Ketting raakt band Honda cb750

Bruut CM

MF'er
17 jan 2020
77
16
Beste motor fanaten, ik ben bezig met een caferacer op basis van een een Honda cb750. K2
Nu heb ik een brede achtervelg met een 160band. Echt zit er nu 3 mm tussen ketting en band, bestaat er een mogelijkheid om de achter en voor tandwiel iets uit te vullen zodat deze iets verder naar buiten komt?

alvast bedank

Mvg
 
Je hebt gelijk, klopt niet helemaal.
Dan moet je alsnog een offset tandwiel gebruiken aan de uitgaande as.
Maar je hoeft het tandwiel op de naaf niet meer uit te vullen.
maar als het wiel al klaar en gespaakt is zou ik dat lekker zo laten en het met spacers en Offset tandwiel voor doen.
Wat jij bedoelt werkt alleen als je de spacers aanpast zodat de naaf verplaatst in de vork. Dan daarna het wiel via de spaken weer centreren in de vork.
En checken hoe je dat met de remklauw doet
 
Je hebt 3 mm over toch?

Edit,

Okee ik begrijp dat dat wiel er nog in komt.

Ga er geen bussen tussenzetten iig, Offsettandwielen, zoals boven gezegd, of je achterwiel anders inspannen, er zit meest een bus om de as om je wiel te monteren, daarmee zit het wiel precies in het midden, maar dat zou je een haartje naar rechts kunnen plaatsen door die bussen te modificeren. Maar dat is een gevaarlijk statement
 

Bijlagen

  • 64A6BB82-EB38-4CF5-B4BB-4043E2980B34.jpeg
    64A6BB82-EB38-4CF5-B4BB-4043E2980B34.jpeg
    157,7 KB · Weergaven: 10
  • 5282DF66-B3CE-4C2A-AB03-5756321A6CCA.jpeg
    5282DF66-B3CE-4C2A-AB03-5756321A6CCA.jpeg
    188 KB · Weergaven: 13
Het zal weinig of niets uitmaken maar met het offsetten van de tandwielen, en dan met name het voortandwiel ga je een moment op de uitgaande as creeeren. Als het tandwiel 4 mm van het lager zit en je verplaatst dat 8 mm zal het moment 3 keer zo groot zijn. Het zal allemaal best heel blijven. Achter moet je met langere bouten gaan werken, die worden dan belast op buiging ipv afschuiving. Het wordt vaak zat gedaan en het gaat ook vaak zat goed. De middelijn van het achterwiel verplaatsen heeft ook bedenkingen, je moet het sowieso schuin in gaan spannen om in één lijn met het voorwiel te komen. Ik weet niet maar het zijn allemaal compromissen
Er zit loopvlak op de band, daar waar de ketting tegen gaat komen, misschien kan je daar 4 mm afhalen...
Zit ik ook aan denken, wel een hoop werk lijkt me om de bouten te vervangen door langere. Velg is al helemaal klaar, gepoedercoat etc.
ik moet echt een keuze te maken om dat allemaal te doen of een 150 band ipv 160.
 
Raakt de ketting de band nu wel of niet? Of net niet? Heb een CB450SC waar de vorige eigenaar een 140 band in had gezet of laten zetten. De ketting raakte de band net niet, maar bij het rijden (gas er af) dan net wel. No sweat, de ketting kan er wel tegen. En op de band zag je wel dat er iets tegenaangelopen was. Geen stukken er uit o.i.d. De band gewoon opgereden en een jaar of 2 later er een 130 dikte in gezet.
 
Raakt de ketting de band nu wel of niet? Of net niet? Heb een CB450SC waar de vorige eigenaar een 140 band in had gezet of laten zetten. De ketting raakte de band net niet, maar bij het rijden (gas er af) dan net wel. No sweat, de ketting kan er wel tegen. En op de band zag je wel dat er iets tegenaangelopen was. Geen stukken er uit o.i.d. De band gewoon opgereden en een jaar of 2 later er een 130 dikte in gezet.
Hij raakt de band echt net!
 
Ik heb erover nagedacht en ik vind de achterband toch echt fijn en zou die willen behouden.
Dat betekend dat ik voor een offset tandwiel aan de voorkant moet hebben, en een spacer voor achter maar dat betekent dat mijn bouten te kort zijn. Iemand enig idee hoe ik deze eruit krijg?

wellicht van buiten naar binnen tikken??
 

Bijlagen

  • 5B9647CA-F7EC-42E6-93EE-A99677333ADE.png
    5B9647CA-F7EC-42E6-93EE-A99677333ADE.png
    205,1 KB · Weergaven: 9
Hoeveel speling heeft je band aan de rechter kant? Als dat voldoende is zou ik de velg een paar mm naar rechts spaken. Dat is de goedkoopste, snelste en betrouwbaarste oplossing en je merkt er niks van tijdens het rijden,
 
Laat die man die dit gespaakt heeft ff zien, die 'werkt' dit wel weg.😉
Kheb een paar jaar geleden ook (na een conversie van trommel/schijfrem) een velg een paar mm offset laten spaken.
 
Hoeveel speling heeft je band aan de rechter kant? Als dat voldoende is zou ik de velg een paar mm naar rechts spaken. Dat is de goedkoopste, snelste en betrouwbaarste oplossing en je merkt er niks van tijdens het rijden,
Ik heb links en rechts +/- 5mm ruimte tussen de band en de achterbrug.
Links zit de ketting tegen de band aan.
Ik kan er niet mee spelen.
 
Laat die man die dit gespaakt heeft ff zien, die 'werkt' dit wel weg.😉
Kheb een paar jaar geleden ook (na een conversie van trommel/schijfrem) een velg een paar mm offset laten spaken.
Dat gaat helaas niet. In mijn ogen heb ik maar 2 opties.
spacer achter en een offset voor of een smallere band. Dat probeer ik te voorkomen, lijkt gewoon te mooi. En de vraag is of ik er met een150 band wel uit kom
 
Ik heb erover nagedacht en ik vind de achterband toch echt fijn en zou die willen behouden.
Dat betekend dat ik voor een offset tandwiel aan de voorkant moet hebben, en een spacer voor achter maar dat betekent dat mijn bouten te kort zijn. Iemand enig idee hoe ik deze eruit krijg?

wellicht van buiten naar binnen tikken??
Iemand een idee? Weet dit graag zeker voor ik het probeer;) en wil dan ook langere bouten hebben liggen.
 
Ehm, heb je er al eens over nagedacht om eerst het achterwiel eens netjes in lijn te zetten alvorens off set dingen te verzinnen?

Voor hetzelfde geld staat ie niet recht en win je net de broodnodige paar mm extra.
Dus niet naar de kettingspanners kijken maar een rij erlangs houden vanuit het achtertandwiel.
 
Ehm, heb je er al eens over nagedacht om eerst het achterwiel eens netjes in lijn te zetten alvorens off set dingen te verzinnen?

Voor hetzelfde geld staat ie niet recht en win je net de broodnodige paar mm extra.
Dus niet naar de kettingspanners kijken maar een rij erlangs houden vanuit het achtertandwiel.
Ehmmm, ja dat heb ik zeker wel!
Ik kijk niet naar de kettingspanners. Ik heb het wiel er ingezet en in lijn gezet, staat 100% in lijn, en dat klopt ook omdat mijn band evenveel vrij staat aan beide kanten van m’n achterbrug.
Links en recht staat mijn wiel 4mm vrij van de achterbrug en mijn ketting raakt mijn band. Ketting staat niet vrij en duwt ook niet tegen de band, staat er letterlijk tegen aan.
 
Ik heb nu een tandwiel die 3mm dunner is op de plek waar de bouten in het tandwiel komen. Dat in combinatie met een 5mm spacer en nieuwe vlakke moeren moet het lukken met de originele bouten in het tandwieldrager.
 
Dan spaak je de velg 3mm naar rechts en heb je tussen de ketting en band 3mm en rechts 2mm speling. ik zie het probleem niet.
Dat zou kunnen maar dan staat m’n achterwiel niet in het midden, ja ik weet het is maar een paar milimeter. Maar dat wil ik niet. Plus dan ben ik er nog niet want ik denk dat de ketting meer beweegt dan die 3mm.

nu heb ik links en recht de ruimte bij mijn achter, en gaat mijn tandwiel 5mm naar buiten.
 
Ehmmm, ja dat heb ik zeker wel!
Ik kijk niet naar de kettingspanners. Ik heb het wiel er ingezet en in lijn gezet, staat 100% in lijn, en dat klopt ook omdat mijn band evenveel vrij staat aan beide kanten van m’n achterbrug.
Links en recht staat mijn wiel 4mm vrij van de achterbrug en mijn ketting raakt mijn band. Ketting staat niet vrij en duwt ook niet tegen de band, staat er letterlijk tegen aan.

Mooi. Dan kun je dat elimineren. (kon het nergens zo gauw gevonden krijgen)

Dat ie dan aan beide zijdes dan toevallig even ver van de brug staat hecht ik persoonlijk niet zo'n waarde aan. De gemiddelde ramflats blikken achterbrug zal dat niet hebben,

Zitten die tapeinden/bouten echt ingegoten in de tandwieldrager? Heb je een foto van de binnenkant van de TWD ?
 
Hoe ver moet de ketting naar buiten?
Je zou een iets langere pasbus kunnen zetten tussen achtertandwieldrager en achterwiel en een off set op het voortandwiel, met een beetje geluk is een bredere spacer achter het voortandwiel genoeg.
Ik weet niet meer precies hoe ik het achtertandwiel van de mijne heb gedaan..
 
Terug
Bovenaan Onderaan