 
En dan remt die af en verwacht je toch dat rengdengdengdeng geluid -O-
Als je erin zit maakt ie momenteel genoeg herrie. We hebben het matje nog niet terug en nog niet alles helemaal vast kunnen maken. er rammelt nog wat metaal op metaal rond.
En daarbij zijn dit brushless DC motoren. Die blijven ook wel wat herrie maken.. Maar niet stationair of bij afremmen nee..
 
Mooi staaltje huisvlijt trouwens:
1616751021129.png

Stroommeter (ding wat om de dikke oranje kabel zit rechts) moest nog vast gemaakt worden aan het voertuig. We hebben op het werk een 3d printer en die dus maar aan het werk gezet om een beugeltje te maken. Stukken fijner werken dan met metalen beugels in een accubak.
 
En daarbij kreeg ik net een grafiekje binnen.

We hebben woensdag de remmentest eens gedaan. Vanaf 50 km/h moet er een vertraging zijn van 5m/s2. We zitten op 6m/s2. Remmen werken dus zoals berekend. En stiekem nog een stukje beter dan verwacht.

Voor jullie even een iets duidelijk plaatje gemaakt van de acceleratie:
1616753419317.png

Tijdseenheden zijn geen secondes, maar is een tellertje hoeveel CAN berichten we binnen hebben gehad met de snelheid.
De waardes op de verticale as zijn wel m/s2
 
We zijn de laatste tijd nogal bezig met dingen die moeilijk zijn om te laten zien. Kabels beter wegwerken, toch nog een IO module toevoegen, testen,testen,testen. Dat soort dingen.

Maar zo nu en dan is er ook wat moois om te zien:
1618988795397.png


Helder polycarbonaat plaat over de accu's heen. Kun je veilig met het ding aanknooien, maar toch nog alle techniek laten zien.

1618988855970.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan