Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

Ja nou heb ik ook iOS. Nou heb jij ook geen berichtjes tussen 12 en 30 december geplaatst. Dus dan is je de storing waarschijnlijk niet opgevallen. Het werkt nu weer prima.
 
Iemand nog tips om een oplaad stekker naar de accu te verbinden? Had eerst het zadel eraf, zie eigenlijk daar geen mogelijkheid voor een draad doorvoer.. nu rechts naast het contact het kapje eraf getrokken... lijkt mij opzich prima.

iemand wellicht elders een locatie gepakt?

jammer dat de 12v autostekker onder het zadel geschakeld is; anders had het mooi daarop gekund :/
 
Ja nu je het er zo over hebt. Ik ken iemand die vanuit accu de 12v met tussen zekering naar zijn vrij groot topkoffer had geleid. In dat topkoffer had ie een soort kantoortje gemaakt met laptop, radio etc. Op de bodem van topkoffer een uitgesneden stevige schuimrubber waar alles precies in paste.
 
Ja. Nouja ben er aardig van overtuigd dat de stekker achter dat rechter kapje komt te zitten die je los moet halen voor het knipperlicht te vervangen. Je kunt eigenlijk vanuit de bak onder het zadel met bedrading nergens door zonder iets te slopen/te boren.

Moet alleen nog even kijken hoe de bedrading loopt vanaf de accu het frame in richting de koplamp enzo en dan daar de bedrading volgen; ik wil de bestaande doorvoer gebruiken. Wil niet in het kunststof gaan zitten boren of zagen.. vandeweek er maar even mee verder pielen..
 
Ja ben benieuwd wat het handigste is. Kun je niet van dat stroomkabeltje naar de rem aftappen? Of wou je een apart gezekerd kabeltje ?
 
Denk van niet.. remlicht brand volgens mij niet bij contact uit... ga er zaterdag weer mee verder.. heb deze week er geen tijd voor gehad..
 
Hallo, ik heb vanaf de accu 2 dikke draden met 2 x 20A zekeringen via de rechterkant naar voren lopen aan de rechterkant naast de koeler naar boven en dan boven dwars naar links in het kastje waar een stekker aansluiting inzit zodat ik daar ook over kan laden maar ook starten in nood.
Aan de rechterkant lopen al kabels en daar heb ik de mijne aan gemaakt met ty-reps.
Baas 12v 90a
 
Laatst bewerkt:
Ahja. Maar dat kasje links is volledig dicht toch? Dus daarom ga ik voor rechts.
En waarom 2x afgezekerd? heb je soms ook een zekering op de negatieve kabel geplaatst? Want dat zou nutteloos zijn naar mijn idee...
 
Werkzaamheden voltooid, uiteindelijk toch niet rechtsvoor, maar rechtsachter aan stalen verdeelblok van een remleiding. Heb een kleine holling gevijld in de treeplank. er zat wel speling voor bedrading, maar dat zat strak. En gezien het al totaal niet naadloos aansloot kon het mooi daar langs...

De creatie; 10A afgezekerd
8DA3A8C5-E50A-4BAC-AC1E-FFCA39AA8C07.jpeg

Soldeerverbinding.
7B7FEE25-1CFE-408E-9C25-4CA9E3C0C7A6.jpeg

Holling uit de treeplank, moest later nog ietsjes breder.
DD55F114-0454-49A0-AC03-CE14295CA5C6.jpeg

zo komt het er nu uit;
1D6984F9-C110-4E79-9375-66BEFCF747CA.jpeg

bij de accu; wel ook een hapje geknipt uit de afdichtkap van de + pool.
F52B97CA-A93B-43F0-A0FF-3165A47D542D.jpeg

Vast getyrapt
6CCFFD04-F2F6-42B4-9A21-A69CED95E9D1.jpeg

Aansluiting dus rechtsonder opgehangen
378CBF02-AAC3-4552-BEE5-4B5DF9F184F8.jpeg

en laden maar!.. was nodig :$
D2173345-0125-40A4-9DED-365C3FFA7AAB.jpeg
 
Nee beide zekeringen in de plus 2x 4 mm2 . Ja dat kastje was dicht aan de binnen zijde, nu met een paar gaatjes erin.
Het een aardig stuk draad dus voor de verliezen als je erop start, dan maar 2x 4 mm2, een aarde kan je van het frame gebruiken. deze 4 mm2 had ik liggen de volgende maat was 10 mm2 en die is veel te stug om ergens door de frutten.
 
Laatst bewerkt:
Ik volg je even niet denk ik..
die Baas stekker die je liet zien; daarvan zit de min naar het frame? En je hebt dan 2 plusdraden getrokken vanuit daar naar de accu? Moet ik dat zo zien? En dan die 2 dus afgezekerd?

Je schrijft 2 dikke draden; wat is de AWG van de draad dan?
 
Ok... ja het zal prima werken wanneer je het nodig zult hebben.. maar een beetje overkill is het wel... daarom was ik even benieuwd waarom je dit zo gedaan hebt.. De stroom kiest de weg van de minste weerstand en zal vrijwel door 1 draad lopen, goed, die warmt dan op en dan word de weerstand hoger waardoor er ook door de tweede draad ook wel stroom zal lopen.. ik ga even uit van een draadlengte van 3 meter, en ik vermoed dat dat erg lang is zo vanaf de accu omhoog..

Het donorvoertuig met lopende motor zal als het goed is een boordspanning hebben van 14,40 V.
Het startrelais van de SH is met 30 A afgezekerd. Dus mag aannemen dat dat de maximale stroom is die de startmotor kan op nemen. Daar ga ik even vanuit. Ik had er even overheen gelezen dat je de dikte van 4mm2 al genoemd had.. dan is het AWG verhaal niet zo van toepassing.

maar goed; ik wilde even de details hebben om het sommetje te maken.
4mm2 heeft ongeveer een weerstand van 0,005 Ohm per meter.
Dus die 0,005 Ohm x 3 meter x 30 A is een spanningsval van 0,45 V... daar hebbie dan toch geen 2 draden voor nodig :? ;)
 
Ja voor te laden is het zeker overkill, en voor te starten misschien ook wel iets maar ik heb het draad liggen. die 0,005 ohm/m is dat voor soepele meer aderige kabel of massief?

Ik heb in het verleden 3x mee gemaakt met een lege accu ergens te staan met een motorfiets die wel aan te duwen is maar met 340 kg wel zwaar was en de accu onderin niet toegangkelijk was dat wil je niet meer meemaken en een SH300 duwd niet aan dus dacht ik maak het zwaar.

Bij motorfiets heb er zelf 1 x van genoten aan de A4 , 1x in de Meije . in Zeeland in de polder en ik heb 1 x iemand in Oostenrijk van een start-hulp mogen voorzien. een 800cc waar de accu van kapot was.
 
Laatst bewerkt:
Die weerstand komt uit een grote tabel; daar staat niet bij of het een vaste of zachte meeraderige kern is. Al verwacht ik dat dat op de weerstand echt miniem van invloed al zijn.

even ter vergelijking; die baas stekker. Dat is een 70cm zachte kern 6mm2 en daar zou 90A overheen moeten kunnen en is bedoeld voor 1400cc 4-pitters.. Goed, is kort en dikker maar er kan 3x de hoeveel stroom door dan wat de honda nodig heeft en dat is een schamele 1 pits 280cc haha! Maar joh. Prima zo toch? Werken doet t.

Mijn accu is inmiddels weer vol. Stond echt al 3/4 weken stil. En dan met een constant verbruik van het keyless systeem gaat die accu natuurlijk plat.

als ik ooit weer es de treeplank eruit heb kan ik wel eens meten hoeveel stroom er nou loopt maar zal niet veel zijn verwacht ik..

vind het trouwens een vreselijke constructie dat eerst die kap onder het zadel eraf moet. Loop er elke keer weer mee te klieren om die er weer goed op te krijgen. Kwam er trouwens achter dat ik 1 ophang rubber van dat kuipdeel kwijt ben. Even bestellen bedenk ik mij nu.
 
@Disaster-Master dat vind ik ook erg lastig om daar bij de accu te komen en zelfs als je de koelvloeistof wilt bij vullen is dat ook zo lastig met de beplating.

Zelf heb ik wel een digitale-ampere tang die ik er omheen kan klemmen maar vind het niet veel brengen als je weet dat Honda de startmotor met 30A heeft gezekerd zal de startstroom kleiner zijn.
Dus aan die kant zit ik met 2x 4mm2 en zekering wel goed.

Dat ik een dikkere kabel en op 2x 20A gezekerd heb is ook voor als je een andere motor in nood waar dan ook wilt helpen te kunnen starten met een max van 40A anders vrees ik voor mijn eigen accu.
 
Dat werkt niet helemaal zo; je kunt ze wegens de verschillende weerstand van de beide draden én verschillende weerstand van de zekeringen zelf niet zo klakkeloos bij elkaar op tellen alszijnde 1 “grote” zekering. De lastverdeling is niet 50/50 en wanneer er dus meer dan 20A over 1 van de draden gaat klapt de zekering en dan de tweede vrijwel direct daarna. Je kunt die zekeringen beter vervangen voor 2x 30 dan.

en voor de belasting op je accu; geen zorgen hoor. Die Yuasa heeft een CCA (Cold Cranking Amps) van 210A; dus die zou 210 Ampère kunnen leveren voor een duur van 30 seconden bij -18 graden.
 
Dat gaat prima met die 2x20A. Als de weerstand nagenoeg gelijk is zal de stroom door beide paden ook gelijk zijn. En zoveel verschil zal er niet zitten tussen 2 gelijke zekeringen of 2 stukken draad van dezelfde rol.
Als er wel verschil zit in weerstand tussen beide paden zal er door het pad met de laagste weerstand meer stroom gaan lopen, maar door het andere pad zal ook een stroom lopen omdat over dat pad hetzelfde spanningsverschil staat. Het is niet zo dat volgens "weg van de minste weerstand" alle stroom door 1 pad loopt.

2x30A zekeren is niet slim, dat is te zwaar voor die diameter draad en die zal op den duur te warm worden. 20A voor een 4mm2 draad is correct.
Als hij meer 40A (of meer) over de draad(en) wil voeren moet de draad dikker zijn. Een 4mm2 moet je niet met meer dan 20A zekeren.
Wat ook verkeerd zou zijn is 2x4mm2 afzekeren met 1 zekering van 40A.
 
Nou was ik net op dat forum van grappige meuk aan het kijken en wilde ik een bijlage openen. Krijg ik de melding dat ik geen permissie heb om de bijlage te openen. Hoe kan dat nou weer ?
 
Dan zit het in een privé album van de poster en heeft ie van dat prive album de link of bijlage gedeeld
 
Terug
Bovenaan Onderaan