Het circuit op met .... Algemeen Circuitdagtopic

Met stip op 1 qua hartverzakkingen; op vermogen voorbij komen, pal voor je gaan rijden en dan vol op de rem... B|
Dat gebeurt ook met meer ervaren rijders en vermogensverschillen. Als er bv. een R3/R6 en een R1 bij elkaar in de buurt rijden. Stel de lichtere motor rijdt zonder verkeer 1:52 en de R1 ervoor rijdt bv. 1:54, dan gebeurt dit bij de meeste bochten. De R3 moet met kunst en vliegwerk een inhaalactie inzetten en hopen dat de R1 er daarna niet voorbij komt op vermogen.
 
1x op Zolder gereden met Motorsportschool met "instructie"

De 1e sessie netjes opgesteld, daar waar ze aangaven op te stellen.

Vanaf 2e sessie was het "ga maar ergens staan en zie maar achter welke instructeur je aanhobbelt, maakt allemaal niet uit....."
Zat dus elke keer in een andere groep, met een andere instructeur.
Geloof niet dat ik een instructeur gesproken heb.....
Wat een zooitje ongeregeld was dat.

Maar bij RSZ ook ooit vrij rijden in medium snel gereden.
Daar reden een stel mensen tussen die wss nog nooit op een circuit gereden hadden en geen idee hadden wat een ideale lijn is.
Die zaten met de snelheid van een gemiddelde toertocht over de baan te zwalken.
Die lapte je 2x per sessie.
Die had de organisatie er tussen uit moeten halen en in een groep achter een instructeur moeten plaatsen.

Ben overigens wel te spreken over CRT.
Daar reden we in relatief kleine groepjes (max 5 man ofzo) en na elke sessie nam de instructeur uitgebreid de tijd, zowel in groepsverband, als persoonlijk.
De racelicentie bij RSZ was ook goed.
 
Op het gebied van instructie en meedenken met de cursist zweer ik bij Racecracks en Intertrack, waarbij ik Racecracks zelfs nog iets hoger inschat. Qua vrijrijden doen ze niet voor elkaar onder. Ook op het gebied van sfeer hebben deze 2 mijn voorkeur.
MSL is mij ook altijd prima bevallen, maar daar heb ik alleen vrij gereden.
 
Ja CRT vind ik ook een top organisatie voor rijders die voor het eerste keer het circuit op willen. Goeie mix tussen veiligheid, leren rijden en hoe gaaf circuit rijden is. Persoonlijke aandacht, kundige instructeurs etc.
 
  • Leuk
Waarderingen: jbt
Ja CRT vind ik ook een top organisatie voor rijders die voor het eerste keer het circuit op willen. Goeie mix tussen veiligheid, leren rijden en hoe gaaf circuit rijden is. Persoonlijke aandacht, kundige instructeurs etc.
Net als 2TheExperience, met wat theorielessen tussendoor en de laatste sessie vrij rijden als je wilt.
 
Heeft iemand eigenlijk al bericht gehad of het in april wel/niet van start gaat?

Ik dacht dat er ingezet wordt op : individuele sporten.
Belgie kom je in ieder geval tot 18 april niet in.
Ik heb al een dagje mettet naar juni verzet.
Heb er ook nog 1 medio mei,hoop dat die wel doorgaat.
 
Heeft iemand eigenlijk al bericht gehad of het in april wel/niet van start gaat?
Mailtje van CRT deze week.. onder voorbehoud. ;)

PSX_20210314_133009.jpg
 
Hallo allemaal,

Ik wil zelf gaan beginnen met circuit rijden en ik wil graag rustig beginnen om te kijken of het wat voor mij is. Zelf zit ik met de gedachte om te beginnen met een cbr 600 f (2,3 of 4). Nu is mijn vraag, wat is jullie ervaring met beginnen en hebben jullie advies?

Ook vraag ik mij af waar ik het beste circuit kuipwerk kan kopen en wat voor aanpassingen ik zou moeten doen aan de motor voordat ik het circuit op kan/mag.

Alvast bedankt!
 
Hallo allemaal,

Ik wil zelf gaan beginnen met circuit rijden en ik wil graag rustig beginnen om te kijken of het wat voor mij is. Zelf zit ik met de gedachte om te beginnen met een cbr 600 f (2,3 of 4). Nu is mijn vraag, wat is jullie ervaring met beginnen en hebben jullie advies?

Ook vraag ik mij af waar ik het beste circuit kuipwerk kan kopen en wat voor aanpassingen ik zou moeten doen aan de motor voordat ik het circuit op kan/mag.

Alvast bedankt!
Ik zou gewoon met je eigen motor beginnen.. Bandit 400?
Snel genoeg, zeker de eerste groepen. Zelf rij ik gewoon over de weg naar het circuit.

Ik kende iemand die vooraan reed met een logge B12 en Pilot Powers. _O-

08CX2-7780-174-50.jpg

Bij gewone openbare circuitdagen is een standaard motorfiets die technisch goed is voldoende.
Pas met echte wedstrijden zoals bij de ZAC zijn er wat meer eisen.

Kuipwerk bijvoorbeeld bij Race-Shop.nl | Dé Website voor en door motor(sport)liefhebbers! , maar ook AliExpress heeft goede alternatieven. :9
 
Hallo allemaal,

Ik wil zelf gaan beginnen met circuit rijden en ik wil graag rustig beginnen om te kijken of het wat voor mij is. Zelf zit ik met de gedachte om te beginnen met een cbr 600 f (2,3 of 4). Nu is mijn vraag, wat is jullie ervaring met beginnen en hebben jullie advies?

Ook vraag ik mij af waar ik het beste circuit kuipwerk kan kopen en wat voor aanpassingen ik zou moeten doen aan de motor voordat ik het circuit op kan/mag.

Alvast bedankt!
Gewoon met je straatmotor wat instructie-dagjes doen. Je kunt eerst beginnen in Lelystad op het politiecircuit of midlandcircuit voordat je de grote banen opgaat, dat hoeft niet per sé, maar je kunt op die manier voor lagere kosten en in het weekend alvast oefenen zodat je al een beetje opgewarmd bent voor het echte werk :)
 
Inschrijven voor groep 1 bij bv Racecracks en je gaat het vast leuk vinden. De snelheden in groep 1 zijn niet zo hoog dat motoraanpassingen nodig zijn. Gewoon inschrijven en genieten, de rest komt later. Kijk ook eens op de site van Racecracks, daar is genoeg info te vinden.
 
Dank jullie wel voor de informatie! De bandit 400 ligt op dit moment nog uit elkaar, het is een opknap project. Maar dan weet ik in ieder geval wat er mogelijk is :)
 
Ik weet nog een uitspraak van een CRT instructeur bij mijn eerste circuitdag.
Iemand zat te zeuren dat hij het groepje niet bij kon houden: "Ja maar ik heb een hayabusa, dus ik kan niet hard door de bochten."
Waarop de instructeur tegen de complete groep zei: "Met alle motoren die hier vandaag zijn, kan ik onder de 2:00 rijden."
Vond ik wel een mooie haha_O-
 
CBR600F is zeer geschikt om mee te beginnen op het circuit :-) En goed betaalbaar.

CRT Holland heeft CRE dagen, combinatie van junior track (leren bochten rijden en kijken) en 'normale' TT circuit.
Erg leerzaam en zeker aan te bevelen om mee te starten.

Zelf begonnen op het politie circuit met een F4, heel veel fun mee gehad.
Politie circuit Lelystad word echter niet veel meer mee gedaan volgens mij i.v.m. het vliegveld.

Circuit kuipen kan, ali express setje na een schuivertje ook.
Wanneer je goed op bouwt met instructie zal die kans op schuivers wel mee vallen 8-)
 
CBR600F is zeer geschikt om mee te beginnen op het circuit :-) En goed betaalbaar.

CRT Holland heeft CRE dagen, combinatie van junior track (leren bochten rijden en kijken) en 'normale' TT circuit.
Erg leerzaam en zeker aan te bevelen om mee te starten.

Zelf begonnen op het politie circuit met een F4, heel veel fun mee gehad.
Politie circuit Lelystad word echter niet veel meer mee gedaan volgens mij i.v.m. het vliegveld.

Circuit kuipen kan, ali express setje na een schuivertje ook.
Wanneer je goed op bouwt met instructie zal die kans op schuivers wel mee vallen 8-)

Top dankjewel voor de info! :) Heb even snel de site bekeken en het ziet er goed uit! Krijg alleen maar nog meer zin om te knallen:]
 
Hallo allemaal,

Ik wil zelf gaan beginnen met circuit rijden en ik wil graag rustig beginnen om te kijken of het wat voor mij is. Zelf zit ik met de gedachte om te beginnen met een cbr 600 f (2,3 of 4). Nu is mijn vraag, wat is jullie ervaring met beginnen en hebben jullie advies?

Ook vraag ik mij af waar ik het beste circuit kuipwerk kan kopen en wat voor aanpassingen ik zou moeten doen aan de motor voordat ik het circuit op kan/mag.

Alvast bedankt!
Zelf ben ik ook gestart met een cbr 600 fi4 echt heel veer plezier. Je kunt met de trainingen uiteindelijk prima met de snelste groepen mee komen. Zelf gestart bij motor circuit training op het pvi Lelystad later Zandvoort. Daarna 2 the experience. Daar heb je een paar sessies begeleiding en de laatst vrij rijden zo dat je even kan wennen aan het vrij rijden.
 
Hallo allemaal,

Ik wil zelf gaan beginnen met circuit rijden en ik wil graag rustig beginnen om te kijken of het wat voor mij is. Zelf zit ik met de gedachte om te beginnen met een cbr 600 f (2,3 of 4). Nu is mijn vraag, wat is jullie ervaring met beginnen en hebben jullie advies?

Ook vraag ik mij af waar ik het beste circuit kuipwerk kan kopen en wat voor aanpassingen ik zou moeten doen aan de motor voordat ik het circuit op kan/mag.

Alvast bedankt!
Je zou ook voor een bochtentraining kunnen kiezen. Die vinden vaak plaats op de kleinere circuits in Lelystad zoals al eerder genoemd is. Zie het als een opstap naar het circuitrijden. Onder andere 2TheExperience biedt deze trainingen aan. Er zijn best wat organisaties waar je trainingen van kunt volgen. Ik heb er zelf ook gebruik van gemaakt waardoor je overal het beste van kunt meepakken voor jezelf. De ene organisatie legt meer het accent op theorie, andere organisatie is scherp op veiligheid van rijder en motor etc etc. Ondanks de duidelijke verschillen leer je van allemaal. Let wel, je hebt voor-/achterrijders en instructeurs... het verschil word gemaakt daar waar de één gewoonweg rondjes rijdt en de ander daadwerkelijk goed begeleid.

N.b. Het is super leuk maar een bodemloze geld put 🤣🤣🤣
 
Top dank jullie wel! Alle informatie kan ik zeker wat mee en is ook erg welkom :)

Dat het een hoop geld kost had ik al wel gezien idd, maar als ik het echt leuk vind ben ik wel bereid om dat af en toe te betalen.
 
Top dank jullie wel! Alle informatie kan ik zeker wat mee en is ook erg welkom :)

Dat het een hoop geld kost had ik al wel gezien idd, maar als ik het echt leuk vind ben ik wel bereid om dat af en toe te betalen.
De ziekte is meer dat het als een molensteen om je nek komt. Je MOET rijden.
Dan betere banden, remblokken. En alles slijt als de neten.
Andere motor, betere rempomp, nog duurdere remblokken.
Dan een extra setje wielen met regenbanden, trekhaak monteren op de auto.
Aanhanger kopen, tent, bandenwarmers.
Niet aan beginnen. ;)
 
De ziekte is meer dat het als een molensteen om je nek komt. Je MOET rijden.
Dan betere banden, remblokken. En alles slijt als de neten.
Andere motor, betere rempomp, nog duurdere remblokken.
Dan een extra setje wielen met regenbanden, trekhaak monteren op de auto.
Aanhanger kopen, tent, bandenwarmers.
Niet aan beginnen. ;)
Ik denk dat dit ook vooral een stukje discipline is in de categorie 'laat je de kop niet gek maken'.
Je kunt beter snel zijn op een trage fiets dan andersom 8-)

** Kleine toevoeging: Afgelopen jaar rondjes gereden op een 600RR uit 2003 van < € 2000,-. Nog nooit zoveel lol gehad en progressie geboekt in 1 jaar!
 
Ik denk dat dit ook vooral een stukje discipline is in de categorie 'laat je de kop niet gek maken'.
Je kunt beter snel zijn op een trage fiets dan andersom 8-)

** Kleine toevoeging: Afgelopen jaar rondjes gereden op een 600RR uit 2003 van < € 2000,-. Nog nooit zoveel lol gehad en progressie geboekt in 1 jaar!
Ja, maar als je ineens in de snelste groep rijdt en het is nat.. komt 80-90% op regenbanden de grid oprijden. :X

Maar inderdaad is het de rijder die het meeste winst kan boeken.
De motor is belangrijk, maar de ene rijdt 2.30 op een Busa, de andere 1.50 op een CBR.
Degene die er op zit die moet het meeste aan zichzelf sleutelen en vertrouwen. :Y

Met pasen hoop ik weer stappen te maken.
Eerste cursus ooit na vijftien jaar rijden.
De racelicentie. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan