Carterplug reparatie, maar dan nog een maatje extra

Jonne

MF veteraan
19 apr 2004
3.494
1.291
Castricum
Betreft F650 Funduro.
Het draad van de caterplug was vernaggeld. Daar kwam ik achter toen ik voor het eerst de olie wilde verversen. Heb de motor net twee weken. 3 koperen ringen en loctite hielden de boel dicht.
Ik had nog een carterplugreparatieset liggen van Midlock. Van M18 naar M19. De verruimer tap had ik ingekort omdat ik anders tegen het oliezeefje in het carter aan zou komen. Toen ik die erin wilde draaien bleek de boel al geruimd te zijn van M18 (standaard) naar M20... Een van de vorige eigenaren heeft de boel dus al eens gerepareerd.

Wat kan ik het beste doen? Verruimersetje van M20 naar M21 kopen? Prijzig grapje gezien ik dan ook weer die nieuwe tap moet gaan verzagen.
Of een helicoil? Waar is juiste maat te vinden??
Zou een bougieschroefdraadreperatiesetje ook werken?? Zijn die in deze maat?
Is er uberhaupt wel genoeg vlees over voor nog een maar groter??

Huisleverancier @Mechanism heeft via de mail al tips gegeven, maar om hem niet lastig te blijven vallen, post ik het ook even hier.

Als je goed kijkt in het gat, zie je het zeefje zitten.
 

Bijlagen

  • IMG_20210219_223845.jpg
    IMG_20210219_223845.jpg
    203,2 KB · Weergaven: 14
M21 tap met een spoed van 1,5 wordt 'm niet. Geen carterplug voor te vinden. Die hebben een spoed van 1,75... Minder gangen dus om de kracht te verdelen.

Gek word ik ervan. Het idee van een V-coil is goed. Slecht te vinden met een spoed van 1,5 in M20. Maar zijn er wel. Prijzig. Maar goed, het is te koop. Maar.... Die setjes zijn dan weer zonder boor. Die complete setjes zijn tot M12 inc boor, daarboven zonder boor.

Voor een M20 V-coil heb je, ik meen, een 20,4mm boor nodig. En die zijn als particulier weer nauwelijks te vinden. Ja, op Ali met een levertijd van een maand.
Toevallig iemand in de buurt van Amsterdam/Alkmaar/Castricum die een 20.4 mm boor heeft, met gewone aansluiting?
 
Bij Amazon vind ik wel boren van 20,5 mm, met schachtdikte 13 mm / 1/2 Inch. Maar aangezien je al te ruim bent voor 20 mm, zou ik het geloof ik gewoon proberen met de tap uit te snijden. Zeker in Aluminium denk ik dat dat gewoon goed gaat.
 
M21 tap met een spoed van 1,5 wordt 'm niet. Geen carterplug voor te vinden. Die hebben een spoed van 1,75... Minder gangen dus om de kracht te verdelen.

Gek word ik ervan. Het idee van een V-coil is goed. Slecht te vinden met een spoed van 1,5 in M20. Maar zijn er wel. Prijzig. Maar goed, het is te koop. Maar.... Die setjes zijn dan weer zonder boor. Die complete setjes zijn tot M12 inc boor, daarboven zonder boor.

Voor een M20 V-coil heb je, ik meen, een 20,4mm boor nodig. En die zijn als particulier weer nauwelijks te vinden. Ja, op Ali met een levertijd van een maand.
Toevallig iemand in de buurt van Amsterdam/Alkmaar/Castricum die een 20.4 mm boor heeft, met gewone aansluiting?
Bestellen:
Bgs Technic Reparatieset voor olieaftap schroefdraad M20 x 1,5 mm
En gewoon de tap gebruiken zonder extra te boren. Het zal wel lukken vermoed ik.
 
Ik lees bij die andere sets:
"Reparatieset voor olieaftap schroefdraad 114-delig
- 6 kranen: M13 x 1,25 mm - M13 x 1,5 mm - M15 x 1,5 mm - M17 x 1,5 mm - M20 x 1,5 mm - M22 x 1,5 mm
- Elke 6 olieaftappluggen in de bovengenoemde tapmaten
- 72 aluminium afdichtringen: Ø 13 - 15 - 17 - 20 - 22 mm".
 
Laatst bewerkt:
Ik lees bij die andere sets:
"Reparatieset voor olieaftap schroefdraad 114-delig
- 6 kranen: M13 x 1,25 mm - M13 x 1,5 mm - M15 x 1,5 mm - M17 x 1,5 mm - M20 x 1,5 mm - M22 x 1,5 mm
- Elke 6 olieaftappluggen in de bovengenoemde tapmaten
- 72 aluminium afdichtringen: Ø 13 - 15 - 17 - 20 - 22 mm".
Maar bij die sets tap je alleen draad in een opgeboord gat, waar je geen bus of helicoil(achtige) in draait.
Nadeel daarvan is, dat je bij iets te vast draaien, de volgende keer weer hetzelfde probleem hebt, zoals TS nu, en wéér een maat groter moet gaan.
 
De binnendraad maakt helemaal niet uit. Met een M8 loopt hij ook leeg. Ik geloof niet dat je wegkomt met een standaard oplossing. Die reparatiepluggen zijn bedoeld voor auto's waar een zee van ruimte boven de plug zit. Bij een Funduro heb je maar iets van 5mm. Vandaar. Een dikke bout zoeken of maken van de volgende maat. Eentje slijp je in als tap. De tweede boor je draad in voor een aftapplug en lijm je er in met locktite.
 
Wat ook kan, is een draadbus met "kneedbaar metaal" (2K epoxy) vastlijmen in het blok, zodat daar weer een plug ingedraaid kan worden.
Epoxy wordt knetterhard, je kunt er zelfs in boren en tappen, en is benzine/ oliebestendig.

Niet mooi, maar snel en eenvoudig èn duurzaam
 
Wat ook kan, is een draadbus met "kneedbaar metaal" (2K epoxy) vastlijmen in het blok, zodat daar weer een plug ingedraaid kan worden.
Epoxy wordt knetterhard, je kunt er zelfs in boren en tappen, en is benzine/ oliebestendig.

Niet mooi, maar snel en eenvoudig èn duurzaam
Epoxy valt of staat met de kwaliteit van voorbehandeling.(ontvetten, stofvrij,...)
 
Het schijnt dat JB Weld dezelfde uitzetting heeft als aluminium. Het wordt ook door diverse tuners gebruikt om inlaatkanalen op te vullen naar de gewenste vorm. Pas geleden zag ik zo'n kop van begin jaren 2000 bij Tovami liggen. De JB Weld zat er na menig raceseizoen nog goed in.

Als je zoiets als JB Weld gebruikt, heb je wel oppervlak voor de lijmlaag nodig. Daarom zou ik een draadbus met flens op een draaibank (laten) maken. Als er nog een paar bruikbare draadjes in het carter zitten, dan zou ik die maat nemen. In de draadbus zou dan een standaard M10 aftapplug gemaakt kunnen worden. De flens van de speciale draadbus draagt aan de buitenkant van het carter. Op de foto lijkt het alsof daar nog wel wat materiaal zit. Zo kan de bus in het carter en op het carter verlijmd worden met JB Weld.
Eventueel zou er twee vlakken kanten aan de flens gemaakt kunnen worden waar een standaard steeksleutel op past. Als de aftapplug weer eens flink vast zit, dan kan met de steeksleutel voorkomen worden dat alle torsiekrachten bij het losdraaien op de lijmverbinding overgebracht wordt.

En heel belangrijk zoals hier boven al vermeld, alles moet voor zo'n bewerking super duper vetvrij zijn.
 
Eerste plan was helicoil plaatsen. V-coil levert een M20x1,5 setje. Maar in de setjes boven de 12mm zit geen boortje meer bij. Moet je er los bij kopen. Of zonder boor proberen, maar dat vond ik te risicovol met zo weinig vlees om de rand. En een 20,4 of 20,5 boortje vinden met max 13mm schacht is nog best lastig.

Dus bij de huisleverancier een M20 carterreparatiesetje besteld. Met dus een overmaat M20 tap en bijbehorende plug. Boren hoeft niet (nu ik dit typ denk ik waarom ik dat dan niet zou durven met een helicoil....).
Gewoon in het alu nieuwe schroefdraad tappen. Zoals origineel.
Verwacht het een dezer dagen binnen te hebben. Ben benieuwd.
 
Even een terugkoppeling: uiteindelijk toch maar een V-coil M20x1.5 aangeschaft. Zit dus geen boor bij. Bij alu wordt voorboren met 20,3mm aangeraden. Een 20mm boor had ik wel. Daarna voorzichtig de tap er doorheen. Tap was 'kort' genoeg om het zeefje niet te raken. Lengte van de V-coil ingekort. De plug voorzien loctite voor schroefdraadafdichting. En nog geen lekkage.
 
Ik zou eerder de V-coil voorzien hebben van wat loctite, dan de plug. Nu loop je denk ik het risico dat je de V-coil mee uitdraait de volgende keer. Goed, geen ramp, draai je er weer een nieuwe in.

De afdichting vindt overigens niet plaats op de schroefdraad, maar op de zachte koperen of aluminium ring die tussen de bout zit, die moet je daarom steeds vernieuwen, zodat hij zich naar het oppervlak kan vormen. Een afdichtmiddel is dan ook niet nodig (tenzij bij jouw motor de fabrikant dit voorschrijft, maar dat heb ik nog niet eerder gehoord).
 
Even een terugkoppeling: uiteindelijk toch maar een V-coil M20x1.5 aangeschaft. Zit dus geen boor bij. Bij alu wordt voorboren met 20,3mm aangeraden. Een 20mm boor had ik wel. Daarna voorzichtig de tap er doorheen. Tap was 'kort' genoeg om het zeefje niet te raken. Lengte van de V-coil ingekort. De plug voorzien loctite voor schroefdraadafdichting. En nog geen lekkage.
Superfijn. Ik was aan het meelezen in dit topic en ik voelde je pijn. Enorme kutklus.

Heb hetzelfde gehad met een GS500, maar daarbij kun je de carterdeksel eraf halen en het is een fluitje van een cent.
Ik was heel benieuwd hoe je dit ging oplossen, fijn dat het gelukt is.
 
Wat niet langs het schroefdraad kan, hoeft ook niet gestopt te worden door een ring. Die er uiteraard ook zit. Was mijn gedachte. Ik had geen groene Loctite, anders had ik de coil daar zeker van voorzien. Komt op het boodschappenlijstje.
Dank een ieder voor het meedenken!
 
Wat niet langs het schroefdraad kan, hoeft ook niet gestopt te worden door een ring. Die er uiteraard ook zit. Was mijn gedachte. Ik had geen groene Loctite, anders had ik de coil daar zeker van voorzien. Komt op het boodschappenlijstje.
Dank een ieder voor het meedenken!
Op zich werken helicoils prima zonder borgmiddel hoor. Ik weet alleen niet wat er gebeurt nu je de bout erin vastgeplakt hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan