- 20 sep 2013
- 10.057
- 5.468
Tijd voor evaluatie…
Na 13 maanden en 46000 km zijn we goed aan elkaar gewend.
De Motor: Torque. Eindeloze Torque. Heerlijk soepel en retesterk.
Ik heb nog nooit op volle kracht weggetrokken, en ik denk (hoop) niet dat ik dat ooit nodig heb.
Motor gebruikt nog vrijwel geen olie tussen 10K beurten.
Het “boxer-moment” bij stoplichten _kun_ je nog voelen, als je in stilstand aan het gas zwengelt. Maar het is bij de 1250 zover weggewerkt dat het niemand hoeft op te vallen. Ik vond dat “draaien” bij de oudere modellen eigenlijk wel leuk. “Het Echte Boxergevoel”…
Heel enkele keer nog stilgevallen gehad bij koude motor, maar dat ligt aan mij, niet aan de RT, bv na een noodstop voor een geen-richting-aangevende fietsers.
Verbruik, range: reken op 300km per tank, 6L/100.
Het benzineverbruik is hoger dan ik had verwacht, 6L/100km bij normaal rijden in NL, en meer, beduidend meer bij lange ritten door andere landen. Ook op 80km wegen kom ik zelden onder een tank van 5L/100km. 4.0L/100km alleen bij stabiel doorrijden op een 80km weg.
Verbruik varieert sterk met windscherm op/neer, is eigen hoodfstuk waard…
(ik heb ook wat fotos van extreem-zuinige ritten in o.a. Slovenia… opzoeken..)
Dat verbruik grotendeels komt uit Windweerstand weet ik van ritjes over de A58, merkbaar verschil in mee/tegenwind. En ook eindeloos ge-schuif met het scherm, altijd op zoek naar goede stand.
Tankinhoud: meestal tank ik 17-20 liter, met nog 100-40km op de range-computer.
ik ben benieuwd of anderen meer liters in de tank gekregen hebben ?
Versnellingen: Soms nogal KLONK. Dat is blijkbaar BMW eigen.
Heb maar heeel zelden (minder dan 5x?) een valse neutraal gehad. Dat is een. hele verbetering t.o.v. de F800. Die bakjes hadden elke (lange rij-)dag wel een False-Neutral, altijd tussen 5-6 vernelling, vaak rond 16:00, teken van aankomende vermoeidheid.
Shift-Assist: begint te wennen. ik vond m pas na 30K km soepel genoeg, ik vermoed gewenning van mij, en enig inslijten van het mechaniek. Nu schakel ik op Autobahnritten en snelwegen meestal zonder koppeling. Blijkbaar kan de motor dat bij hogere snelheden soepeler (en veel sneller) dan ik. In stadsverkeer doe ik het liever zelf.
ik zou niet graag een volautomaat hebben (hoor van een Honda-DCT rijder dat die nog wel eens onverwarcht wil schakelen). Ik schakel graag met de voet, en zou een voetmatige-DCT wel een goed idee vinden. Waarschijnlijk kan een DCT soepeler+beter schakelen dan een mens. Misschien eens een topic aan wijden… ?
Rijmodus, ESA, ASC, DCT etc.. :
Staat permanent in DYNA en AUTO.
Heb ik eigenlijk nooit mee gespeeld. Deze fiets doet alles zelf…
(de Fjes gingen na 1e lange rit op max-load min halve draai, dat gaf beter bochtengedrag, vond ik..)
Vergeleken met de Fjes heb ik bij Berta weinig last van de Electrieke controls: bij overwippen van verkeersdrempels grijpt Berta vrijwel nooit in (de Fjes vaak wel, halve seconde tractie-verlies, was irritant…).
Bediening Knipperlichten: mwha.
Ze gaan niet altijd “uit”, ook al denk je dat je m uitgezet hebt…
Ben ik de enige die deze knop wat vaag vind ? Ik vind dat die knop wel wat steviger, voelbaarder zou kunnen. Daar moet ik dus permanent op letten, is wel een puntje..
Bediening computer: ok...
ik zou de 1e twee menuopties willen omwisselen: ik doe nooit iets met Dyna/road/Rain, maar ik switch vaak in het tweede menu: consumption, range, temp, pressure.. Ik mis watertemperatuur meter, maar hoe belangrijk is dat echt… (die temp zit wel in de navi-info).
Mijn voorkeur-optie (diamantje) is de GPS (page), en direct daar achter zitten de handlebarheater en seat-heater… Bevalt allemaal goed.
Handvatverwarming: nooit hoger dan 4 gehad, en bij 2 meestal Zat Heet.
Zitvlakverwarming: nooit hoger dan 3 gehad.
Is er wel eens iemand “verbrand” met die opties ?
Bediening via wheel: Prima Vinding. maarrrr
heel soms gaat het mis en gaat bij op/neer draaien ook de on/off/out schakelaar om. Ik kan me verbeelden, maar ik vermoed dat dit slijtage is. Kan het zijn dat dat (Plastic!) wheel zachtjes uitlubberd ?
Schuifpui: Lekker! Staat vaak hoog, in de net-overkijk-stand.
Is stevig spul want komt behoorlijk druk op, maar trilt niet. Lexan ?
ik zit er vaak mee te spelen, hoop maar dat het mechanisme niet slijt door overmatig gebruik.
Ruit kost in hoge standen wel 0.5 tot 1L/100km extra verbruik. Boven 150 nog meer (meten met CC op vlakke weg met weinig verkeer...)
Ik weet dat het niet goed is, maar ik rijd graag met de systeemhelp open. Lekker!
Bij autobahn ritten boven 130: scherm omlaag, maar in NL vrijwel altijd op overkijkhoogte.
In de laatste weken, ben ik aan het experimenteren met up/down om nog wat meer range uit een tank te halen: vaker scherm naar beneden of iets lager.
In laagste stand wel veel Windruis, minder comfort. Je kan op lange ritten ook prima met het scherm Hoog, en dat is dan weer comfortabler...
En in de zomer mis ik de doorwaaiwind.
Ik onderken nu 3 standen:
Hoog+doorkijken: lekker, maar deze gebruik ik weinig meer, heb ook hekel aan viezige ruit..
Hoog +overkijken: Ideaal voor 80-100km/h, relaxed rijden me slechts heel klein beetje windruis.
Laag: voor stadsverkeer en voor doorrijden op wegen >130km/h. Wel Noisy.
ik meen door veel spelen+kijken te weten dan elk van die standen een ander brandstofverbruik heeft. Hoe hoger hoe meer verbruik...
Vooral bij hoge snelheid merk je dat.
En verbruik = range = ook weer gemak.
Navigator: OK, maar Vierkant kastje en Spookvingers..
Navi is in Mei ofzo vervangen, heb daarna nog paar keer spookvingers gehad, waarschijnlijk na regen of na wassen (opdroogstof?). Spookvingers gaan meestal weg na goed poetsen. Het feit dat die navi Vierkant is en van harder plastic dan de standaard Zumo-LM modellen vind ik geniepig: deze gaat bij vallen eerder stuk, en kost 200Euri meer… Smerig Verdienmodel.
Wat ik wel waardeer is de RDS meldingen van flitsers en ongevallen. “Emergency Vehicle on Left Shoulder in 1.5km” Dan weet je dat je moet opletten.
Accu: in 1e maanden wilde de Accu nogal snel leeglopen, waarschijnlijk omdat de software van het SOS in de parkeerkelder geen verbinding kon maken.. Is bij 30K of 40K gefixed. Na hele slechte (jaarlijkse) ervaringen met accus in de F-jes ben nu blij dat mn RT nog met de 1e accu rijdt. We gaan het zien….
Ik heb geen druppellader, maar motor staat zelden meer dan 3dgn stil.
Koffers: Bevallen goed.
Ben 1x in file van achteren aangereden, en dat hebben die koffers prima opgevangen. Sterk spul.
Wel Breed. voor dagdagelijks WW zou ik ze eraf halen, maar… ik heb sinds uitlevering percies 1 maand echt WW gereden… Ben wel heel voorzichtig, conservatief met filteren.
Op/Afnemen: goat.. maar soms wat zoeken bij het “opzetten”
Binnentassen: niet essentieel, maar wel heel makkelijk. Heb ze 2ehands gevonden.
Aanvulling op de bagage..?. Ik overwoog (nog steeds) een magnetische tanktas, voor korte trips naar naar Parijs en Rome met weinig bagage en betere filter-comfort (alsof we ooit van die Covid af komen…)
Looks, uiterlijk: Tja, Ze is Groot en Stevig.
Het went. Een vetzuchtige havik is wel een juiste, rake omschrijving. Ik vind haar nog steeds dik, groot, wat patserig.
Ze toont wel beter “met koffers” dan zonder, dus die laat ik nu meestal zitten.
(durf ik te stellen: ze is Stevig, makkelijk, en Heel Lekker in dagdagelijkse omgang! Precies het type vrouw/vriendin dat ik graag heb, Dus verder weinig bezwaar).
kleinigheden:
D voor Dicke... Want ze oogt toch nogal Obese.
En ja, het is een mooie boombox.. ik kan het niet laten....
Een duits kennisje, Doris, had bezwaar tegen de naam Bertha, want “Pacifist”. Dan maar gewoon Berta zonder H.
En: "What is keeping you? Sjaak took an R1 around the world, and there was a guy who took a Goldwing to Wladivostok... "
Ze is ooit zelf met een R100GS + mit grossen Tank + selbstgebauten Alukisten naar Wladivostok en naar/door China gereden, dus haar Mening Telt! En die GS is nu nog haar dagdagelijkse WW motor - voor als ze weer naar kantoor mag, in 2025 ofzo…
Vragen.. volgende post..
Na 13 maanden en 46000 km zijn we goed aan elkaar gewend.
De Motor: Torque. Eindeloze Torque. Heerlijk soepel en retesterk.
Ik heb nog nooit op volle kracht weggetrokken, en ik denk (hoop) niet dat ik dat ooit nodig heb.
Motor gebruikt nog vrijwel geen olie tussen 10K beurten.
Het “boxer-moment” bij stoplichten _kun_ je nog voelen, als je in stilstand aan het gas zwengelt. Maar het is bij de 1250 zover weggewerkt dat het niemand hoeft op te vallen. Ik vond dat “draaien” bij de oudere modellen eigenlijk wel leuk. “Het Echte Boxergevoel”…
Heel enkele keer nog stilgevallen gehad bij koude motor, maar dat ligt aan mij, niet aan de RT, bv na een noodstop voor een geen-richting-aangevende fietsers.
Verbruik, range: reken op 300km per tank, 6L/100.
Het benzineverbruik is hoger dan ik had verwacht, 6L/100km bij normaal rijden in NL, en meer, beduidend meer bij lange ritten door andere landen. Ook op 80km wegen kom ik zelden onder een tank van 5L/100km. 4.0L/100km alleen bij stabiel doorrijden op een 80km weg.
Verbruik varieert sterk met windscherm op/neer, is eigen hoodfstuk waard…
(ik heb ook wat fotos van extreem-zuinige ritten in o.a. Slovenia… opzoeken..)
Dat verbruik grotendeels komt uit Windweerstand weet ik van ritjes over de A58, merkbaar verschil in mee/tegenwind. En ook eindeloos ge-schuif met het scherm, altijd op zoek naar goede stand.
Tankinhoud: meestal tank ik 17-20 liter, met nog 100-40km op de range-computer.
ik ben benieuwd of anderen meer liters in de tank gekregen hebben ?
Versnellingen: Soms nogal KLONK. Dat is blijkbaar BMW eigen.
Heb maar heeel zelden (minder dan 5x?) een valse neutraal gehad. Dat is een. hele verbetering t.o.v. de F800. Die bakjes hadden elke (lange rij-)dag wel een False-Neutral, altijd tussen 5-6 vernelling, vaak rond 16:00, teken van aankomende vermoeidheid.
Shift-Assist: begint te wennen. ik vond m pas na 30K km soepel genoeg, ik vermoed gewenning van mij, en enig inslijten van het mechaniek. Nu schakel ik op Autobahnritten en snelwegen meestal zonder koppeling. Blijkbaar kan de motor dat bij hogere snelheden soepeler (en veel sneller) dan ik. In stadsverkeer doe ik het liever zelf.
ik zou niet graag een volautomaat hebben (hoor van een Honda-DCT rijder dat die nog wel eens onverwarcht wil schakelen). Ik schakel graag met de voet, en zou een voetmatige-DCT wel een goed idee vinden. Waarschijnlijk kan een DCT soepeler+beter schakelen dan een mens. Misschien eens een topic aan wijden… ?
Rijmodus, ESA, ASC, DCT etc.. :
Staat permanent in DYNA en AUTO.
Heb ik eigenlijk nooit mee gespeeld. Deze fiets doet alles zelf…
(de Fjes gingen na 1e lange rit op max-load min halve draai, dat gaf beter bochtengedrag, vond ik..)
Vergeleken met de Fjes heb ik bij Berta weinig last van de Electrieke controls: bij overwippen van verkeersdrempels grijpt Berta vrijwel nooit in (de Fjes vaak wel, halve seconde tractie-verlies, was irritant…).
Bediening Knipperlichten: mwha.
Ze gaan niet altijd “uit”, ook al denk je dat je m uitgezet hebt…
Ben ik de enige die deze knop wat vaag vind ? Ik vind dat die knop wel wat steviger, voelbaarder zou kunnen. Daar moet ik dus permanent op letten, is wel een puntje..
Bediening computer: ok...
ik zou de 1e twee menuopties willen omwisselen: ik doe nooit iets met Dyna/road/Rain, maar ik switch vaak in het tweede menu: consumption, range, temp, pressure.. Ik mis watertemperatuur meter, maar hoe belangrijk is dat echt… (die temp zit wel in de navi-info).
Mijn voorkeur-optie (diamantje) is de GPS (page), en direct daar achter zitten de handlebarheater en seat-heater… Bevalt allemaal goed.
Handvatverwarming: nooit hoger dan 4 gehad, en bij 2 meestal Zat Heet.
Zitvlakverwarming: nooit hoger dan 3 gehad.
Is er wel eens iemand “verbrand” met die opties ?
Bediening via wheel: Prima Vinding. maarrrr
heel soms gaat het mis en gaat bij op/neer draaien ook de on/off/out schakelaar om. Ik kan me verbeelden, maar ik vermoed dat dit slijtage is. Kan het zijn dat dat (Plastic!) wheel zachtjes uitlubberd ?
Schuifpui: Lekker! Staat vaak hoog, in de net-overkijk-stand.
Is stevig spul want komt behoorlijk druk op, maar trilt niet. Lexan ?
ik zit er vaak mee te spelen, hoop maar dat het mechanisme niet slijt door overmatig gebruik.
Ruit kost in hoge standen wel 0.5 tot 1L/100km extra verbruik. Boven 150 nog meer (meten met CC op vlakke weg met weinig verkeer...)
Ik weet dat het niet goed is, maar ik rijd graag met de systeemhelp open. Lekker!
Bij autobahn ritten boven 130: scherm omlaag, maar in NL vrijwel altijd op overkijkhoogte.
In de laatste weken, ben ik aan het experimenteren met up/down om nog wat meer range uit een tank te halen: vaker scherm naar beneden of iets lager.
In laagste stand wel veel Windruis, minder comfort. Je kan op lange ritten ook prima met het scherm Hoog, en dat is dan weer comfortabler...
En in de zomer mis ik de doorwaaiwind.
Ik onderken nu 3 standen:
Hoog+doorkijken: lekker, maar deze gebruik ik weinig meer, heb ook hekel aan viezige ruit..
Hoog +overkijken: Ideaal voor 80-100km/h, relaxed rijden me slechts heel klein beetje windruis.
Laag: voor stadsverkeer en voor doorrijden op wegen >130km/h. Wel Noisy.
ik meen door veel spelen+kijken te weten dan elk van die standen een ander brandstofverbruik heeft. Hoe hoger hoe meer verbruik...
Vooral bij hoge snelheid merk je dat.
En verbruik = range = ook weer gemak.
Navigator: OK, maar Vierkant kastje en Spookvingers..
Navi is in Mei ofzo vervangen, heb daarna nog paar keer spookvingers gehad, waarschijnlijk na regen of na wassen (opdroogstof?). Spookvingers gaan meestal weg na goed poetsen. Het feit dat die navi Vierkant is en van harder plastic dan de standaard Zumo-LM modellen vind ik geniepig: deze gaat bij vallen eerder stuk, en kost 200Euri meer… Smerig Verdienmodel.
Wat ik wel waardeer is de RDS meldingen van flitsers en ongevallen. “Emergency Vehicle on Left Shoulder in 1.5km” Dan weet je dat je moet opletten.
Accu: in 1e maanden wilde de Accu nogal snel leeglopen, waarschijnlijk omdat de software van het SOS in de parkeerkelder geen verbinding kon maken.. Is bij 30K of 40K gefixed. Na hele slechte (jaarlijkse) ervaringen met accus in de F-jes ben nu blij dat mn RT nog met de 1e accu rijdt. We gaan het zien….
Ik heb geen druppellader, maar motor staat zelden meer dan 3dgn stil.
Koffers: Bevallen goed.
Ben 1x in file van achteren aangereden, en dat hebben die koffers prima opgevangen. Sterk spul.
Wel Breed. voor dagdagelijks WW zou ik ze eraf halen, maar… ik heb sinds uitlevering percies 1 maand echt WW gereden… Ben wel heel voorzichtig, conservatief met filteren.
Op/Afnemen: goat.. maar soms wat zoeken bij het “opzetten”
Binnentassen: niet essentieel, maar wel heel makkelijk. Heb ze 2ehands gevonden.
Aanvulling op de bagage..?. Ik overwoog (nog steeds) een magnetische tanktas, voor korte trips naar naar Parijs en Rome met weinig bagage en betere filter-comfort (alsof we ooit van die Covid af komen…)
Looks, uiterlijk: Tja, Ze is Groot en Stevig.
Het went. Een vetzuchtige havik is wel een juiste, rake omschrijving. Ik vind haar nog steeds dik, groot, wat patserig.
Ze toont wel beter “met koffers” dan zonder, dus die laat ik nu meestal zitten.
(durf ik te stellen: ze is Stevig, makkelijk, en Heel Lekker in dagdagelijkse omgang! Precies het type vrouw/vriendin dat ik graag heb, Dus verder weinig bezwaar).
kleinigheden:
- De handvatrubbers slijten al flink (fotos?)
- Central-lock, ... Alarm komt er automatisch op, maar de central-lock niet? is dat niet te programmeren ?
- Het opstarten van de computer is wat traag. Motor start wel direct, maar de display/regelunit heeft meer tijd nodig. Als ik in de garage wil weten of ze in N staat wil ik dat “snel” weten… minor niggle.
D voor Dicke... Want ze oogt toch nogal Obese.
En ja, het is een mooie boombox.. ik kan het niet laten....
Een duits kennisje, Doris, had bezwaar tegen de naam Bertha, want “Pacifist”. Dan maar gewoon Berta zonder H.
En: "What is keeping you? Sjaak took an R1 around the world, and there was a guy who took a Goldwing to Wladivostok... "
Ze is ooit zelf met een R100GS + mit grossen Tank + selbstgebauten Alukisten naar Wladivostok en naar/door China gereden, dus haar Mening Telt! En die GS is nu nog haar dagdagelijkse WW motor - voor als ze weer naar kantoor mag, in 2025 ofzo…
Vragen.. volgende post..
Laatst bewerkt: