Old school 12V charger: hoe lang laden?

Bramoto

Die hard MF'er
17 mei 2019
277
80
Hi,

Ik heb nog een oldschool 12V batterijlader liggen en heb en motor met een batterij van 12.3V die nu al een 2-3 maandjes stil staat. Ik wil deze dus even gaan bijladen. Nu is mijn vraag: hoe lang kan ik de lader er aanhangen? De lader slaat niet vanzelf uit dus ik moet er wel op tijd bij zijn. Hoeveel volt wil ik graag over mijn polen krijgen?

Bedankt!
 
Het wil nog wel eens op de accu staan, bij x A = zoveel uur.

Hoeveel laadvermogen heeft je lader?

Volle accu is bij 12,7 volt. Dan moet hij een tijdje losgekoppeld zijn van de lader, voordat je dit goed kunt meten.

Met wat internet theorie:
https://www.electricaltechnology.org/2013/03/easy-charging-time-formula-for.html
Een 12 Ah accu met een 1.2 A lader duurt zo'n 14 uur als ie helemaal leeg is.
Hangt dus erg af van de laadstroom.
 
Laatst bewerkt:
Zit er een amperemeter op je lader?
Afhankelijk van hoeveel stroom je erdoor jaagt zal het niet veel uitmaken. Een paar uur kan meestal wel, en zal ook voldoende zijn.
Hoe voller hij is, hoe minder ver de meter uit slaat. Maar als je er meteen 10A door stuurt dan zal de accu wel geluid gaan maken denk ik.
 
belangrijker is dat ie niet te lang (te)veel laadstroom erin laadt.
Dit is dus helemaal fout, een motor/lood accu wordt geladen met een constante spanning's bron, (13,8-14.4 Volt) naarmate de accu verder vol raakt zal de laadstroom (ampere's) afnemen tot dat deze bijna tot 0 is gereduceerd.
Je kan dus eigenlijk niet fout gaan zolang je lader een stabiele spanning levert, is de accu bijna overleden zal deze zijn maximale lading niet halen en de laadstroom blijven gebruiken, vaak word de accu dan ook behoorlijk warm.

Wat Vol Dor waarschijnlijk bedoeld is niet te veel laad spanning (volt) dat kan als gevolg hebben dat je een goede accu sloopt en in het slechtste geval met een ontplofte accu zit.
Heb je nog een accu met die gele vul dopjes, willen die nog wel eens het luchtruim kiezen maar ook dat weet je direct _O-

Wat wel fout kan gaan is een goede lader die eigenlijk alleen voor auto accu's is bedoeld (hogere laadstroom), en een Motor accu die veel te ver leeg is in dat geval kan inderdaad de laadstroom behoorlijk oplopen en zo ook de boel slopen.
 
Ik heb een acculader die op 2 standen kan, ergens rond de 2A en 10A.
Als ik op de hoge stand daar een kleine autoaccu aan zet, 30Ah, dan begint hij in een half uur te borrelen. Dus dan zet ik hem liever op de lage stand.
Een grote autoaccu, 90Ah, die kan makkelijk op de hoge stand voor langere tijd. (bijvoorbeeld een nacht)

Dus vanuit mijn praktijkervaring bekeken ben ik het eens met wat @Vol D'or zegt. Wat de theorie daarbij is dat weet ik niet.
 
Dit is dus helemaal fout, een motor/lood accu wordt geladen met een constante spanning's bron, (13,8-14.4 Volt) naarmate de accu verder vol raakt zal de laadstroom (ampere's) afnemen tot dat deze bijna tot 0 is gereduceerd.
Je kan dus eigenlijk niet fout gaan zolang je lader een stabiele spanning levert, is de accu bijna overleden zal deze zijn maximale lading niet halen en de laadstroom blijven gebruiken, vaak word de accu dan ook behoorlijk warm.

Wat Vol Dor waarschijnlijk bedoeld is niet te veel laad spanning (volt) dat kan als gevolg hebben dat je een goede accu sloopt en in het slechtste geval met een ontplofte accu zit.
Heb je nog een accu met die gele vul dopjes, willen die nog wel eens het luchtruim kiezen maar ook dat weet je direct _O-

Wat wel fout kan gaan is een goede lader die eigenlijk alleen voor auto accu's is bedoeld (hogere laadstroom), en een Motor accu die veel te ver leeg is in dat geval kan inderdaad de laadstroom behoorlijk oplopen en zo ook de boel slopen.
Spreek je jezelf nou niet gigantisch tegen?

Volgens mij: D'or bedoelt wat je zegt in je laatste alinea.

Of begrijp ik je nou verkeerd?

In het begin van het laadproces, stampt de lader er een constante hoeveelheid stroom in (A) en het voltage loopt op tijdens dat proces.
Een 30A lader op een 10Ah accu is een slecht idee.
 
Spreek je jezelf nou niet gigantisch tegen?

Volgens mij: D'or bedoelt wat je zegt in je laatste alinea.

Of begrijp ik je nou verkeerd?

In het begin van het laadproces, stampt de lader er een constante hoeveelheid stroom in (A) en het voltage loopt op tijdens dat proces.
Een 30A lader op een 10Ah accu is een slecht idee.
De stroom is min of meer afhankelijk van de lader, een motorfiets lader zal vaak niet meer dan een paar ampere kunnen leveren aan stroom dus is de kans dat je de accu sloopt klein, zelfs als de accu erg leeg is dit bij een max spanning van 14.4 volt.
Bij de oude accu's 14.1 Volt dat is de zogenaamde gas spanning daarboven gaat de accu "koken" dit zijn de oude regelmatig water bijvullen accu's

Op de gemiddelde lader is de laad spanning niet te regelen, kan dus niet fout en moet je alleen de max laadstroom in de gaten houden het amperage dus.
 
De laadstroom is niet erg afhankelijk van wat de lader kan leveren.
Die 4A zal hij alleen laden bij een zware en bijna lege accu. een 10Ah accu zal als hij leeg is minder dan de helft laden van een autoaccu. De Laadstroom wordt bepaald door het verschil van de accuspanning capaciteit van de accu en laadspanning maar wordt begrenst door wat de lader kan laden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan