Uitdeuken tank CB650

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.788
4.962
Lemelerveld
Als opknapper krijg ik hier naar alle waarschijnlijkheid een Honda CB650 uit '81 binnen.
Deze zit nog strak in de lak, maar heeft een deuk aan de linker zijkant van de tank (geen lakschade).

Is er een manier om deze zelf fatsoenlijk uit te deuken? Ik ben niet te beroerd om daar speciaal gereedschap voor te kopen mits dat binnen de perken blijft.
1611569520465.png
 
Kon wezen.
Ik weet niet op welke temperatuur die lijm minder kleeft. Als t 60 graden kan worden zonder echt kleefkracht te verliezen heb je al wel wat flexibeliteit in de lak en t metaal te pakken misschien.
(Aldus inzicht van de "Papaaa zelluf doen" roepende leek)
 
ik zeg het bij onze wagen in een koude garage tiental keer zo'n dopje er op gelijmd, aan getrokken tot het loskwam en opnieuw gedaan... lak bleef volledig intact..

't is natuurlijk afwachten wat het doet op een 30jarige lak met de nodige slijtage...
 
Hou er rekening mee dat die tank dikker materiaal is dan plaatwerk bij Auto’s. Ben benieuwd of je iets bereikt met die zuignapjes. Maar ik ga het volgen want heb zelf ook nog zoiets staan.
Ik ben ook benieuwd,want die plaat is inderdaad veel dikker dan van een auto.
In het midden van een deur of motorkap druk je met je vinger zo een deuk,die gaat er dan uiteraard ook makkelijk weer uit.
Ik heb al wel specialisten gezien die een deuk er van binnenuit weer uit duwen.
 
Hou er rekening mee dat die tank dikker materiaal is dan plaatwerk bij Auto’s. Ben benieuwd of je iets bereikt met die zuignapjes. Maar ik ga het volgen want heb zelf ook nog zoiets staan.
Hoe dik denk jij dat het staal van een tank is dan?
Degene waar ik aan gewerkt heb waren 0.8 mm dik....sterkte komt door de ronde vorm die er in zit.
 
Hoe dik denk jij dat het staal van een tank is dan?
Degene waar ik aan gewerkt heb waren 0.8 mm dik....sterkte komt door de ronde vorm die er in zit.
Is me ooit eens verteld door zo’n uitdeuken zonder spuiten man. Kan er verder ook niet zo snel iets over vinden. Dus je zou zomaar eens gelijk kunnen hebben 👍🏻
 
Is me ooit eens verteld door zo’n uitdeuken zonder spuiten man. Kan er verder ook niet zo snel iets over vinden. Dus je zou zomaar eens gelijk kunnen hebben 👍🏻
Aha oké :t

ik heb ook nog een ouwe motor met een flauwe deuk in de tank staan die ooit weggehaald moet worden maar ik denk dat ik dat door een specialist laat doen, ben te bang dat ik de lak beschadig.
 
Dit setje ooit voor een paar euro aangeschaft op motorbeurs Hardenberg.

Heb er een ER5 tank mee uitgedeukt, en dat ging beter dan ik ooit verwacht had.
Druppeltje warme lijm op de Pad.
Pad op de tank drukken, en laten afkoelen.
Met de beugel aandraaien tot de pad loslaat.
Iets opschuiven en herhalen tot de deuk weg is.
Indien nodig kan je met het pennetje de pad losmaken zonder de deuk verder uit te trekken.

Heb jammer genoeg geen fotos meer kunnen vinden van ervoor/erna, maar de lak is niet beschadigd van deze actie.
 

Bijlagen

  • 20210128_122747.jpg
    20210128_122747.jpg
    109,1 KB · Weergaven: 5
Ziet er een beetje vergelijkbaar uit, dus ik ben hoopvol door al deze berichten.

Ik verwacht de postbode ieder moment met dit setje en een luchtsleutel (voortandwiel topic:(), wordt weer een drukke middag 😅
 
Vroeger eens een tank uitgedeukt met een fietspomp.
Ventiel in tankdop en pompen maar.
Het werkte bijzonder goed.
Zelfs zo goed dat de uitsparing voor de framebuis uitzetten en tank niet meer bruikbaar was.😁

Ik was toen 16, dus dan mag je fouten maken.
 
Laatst bewerkt:
Vroeger eens een tank uitgedeukt met een fietspomp.
Ventiel in tankdop en pompen maar.
Het werkte bijzonder goed.
Zelfs zo goed dat de uitsparing voor de framebuis uitzetten en tank niet meer bruikbaar was.😁

Ik was toen 16, dus dan mag je fouten maken.
Ik ben 34 en maak af en toe nog verschrikkelijk domme fouten 😅
 
Ik ben 34 en maak af en toe nog verschrikkelijk domme fouten 😅
Zo ben ik 28 en heb hier nu een Honda die net weer loopt (ff benzine wisselen deed wonderen _O- ) een Kawasaki met een klem voortandwiel en een 990 Adventure met een kapot knipperlicht relais.
Klinkt niet als de meest verstandige stapel keuzes om bij elkaar te zoeken in een schuur die nog niet af is😅
 
Zo ben ik 28 en heb hier nu een Honda die net weer loopt (ff benzine wisselen deed wonderen _O- ) een Kawasaki met een klem voortandwiel en een 990 Adventure met een kapot knipperlicht relais.
Klinkt niet als de meest verstandige stapel keuzes om bij elkaar te zoeken in een schuur die nog niet af is😅
Dan kan ik je de hand schudden. Heb een Harley met een krom frame een tl1000r waar na zo’n beetje 10 jaar nog steeds de puntjes van op de i moeten en nog een afgebrande Triumph uit 1978. Deze projecten moeten allemaal gerealiseerd worden in een huis uit 1936 wat ook weer een project is 😅
 
Terug
Bovenaan Onderaan