BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.
PJ, ja natuurlijk moet jij wel je eigen foto's hier gaan plaatsen!
Anders komen we die wel even zelf maken tijdens een proefritje.
Nu ben ik zo'n gek die instructieboekjes leest en dus ook van die nieuwe R1250RT, vanmiddag toevallig over de ACC zitten lezen.
ACC is het hoofdstuk met de meeste waarschuwingen en vrijwaringen, leest U even mee:

Bekijk bijlage 1610407
Er is een afwasmiddel van "doet een hoop en kost weinig", van de ACC zou je bijna gaan denken "kost een hoop en doet weinig".
Ik heb er dus meegereden, het doet wat je er als helder denkend mens van kunt verwachten, maar (er wordt zelfs voor gewaarschuwd) je mag niet met losse handen rijden, geen krant lezen of Netflixen op het LCD.

Ik ben met de cruise control op 100 km/u en de ACC op "lange afstand" in een soort file twee keer over de van Brienenoordbrug gereden, werkelijke snelheid tussen de 70 en 100 km/u, daarbij auto's voor mij laten invoegen en laten afslaan, dat ging prima. Ik werd daarbij niet gesneden en er werd (zoals ik schreef) niet vreselijk hard geremd voor me. Mijn ervaringen vallen dus duidelijk binnen het kunnen van de ACC.

Ik vraag me serieus af of je door lang op de ACC te rijden, de motor lekker af en toe voelt afzakken en weer gemoedelijk voelt optrekken, zo scherp blijft dat je nog een noodstop of uitwijkmanoeuvre kunt maken. Daarbij is de lange ACC afstand best nog wel redelijk dichtbij en je gaat waarschijnlijk ongemerkt toch wat eerder en langer om je heen zitten kijken dan met de gewone cruise control waar je meer beseft dat er iets voor je opdaagt.
Ik neig er naar te zeggen dat ACC (zeker voor een motor) een stap te ver is en helemaal voor degene die de boekjes niet lezen en de beperkingen niet beseffen (of even vergeten zijn, wat je zomaar kan gebeuren als je wegdroomt en aan een wit strand met palmbomen denkt).
Heb het zelf op mijn Nissan en ook met 3 afstanden. Werkt over het algemeen best goed. zeker met een beetje rijdend filerijden erg fijn. Moet elke dag heen en weer over de Brienenoord. en voor Corona heb ik er ook echt van genoten als er bijna elke dag file stond. Ik vind dat hij in mijn auto wat abrupt afremt afentoe dat is niet fijn en denk ik op de RT helemaal niet fijn. Ook wel eens iemand voor me gehad die flink op de ho ging ook daar deed het zei het wat bruut zijn werk.
Zou het voor mij op de RT veel meerwaarde hebben? Ik weet het niet eerlijk gezegd. Gewone CC bevalt me zeker wel.
 
Laatst bewerkt:
Zojuist de Recyclizer op mijn R1100RT geïnstalleerd, letterlijk nog geen minuutje werk. Ik ben benieuwd of het aan de verwachtingen voldoet ;)
De recenties zijn lovend van dit stukje haarlemmerolie (inlaat lucht temperatuur meting foppen zodat het brandstof mengsel rijker wordt).
De prijs zit vooral in de stekkers.
 
Laatst bewerkt:
Op mijn 1100RS merkte ik geen verschil, op de 1200 Bonneville wel.
De prijs zit vooral in de stekkers. Zo komt bij mijn G450X (geen auto, een BMW motorfiets, geen RT, gaat om gangbare toepassingen in de motorwereld) een zgn Dongel . De motor levert normaal 42 pk en met de dongel aangesloten 52pk. Na bestudering van het electrische schema blijkt de dongel twee draden te verbinden (net zo als die gekleurde vierkante 'relais' = Motronic Plug of Codierstecker om mappings te selecteren in de oudere boxers). Er zit dus nu een schakelaar onder de tank....Praktijk: bijna altijd in normaal (1 op 20), in de power mode stijgt het verbruik naar 1 op 12.
 
Op mijn 1100RS merkte ik geen verschil, op de 1200 Bonneville wel.
De prijs zit vooral in de stekkers. Zo komt bij mijn G450X (geen auto, een BMW motorfiets, geen RT, gaat om gangbare toepassingen in de motorwereld) een zgn Dongel . De motor levert normaal 42 pk en met de dongel aangesloten 52pk. Na bestudering van het electrische schema blijkt de dongel twee draden te verbinden (net zo als die gekleurde vierkante 'relais' = Motronic Plug of Codierstecker om mappings te selecteren in de oudere boxers). Er zit dus nu een schakelaar onder de tank....Praktijk: bijna altijd in normaal (1 op 20), in de power mode stijgt het verbruik naar 1 op 12.
Ik denk dat die ReCyclizer een weerstandje of zo bij de temperatuur sensor (groot woord, waarschijnlijk een NTC of PTC) schakelt zodat het lijkt of de temperatuur lager is, veel meer kan het niet zijn.
Code stekkers zijn inderdaad vaak niet meer dan een verbinding tussen de juiste contactjes.
 
Zojuist de Recyclizer op mijn R1100RT geïnstalleerd, letterlijk nog geen minuutje werk. Ik ben benieuwd of het aan de verwachtingen voldoet ;)
Zo, weekend eens wat kilometers gemaakt en ik moet zeggen dat ik wel blij ben met het resultaat. Niet dat de R1100RT nou beroerd liep, maar het gaat allemaal net even wat makkelijker.

Soepel is denk ik het juiste woord. 50km/h in de stad in zijn 4 gaat makkelijk en gas open is ook een stuk soepeler dan. Daarnaast trekt ie wat makkelijk in zijn hogere toeren. Al met al ben ik wel tevreden tot zover. Ik zal mijn verbruik eens goed gaan bijhouden.
 
Ik denk dat die ReCyclizer een weerstandje of zo bij de temperatuur sensor (groot woord, waarschijnlijk een NTC of PTC) schakelt zodat het lijkt of de temperatuur lager is, veel meer kan het niet zijn.
Code stekkers zijn inderdaad vaak niet meer dan een verbinding tussen de juiste contactjes.

Uit de oude doos..., ooit..., jaaaaaaaaaaaaaaaaren geleden was er een meneer in 'daar bij dat ECHTE RT geneuzel' die had zo'n ding zelf bedacht, berekend, geconstrueerd.

Twee stekkertjes, weerstandje, draadjes, en best leuk gemaakt.
Dat ding kwam inderdaad op de temperatuur-peil-meet-dinges die in het luchtfilter van de RT hangt.

En hij (forum naam was destijds Doug, of Dougie) bood die zelf gemaakte dingen voor een paar grijpstuivers aan..., dus ik denk : Ron werpt zich op als proefkonijn-zonder-vacht.

En daarom vlak voor een rit naar (achteraf...) een snoeiheet Italië / Dolomieten dat ding in de brommer gepropt, en warempel..., tijdens een eerste Nederlands proefrondje voelde de boxer-1200 inderdaad net ff wat fruitiger van onderuit de toeren... :Y

En dus een paar weken later vol goede moed, en vooral met volle koffers, duo, en tanktas richting Süd-Tirol.
So far, so good.

Op een gegeven moment, we rollen vanuit de verkoelende heuvels, naar beneden, een grotere Italiaanse stad in, en de 'buiten' temperatuurmeter (alsof je binnen kunt zitten op een motoRT...) gaf daar tussen de gebouwen een ernstig warme 36 graden aan..., en daar kon de RT, in combi met die temperatuur-fopper, maar moeilijk mee overweg.

Sterker nog..., bij elke keer afremmen, sloeg de motor gewoon af, en zo heel makkelijk kreeg je het ding ook niet aan de praat op dat soort momenten... :/
En eigenlijk was het zo, dat zodra het boven de 20 graden werd, die hele fiets niet meer lekker liep.

Rauw. Ploffen. Slecht stationair. Uitvallen. Moeilijk willen starten.
Enz.

Nou had 'de Doug' er voor mij 1 gemaakt met een aan/uit/uit schakelaar..., en U mag het raden..., het ding heb ik in Italië maar dik op 'uit' gezet, en het ding is ook nooit weer op 'aan' gegaan.

...kweet het niet zeker, maar volgens mij heb ik 'm nog ergens op zolder liggen... :+

De 'Dougie-Fob 1.0' dus..., en nadat mijn 'review' niet zo heel positief was inzake deze temperatuur-fopper, is er dacht ik nog een 2.0 versie gekomen.

Maar..., ook bij deze was het allemaal niet helemaal lekker, en dat werd geventileerd (en daarop volgend nog wat ander vervelend commentaar van deze en gene die zich er ook dachten mee te moeten bemoeien - maar dat schijnt het pure 1200RT-topic eigen te zijn geworden - ), is 'Dougie' met stille trom vertrokken..., of hij heeft zich een andere forum-naam aan laten meten, dat kan natuurlijk ook..., maar van de beste knutselaar hebben we nooooooit meer wat vernomen... :/


Maar gelukkig hebben we de plaatjes nog... :+


i-VHD6SKf-L.jpg


i-zkJzWx8-L.jpg


i-M6SWcVf-L.jpg


i-8KfVFCm-L.jpg


i-VWqDrmW-L.jpg


i-cbrTgNc-L.jpg
 
.

...dat was 'deze' vakantie..., het was toen zo achterlijk snoei-heet, dat wanneer we on tour gingen, dan zorgen we voor voldoende nattigheid voor onderweg... :/

Foto van 1 dagtripje :

i-QcksWwp-L.jpg
 
...valt me nu eigenlijk pas op..., 1199 kilometers gereden, en tijdens die hele 'strecke' net geen 14 hele minuten pauze genoten... :/ :/ :/

Tenminste volgens dat apparaat.
Lijkt me toch bijna sterk.... :/

Ons is toch echt wel van de 2 uuRTjes rijden (motor of auto) ; zeker een kwaRTieRTje rust... :Y
 
.

...en om (voor de aardigheid) nog ff bij de motoren te blijven..., ik denk dat 'het-goed-geweest' is...

Het zal me ongetwijfeld (nu al...) iets aan het haRT gaan..., maar ik denk dat het prima is.
Gekocht in 2006, best een hoop aan verspijkeRT om 'm naar mijn zin te maken, maar..., in 2018 helemaal niet op gereden, en in 2019 wel 2x, en in 2020 slechts 1x.



foto van het eerste ritje in 2006 :

i-cMg8tTd-L.jpg




foto van een moment in 2015..., en zo ziet uiteraard de brommer er nog steeds uit (alleen dan nu met iets van 900 km meer... :/ )

i-fj8MNSk-L.jpg
 
...gebreide sooRT van sneakers... :+

...gebreid ook... :+ :+


Zitten allemaal van die wezenloze oude Chineesjes, met, i.p.v. chopsticks tussen de geknikte en pijnlijke reuma vingers, met een set vlijmscherpe
breipennen onder de dampende, naar zure foeyonghai geurende, oksels... :Y

En dan voordat je het weet heb je een setje gelijke (want unisex, dus links en rechts gelijk denk ik...) sooRT van chinees-hondenharen-wollen-sokken-met-rubber-zool... :Y

...en dat je dan de verborgen ritssluiting in dat breisel met het wonderwiel aan het linker handvat kunt bedienen..., mits de rits-app (gratis) is gedownload uiteraaRT..., want anders werkt de bloetoef connectivity tussen de linker- en rechterrits niet volgens de daarvoor geldende protocollen... :/


BMW Sneaker Knit lite Unisex​


De innovatieve sneaker Knit Lite is de eerste motorsneaker, gemaakt uit luchtig 3D-weefsel, die met beschermingsklasse 1 is gecertificeerd. Het luchtige materiaal combineert een sportieve look met hoog draagcomfort. De robuuste tweekleurige 2K-TPU-zool en versterkte vlakken ter hoogte van de voetsteunen en de hielen zijn bestand tegen alle belastingen van dagelijks gebruik op de motor.
  • Gecertificeerd volgens Norm EN 13634:2017, beschermingsklasse 1
  • Verborgen ritssluiting maakt gemakkelijk aantrekken mogelijk
  • TPU versterking bij het schakelpedaal
  • Stabiele hak door TPU-versterking
  • Olie- en brandstofbestendige, tweekleurige 2K-TPU-zool
  • Kleur: zwart/grijs
  • Maten 38-48
 
Laatst bewerkt:
Nee. Helemaal fout
Geen Chineesjes, Pikeneesjes, Tai of Indiers, maar......

Maar rechtstreeks uit Good old Roemenie

Stevige stappertjes met de vetertjes netjes afgeschermd door een stukje stofdinges
Tevens compleet gecertificeerd ( zie hierboven) en met een kleine blauwe verwijzing naar de RT. Wat wil je nog meer.
 
...BMW heeft trouwens ook nieuwe handschoenen..., ook met zo'n blauw & wit kleuRTje er in..., die moet je natuurlijk eigenlijk wel hebben, zo bij het die Chinees/Roemeense stappers, en het blauwe tasje... :Y

 
  • Leuk
Waarderingen: glk
Goedeavond,

Mijn naam is Joost, op het forum bekend onder SystematicChaos, ik ben op dit moment in afwachting van levering van een BMW R1200RT uit 2007. (zie avatar).

Zijn er nog speciale zaken waar ik rekening mee moet houden bij deze motor?
Heb op dit moment alleen proefgereden, en dit beviel dusdanig goed dat ik tot aankoop ben overgegaan.

de motor bevat o.a.
-ABS
-cilinder beschermers
-elektrisch verstelbaar scherm
-cruisecontrole
-handvatverwarming
-zadelverwarming
-boordcomputer

en twee side-koffers.

nu is het alleen nog even wachten op de verplichte afleverbeurt en dan is't lekker toeren :) .
 
Hoi Joost,

Gefeliciteerd met je aankoop hoor. Motorische/ gebruiks vragen kan ik niet beantwoorden dat laat ik aan de experts over die je zeker kunnen helpen. Groeten PJ
 
Goedeavond,

Mijn naam is Joost, op het forum bekend onder SystematicChaos, ik ben op dit moment in afwachting van levering van een BMW R1200RT uit 2007. (zie avatar).

Zijn er nog speciale zaken waar ik rekening mee moet houden bij deze motor?
Heb op dit moment alleen proefgereden, en dit beviel dusdanig goed dat ik tot aankoop ben overgegaan.

de motor bevat o.a.
-ABS
-cilinder beschermers
-elektrisch verstelbaar scherm
-cruisecontrole
-handvatverwarming
-zadelverwarming
-boordcomputer

en twee side-koffers.

nu is het alleen nog even wachten op de verplichte afleverbeurt en dan is't lekker toeren :) .
GefeliciteeRT met je aankoop :t
Waar je op moet letten hangt sterk af van de km stand, de rij omstandigheden (wel of geen pekel) in het verleden en hoe de motor overnacht heeft (buiten met of zonder hoes of in een droge garage).
  • Zit er onderhouds historie bij?
  • Onderhoud bij de BMW Motorrad dealer of een goedwillende andere garage?
  • Aankoop bij een BMW Motorrad dealer of een goedwillende andere garage?
  • Hoe lang krijg je garantie?
Als je met draaiende motor stil staat en de rem bediend, hoor je dan een fluitend geluid van de rem-servo? Indien ja dan heeft de motor de oudere ABS die nogal berucht is wegens defect gaan bij het bereiken van een hogere leeftijd. Later is er een ander sooRT ABS op de RT gekomen.

Zelf vooral letten op:
  • Staat van de banden (voldoende profiel, geen droogte scheuren en niet te oud).
  • Verloopt de koude staRT goed en zijn kort na het wegrijden alle waarschuwingslampjes uit?
  • Doen alle functies het (knippers, verwarming, scherm, tank inhoud, alle verlichting)?
  • Status van diverse afdichting rubbertjes en hoezen.
  • Zijn de kuipdelen- en vooral het koplamp glas heel?
  • Hoe ziet de radiator er uit (onder de koplamp) en is deze zonder sporen van lekkage?
  • Kijk eens onder de buddies, is het daar een sooRT sahara of netjes schoon?
  • Hoe ziet de accu eruit (met of zonder witte bloemkolen bij de aansluitingen)?
 
Laatst bewerkt:
Goedeavond,

Mijn naam is Joost, op het forum bekend onder SystematicChaos, ik ben op dit moment in afwachting van levering van een BMW R1200RT uit 2007. (zie avatar).

Zijn er nog speciale zaken waar ik rekening mee moet houden bij deze motor?
Heb op dit moment alleen proefgereden, en dit beviel dusdanig goed dat ik tot aankoop ben overgegaan.

de motor bevat o.a.
-ABS
-cilinder beschermers
-elektrisch verstelbaar scherm
-cruisecontrole
-handvatverwarming
-zadelverwarming
-boordcomputer

en twee side-koffers.

nu is het alleen nog even wachten op de verplichte afleverbeurt en dan is't lekker toeren :) .
Welkom
 
Even een technische vraag: wie in de regio Tilburg adviseren jullie om een onderhoudsbeurt uit te voeren aan mijn R1100RT uit 1997?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan