Post hier je grootste sleutelblunder aan de motorfiets! Deel 3

Oplossing
Zaterdag m’n bussie weer eens schoon gemaakt van binnen. Ondanks dat ik er rekening mee gehouden heb is voor de 3e keer de schakelaar van het raam aan de passagiers kant om zeep. Die kunnen niet tegen water
Dekselboutjes zijn wat dat betreft altijd even puzzelen, omdat men zomaar 3 verschillende lengtes gebruikt.
Er is een simpele manier om dat te voorkomen: teken op een karton de vorm van het deksel over en prik gaten op de plaatsen waar de bouten in moeten.
Dan steek je de bouten gewoon door de gaten in het karton op de juiste plaats.
 
Vandaag kenteken verlichting gemonteerd
Draadjes netjes gesoldeerd, dan ksn er geen moertje op om vast te drasien, dus eerst moertje over de draad (2x) en dan solderen
Ben je klaar, 1 draad met moertje 1 zonder, was er blijkbaaf afgegleden
Kon het gelukkig oplossen door moertje in te slijpen en over de draad schuiven, bij vastdraaien ging dit ook goed gelukkig
 
Hoi.

Laatst voor het zijspan bedrading verlengen/aanpassen.
Deel van die bedrading komt uit de grote draadboom, andere kant een stekker.
5 adertjes versprongen afgeknipt, allemaal voorzien van een stukje krimpkous, en een dikker stuk krimpkous voor over de hele las.
Netjes gesoldeerd, kousjes er overheen gekrompen, ligt dat dikke stuk nog op de werkbank...............................

Groeten, Paul.
 
Als koning-vergeten-waar-die-bout op moet..
ik schroef zoveel mogelijk terug op de plek.. dus, klauw er af ? de bouten terug in de voorvork ..

Haal ik iets uit elkaar, leg ik het in volgorde van demontage op de werkbank ( en durf zelfs nog wel even een foto te maken )


Aangezien ik al meerdere malen.. uuhhh.. de weg kwijt raakte ;p
 
Als koning-vergeten-waar-die-bout op moet..
ik schroef zoveel mogelijk terug op de plek.. dus, klauw er af ? de bouten terug in de voorvork ..

Haal ik iets uit elkaar, leg ik het in volgorde van demontage op de werkbank ( en durf zelfs nog wel even een foto te maken )


Aangezien ik al meerdere malen.. uuhhh.. de weg kwijt raakte ;p
Hahahaha wat een feest der herkenning, ik heb met bewondering naar de werkwijze van @Wrakhout staan kijken, ik zelf zou de weg al kwijt zijn als ik me omdraai.
En idd, foto's zijn zo handig, zelfs nu met het verbouwen van de zolder maak ik van alle cruciale aansluitingen een foto just in kees.
 
Ja hoor is weer raak B|

Ik heb me de afgelopen tijd vermaakt met het ombouwen van mijn Adventure naar Super Enduro, want ik wilde geen ruitjes en zo meer maar da's bij de Adventure een beetje een ingewikkeld verhaal - alles moet eraf. Verreweg het meeste ging eigenlijk prima, en vanavond was ik er klaar voor om eens te kijken of de elektra het eigenlijk nog doet. En, werkte het? Nou wat leuk dat je het vraagt. Nee, eigenlijk. Helemaal niks gewoon, zo dood als een pier... Accu prima, alle zekeringen heel inclusief de hoofdzekering. Shit, dat wordt zoeken...

Ik ben gewoon 3 uur bezig geweest met het testen van allerlei al dan niet aan het contact gerelateerde ongein. Alles was gewoon in orde, snapte er echt totaal de ballen van. Tot m'n blik in ene viel op de aansluitingen van de hoofdschakelaar/startrelais... en dan wel die twee grote dikke. Die naar je accu en je startmotor zeg maar. Ik met m'n domme harses was er dus vanuit gegaan dat relais=relais, en hoe om boeit niet. Hoe om boeit dus wel als het ook je hoofdschakelaar is.

B|



Stomste is nog dat de enige reden dat ik ze gewisseld heb, is dat het gewoon wat beter uit kwam qua cable management |(
 
Ja hoor is weer raak B|

Ik heb me de afgelopen tijd vermaakt met het ombouwen van mijn Adventure naar Super Enduro, want ik wilde geen ruitjes en zo meer maar da's bij de Adventure een beetje een ingewikkeld verhaal - alles moet eraf. Verreweg het meeste ging eigenlijk prima, en vanavond was ik er klaar voor om eens te kijken of de elektra het eigenlijk nog doet. En, werkte het? Nou wat leuk dat je het vraagt. Nee, eigenlijk. Helemaal niks gewoon, zo dood als een pier... Accu prima, alle zekeringen heel inclusief de hoofdzekering. Shit, dat wordt zoeken...

Ik ben gewoon 3 uur bezig geweest met het testen van allerlei al dan niet aan het contact gerelateerde ongein. Alles was gewoon in orde, snapte er echt totaal de ballen van. Tot m'n blik in ene viel op de aansluitingen van de hoofdschakelaar/startrelais... en dan wel die twee grote dikke. Die naar je accu en je startmotor zeg maar. Ik met m'n domme harses was er dus vanuit gegaan dat relais=relais, en hoe om boeit niet. Hoe om boeit dus wel als het ook je hoofdschakelaar is.

B|



Stomste is nog dat de enige reden dat ik ze gewisseld heb, is dat het gewoon wat beter uit kwam qua cable management |(
Beetje mosterd na de maaltijd dit, maar deze sleutelblunder zie ik vaak ook bij stagaires. Ik roep sinds kort ongeveer 400 keer in de week "kleine stapjes maken". Als je in kabelbomen gaat knippen. Uitgaan van een systeem waar alles werkt en dan 1 draadje doen en alles testen, dan het volgende draadje en weer alles testen. En zo voort.
 
Ik heb idioot genoeg al behoorlijk wat aan kabelbomen gewerkt. Origineel verbouwen én eigen boompjes planten. Ik heb er gewoon totaal niet bij stilgestaan dat het uit zou maken hoe om ik het relais aansloot |(
het maakt enkel uit bij relais' waarbij de verbinding naar het kontaktslot intern gemaakt wordt.
bij die waarbij de + eveneens via een oog vastgebout zit maakt het niet uit, zolang je dat oog maar mee met de batterijkabel vast maakt.
 
het maakt enkel uit bij relais' waarbij de verbinding naar het kontaktslot intern gemaakt wordt.
bij die waarbij de + eveneens via een oog vastgebout zit maakt het niet uit, zolang je dat oog maar mee met de batterijkabel vast maakt.
Dat zit bij deze dus inderdaad intern, de voeding van de accu wordt via de hoofdzekering permanent op de draadboom gezet. Dat werkt dus beter als je de accu op de betreffende pool aansluit, in plaats van de startmotor :+


A9377F8D-C131-46B6-BC21-ED84EFEAA6B0.png
 
Laatst bewerkt:
Mijn grootste blunder tot nu toe is om terwijl ik haast had de bouten van de onderste kroonplaat in 3 stappen vast te zetten op 17 Nm.
Geen idee waarom ik verzon dat de stappen dan 10, 15 en 17 Nm moesten zijn. Resultaat 2 missende bouten en een iets verbogen kroonplaat na een middagje crossen 8)7
 
Mijn grootste blunder tot nu toe is om terwijl ik haast had de bouten van de onderste kroonplaat in 3 stappen vast te zetten op 17 Nm.
Geen idee waarom ik verzon dat de stappen dan 10, 15 en 17 Nm moesten zijn. Resultaat 2 missende bouten en een iets verbogen kroonplaat na een middagje crossen 8)7
Misschien ligt het aan mij maar ik snap niet wat er fout is gegaan. De bouten moeten op 17Nm en dat heb je ook gedaan toch?
 
Misschien ligt het aan mij maar ik snap niet wat er fout is gegaan. De bouten moeten op 17Nm en dat heb je ook gedaan toch?
Dat klopt, maar dan wel elke keer op 17 Nm aandraaien. Als je 1 bout op 17 Nm zet en dan de volgende aandraait staat de eerste niet meer op 17 Nm. Dit omdat je bij de eerste keer aanhalen het materiaal iets scheef trekt, bij aandraaien 2e trek je de klem weer vlakker en zal de eerste weer minder wrijvingsweerstand hebben.

Daarom trek je de bouten 3x op 17 Nm aan, wel steeds om en om doen. Je zal ook zien dat bij elke keer aantrekken je minder verdraaiing nodig hebt om aan het aanhaalmoment te komen.
 
Kabelboom vervangen doe ik altijd heel eenvoudig , iets meer arbeid intensief maar risico op fouten worden een stuk kleiner.

Ik leg de hele nieuwe boom langs de oude, en sluit aan / vervang per stekker verbinding.
Ik knip pas weg / maak pas los als ik de nieuwe verbinding al in m'n handen heb.

Ben je klaar, heb je dus een los liggende oude boom , en een aangesloten nieuwe.
Wat er blijft vast hangen.. ben je vergeten.

Vervolgens wegbouwen naar smaak


Natuurlijk kan je het in 1x doen, maar als je het niet hele dagen door doet.. en de kleur code's uit je hoofd weet,
en blind weet waar elke stekker voor is..

Scheelt zoveel gezoek achteraf.
 
Dat klopt, maar dan wel elke keer op 17 Nm aandraaien. Als je 1 bout op 17 Nm zet en dan de volgende aandraait staat de eerste niet meer op 17 Nm. Dit omdat je bij de eerste keer aanhalen het materiaal iets scheef trekt, bij aandraaien 2e trek je de klem weer vlakker en zal de eerste weer minder wrijvingsweerstand hebben.

Daarom trek je de bouten 3x op 17 Nm aan, wel steeds om en om doen. Je zal ook zien dat bij elke keer aantrekken je minder verdraaiing nodig hebt om aan het aanhaalmoment te komen.
Oh zo, ik zet de momentsleutel ook op 17 Nm en trek ze een aantal keer na.
 
Distributieriem vervangen incl. waterpomp van een auto.

Keertje handmatig rondgedraaid, dicht gebouwd en gestart. Liep als een zonnetje, ik netjes de kachel op warm en warmdraaien. 10 minuten, 15 min, 20 min.. Ik denk wat duurt dat lang. Kijk ik op de temp meter, zie ik een rood lampje knipperen. Vergeten koelvloeistof erin te doen..:')

Ook een keer gehad met een beurtje. Olie aftappen, filter vervangen, carterplug weer terug met nieuw ringetje, toen pauze (nooit doen tijdens een klusje), daarna ff oliedruk draaien.. Oliewaarschuwingslampje doofde maar niet.. Geen olie in gedaan. Gelukkig tijdig achter gekomen. Dat is zo'n moment dat je het opeens erg warm krijgt. _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan