€500 challenge 2019: Wim z'n brakke Yamaha XS400

Zoals jaap aangaf kan het zijn dat buiten de cilinder bougie wel vonkt

Misschien voltage meten bij voeding bobine

Heb dit ooit gehad bij auto

Voltage te laag .
Nooit lopen
Maar wel vonk met losse bougie
 
Denk dat ik het hele ontstekingssysteem van dit brik moet nalopen.

Wat wel relevant is dat het motorblok op beide cylinders heeft gelopen (al is het niet gelijktijdig ;( ). En dat is voor mij wel een stukje informatie dat het niet heel erg fout kan zitten. Maar nu nog zien te vinden waarom het brik dwarsligt...
 
Je kunt ook bobines ook keer wisselen om iets uit te sluiten

Neem aan dat je er 2 hebt
 
Ga capituleren 😢.

Krijg het niet voor elkaar om het blok goed lopend te krijgen. Nu zelfs niet op 1 cylinder 😡😥🤬

Ga contact opnemen met een motoronderhoudsbedrijf dat vaker aan oude zooi sleutelt.
Ondertussen alle elektrische contacten schoongemaakt in het ontstekingssysteem. Er zitten nieuwe bougies kabel + doppen, nieuwe contactpunten, nieuwe condensator in het ontstekingssysteem. Verse accu en ook de kleppen zijn gesteld.

Alle randvoorwaarden zijn daarmee zover ik kan beoordelen in orde.
Daarbij heeft het blok wel gelopen op beide cylinders, echter nimmer gelijktijdig 😬

Afstellen van een puntjesontsteking is toch iets wat ik blijkbaar aan een specialist moet overlaten...
 
Heb je wat foto’s van de carbs? Ik weet dat er een model is waarbij de stationeerschoef aan de bovenkant zit. Deze wordt not wel eens te diep ingedraaid waardoor de punt afknapt in de carb. Deze verstopt dan het stationeer kanaal.
En heb je de puntjes al met een lampje afgesteld? Gewoon 12v lampje, 1 pootje naar de aarde en de andere op het puntje en dan even de motor met de hand rond draaien en dan kun je mooi zien of dat allemaal goed staat.

de carbs lekken ook wel eens bij de keerringen van de gasklepstang.
Loopt ie wel op startpositie/remreiniger?
 
Loopt nu helemaal niet meer. Liep afwisselend op 1 poot.

En de stationair schroef is niet afgebroken. Je kan het puntje voelen en als je deze terugdraait beweegt het mee.

Al bezig geweest met een lampje, brandt en gaat wel uit, maar kan er verder geen chocolade van maken 😢

Voordat ik drastische dingen doe heb ik de keuze gemaakt om het uit te besteden.

Enige wat ik @.Maarten aan informatie graag zou willen weten, waar heb jij de afdichtingen vandaan op de as van de gaskleppen ?
 
Betreft trouwens dit soort carburateurs (heb 2 sets)
827A1508-B35A-415F-8474-1F72347B700A.jpeg


Hier zitten de stationairsproeiers in een soort buisje. Op de andere set zijn ze zichtbaar, maar dat maakt niet uit (zover ik kan inschatten).
 
Het onderdeelnummer van de keerringen is: 13651-51010
Deze kun je bij bijvoorbeeld de suzuki dealer bestellen. Maar CMS heeft ze ook wel. Het suzuki onderdeelnummer voor de schroefjes om de gaskleppen op hun plek te houden is: 13604-44080. Die schroefjes draai je snel kapot dus eerst die even los draaien voordat je de keerringen besteld zodat je ze eventueel meteen mee kunt bestellen.

Nog een paar zaken die je kunt checken (sommige dingen zijn mij ook overkomen)
- Zit de juiste H buis tussen filters en carbs? De XS250 h buis is dunner en deze dekt dan de luchtinlaat voor oa stationeer af.
- Zijn de inlaatrubbers nog in goede staat? Kun je het vacuumnippeltje er niet uit trekken?
- Gebruik je een goed volle accu? Hier zijn ze heel kritisch op.

Dit filmpje laat goed zien hoe je de timing met een lampje af kunt stellen. Hij laat alleen niet zien hoe je de punt afstand af stelt.
 
Accu is van juni 2020 en heeft tot nog toe dienst gedaan in de YX600. En voordat ik probeer te starten hangt de accu aan de lader.

Er zit een compleet origineel luchttoevoersysteem mee. De inlaatrubbers zijn goed. Had een ander blok en heb deze van dat blok “gepikt” omdat ze goed waren. Inlaatnippel (ook voor synchronisatie) is afgedopt.

Zal de video morgen op een groot kijken. En natuurlijk dank voor de bestelnummers (enige waar ik over moet beslissen, eerst motor lopend laten maken en dan de rubbers vervangen of de volgorde omdraaien).
 
Op zich zouden ze wel moeten lopen met lekke keerringen. Maar zijn ze lastig te starten.
Heb je ook al een keer de bougies vervangen? En schoon gemaakt? Ik had hier ook best wat problemen mee toen ik mijn xs400 nog niet aan het lopen had. Na een paar keer proberen waren de bougies smerig en moest ik ze even schoonmaken.

Hoop dat je hem toch snel aan het lopen hebt. Weet er helaas alles van hoe vervelend het kan zijn als het niet wil lukken.
 
Video bekeken en hieruit voldoende moed geput om het nogmaals te proberen. Denk/veronderstel namelijk dat het probleem in de timing zit.

Ook zal ik moeten controleren of de juiste cylinder met de bijbehorende contactpunt is gekoppeld (alles is namelijk los geweest om de reinigen).
 
Motor rijdt op de zwarte carburateurset. Ontsteking is afgesteld. En er is ontdekt waarom de motor maar op 1 poot liep met de “blanke” carburateurset. De vlotternaald werkte te goed 😬, hij sloot/sluit de benzine toevoer af. En dat deze vlotternaalden en zettingen zijn nieuw gekocht. Nu een oude (visueel geheel gaaf) erin gezet en morgen proberen of het werkt (kijken of de motor op loopt op deze set).

En het afstellen en ontdekken van de storing is gedaan door KMS uit Poeldijk. Heb dit uitbesteed en blij dat het zo heeft uitgepakt.

De motor gaat sowieso per 1 maart de weg op 😎 (of het nu de blanke is of de zwarte die gemonteerd is). En daarna geen ophokplicht meer...
 
72F11C5C-B9D6-4632-AEE6-CB10D42AF325.jpeg

Zo de motor draait/loopt nu op de bedoelde carburateurset. Zijkapjes geplaatst en wat foto’s gemaakt. Enige wat daarna nog gedaan is uit de zooi oud Japans ijzer twee spiegels gepakt die iets langere stellen hebben. Zie ik iets minder schouder 😇.
940D561B-E499-43E5-A6B8-7C7238EF1417.jpeg


En nog een clipje van de motor met draaiende motor.

Maandag kijken hoe het rijdt (en vertrouwen zien te krijgen in deze fiets).
 

Bijlagen

  • IMG_3806.MOV
    23,7 MB
Omdat de ophokplicht voor de laatste keer gisteravond afgelopen is (kenteken wordt dit jaar 40 :)) en ik vanavond enige tijd ter beschikking had, de motor voor het eerst uitgelaten hier rond het dorp. En het reed beter dan verwacht*D.

Wel merkbaar dat hoe meer er mee geremd was hoe beter de remwerking werd (verse remblokjes en een schijf die al jaren niet gewend is om innig contact te hebben met een remblokje :+).

Tevens ontdekt dat de achterrem nog een keer aandacht verdient, geeft weinig remvermogen en gezien het feit dat de rem technisch hetzelfde is als voor zou er meer remkracht uit moeten komen (remschijf en remklauw zijn voor en achter bij deze fiets hetzelfde).

Daarbij ook blij geweest met de verbeterde koplamp (zit nu een nieuwe reflector met H4 in lamp in, origineel is een duplo lamp gemonteerd). Daarbij loopt de motor vlot meer dan 100 km/u (en dat binnen 20 km nadat de motor jaren stil gestaan heeft), toerental klimt vlot naar 8000 toeren en valt bij een stoplicht/kruising netjes terug in toeren.

Voorlopige eindconclusie: motor is meer dan rijdbaar, rijdt beter dan verwacht en het kan nog iets beter 8-) Dus gewoon gaan gebruiken (met op korte enige aandacht voor de achterrem) en ontdekken hoe het rijdt als de motor weer "los" gereden is.

Met betrekking tot de gemonteerde "goedkope" banden, geen opmerkingen. Gewoon lekker :]
 
Laatst bewerkt:
Mooi Wim, dan is je opzet geslaagd; een Barrel-look motor die goed rijdt!
Fijn als blijkt dat het blokje het ook goed blijkt te doen, want dat is toch altijd maar afwachten!
 
Voordeel van dit brik was, dat hij origineel was/is.
Hij is verwaarloosd geweest door langdurig buitenstaan. Echter er is nooit aan gerommeld (lees niet ten prooi gevallen aan de verbouwers 8)7).

Vermoedelijk is hij is stil komen te staan omdat de carburateurs vuil waren en degene die hem had daar niet mee uit de voeten kon. Daarna heeft de motor een tijdlang buitengestaan (hetgeen de basis is voor de "barrellook"). Toen ik hem overnam waren er onderdelen afgepikt/gesloopt tijdens het langdurig buitenstaan (zal wel gebruikt zijn als speelobject).

De kabelboom was geheel origineel (zelfs de hoesjes over de aansluitingen waren aanwezig). Geen versleutelde boutjes en de km-teller geeft iets van 45 dkm. En dat kan gezien de visuele staat van slijtage nog wel eens de werkelijke km-stand zijn 8-). Uiterlijk is de motor wel iets ouder :+
 
Wat een geweldig ding. Toen ik 16 was (dat klikt lang geleden, maar dan is net iets meer dan 10 jaar geleden _O- ) had ik een rode Yamaha fs1 2 RU. Niet spannend, gewoon orri maar daarom gewoon erg vet. Toen al verliefd geworden op de Yamaha strepen, stijl en lijnen van de motoren.

Dit is ook zo gaaf. De spaken, de lijnen van de tank, het zadel... Ook al zit er roest, is het een brikkie en lijkt het met die spiegels net een sprinkhaan. Hij is gewoon helemaal vet!8-):t
 
Hoi @Eelco36, zo te zien zit je niet heel ver uit de buurt. Dus als het straks mooi weer is en de achterrem van de "sprinkhaan" is goed genoeg (in mijn kritische ogen) mag je rustig een keertje langskomen voor een bak koffie en rondje pruttelen op de "sprinkhaan".

En vergis je niet in het uiterlijk van dit brikkie, hij is namelijk onderhuids wel op orde gebracht :+
 
Dat lijkt me leuk! Heb het hele topic trouwens doorgelezen, dus ben op de hoogte. Dat vind ik ook het mooie van deze. 8-)
 
Rijdt nu goed, alleen blijkt er een keerring voor niet geheel goed te zijn 😢

Maar ja, dat krijg je als er lang over doet om een brik weer rijdend te krijgen.
1E0916A9-BCE4-4DC3-A997-C66E58BA9ABB.jpeg


Motor loopt zonder plat te gaan zitten tegen de 140 op de teller (afwijking nog niet gecontroleerd). En het gas was niet geheel “op”. Vond het al een hele prestatie 😎
 
Rempomp voorzijde voorzien van een verse binnenzijde, bewijs ligt ernaast want de buitenzijde is gelukkig niet veranderd 😎
image.jpg
 
Rempomp achter opgeknapt. Geen revisieset te vinden voor een redelijk bedrag. Maar door een oude rempomp te “legen” kon ik gebruik maken van het afdichtende rubbertje. Pomp geheel schoongemaakt en met spul uit de bekende blauwe tube weer in elkaar gezet.
Pomp gaat soepel en verpompt merk lucht 😁

Morgen eea monteren en vullen met remvloeistof.
image.jpg
 
Zo vandaag naar een mede MF-er geweest. Op de terugweg nog even wat gas gegeven. P de GPS heb ik (illegaal 🤣) de 139 km/h aangetikt. En er zat nog iets meer in. Deze XS400 is visueel brak maar technisch valt het dus best mee 😎

En dan nog een andere vraag, op 1 voorpoot blijft wat olie zitten, maar onder de stofkap is geen olie te vinden. Bij lekke voorvorkkerringen heb ik totnogtoe altijd onder de stofkap een grote zooi aan olietroep aangetroffen. Iemand ook ervaring met deze manier van olie op een voorpoot ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan