Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.952
10.485
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Allemachtig kerel, jij hebt toch ook al 1001 motoren gehad :}

Dit setje één seizoen tegelijk met een TL1000R en deze; een SM voor de korte en eentje voor de lange ritten. ;)

P1010023.jpg


Hier vrat de 130 achterband dik in de ketting. O-)
 
Even een vraagje. Op mijn Gsxr1000 L6 heb ik Bridgestone s22 banden. Ik rij er mee op straat en op het circuit.

Wat me nu opvalt is de slijtage van mijn voorband. Het lijkt in een V vorm te slijten. Iemand een idee hoe dit kan? Verkeerde banden keuze voor gebruik. Of banden druk te hard of te zacht?
Vering is afgesteld door hyperpro.
 
Even een vraagje. Op mijn Gsxr1000 L6 heb ik Bridgestone s22 banden. Ik rij er mee op straat en op het circuit.

Wat me nu opvalt is de slijtage van mijn voorband. Het lijkt in een V vorm te slijten. Iemand een idee hoe dit kan? Verkeerde banden keuze voor gebruik. Of banden druk te hard of te zacht?
Vering is afgesteld door hyperpro.
Op hoeveel druk staan de banden ?
 
Mening gevraagd:
- Vriendin haar eerste motor Gladius 650 (dus in feite een sv650)
- Enkel rijden met droog weer
- Ritjes tot 200km
- Tempo nog geen idee maar ik gok/hoop (:]) op tour-sport
- Belangrijk is vertrouwen en neutraal sturen

Welke zwarte ronde rakker moet het worden?
 
Mening gevraagd:
- Vriendin haar eerste motor Gladius 650 (dus in feite een sv650)
- Enkel rijden met droog weer
- Ritjes tot 200km
- Tempo nog geen idee maar ik gok/hoop (:]) op tour-sport
- Belangrijk is vertrouwen en neutraal sturen

Welke zwarte ronde rakker moet het worden?
Ik vond de Michelin Road 5 wel goed onder een lichte motor (Ducati Hyperstrada 939), maar ik denk niet dat de verschillen groot zijn.
 
Mening gevraagd:
- Vriendin haar eerste motor Gladius 650 (dus in feite een sv650)
- Enkel rijden met droog weer
- Ritjes tot 200km
- Tempo nog geen idee maar ik gok/hoop (:]) op tour-sport
- Belangrijk is vertrouwen en neutraal sturen

Welke zwarte ronde rakker moet het worden?

Onder deze motoren monteer ik heel vaak de Continental Road Attack 3 of Pirelli Angel GT2. Dat zijn alletwee banden die lichtvoetig sturen, heel goede grip leveren onder alle omstandigheden en een behoorlijk goede levensduur hebben.

Deze banden slijten vrijwel nooit raar weg, in tegenstelling tot de Michelins met de dwarsgroeven in het profiel. Daarbij zie ik regelmatig cupping optreden.
 
Mening gevraagd:
- Vriendin haar eerste motor Gladius 650 (dus in feite een sv650)
- Enkel rijden met droog weer
- Ritjes tot 200km
- Tempo nog geen idee maar ik gok/hoop (:]) op tour-sport
- Belangrijk is vertrouwen en neutraal sturen

Welke zwarte ronde rakker moet het worden?

Elke sport tour band van een A merk zal prima voldoen.
 
Even een vraagje. Op mijn Gsxr1000 L6 heb ik Bridgestone s22 banden. Ik rij er mee op straat en op het circuit.

Wat me nu opvalt is de slijtage van mijn voorband. Het lijkt in een V vorm te slijten. Iemand een idee hoe dit kan? Verkeerde banden keuze voor gebruik. Of banden druk te hard of te zacht?
Vering is afgesteld door hyperpro.
Voorband slijt altijd het hardst net buiten het midden bij normaal gebruik, i.t.t. achterband, die bij normaal gebruik in het midden het hardst slijt.
Heb het niet over puur circuitgebruik of 100% dijkjes raggen.

Nog nooit een voorband 'vierkant' gezien
 
Voorband slijt altijd het hardst net buiten het midden bij normaal gebruik, i.t.t. achterband, die bij normaal gebruik in het midden het hardst slijt.
Heb het niet over puur circuitgebruik of 100% dijkjes raggen.

Nog nooit een voorband 'vierkant' gezien
Sommige sportbanden met een dual compound achter hebben een heel groot verschil in rubber tussen centraal en zijkant en slijten af als een voorband.
 
Laatst bewerkt:
Sommige sportbanden met een dual compound achter hebben een heel groot verschil in rubber tussen centraal en zijkant en slijten af als een voorband.
Dat is dan nog steeds afhankelijk van gebruik. Als je bijna alleen maar ww-verkeer rijdt over de snelweg, dan is er geen enkele compoundverdeling die ervoor zorgt dat je band niet vierkant afslijt.
 
Voor mijn Yamaha TT600R uit 2003 ben ik aan het zoeken wat voor (sportieve) wegbanden daar om gelegd kunnen worden. Ik heb toch een tweede set velgen voor de noppies.

De velgen zijn 21x1.85 en 18xMT2.50

De voorkant is gewoon 90/90-21. Voor de achterkant schrijft Yamaha een 130/90-18, 130/80-18 of een 140/80-18 voor. Dit lijkt mij nogal breed voor een velg van 2,50 breed. Nou weet ik niet wat de toevoeging MT betekend bij de velgmaat. Maar volgens een overzicht van Maxxis zouden zij toch veel smallere banden voor die velg aanraden.

Welke breedte past het beste om de achtervelg? En welke (sportieve) straatband zou hiervoor aan te raden zijn? Afhankelijk van welke breedte wel of niet goed is varieert de keuze van de aloude Bridgestone BT45 to de nieuwe Conti Trail Attack 3.

Bij Conti hebben ze blijkbaar in 18" een leuk bandje voor een smalle velg: ContiClassic Attack in 120/90-R18.

De "R" verklapt het al, dit is een radiaalband. Alle 21" banden die ik tot nu toe heb gevonden zijn diagonaal opgebouwd. Is dat te combineren of geven ze een totaal andere feedback? En bestaat er een band in 21" die ook radiaal is opgebouwd?
 
Goedendag allemaal,
Ik ben op zoek naar advies over motorbanden.
Ik heb een Bandit 1200 uit 2000 . Deze heb ik gekocht in 2018.
Door diverse omstandigheden niet veel gereden.

Ik heb hiervoor een rf900r gehad ( ik denk simpel gezegd een beetje de zelfde motor dan de bandit met dat verschil dat de bandit meer tour gericht is en de rf meer sport gericht is.
Bij de rf had ik de michelin road 2 daar was ik erg tevreden over. Ik reed toen veel woonwerk verkeer en af en vaker in de eiffel.
Nu dit jaar wil ik voornamelijk met een mooi weer gaan rijden.
Bij 2 motorzaken geweest voor advies de ene zegt de road 4 en andere zegt metzeler roadtec 01
Ik zelf denk de continal road atack 3

Mijn rijstijl :
touren ( oma stijl) met af en toe een lekker bochtje pakken
Kortom een mooi weer rijder

wat wil ik:
een band die "lekker plakt" op het droge maar ook in de regen genoeg stabilteit geeft.
goede levensduur dus meer dan 5000 km ( geen supersport band)

Hopelijk kunnen jullie mij van goed advies voorzien.

alvast bedankt,
 
Goedendag allemaal,
Ik ben op zoek naar advies over motorbanden.
Ik heb een Bandit 1200 uit 2000 . Deze heb ik gekocht in 2018.
Door diverse omstandigheden niet veel gereden.

Ik heb hiervoor een rf900r gehad ( ik denk simpel gezegd een beetje de zelfde motor dan de bandit met dat verschil dat de bandit meer tour gericht is en de rf meer sport gericht is.
Bij de rf had ik de michelin road 2 daar was ik erg tevreden over. Ik reed toen veel woonwerk verkeer en af en vaker in de eiffel.
Nu dit jaar wil ik voornamelijk met een mooi weer gaan rijden.
Bij 2 motorzaken geweest voor advies de ene zegt de road 4 en andere zegt metzeler roadtec 01
Ik zelf denk de continal road atack 3

Mijn rijstijl :
touren ( oma stijl) met af en toe een lekker bochtje pakken
Kortom een mooi weer rijder

wat wil ik:
een band die "lekker plakt" op het droge maar ook in de regen genoeg stabilteit geeft.
goede levensduur dus meer dan 5000 km ( geen supersport band)

Hopelijk kunnen jullie mij van goed advies voorzien.

alvast bedankt,

Ik denk dat de Conti Road Attack 3 perfect aan jouw wensen voldoet. Ik monteer ze heel veel onder Bandits en ze knappen er enorm van op qua stuurgedrag.
 
Even een vraagje. Op mijn Gsxr1000 L6 heb ik Bridgestone s22 banden. Ik rij er mee op straat en op het circuit.

Wat me nu opvalt is de slijtage van mijn voorband. Het lijkt in een V vorm te slijten. Iemand een idee hoe dit kan? Verkeerde banden keuze voor gebruik. Of banden druk te hard of te zacht?
Vering is afgesteld door hyperpro.
Ik zou dan weer eens langs Hyperpro rijden met de band die slijt in de V vorm. Misschien is er toch iets niet ok.

Met voor bandenspanning rij je op de weg en op het circuit?
 
Even een vraagje. Op mijn Gsxr1000 L6 heb ik Bridgestone s22 banden. Ik rij er mee op straat en op het circuit.

Wat me nu opvalt is de slijtage van mijn voorband. Het lijkt in een V vorm te slijten. Iemand een idee hoe dit kan? Verkeerde banden keuze voor gebruik. Of banden druk te hard of te zacht?
Vering is afgesteld door hyperpro.
Volgens mij is dat niet zo vreemd en komt het door aanremmen onder hellingshoek. Zelf rij ik alleen op de straat (sportief) en heb het vooral links. (Omdat we rechts rijden hoef ik naar rechts de bochtensnelheid minder vaak te corrigeren.)
 
Even een vraagje. Op mijn Gsxr1000 L6 heb ik Bridgestone s22 banden. Ik rij er mee op straat en op het circuit.

Wat me nu opvalt is de slijtage van mijn voorband. Het lijkt in een V vorm te slijten. Iemand een idee hoe dit kan? Verkeerde banden keuze voor gebruik. Of banden druk te hard of te zacht?
Vering is afgesteld door hyperpro.
Een foto zegt meer dan 1000 woorden.
 
Vraagje: morgen gaat er een nieuw achterbandje op m'n Honda CBR F2 (Bridgestone Battlax BT-016 Pro).

Na hoeveel km ongeveer is de band ingereden? Ik kom verschillende meningen tegen dus ben benieuwd of iemand ervaring heeft met deze specifieke band.

Thanks!
 
Vraagje: morgen gaat er een nieuw achterbandje op m'n Honda CBR F2 (Bridgestone Battlax BT-016 Pro).

Na hoeveel km ongeveer is de band ingereden? Ik kom verschillende meningen tegen dus ben benieuwd of iemand ervaring heeft met deze specifieke band.

Thanks!
Als je gewoon rustig begint en meer en meer van de band gebruikt zal hij zeker tegen 100km ingereden zijn. (liefst in 1 keer 100km)
Waarom zon oude band?
Nieuwe banden moet je nauwelijks inrijden en sommige zelfs niet.(continental)
Hier zal je ook verschillende meningen tegenkomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan