Beginnen met vrij rijden circuit

Insanity03

MF veteraan
10 mei 2012
1.875
337
Hsllo,

Vorig jaar mijn eerste circuitdag gereden op niv1, en heb ik besloten om een circuitfiets te gaan kopen. Na alle adviezen gelezen te hebben heb ik besloten om een geprepareerde circuitmotor te kopen.
In dit geval is het een Kawasaki ZX-10R uit 2005. Die verkoper was behulpzaam en adviseerde maar ook meteen de regenwielen en bandenwarmers bij te kopen. De prijs was ook acceptabel.
WhatsApp Image 2021-01-20 at 10.26.15.jpeg

Specs:
Brembo rempomp(model vergeten)
Hyperpro veren(moet deze af laten stellen voor mijn gewicht)
Hyperpro stuurdemper
Polyester kuip.
Slicks die zijn tijd wel gehad hebben
De trekhaak voor mijn auto die komt eind van de week aan, dus dan kan ik dat ook weer afvinken. De aanhanger leen ik van mijn zwager.

Ik heb nog wat vraagjes voor de volgende stappen.

Bandjes:
Nou heb ik alleen op niveau 1 gereden op Zandvoort met mijn straatfiets. Ik ben van plan om een bochtentraining te gaan boeken. Ik ben daarom aan het kijken naar bandjes. Ik lees verhalen dat je slicks warm moet houden door er ook flink mee te rijden want anders zouden ze kapot gereden worden. Ook lees ik weer verhalen dat je gewoon slicks moet halen en met de bandenwarmers erop lekker door kan knallen want het seizoen is langer dan 1 dag. Dit waren dan topics van enkele jaren oud, misschien handig ter opfrissing om deze vraag nogmaals te stellen.

De METZELER RACETEC TD SLICK werd hierbij vaak opgenoemd omdat dit een opstap slick zou zijn. Je zou hem zelfs zonder bandenwarmers kunnen rijden. Maar goed, dat blijven claims van de verkopers.
Is dit een prima band om mee te beginnen?

Circuitdagen:
Vorig jaar had ik denk ik 3 weken van te voren een dag geboekt in augustus, om vervolgens erachter te komen dat het hele seizoen volgeboekt was. Vandaar dat ik ook mezelff voorbereid op het nieuwe seizoen.
Mijn doel is om gewoon met vrije dagen te gaan rijden. Ik heb geen plannen om in competities te gaan rijden. Althans, velen claimen dat dit vanzelf gaat komen aangezien de boel uit de hand gaat lopen.
Ik heb geen directe kennis die mij hierover wat kan vertellen. daarom vraag ik dit aan jullie.
Moet ik deze dagen ruim van te voren gaan boeken?
Is het handig dat ik wacht op mijn eerste bochtentraining voordat ik de dagen daarna boek? Want het gaat nogal rap met de boekingen.
Tevens weet ik ook niet helemaal bij welke organisatie ik het moet boeken en welke circuits. Mijn eerste keer was bij Motorsport Lifestyle op Zandvoort(zit hier op 10km van me vandaan).

Alvast bedankt voor je reactie.
 
Ah kijk nog een circuitridder erbij *O*

Leuk man!
(En een goeie motor :Y)

Voor wat betreft banden:
Hier heb je een mooi topic waar je genoeg over terug kan lezen: Circuitbanden-Topic
Mijn (persoonlijke) advies: ga voor sportieve (straat) banden (denk aan RossoCorsa2, S22, RS10, SupercorsaSP, ...) of de instapslick (metzeler TD) die je noemt.
Volbloed slick moét je echt warm zien te houden. Daar zou ik (nog) niet aan beginnen. Met bovengenoemde banden kun je meer dan goed uit.

En v.w.b. de circuitdagen:
De circuitdagen zijn vaak ver van tevoren uitverkocht.
Er zijn nu al vele dagen volgeboekt. Dus wat dat betreft zul je relatief snel moeten gaan boeken wil je nog een plekje hebben.
Als je zo'n dag hebt geprikt, maar je kan toch uiteindelijk niet rijden is het vaak niet zo'n groot probleem om hem door te verkopen aan een ander.
Andersom kun je ook geluk hebben, dat iemand anders vlak ervoor niet kan en jij hem kan overnemen.
Hier wat topics waar je meer kan lezen:
https://www.motor-forum.nl/threads/het-circuit-op-met-algemeen-circuitdagtopic.440766/https://www.motor-forum.nl/threads/aanbeveling-organisatoren-trackdays-assen.456922/Organisaties welke ik zo op kan trommelen zijn MSL, CRT, Trackdays4all, Circuitschool, Racecracks,...
Kijk ook in de agenda van de circuits, daar kun je (ook) alle organisaties vinden.

En het circuit rijden kun je idd net zo gek maken als je wil... Inclusief competitie :) Als je er niks voor voelt, hoeft het niet. Dat kun je alleen voor jezelf beoordelen.

En de ultieme tip: ga gewoon lekker rijden.
Gezien je niet heel erg veel circuit ervaring hebt, zou ik wel adviseren de eerste keer dat je op een circuit rijdt om een dag te boeken achter een instructeur. Dan leer je in 'gecontroleerde' omstandigheden de rijlijnen en rempunten.
Als je vers met niet veel ervaring de verkeerde lijnen gaat rijden kan dit behoorlijk gevaarlijk zijn voor jezelf en de medecircuitgebruikers (lees: rare rem-/instuurpunten bijvoorbeeld).
 
Meeste vragen kan je inderdaad prima kwijt in de genoemde topics. Het tijdig boeken ligt ook aan de circuits en de organisatie waar je wilt tijden. Op Mettet, Croix, Zolder is er kort van tevoren nog regelmatig plek vrij. Het groepje waar ik mee rijd, boeken vaak maar een week van tevoren, dan heb je in elk geval wat meer zicht op het weer. Assen en Zandvoort zitten wel vaak al snel vol.

De TD slick is een prima band is mijn ervaring. Ook al kan je deze zonder warmers rijden, je zal natuurlijk wel iets van warmte moeten behouden, maar dat is met alle banden. In het circuitbanden topic zijn er inmiddels honderden pagina's over banden, vanaf nieuwste berichten gewoon even teruglezen.
 
Tenzij je al gelijk 2:00 reed op cpz lekker semi slick rijden. Supercorsa bv, even inlezen in de compounds, maar ik reed 1:53 op Assen op de Supercorsa BSB en die is lekker goedkoop en gaat lang mee. Maar banden zijn nogal persoonlijk.

Bandenwarmers zijn goud, maar dan moet je wel zo kort mogelijk tussen uit de warmer en circuit op en circuit af en terug in de warmers.

Organisaties zijn er vele en bij iedereen zijn er positieve en negatieve ervaringen.
Qua boeken wisselt het nogal per dag/circuit/organisatie. Beter te vroeg als te laat. Mocht je twijfelen qua groep even overleggen met de organisatie, sommige schuiven op de dag nog wat.
 
mijn tip ,investeren in training/begeleiding.
vwb banden is een medium compound met bandenwarmers prima te doen , er zijn ook genoeg profiel banden waarmee je op het circuit goed uit de voeten kan .... de metzler racetec rr is hier een goed voorbeeld van.
 
Zat ook te kijken in begeleiding/bochtentraining, pas in mei - juni waren wat plekjes.
Eerste best mogelijke optie dat ik op het circuit kan is Motorsport lifestyle op niv 2 achter een marshall ergens begin april.
Wat betreft banden heb ik nu wel een beetje een idee gekregen waarmee ik moet beginnen.

Misschien een gekke vraag hoor maar bandenwarmers staan dus bekend om dat je de 1e ronde meteen kan knallen. Hoe zit het als je bijvoorbeeld met SuperCorsa's of de bovengenoemde Metzeler Racetec bandenwarmers gaat gebruiken? Is dat ook gewoonlijk om dat te doen?
Telt het aantal heatcycles voor deze semi-slicks ook mee?

Ik wil ook een beetje bekend raken met de motor aangezien ik hem niet zomaar op straat kan rijden natuurlijk. Hebben jullie hier ook tips voor? Het is alweer 2.5 jaar geleden dat ik voor het laats op een supersport.
 
Misschien een gekke vraag hoor maar bandenwarmers staan dus bekend om dat je de 1e ronde meteen kan knallen. Hoe zit het als je bijvoorbeeld met SuperCorsa's of de bovengenoemde Metzeler Racetec bandenwarmers gaat gebruiken? Is dat ook gewoonlijk om dat te doen?
Telt het aantal heatcycles voor deze semi-slicks ook mee?
Ja hoor, ook met deze banden zijn warmers prima te gebruiken :Y
Heatcycles maken wel uit voor semislicks, maar is (zover ik weet...) wel wat minder van belang dan (race) slicks.
En met banden die je ook zonder warmers kan gebruiken hoéf je niet direct te knallen. Maar waarom je dat niet zou doen, weet ik niet :P :+

Ik wil ook een beetje bekend raken met de motor aangezien ik hem niet zomaar op straat kan rijden natuurlijk. Hebben jullie hier ook tips voor? Het is alweer 2.5 jaar geleden dat ik voor het laats op een supersport.
Ga een dagje op het TTT-circuit rijden, dat is een klein circuitje wat je volgens mij als individu (of groep(je)) kan boeken. Of dat nu nog zo is weet ik niet, zul je even moeten informeren.
 
Met een eenmalige aanschaf van warmers kan je 1-2 rondjes vol gas per sessie meer rijden.

Want zonder is het circuit op, outlap mak aan, 2e rondje wat aanzetten, 3e rondje volle bak.
Met warmers is het circuit op, outlap lekker aanzetten/gas!, 2e rondje volle bak.
 
Laatst bewerkt:
Ja hoor, ook met deze banden zijn warmers prima te gebruiken :Y
Heatcycles maken wel uit voor semislicks, maar is (zover ik weet...) wel wat minder van belang dan (race) slicks.
En met banden die je ook zonder warmers kan gebruiken hoéf je niet direct te knallen. Maar waarom je dat niet zou doen, weet ik niet :P :+


Ga een dagje op het TTT-circuit rijden, dat is een klein circuitje wat je volgens mij als individu (of groep(je)) kan boeken. Of dat nu nog zo is weet ik niet, zul je even moeten informeren.

TTT is weer helemaal naar de knoppen, letterlijk als figuurlijk.
Beheerder die niet veel wil en heeft er de afgelopen jaren veel laten driften..

Ik zou zelf voor de lelystad optie gaan, via msl dacht ik ? Goedkoop en veel bochten training.
 
Excuses moi ! 2the experience idd.

Wat betreft jouw stukje over de warmers, zie toch ook vaak dat veel mensen vanuit de warmers komen en hem dan in de strubben onderuit trekken omdat ze dachten dat het wel kon..
Ik ga komebd seizoen met warmers rijden op de r11 bandjs, ga gewoon de eerste ronde rustig rijden zoals normaal, 2de rondje wat harder en de 3de volle bak. Afgelopen seizoen 1 x getest met warmers en ookal zou je meteen grip hebben vond ik het geestelijk nog even een ander verhaal om mij er aan over te geven
 
Excuses moi ! 2the experience idd.

Wat betreft jouw stukje over de warmers, zie toch ook vaak dat veel mensen vanuit de warmers komen en hem dan in de strubben onderuit trekken omdat ze dachten dat het wel kon..
Ik ga komebd seizoen met warmers rijden op de r11 bandjs, ga gewoon de eerste ronde rustig rijden zoals normaal, 2de rondje wat harder en de 3de volle bak. Afgelopen seizoen 1 x getest met warmers en ookal zou je meteen grip hebben vond ik het geestelijk nog even een ander verhaal om mij er aan over te geven

Er is altijd een grens. Maar als je rustig gaat rijden koelen ze eerder af dan dat ze opwarmen.
Eerste bochten niet op vòlle snelheid maar niet te lafjes. En Strubben is de eerste links dus daarom in de outlap iets onder je normale tempo maar 2e ronde is echt volle bak.

MITS! Je niet eerst 10min staat te ouwewijven in de vooropstelling, ze er ook lang genoeg in hebben gezeten, het geen 5gr boven nul is, enz...
 
Nog een tip specifiek voor je fiets. Er zitten nog standaard Tokico klauwen op. Als je tempo wat hoger wordt en je wat later gaat remmen, dan krijg je last van fading. Verhalen te over op internet, heb het zelf ook mogen ervaren. Ga alvast op zoek naar de zwarte Nissin klauwen van o.a. een ZX6R > 2007. Zitten ook op een GTR, bouwjaar weet ik zo uit mijn hoofd niet. Dit is een enorme verbetering tov de gouden Tokico's.
 
Nog een tip specifiek voor je fiets. Er zitten nog standaard Tokico klauwen op. Als je tempo wat hoger wordt en je wat later gaat remmen, dan krijg je last van fading. Verhalen te over op internet, heb het zelf ook mogen ervaren. Ga alvast op zoek naar de zwarte Nissin klauwen van o.a. een ZX6R > 2007. Zitten ook op een GTR, bouwjaar weet ik zo uit mijn hoofd niet. Dit is een enorme verbetering tov de gouden Tokico's.
:Y :^
Dit kan ik niet hard genoeg beamen.
Die Nissin's zijn op veel Kawasaki modellen gemonteerd en zijn VEEEEL beter dan de Tokishits.
Er is altijd een grens. Maar als je rustig gaat rijden koelen ze eerder af dan dat ze opwarmen.
Eerste bochten niet op vòlle snelheid maar niet te lafjes. En Strubben is de eerste links dus daarom in de outlap iets onder je normale tempo maar 2e ronde is echt volle bak.

MITS! Je niet eerst 10min staat te ouwewijven in de vooropstelling, ze er ook lang genoeg in hebben gezeten, het geen 5gr boven nul is, enz...
:^ +1
Als het asfalt netjes op temperatuur is en je zit niet eerst in de vooropstelling te ouwehoeren, kun je gewoon de pits uit met de knie over de grond. Ja, dat kan écht :Y
Eerste ronde doe ik overigens ook nooit 100%, maar wel snel genoeg om het spul niet af te laten koelen. Vanaf 2e ronde echt volle bak.
 
mijn tip ,investeren in training/begeleiding.
...
Vooral dit!
Als je 1x in niveau 1 hebt gereden heb je nog heeeeel veel niet geleerd en wordt vrij rijden helemaal niet zo leuk (en veilig...) als het zou moeten zijn denk ik.
De laatste keer dat ik in niveau 2 (Racecracks) reed, reden wij 'zonder te remmen' harder dan een aantal vrijrijders, welke waarschijnlijk nog veel vermoeider van het circuit af kwamen ook. Ook reed er bij ons een jongen mee die eerder met vrijrijden 10sec. langzamer reed dan met de 'niet remmen' opdracht.
 
:^ +1
Als het asfalt netjes op temperatuur is en je zit niet eerst in de vooropstelling te ouwehoeren, kun je gewoon de pits uit met de knie over de grond. Ja, dat kan écht :Y
Eerste ronde doe ik overigens ook nooit 100%, maar wel snel genoeg om het spul niet af te laten koelen. Vanaf 2e ronde echt volle bak.
Qua rondetijd ook niet boeiend want outlap telt toch niet, maar idd vanaf Meeuwenmeer volle bak om de eerste vliegende ronde te laten tellen 👌🏻
Vooral dit!
Als je 1x in niveau 1 hebt gereden heb je nog heeeeel veel niet geleerd en wordt vrij rijden helemaal niet zo leuk (en veilig...) als het zou moeten zijn denk ik.
De laatste keer dat ik in niveau 2 (Racecracks) reed, reden wij 'zonder te remmen' harder dan een aantal vrijrijders, welke waarschijnlijk nog veel vermoeider van het circuit af kwamen ook. Ook reed er bij ons een jongen mee die eerder met vrijrijden 10sec. langzamer reed dan met de 'niet remmen' opdracht.
Cool! Zonder remmen 1:37 rijden!!!
Oh wacht, dat geldt niet bij mij 😂

Maar idd aan het begin ben je maar “wat aan het kloten” terwijl er genoeg dingen zijn om sneller te rijden die je gewoon nog niet weet.
 
Paar jaar geleden ook op het zelfde punt gestaan met de zelfde vragen.
Ik heb een set Pirelli rosso corsa 2 onder mijn oude R6 gelegd, deze doen het goed zonder bandenwarmers in het droog maar ook als het een keer regent. Hier op rij ik een dag of 5 per jaar.

In het begin een 3x groep 2 met racecracks gereden, hier veel geleerd.
Nu rij ik vaak in de langzaamste vrij rijden groep en kan hier goed mee mee komen.

Tempo in groep 1 en 2 ligt vaak nog niet zo hoog dat bandenwarmers nodig zijn.
Als je nog niet hard genoeg gaat zijn bandenwarmers misschien wel gevaarlijk.
Dit omdat je begint met warme banden en dan tijdens de sessie minder grip krijgt omdat je de banden niet op temperatuur kan houden.

Het meeste leer je door veel te rijden, echter is rijden op assen/zandvoort moeilijk te boeken cq duur.
Ik rij graag op Mettet(BE) dit hier kun je 2 dagen in het weekend rijden voor de zelfde prijs als 1 dag op Assen.
Circuit is wel heel wat korter dan Assen echter heeft dit ook als voordeel dat je in een sessie ongeveer 2x zoveel rondjes kan rijden en dus de bochten etc. vaker doet en dus weer sneller leert.
Mettet boek ik bij Intertrack en trackdays.be, de lessen heb geen ervaring mee.
Dit jaar wil ik misschien nog een weekend naar circuit croix, e.e.a. is afhankelijk wat de corona ellende gaat doen.

Vorig jaar heb ik een setje bandenwarmers gekocht, en deze winter een verings upgrade gedaan.
Bijna bij elke circuit dag is er wel een bedrijf/iemand die je vering kan afstellen voor je.

Zoals je ziet probeer ik de kosten in bedwang te houden echter gaat dit totaal niet ten kosten van het plezier.
Het is ook maar net met welke instelling je begint te rijden, wil kosten wat kost de snelste ronde, of wil je graag dat alles weer heel op de kar kan laden.

Bochten trainingen heb ik geen ervaring mee, let wel op bij boeken dat je soms niet met een circuit motor mee mag doen of dat er niet mag worden gereden op slicks etc.
 
Bedankt voor jullie waardevolle reacties. Ja ik weet dat motorrijden geld kost, circuitrijden kost zelfs meer :P Zit soms echt af te vragen of ik het wel verstandig doe.
De motor plus extra set wielen met schijven met regenbanden + bandenwarmers was ik 3000 kwijt. Een nieuw setje banden 330. Een circuitdagje 220. Trekhaak van mn auto ook 500. Ik wil deze bedragen niet optellen :p
Zat al te kijken naar een banden balanceer en demonteer apparaat. Ik zie dat men ook een hoop gebruikte banden aanbiedt, mogelijk is dat ook een optie om het een en ander aan kosten binnen de perken te houden :+
 
Is 4050 :P

Er is altijd een grens. Maar als je rustig gaat rijden koelen ze eerder af dan dat ze opwarmen.
Eerste bochten niet op vòlle snelheid maar niet te lafjes. En Strubben is de eerste links dus daarom in de outlap iets onder je normale tempo maar 2e ronde is echt volle bak.

MITS! Je niet eerst 10min staat te ouwewijven in de vooropstelling, ze er ook lang genoeg in hebben gezeten, het geen 5gr boven nul is, enz...

Je hebt helemaal gelijk hoor roy !
Ik bedoelde er eigenlijk alleen mee dat het " vol op het gas uit de warmers " ook niet heilig is en dat het mij geestelijk tegenviel omdat ik gewend ben om ze warm te rijden en ik niet diegene wil zijn die in de outlap crasht :)
 
Bedankt voor jullie waardevolle reacties. Ja ik weet dat motorrijden geld kost, circuitrijden kost zelfs meer :P Zit soms echt af te vragen of ik het wel verstandig doe.
De motor plus extra set wielen met schijven met regenbanden + bandenwarmers was ik 3000 kwijt. Een nieuw setje banden 330. Een circuitdagje 220. Trekhaak van mn auto ook 500. Ik wil deze bedragen niet optellen :p
Zat al te kijken naar een banden balanceer en demonteer apparaat. Ik zie dat men ook een hoop gebruikte banden aanbiedt, mogelijk is dat ook een optie om het een en ander aan kosten binnen de perken te houden :+

Hoeveel dagen was je van plan te gaan rijden per jaar?
Ik reed al 3 dagen 53ers met die Supercorsa bsb. Dus met wat minder snelheid doe je er nog langer mee. 2 achterbanden op 1 voor dus als je 6 dagen per jaar doet zou je een apparaat aanschaffen voor 1 wissel per jaar 😉
 
Is 4050 :P



Je hebt helemaal gelijk hoor roy !
Ik bedoelde er eigenlijk alleen mee dat het " vol op het gas uit de warmers " ook niet heilig is en dat het mij geestelijk tegenviel omdat ik gewend ben om ze warm te rijden en ik niet diegene wil zijn die in de outlap crasht :)

Je zal niet de eerste en niet de laatste zijn. En ik zeg ook niet dat het mij noooooit zal gebeuren 😬
 
Hoeveel dagen was je van plan te gaan rijden per jaar?
Ik reed al 3 dagen 53ers met die Supercorsa bsb. Dus met wat minder snelheid doe je er nog langer mee. 2 achterbanden op 1 voor dus als je 6 dagen per jaar doet zou je een apparaat aanschaffen voor 1 wissel per jaar 😉
:^
Als je wilt besparen, geef dan nog wat geld uit voor goede vering. Laat deze goed op je gewicht afstellen en leer de beginselen van vering. Goed afgestelde vering gaat je minder bandenslijtage opleveren.
Net als de fading heb ik ook een niet goed afgestelde fiets mogen ervaren (ook een ZX10R 2004/2005). Na nieuwe remklauwen en een goede afstelling herkende ik de fiets niet meer terug. Rijdbaarheid gaat met sprongen vooruit en de banden sleten keurig.
 
Bedankt voor jullie waardevolle reacties. Ja ik weet dat motorrijden geld kost, circuitrijden kost zelfs meer :P Zit soms echt af te vragen of ik het wel verstandig doe.
De motor plus extra set wielen met schijven met regenbanden + bandenwarmers was ik 3000 kwijt. Een nieuw setje banden 330. Een circuitdagje 220. Trekhaak van mn auto ook 500. Ik wil deze bedragen niet optellen :p
Zat al te kijken naar een banden balanceer en demonteer apparaat. Ik zie dat men ook een hoop gebruikte banden aanbiedt, mogelijk is dat ook een optie om het een en ander aan kosten binnen de perken te houden :+
Ik euhm, val bijna achterover...

Hoed af dat je het goed wilt aanpakken, maar je hebt al/nog maar 1 circuitdag gedaan?
Mijn eerste circuitdag was met een varadero op allroad banden... toen wist ik: dit wil ik nog doen...

Volgende stap was een goedkope CBR 600F4I (met iets of wat aan vering-instelmogelijkheden) op Michelin Power RS banden...
'k Denk dat ik daarmee zelfs nog eventjes toe kom ook...
Ondertussen gewoon nieuwe banden gelegd (Power 5) die banden kunnen momenteel nog meer aan, presteren iets of wat beter in de regen...
Als beginneling geef ik liever het geld aan meer circuitdagen eigenlijk...

Volgende uitgave zou dan (zoals hier al aangehaald wordt) een vering upgrade zijn...

Misschien gaan sommige experts/ervaring rijders mijn aanpak niet goedkeuren... maar ik zou vooral willen meegeven: loop niet te hard van stapel na 1 circuitdag :p
 
:^
Als je wilt besparen, geef dan nog wat geld uit voor goede vering. Laat deze goed op je gewicht afstellen en leer de beginselen van vering. Goed afgestelde vering gaat je minder bandenslijtage opleveren.
Net als de fading heb ik ook een niet goed afgestelde fiets mogen ervaren (ook een ZX10R 2004/2005). Na nieuwe remklauwen en een goede afstelling herkende ik de fiets niet meer terug. Rijdbaarheid gaat met sprongen vooruit en de banden sleten keurig.
De motor is uitgerust met Hyperpro veren. En moet hem inderdaad op mijn gewicht laten afstellen.

Ik euhm, val bijna achterover...

Hoed af dat je het goed wilt aanpakken, maar je hebt al/nog maar 1 circuitdag gedaan?
Mijn eerste circuitdag was met een varadero op allroad banden... toen wist ik: dit wil ik nog doen...

Volgende stap was een goedkope CBR 600F4I (met iets of wat aan vering-instelmogelijkheden) op Michelin Power RS banden...
'k Denk dat ik daarmee zelfs nog eventjes toe kom ook...
Ondertussen gewoon nieuwe banden gelegd (Power 5) die banden kunnen momenteel nog meer aan, presteren iets of wat beter in de regen...
Als beginneling geef ik liever het geld aan meer circuitdagen eigenlijk...

Volgende uitgave zou dan (zoals hier al aangehaald wordt) een vering upgrade zijn...

Misschien gaan sommige experts/ervaring rijders mijn aanpak niet goedkeuren... maar ik zou vooral willen meegeven: loop niet te hard van stapel na 1 circuitdag :p
Heb je helemaal gelijk in. Ik zal even mijn "zoekavontuur" toelichten. Misschien ook handig voor mensen die ook voor het eerst een circuitfiets willen kopen.
Mijn eisen waren dat het een Japanner zou zijn en injectie.

In eerste instantie was ik van plan om een fiets te kopen van 1500 euro. Laats was er een SRAD hier voor 1200 euro, die was helaas snel weg. Ook had ik een GSX-R 600 K2 op het oog voor 2000 euro. Maar weet je wat het is. Men suggereert gelijk de boel te gaan upgraden. Denk hierbij aan vering, stuurdemper. Al die goedkopere circuitmotoren die hadden ook niet alle upgrades. Achteraf nieuw race onderdelen kopen kost me een rib uit mijn lijf.
Een nieuwe set Hyperpro veren zit je alleen met materiaal op 350 euro. Ik ben handig, maar een voorvork opentrekken heb ik de tools en kennis niet voor. Laatste keer betaalde ik 200 euro voor nieuwe keerringen en olie voor mijn oude ZX-10R. Dan is een "doe maar even een veringupgrade" meteen 550 euro.

Goedkopere circuitfietsen zijn ook vaker carburateurfietsen en die vragenom extra aandacht want de boel kan weer eens verstoppen of moet weer worden afgesteld. Mag ik daar weer apparatuur voor kopen. De carb fietsen zijn ook niet meer de jongste, en wilde een fiets hebben die na het millennium gemaakt is.
Injectiefietsen zitten ongeveer op 2000 euro.

Ook wanneer je kijkt op de facebook groep "Circuitmotoren gevraagd & gezocht" dan zie je wat posts met andere die vragen naar motoren tussen 1500-2500. Het zit vol met R6jes uit 1999-2002. Ik sta niet te wachten op een gescheurde cilinderwand.
Of een R1 2002 voor 2000 euro, krijg ik een prive berichtje "ja er zit een tik in het blok want iets met een klep en een bus die vervangen moet worden maar je kan er gewoon mee racen". En een ander R1 ook uit 2002 voor 2200 dat de 3e versnelling het niet doet maar ik zou er niets van moeten merken op het circuit.

Ging ik een stapje hoger qua budget en zag ik een GSX-R 1000 K4 met een setje regenwielen voor 2750. Echter "verkregen door inruil". Dus er is helemaal niets bekend.
Deze ZX-10R zat boven mijn budget, maar die verkoper gaf mij een goed gevoel, omdat het zijn eigen motor was en hij kapte met zijn hobby. Alles zag er degelijk uit aan de motor. Ik kreeg alle plus en minpunten te horen. Aan de telefoon bood hij mij een setje wielen plus bandenwarmers aan. Een totaalprijs van 3000 euro vond ik best netjes, en dan was ik ook klaar.
Het enige opmerkpunt was dat er slicks onder zaten die hun tijd gehad hebben. Hij zei dat ze nog wel een dag mee konden maar in mijn geval niet handig zou zijn omdat je die banden ook echt warm moet houden. Met een bochtentraining of een niv 2 dagje gaat dat mij niet lukken. Maar goed, zowat al die goedkopere circuitmotoren moesten nieuwe banden hebben.

Ik hield er een goed gevoel aan over, zelfs terwijl ik meer geld heb uitgegeven dan ik in eerste instantie wilde. Liever dit dan dat ik hier zou horen dat ik de boel mag upgraden en er 1000+ euro tegenaan mag gooien.

Word het echt niets dan kunnen we de boel altijd weer verkopen :9
 
Prima redenering en goed aangepakt :Y
Realiseer je wel dat dit niet de makkelijkste motor is.
Korte wielbasis met een bult vermogen. Wees dan dus ook niet verrast door een plotseling wel héél licht aanvoelend voorwiel :+
En goed om te zien dat deze een stuurdemper heeft - dat is ook echt wel nodig, naast de betere vering.
Misschien dat het nog niet direct nodig is, maar die me een lol en ga wel nadenken over de andere remklauwen.
Zeker als je wat vaker circuit gaat rijden. :)
Nu gewoon andere bandjes eronder en gaan rijden :Y :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan