Rust bewaren op de snelweg (rijles)

Probeer nou niet binnen 2 meter invoegstrook er al tussen te beuken :N
Hier in de buurt kun je tussen 2 knooppunten (Lunetten en Rijnsweerd) weven voor bijna anderhalve kilometer lang invoegen van de ene rijstrook naar de andere, maar op een of andere manier wil bijna iedere automobilist perse binnen 20 meter wisselen. Zo irritant :X
 
Hier in de buurt kun je tussen 2 knooppunten (Lunetten en Rijnsweerd) weven voor bijna anderhalve kilometer lang invoegen van de ene rijstrook naar de andere, maar op een of andere manier wil bijna iedere automobilist perse binnen 20 meter wisselen. Zo irritant :X
Ze hebben een reputatie hoog te houden.
 
Hier in de buurt kun je tussen 2 knooppunten (Lunetten en Rijnsweerd) weven voor bijna anderhalve kilometer lang invoegen van de ene rijstrook naar de andere, maar op een of andere manier wil bijna iedere automobilist perse binnen 20 meter wisselen. Zo irritant :X

Als slimme motorrijder heb je dan dus 1480 meter om zelf lekker rustig in te voegen.

Da's toch ideaal ? *D
 
Zeker, en meestal ben je ook een stuk sneller :9

Dat is pas als MBM voor je rijdt, gewoon erachteraan. Als hij het kan met zo'n grote lompe en zware BMW zou jij het ook moeten kunnen.

Wat me trouwens doet denken aan de overgang A50/A73 met mijn Diversion 600. Ikke heel stoer met 110 en een wiebelend kauwgomballenchassis de bocht door om vervolgens door een groep van die grote lompe en zware BMW's ingehaald te worden die voor ik de bocht in ging nog niet eens in de verte zichtbaar waren.
 
Er bestaat geen makkelijker voertuig om in te voegen dan een motorfiets.
Je zit binnen no-time op 100km/h en dan kan je op het gemakkie een gaatje uitzoeken.
D'r voor, d'r achter er op of er over....tis jouw feestje.

Nooit vrachtwagen gereden zeker ?

Da's nog veel makkelijker. Gewoon gaan, iedereen remt of wijkt uit voor je *D
 
Wat denk je...kwalificeert deze als vrachtwaggel?
DSC_0113.JPG
 
Snelweg rijden kan in het begin van je rij carrière intimiderend zijn, echter is snelweg rijden het makkelijkste wat er is. Indien je voor een A1 rijbewijs gaat is mijn tip niet van toepassing want daar zijn die brommertjes te traag voor.

Als je A of A2 gaat halen zou ik gewoon zorgen dat je veel snelheid maakt bij het oprijden van de oprit en kijk even snel hoe druk het is, en op het moment dat je mag invoegen al dik 100km/h rijdt, blijf in een lage versnelling rijden (2of3) zodat je hard kan optrekken indien nodig om in te voegen. Zodra je parallel aan de snelweg rijdt op de invoeg strook en jij je snelheid al op orde hebt heb je ook meer tijd om een plekje te vinden met invoegen.

Mocht je er echt niet tussen komen of gestrest raken dan pak je lekker de vluchtstrook tot je wel veilig kan invoegen, zal je instructeur niet blij mee zijn maar daar is ie gewoon voor en je bent toch nog aan het lessen.:]

Zelf rag ik altijd lekker in z'n 2 de snelweg op mocht en er snelle autootjes rijden die het me moeilijk maken om in te voegen trek ik die er toch wel uit. :+
 
Als je te vlug kijkt.....dan zie je niets maar beweeg je je ogen danwel hoofd in de richting..en dat was het, vervolgens plof je tegen de auto in je dode hoek omdat je wel keek maar deze niet hebt gezien.

Als je daarin je rust wil bewaren kijk dan om te zien en niet voor de vorm.

Het bewegen komt vaak omdat je te ver naar achteren kijkt, opzij en iets verder de dode hoek is genoeg, je hoeft als je goed spiegeld echt niet helemaal naar achteren te kijken, sterker nog dit is nog gevaarlijk ook, hoe langer jij de andere kant op kijkt hoe minder je voor je ziet.
 
Het kijken vond ik ook lastig. Ik heb tijdens mijn lessen gelijk het motor gedrag dat je moet laten zien ook toegepast in de auto en fiets. Telkens het riedeltje. Spiegel, Spiegel, kijken over de schouder, richting aangeven en gaan als het kan.
Anticiperen, al is dat in het begin vooral enkel een mooi woord vind ik, is tijdens het examen belangrijk. En zodra je er achter komt dat je verkeerd zit corrigeren. Zo ging ik van de a5 de a9 op met 2x weven/invoegen/etc achter elkaar de fout in vooral sneller door te willen en dan achter een vrachtwagen terecht te komen. Zodra het kon weer terug naar de rechter baan en overzicht terug krijgen. Kreeg een opmerking dat dat inderdaad niet de plek was waar ik had moeten zitten maar goed gecorrigeerd had. Het evenwicht tussen door willen rijden en een veilige plek is soms lastig, niet druk over maken.

Vooruit kijken, ook als je nog in de bocht zit voor je kan invoegen, werkt heel fijn. Dan weet je al wat er ongeveer naast je komt te rijden.

Overigens hebben we hier een speciaal topic over, motorrijles-kletsen-over-lessen.
Het favoriete advies daar voor examen is, eet een banaan 8-)
 
Zou je niet gewoon eens 1 of 2 complete lessen besteden aan in- en uitvoegen?
Gewoon de afspraak maken met je instructeur om de volle tijd alleen op- en afritten te gaan nemen.

Wat je in OP beschrijft komt mij over als nog niet genoeg zelfvertrouwen, door het nog niet voldoende gedaan te hebben.
Er is namelijk geen probleem, je twijfelt alleen aan jezelf over hoe te handelen
 
Er bestaat geen makkelijker voertuig om in te voegen dan een motorfiets.
Je zit binnen no-time op 100km/h en dan kan je op het gemakkie een gaatje uitzoeken.
D'r voor, d'r achter er op of er over....tis jouw feestje.
Je laat het klinken alsof je eerst 100 gaat rijden en dan pas gaat kijken om in te voegen.

Zorg dat je zo accelereert dat je meteen op de juiste snelheid bij het juiste gaatje aankomt.
Als je daarvoor al ver op de invoegstrook gaat zoeken, heb je vaak veel beter zicht op wat er op de hoofdrijbaan rijdt.
 
Uiteraard, maar zelfs als je dat niet doet heb je op een motorfiets nog alle tijd.
Je hebt zo veel tijd dat het eigenlijk doodsaai is.
 
Ik probeer vaak al te kijken of ik een gaatje zie voor ik kan of mag invoegen. Ik probeer dan al ruimte te vinden, zodat ik eventueel gas kan inhouden om goed uit te komen met een veilige invoegplaats. Mocht het dan alsnog nodig zijn om even gas te geven... daarom rij je motor...
 
Dan rijdt die vrachtwagen dus links van je.
Dan ontneemt hij je het zicht op al het verkeer links van de vrachtwagen.
Dus zie je ook niet de auto's die de vrachtwagen inhalen en daarna weer netjes voor de vrachtwagen invoegen. Waar jij net dacht te gaan invoegen......

...
Dit is ook de reden dat ik met de auto nooit terug ga naar de meest rechter rijstrook als ik ter hoogte van een invoegstrook een vrachtwagen ingehaald heb. Ik heb al een aantal keren meegemaakt dat ik (aan de V-max) een vrachtwagen ingehaald heb en dat er dan nog een Sjonnie in een snelle auto, half over de vluchtstrook aan het eind van de invoegstrook, rechts de vrachtwagen voorbij komt geschoten. Van mij mag zo'n persoon mij ook meteen rechts inhalen. Liever dat, dan dat ik hem rechts in mijn kofferbak heb hangen. En een motor die rechts een vrachtwagen voorbijrijdt kan makkelijk in de dode hoek van de C-stijl verstopt zitten.

Met de motor rijd ik vrijwel nooit op de snelweg omdat ik dat te saai vind, maar ik sluit mij volledig aan bij de kijktechnieken die hierboven al genoemd zijn.

Maar maak je niet te druk over de snelwegen. Mijn vriendin dacht dat ze gezakt was, toen er in de buurt van de snelweg gemeld werd dat zij terug mocht rijden naar het examencentrum en zij niet de snelweg opgestuurd werd. Bleek de examinator in de gaten te hebben dat mijn vriendin het leuk vond om bochtjes te rijden, dus heeft hij haar een toeristische route laten rijden en heeft 'ie de snelweg overgeslagen.


Succes met je examen.
 
Laatst bewerkt:
Nooit vrachtwagen gereden zeker ?

Da's nog veel makkelijker. Gewoon gaan, iedereen remt of wijkt uit voor je *D
Hoho! Wel eerst je knipperlichten aan. Daar kom je met je hand toch langs terwijl je aan het stuur draait. Wel leuk met een "LET OP" "EXTRA LANG". Komen opa en oma Tingeling met 75-80 op de invoegstrook: Oh, verrek, een vrachtwagen naast me, ik rem wel iets af en dan ga ik erachter. Einde invoegstrook: SHITTTTT, nog een aanhanger! 😎
 
Wat is de logica hier achter?

Totaal nul, want dan krijg je die handige jokers op 11kw'tjes die je letterlijk op moet duwen om voor je grill weg te gaan.


ugghh... bedacht me net dat het seizoen weer bijna begint.. uughhhh





Er zit hier dus een rijschool die daadwerkelijk met het lijkt wel geknepen 11 kw'tjes rijd als les motoren.
Die haal je gewoon in met een combi met 50T op de grond zo tergend langzaam die rijden.

Onze brommertjes hadden vroegah ( en zeker die van die gast nu een paar huizen verderop ) , lopen harder als die
snorfietsen.

Bezopen dat ze het ooit hebben ingevoerd, dat A1
 
Laatst bewerkt:
Hoho! Wel eerst je knipperlichten aan. Daar kom je met je hand toch langs terwijl je aan het stuur draait. Wel leuk met een "LET OP" "EXTRA LANG". Komen opa en oma Tingeling met 75-80 op de invoegstrook: Oh, verrek, een vrachtwagen naast me, ik rem wel iets af en dan ga ik erachter. Einde invoegstrook: SHITTTTT, nog een aanhanger! 😎

Of truusje watsapp .. die letterlijk tussen je voorwagen en aanhanger probeert in te voegen..

Nee.. da's een dissel snol.. schrikken hé ?
 
Ik zou zeggen meer rijden. Als je moet nadenken wat je moet doen dan moet je meer oefenen denk ik.

Zoals andere aangeven helpen die brommers waar je tegenwoordig mee moet lessen ook helemaal niet. Een apparaat met wat pit maakt het allemaal makkelijker (geldt net zo voor een auto).

Dat van de lijn afwijken lijkt mij een soort target fixation dingetje. Je rijdt waar je heen kijkt. Kijk je soms te lang links of rechts? Niet eindeloos in die kleine spiegels blijven kijken zou ik zeggen.

Geen idee of je bij het lessen over jouw schouder mag kijken. Dat doe ik zelf wel altijd. En niet alleen de dode hoek. Ik kijk gewoon zo, opzij naar achteren wat er aankomt. In een oogwenk uiteraard. Twee keer als het nodig is. Of dat volgens de "les regels" mag is natuurlijk wel belangrijk.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan