BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Tijd voor evaluatie…

Na 13 maanden en 46000 km zijn we goed aan elkaar gewend.
De Motor: Torque. Eindeloze Torque. Heerlijk soepel en retesterk.
Ik heb nog nooit op volle kracht weggetrokken, en ik denk (hoop) niet dat ik dat ooit nodig heb.

Motor gebruikt nog vrijwel geen olie tussen 10K beurten.

Het “boxer-moment” bij stoplichten _kun_ je nog voelen, als je in stilstand aan het gas zwengelt. Maar het is bij de 1250 zover weggewerkt dat het niemand hoeft op te vallen. Ik vond dat “draaien” bij de oudere modellen eigenlijk wel leuk. “Het Echte Boxergevoel”…

Heel enkele keer nog stilgevallen gehad bij koude motor, maar dat ligt aan mij, niet aan de RT, bv na een noodstop voor een geen-richting-aangevende fietsers.

Verbruik, range: reken op 300km per tank, 6L/100.
Het benzineverbruik is hoger dan ik had verwacht, 6L/100km bij normaal rijden in NL, en meer, beduidend meer bij lange ritten door andere landen. Ook op 80km wegen kom ik zelden onder een tank van 5L/100km. 4.0L/100km alleen bij stabiel doorrijden op een 80km weg.
Verbruik varieert sterk met windscherm op/neer, is eigen hoodfstuk waard…
(ik heb ook wat fotos van extreem-zuinige ritten in o.a. Slovenia… opzoeken..)
Dat verbruik grotendeels komt uit Windweerstand weet ik van ritjes over de A58, merkbaar verschil in mee/tegenwind. En ook eindeloos ge-schuif met het scherm, altijd op zoek naar goede stand.

Tankinhoud: meestal tank ik 17-20 liter, met nog 100-40km op de range-computer.
ik ben benieuwd of anderen meer liters in de tank gekregen hebben ?

Versnellingen: Soms nogal KLONK. Dat is blijkbaar BMW eigen.
Heb maar heeel zelden (minder dan 5x?) een valse neutraal gehad. Dat is een. hele verbetering t.o.v. de F800. Die bakjes hadden elke (lange rij-)dag wel een False-Neutral, altijd tussen 5-6 vernelling, vaak rond 16:00, teken van aankomende vermoeidheid.


Shift-Assist: begint te wennen. ik vond m pas na 30K km soepel genoeg, ik vermoed gewenning van mij, en enig inslijten van het mechaniek. Nu schakel ik op Autobahnritten en snelwegen meestal zonder koppeling. Blijkbaar kan de motor dat bij hogere snelheden soepeler (en veel sneller) dan ik. In stadsverkeer doe ik het liever zelf.
ik zou niet graag een volautomaat hebben (hoor van een Honda-DCT rijder dat die nog wel eens onverwarcht wil schakelen). Ik schakel graag met de voet, en zou een voetmatige-DCT wel een goed idee vinden. Waarschijnlijk kan een DCT soepeler+beter schakelen dan een mens. Misschien eens een topic aan wijden… ?


Rijmodus, ESA, ASC, DCT etc.. :
Staat permanent in DYNA en AUTO.
Heb ik eigenlijk nooit mee gespeeld. Deze fiets doet alles zelf…
(de Fjes gingen na 1e lange rit op max-load min halve draai, dat gaf beter bochtengedrag, vond ik..)
Vergeleken met de Fjes heb ik bij Berta weinig last van de Electrieke controls: bij overwippen van verkeersdrempels grijpt Berta vrijwel nooit in (de Fjes vaak wel, halve seconde tractie-verlies, was irritant…).

Bediening Knipperlichten: mwha.
Ze gaan niet altijd “uit”, ook al denk je dat je m uitgezet hebt…
Ben ik de enige die deze knop wat vaag vind ? Ik vind dat die knop wel wat steviger, voelbaarder zou kunnen. Daar moet ik dus permanent op letten, is wel een puntje..

Bediening computer: ok...
ik zou de 1e twee menuopties willen omwisselen: ik doe nooit iets met Dyna/road/Rain, maar ik switch vaak in het tweede menu: consumption, range, temp, pressure.. Ik mis watertemperatuur meter, maar hoe belangrijk is dat echt… (die temp zit wel in de navi-info).
Mijn voorkeur-optie (diamantje) is de GPS (page), en direct daar achter zitten de handlebarheater en seat-heater… Bevalt allemaal goed.

Handvatverwarming: nooit hoger dan 4 gehad, en bij 2 meestal Zat Heet.
Zitvlakverwarming: nooit hoger dan 3 gehad.
Is er wel eens iemand “verbrand” met die opties ?

Bediening via wheel: Prima Vinding. maarrrr
heel soms gaat het mis en gaat bij op/neer draaien ook de on/off/out schakelaar om. Ik kan me verbeelden, maar ik vermoed dat dit slijtage is. Kan het zijn dat dat (Plastic!) wheel zachtjes uitlubberd ?

Schuifpui: Lekker! Staat vaak hoog, in de net-overkijk-stand.
Is stevig spul want komt behoorlijk druk op, maar trilt niet. Lexan ?
ik zit er vaak mee te spelen, hoop maar dat het mechanisme niet slijt door overmatig gebruik.

Ruit kost in hoge standen wel 0.5 tot 1L/100km extra verbruik. Boven 150 nog meer (meten met CC op vlakke weg met weinig verkeer...)
Ik weet dat het niet goed is, maar ik rijd graag met de systeemhelp open. Lekker!
Bij autobahn ritten boven 130: scherm omlaag, maar in NL vrijwel altijd op overkijkhoogte.
In de laatste weken, ben ik aan het experimenteren met up/down om nog wat meer range uit een tank te halen: vaker scherm naar beneden of iets lager.
In laagste stand wel veel Windruis, minder comfort. Je kan op lange ritten ook prima met het scherm Hoog, en dat is dan weer comfortabler...
En in de zomer mis ik de doorwaaiwind.

Ik onderken nu 3 standen:
Hoog+doorkijken: lekker, maar deze gebruik ik weinig meer, heb ook hekel aan viezige ruit..
Hoog +overkijken: Ideaal voor 80-100km/h, relaxed rijden me slechts heel klein beetje windruis.
Laag: voor stadsverkeer en voor doorrijden op wegen >130km/h. Wel Noisy.
ik meen door veel spelen+kijken te weten dan elk van die standen een ander brandstofverbruik heeft. Hoe hoger hoe meer verbruik...
Vooral bij hoge snelheid merk je dat.
En verbruik = range = ook weer gemak.

Navigator: OK, maar Vierkant kastje en Spookvingers..
Navi is in Mei ofzo vervangen, heb daarna nog paar keer spookvingers gehad, waarschijnlijk na regen of na wassen (opdroogstof?). Spookvingers gaan meestal weg na goed poetsen. Het feit dat die navi Vierkant is en van harder plastic dan de standaard Zumo-LM modellen vind ik geniepig: deze gaat bij vallen eerder stuk, en kost 200Euri meer… Smerig Verdienmodel.
Wat ik wel waardeer is de RDS meldingen van flitsers en ongevallen. “Emergency Vehicle on Left Shoulder in 1.5km” Dan weet je dat je moet opletten.

Accu: in 1e maanden wilde de Accu nogal snel leeglopen, waarschijnlijk omdat de software van het SOS in de parkeerkelder geen verbinding kon maken.. Is bij 30K of 40K gefixed. Na hele slechte (jaarlijkse) ervaringen met accus in de F-jes ben nu blij dat mn RT nog met de 1e accu rijdt. We gaan het zien….
Ik heb geen druppellader, maar motor staat zelden meer dan 3dgn stil.

Koffers: Bevallen goed.
Ben 1x in file van achteren aangereden, en dat hebben die koffers prima opgevangen. Sterk spul.
Wel Breed. voor dagdagelijks WW zou ik ze eraf halen, maar… ik heb sinds uitlevering percies 1 maand echt WW gereden… Ben wel heel voorzichtig, conservatief met filteren.
Op/Afnemen: goat.. maar soms wat zoeken bij het “opzetten”
Binnentassen: niet essentieel, maar wel heel makkelijk. Heb ze 2ehands gevonden.

Aanvulling op de bagage..?. Ik overwoog (nog steeds) een magnetische tanktas, voor korte trips naar naar Parijs en Rome met weinig bagage en betere filter-comfort (alsof we ooit van die Covid af komen…)

Looks, uiterlijk: Tja, Ze is Groot en Stevig.
Het went. Een vetzuchtige havik is wel een juiste, rake omschrijving. Ik vind haar nog steeds dik, groot, wat patserig.
Ze toont wel beter “met koffers” dan zonder, dus die laat ik nu meestal zitten.
(durf ik te stellen: ze is Stevig, makkelijk, en Heel Lekker in dagdagelijkse omgang! Precies het type vrouw/vriendin dat ik graag heb, Dus verder weinig bezwaar).

kleinigheden:
  • De handvatrubbers slijten al flink (fotos?)
  • Central-lock, ... Alarm komt er automatisch op, maar de central-lock niet? is dat niet te programmeren ?
  • Het opstarten van de computer is wat traag. Motor start wel direct, maar de display/regelunit heeft meer tijd nodig. Als ik in de garage wil weten of ze in N staat wil ik dat “snel” weten… minor niggle.
De naam: Berta. Bevalt goed.
D voor Dicke... Want ze oogt toch nogal Obese.
En ja, het is een mooie boombox.. ik kan het niet laten....
Een duits kennisje, Doris, had bezwaar tegen de naam Bertha, want “Pacifist”. Dan maar gewoon Berta zonder H.
En: "What is keeping you? Sjaak took an R1 around the world, and there was a guy who took a Goldwing to Wladivostok... "
Ze is ooit zelf met een R100GS + mit grossen Tank + selbstgebauten Alukisten naar Wladivostok en naar/door China gereden, dus haar Mening Telt! En die GS is nu nog haar dagdagelijkse WW motor - voor als ze weer naar kantoor mag, in 2025 ofzo…

Vragen.. volgende post..
 
Laatst bewerkt:
Vragen aan de RT-rijdeRTs:


- Heeft iemand nog “olieverbruik” met een R1250 ? Volgens garage is dat nu geen ding meer. (ik blijf er wel op letten, die gewoontes zitten diep).

- Hoeveel liter benzine kan er Echt in de tank? m.a.w. hoeveel risico kan ik nog nemen met de range? Er zou 24L in moeten kunnen, maar bij een leftover-range van 40km (nog 2.5L in de tank ?) gaat er bij mij slechts 20L in…zit er dus nog 1 of 2L donkere reserve ? (en ja, waarom zou je moeilijk doen… na 300km is een koffie + stretch-pauze gewoon gezond en verstandig).

- Hoe, waar, wanneer gebruiken jullie de shift-assist ? (oude vraag, maar toch weer eens opgooien).

- CT: is die shift assist niet een truuk om de bak en cardan sneller te laten slijten… ? Of is een shift-assist juist beter voor je mechaniek?

- Weet iemand dit: hoe+wanneer treed die magische shift-cam in werking ? (bmw videos erg vaag, ooit andere video van gezien..)

- Heeft iemand al eens een multi-function wheel versleten ? ik gebruik m veel en vermoed al enige slijtage ?

- USB, audio: ik ben aan mn 3e usb-stick met muziek toe. Het lijkt erop dat de usb-lezer de sticks op eet ? na een aantal maanden krijg je haperingen in het lezen van de mp3 files, en op een gegeven moment moet je de stick formatteren, daarna gaatie weer snel stuk en kan je beter vervangen ??

Voila, mijn oprispingen...
 
Losse eindjes:

Deze video verteld eens op andere manier over de variabele kleptiming..
(en heeft een interessante visie op de GS…hehehe)

Brandstofkosten hoe relevant...
Dit jaar 40.000 km/j, dus 6L/100km => 2400L => gaat richting de 3800 Euri.. (zeg, een dubbeltje per km, dat rekent makkelijker)
In een “normaal jaar” van 60.000 km is dat dus 6000 Euri, een 10% besparing komt bv overeen met een aantal extra reis-dagen.
 
Ik zou graag inhoudelijk reageren, maar je post teveel om uit te kiezen _O-

Maar als ik alles zo lees is de toon verandert, bij je Fjes was het veelal klachten over defecten en lostrillen, nu lijkt het meer op observaties van functies.. :)
 
Ik zou graag inhoudelijk reageren, maar je post teveel om uit te kiezen _O-

Maar als ik alles zo lees is de toon verandert, bij je Fjes was het veelal klachten over defecten en lostrillen, nu lijkt het meer op observaties van functies.. :)
is Correct.
de RT is (in zn 1e jaar) Betrouwbaar gebleken.
ik zal volgende keer de info in aparte posts uitserveren... motor, gearbox, screen, computer. hehehe.

het zijn wel de ~/bmw/notes.txt van een jaar rijden eh.
 
Ik lees ze elke keer weer met veel plezier.

toch even proberen

Ze gaan niet altijd “uit”, ook al denk je dat je m uitgezet hebt…
Ben ik de enige die deze knop wat vaag vind ?
Dit kan slijtage zijn, even vergelijken met eentje uit de showroom :+
Je kan de motor laten programmeren dat de knipperlichten na x tijd en x afstand uit gaan. Let op, dit kan alleen in de werkplaats geprogrammeerd worden, niet via het dashboard!!

Is er wel eens iemand “verbrand” met die opties ?
Ja, met motorjeans op een koude avond iets te gretig die verwarning op hoog gezet.. tere billetjes na die rit _O-

Kan het zijn dat dat (Plastic!) wheel zachtjes uitlubberd ?
Ja, maar meestal doen ze het of zijn ze 1 keer plotsklap stuk -> dealer
ik zit er vaak mee te spelen, hoop maar dat het mechanisme niet slijt door overmatig gebruik.
Nog niet meegemaakt in alle jaargangen van de LC, ook niet bij hoge standen.
En in de zomer mis ik de doorwaaiwind.
Sport variant ruit monteren?
Wel Breed. voor dagdagelijks WW zou ik ze eraf halen, maar…
Je kan smalle deksels kopen
De handvatrubbers slijten al flink
Producteigenschap
Central-lock, ... Alarm komt er automatisch op, maar de central-lock niet? is dat niet te programmeren ?
Goeie vraag, ga ik eens achteraan, mits er tijd is.
Het opstarten van de computer is wat traag.
Producteigenschap :+

- Heeft iemand nog “olieverbruik” met een R1250 ? Volgens garage is dat nu geen ding meer. (ik blijf er wel op letten, die gewoontes zitten diep).
Nihil, ik zie bij overheidsfietsen wel wat verbruik, maar die gebruiken m natuurlijk zoals op dat moment gewenst, warm of koud.
- Hoe, waar, wanneer gebruiken jullie de shift-assist ? (oude vraag, maar toch weer eens opgooien).
Altijd, op en terug, misschien in echt hele lage toeren niet, en met stapvoets verkeer.. dan is controle met koppeling makkelijker
- CT: is die shift assist niet een truuk om de bak en cardan sneller te laten slijten… ? Of is een shift-assist juist beter voor je mechaniek?
Je onderbreekt de ontsteking waardoor de bak ontlast wordt en zo over kan schakelen. In principe verslijt je de koppeling minder. Tenzij je 10/100 op de klok hebt staan betwijfel ik zeer sterk of het voor meer slijtage dan gewoon zorgt. Met normaal schakelen hoor je vaak genoeg mensen nog missen :')
- Weet iemand dit: hoe+wanneer treed die magische shift-cam in werking ? (bmw videos erg vaag, ooit andere video van gezien..)
Ik denk bewust vaag, om in latere stadia nog softwarematige wijzigingen te kunnen doorvoeren?
- USB, audio: ik ben aan mn 3e usb-stick met muziek toe. Het lijkt erop dat de usb-lezer de sticks op eet ? na een aantal maanden krijg je haperingen in het lezen van de mp3 files, en op een gegeven moment moet je de stick formatteren, daarna gaatie weer snel stuk en kan je beter vervangen ??

Ik denk dat je USB stick los ligt te stuiteren in dat vakje, vinden de solderingen niet zo leuk denk ik.

Even vastplakken met wat butylband ofzo.
 
hey, @RoyalClub Dank voor alle antwoorden.
(sommige had ik verwacht...zoals kleine kofferdeksels en die sportruit..)

die USB stick beweegt niet, wordt klemgelegd met een microvezeldoekje voor af en toe helm-inweken en Ruit-Wassen indien geen papier voorhanden. het vakje moet daarmee dichtgeduwd worden, zit propvol.
Doekje zelden (nooit) nat ingelegd, want nat klem ik het onder de snelbinder op de passagiersbuddy.

Opbergvakje trouwens te klein voor een Samsung S10E... maar geeft niet. ik heb battery-packs voor de 2 telefoons+tablet in de rugzak, in de topcase.

enne: jij doet dus alles, ook stadsverkeer en lage versnellingen, zonder koppeling? Knap. ik blijf af en toe oefenen...
 
hey, @RoyalClub Dank voor alle antwoorden.
(sommige had ik verwacht...zoals kleine kofferdeksels en die sportruit..)

die USB stick beweegt niet, wordt klemgelegd met een microvezeldoekje voor af en toe helm-inweken en Ruit-Wassen indien geen papier voorhanden. het vakje moet daarmee dichtgeduwd worden, zit propvol.
Doekje zelden (nooit) nat ingelegd, want nat klem ik het onder de snelbinder op de passagiersbuddy.

Opbergvakje trouwens te klein voor een Samsung S10E... maar geeft niet. ik heb battery-packs voor de 2 telefoons+tablet in de rugzak, in de topcase.

enne: jij doet dus alles, ook stadsverkeer en lage versnellingen, zonder koppeling? Knap. ik blijf af en toe oefenen...

Ik rijdt sporadisch op diverse bmw's met doorgaans de schakelassistent. Ik kies er dan meestal wel voor om veel zonder koppeling te doen omdat ik last heb van carpaal tunnel syndroom in de linker hand (rechts is al geopereerd gelukkig). Dus misschien ben ik er gedwongen aan gewend?

De nieuwe 1250rt heeft trouwens een groter opberg vak met draadloze lader en koeling :+
 
Ik rijdt sporadisch op diverse bmw's met doorgaans de schakelassistent. Ik kies er dan meestal wel voor om veel zonder koppeling te doen omdat ik last heb van carpaal tunnel syndroom in de linker hand (rechts is al geopereerd gelukkig). Dus misschien ben ik er gedwongen aan gewend?

De nieuwe 1250rt heeft trouwens een groter opberg vak met draadloze lader en koeling :+
Compelling reason om het nieuwere model te gaan rijden.
(ik zie zo'n rijdende iPad nog kritisch aan, liever klokken. Mijn huidge model bouwjaar 2019(?) is Precies Goed voor mij... )
 
Compelling reason om het nieuwere model te gaan rijden.
(ik zie zo'n rijdende iPad nog kritisch aan, liever klokken. Mijn huidge model bouwjaar 2019(?) is Precies Goed voor mij... )

Je hoeft geen losse navi meer :Y enkel app op je telefoon en dan heb je de kaart (gedeeltelijk) op je dashboard :)


(ik zit je te fucken, ik ben blij dat je nu eens niet een maandelijkse update hoeft te doen met het aantal losgelopen schroeven en versleten aandrijfriemen :+)
 
- Heeft iemand nog “olieverbruik” met een R1250 ? Volgens garage is dat nu geen ding meer. (ik blijf er wel op letten, die gewoontes zitten diep).
Iets minder dan een half litertje over de eerste 10000 km, daarna niet meer meetbaar. Als ik niet toevallig net voor die 10k beurt had gecontroleerd, dan had ik ook niet bijgevuld, en was er niets aan de hand geweest. Dat was met de K16GT wel even anders...
- Hoe, waar, wanneer gebruiken jullie de shift-assist ? (oude vraag, maar toch weer eens opgooien).
Eigenlijk alleen bij voluit accelereren, en opschakelen ver in de tweede helft van het toerenbereik. Heel af en toe gebruik ik hem bij het terugschakelen, maar vind het ding dan vaak veel te traag en inconsequent reageren, waardoor ik alsnog zelf de koppeling erbij pak, domweg omdat de tijd vaak ontbreekt om te gaan zitten wachten tot de elektronica wakker wordt.
- CT: is die shift assist niet een truuk om de bak en cardan sneller te laten slijten… ? Of is een shift-assist juist beter voor je mechaniek?
ik vind de shift-assist van BMW niet altijd even lekker functioneren, en kan me niet voorstellen dat het op de momenten dat-ie het niet soepeltjes doet goed is voor de mechaniek. Overigens is mijn motor hier al voor terug geweest bij de dealer, maar het opnieuw inleren heeft geen effect gehad.
Oorspronkelijk was een quickshifter bedoelt voor de racerij, en had tot doel om de aslastverandering tijdens opschakelen tot een minimum te reduceren. De schakelassistent van BWM is gewoon een comfortding, bedoelt voor mensen die “geen zin hebben“ om de koppeling te bedienen: voor het oorspronkelijke doel (aflastverandering temperen) is-ie meestal te traag, behoudens onder volle acceleratie en nabij de toerenbegrenzer dus. Ik kan daar mee leven.
- Weet iemand dit: hoe+wanneer treed die magische shift-cam in werking ? (bmw videos erg vaag, ooit andere video van gezien..)
Uit m’n hoofd verspringt het nokprofiel om en nabij 5000 t/min - heb ik ooit ergens gelezen - en dat kun je ook een beetje horen aan het uitlaatgeluid, als je erop let (en geen oordoppen draagt). Je merkt er verder weinig van, maar dat komt vooral door de hogere massa (en de grotere luchtweerstand ivm frontaal oppervlak) van de RT t.o.v. een GS. Wel loopt de 1250 net even iets gretiger door richting de toerenbegrenzer t.o.v. de 1200.
 
Compelling reason om het nieuwere model te gaan rijden.
(ik zie zo'n rijdende iPad nog kritisch aan, liever klokken. Mijn huidge model bouwjaar 2019(?) is Precies Goed voor mij... )
Erg herkenbaar, wat er tussen haakjes staat: buiten die mega-iPad, de optionele adaptive cruise control en de herziene kuip is het in de kern dezelfde motor.

Welnu, zo’n iPad als dash vind ik nutteloos (ik kijk tijdens het rijden naar hele andere dingen), een navi die afhankelijk is van een smartphone-app vind ik om verschillende redenen onhandig, de nieuwe topkuip met die “samengeknepen ogen” vind ik eigenlijk niet eens mooi (dan had ik net zo goed FJR kunnen blijven rijden ;) ), en adaptive cruise control met autonome rem-functie vind ik - zeker op een motor, een balansvoertuig immers, dat nogal gevoelig is voor onverwachte aslastveranderingen - gewoon een stomme optie: bestuurders moeten gewoon zelf opletten en voldoende afstand houden (geldt ook voor auto’s trouwens, want die dingen hebben juist om die reden ramen), en als dat teveel moeite is dan mss overwegen om iets anders te gaan doen dan het besturen van een motorrijtuig...

Nog heel eventjes, en dan is de RT zelfrijdend... dat lijkt heel handig, want dan kan-ie gaan motorrijden terwijl ik thuis blijf, alleen weet ik dan niet zo goed waarom ik nog zo’n ding zou kopen :+
 
Laatst bewerkt:
Erg herkenbaar: buiten die mega-iPad, de optionele adaptive cruise control en de herziene kuip is het in de kern dezelfde motor.

Welnu, zo’n iPad als dash vind ik nutteloos (ik kijk tijdens het rijden naar hele andere dingen), een navi die afhankelijk is van een smartphone-app vind ik om verschillende redenen onhandig, de nieuwe topkuip met die “samengeknepen ogen” vind ik eigenlijk niet eens mooi (dan had ik net zo goed FJR kunnen blijven rijden ;) ), en adaptive cruise control met autonome rem-functie vind ik - zeker op een motor, een balansvoertuig immers, dat nogal gevoelig is voor onverwachte aslastveranderingen - gewoon een stomme optie: bestuurders moeten gewoon zelf opletten en voldoende afstand houden (geldt ook voor auto’s trouwens, want die dingen hebben juist om die reden ramen), en als dat teveel moeite is dan mss overwegen om iets anders te gaan doen dan het besturen van een motorrijtuig...

Nog heel eventjes, en dan is de RT zelfrijdend... dat lijkt heel handig, want dan kan-ie gaan motorrijden terwijl ik thuis blijf, alleen weet ik dan niet zo goed waarom ik nog zo’n ding zou kopen :+
helemaal Eensch.

(maar we worden oud..., en de toekomst zou wel eens meer electrisch rijdend kunnen zijn...)
 
(, en de toekomst zou wel eens meer electrisch rijdend kunnen zijn...)
Exact. En dat is voor mij reden temeer om besloten te hebben de huidige helemaal op te rijden: het is me de afschrijving (etc.) niet waard om nu haasje-rep-je een nieuwe te halen, ook omdat zware toermotoren kennelijk sowieso niet meer erg populair zijn. En tja, leeftijd, ik ben natuurlijk nog superjong _O- dus praat lekker voor jezelf mbt tot dat oud worden;):+
 
Tijd voor evaluatie…


ik zou niet graag een volautomaat hebben (hoor van een Honda-DCT rijder dat die nog wel eens onverwarcht wil schakelen). Ik schakel graag met de voet, en zou een voetmatige-DCT wel een goed idee vinden. Waarschijnlijk kan een DCT soepeler+beter schakelen dan een mens. Misschien eens een topic aan wijden… ?

Ik denk niet dat het mij zou storen een DCT bak , nog nooit mee gereden maar rij wel al automatisch met de auto ...
 
Ik denk niet dat het mij zou storen een DCT bak , nog nooit mee gereden maar rij wel al automatisch met de auto ...
ik zou een DCT ook wel handig vinden: laat de motor zelf maar koppelen bij schakelmomenten...
Maar ik wil zelf nog even controle houden over wanneer ik van versnelling wissel (en liever niet onverwacht middenin een bocht).

met (amerikaanse) autos indertijd kon je de kick-down gebruiken om zelf de (terug)schakelmomenten te bepalen. Ook opschakelen had je met het gaspedaal nog redelijk zelf in de hand. Geen idee hoe dat nu voelt.

Heb in Azie op volautomatische scooters gereden: die hadden een CVT, Continu-Variabele aandrijving: geen overgangen. Ging prima.

Naar wat ik begrijp (nog niet zelf gereden): die (honda)DCT heeft twee zaken waar je aan moet wennen...
- schakelmomenten soms onverwacht, en dat is knullig, raar, in bochten.
- geen (ont)koppeling.. dus als je bij Noodstop je rem (en koppeling) VastPakt, terwijl je gashendel nog openstaat dan Drukt de motor Door (hadden mijn aziatische scooters ook). Heeft een duits groepje kennissen een ongeval mee gehad: de DCT-er ploegde in het groepje. niet leuk.

Verder wil ik graag met de Voet blijven schakelen (ouderwets...?) dus ik zou een schakel-knop aan de voet wel lekker vinden..
Bij de vingers ( linkerduim?) is het al zo druk met knoppen.
Het enige "automatische" wat ik van een DCT wel zou waarderen: terugschakelen bij stilstand.
Ik sta af en toe nog wel eens in 2 of 3 voor een groen licht of na een noodstop voor fietsers.
 
Als BMW een DKG of DCT had, reed ik nu misschien wel op een BMW ipv Honda. Na 30 jaar zelf schakelen ben ik om. Dat wil zeggen, sinds 2016, vanaf wanneer de DCT meerdere automatische programma's heeft: D, S1, 2, 3 en in de nieuwste versie zelfs een persoonlijk instelbare stand incl. motorrem, gasaanname, schakelsnelheid etc. Je kunt ook altijd ingrijpen of Manual met de flippers schakelen, of met een voetpookje (extra optie). Hij reageert op je rijstijl en ook op hellingen. Voor mij is het een grote vooruitgang en wegen het comfort en de veiligheid zwaarder dan de beleving, maar soms ook het vermoeiende, van zelf schakelen.
DCT heeft ook nadelen, maar die zijn te overzien:
- schakelen als je in de bocht hang, maar dat gaat zo soepel en snel dat het de koers niet beïnvloedt;
- af en toe op en af schakelen terwijl je een redelijk constante snelheid rijdt, maar net op het voorgeprogrammeerde punt zit (te omzeilen door dan een ander programma te selecteren).
Van onverwacht schakelen en 'doordrukken bij hard remmen' heb ik eigenlijk geen last. Sterker nog, bij hard remmen schakelt hij juist eerder terug, om mee te remmen.
 
Ik heb een iPhone 11 Pro, is me groot genoeg. Past met gemak in het rechtervakje, inclusief laadkabeltje.

Kwik Sjift gebruik ik zelden niet en zeer zelden een gekke klappeRT. Neer schakelen is voor mij juist de grote plus: lekker afremmen op de motor.

Verbruik: misschien rijdt ik teveel als “Ouwe Lul”, maar ik zit steeds rond de 5 liter / 100 km. Wel steevast Euro 98 (BP Ultimate of Shell V-Power).

File rijden: gaat met standaard zijkoffers eigenlijk net als zonder, hooguit tussen de ooRTjes wat lekkerder.
 
Ik denk niet dat het mij zou storen een DCT bak , nog nooit mee gereden maar rij wel al automatisch met de auto ...
IK heb met de auto ook een DCT, daar is het heerlijk in de file, maar op de motoren die ik heb gehuurd vond ik het niets. Heb indertijd speciaal daarvoor gehuurd om het eens een dagje te proberen. Mijn rechterhand had nies meer te doen en ik miste het schakelen. Is toch voor mij ook motor gevoel:)
 
IK heb met de auto ook een DCT, daar is het heerlijk in de file, maar op de motoren die ik heb gehuurd vond ik het niets. Heb indertijd speciaal daarvoor gehuurd om het eens een dagje te proberen. Mijn rechterhand had nies meer te doen en ik miste het schakelen. Is toch voor mij ook motor gevoel:)

IK heb met de auto ook een DCT, daar is het heerlijk in de file, maar op de motoren die ik heb gehuurd vond ik het niets. Heb indertijd speciaal daarvoor gehuurd om het eens een dagje te proberen. Mijn rechterhand had nies meer te doen en ik miste het schakelen. Is toch voor mij ook motor gevoel:)
ik ben nu aan mijn 3de DCT auto ( Kia hybride , Bmw XE225 en nu VW passat variant GTE ) op 2 jaar tijd , en ik zou niets anders meer willen !!
 
Erg herkenbaar, wat er tussen haakjes staat: buiten die mega-iPad, de optionele adaptive cruise control en de herziene kuip is het in de kern dezelfde motor.

Welnu, zo’n iPad als dash vind ik nutteloos (ik kijk tijdens het rijden naar hele andere dingen), een navi die afhankelijk is van een smartphone-app vind ik om verschillende redenen onhandig, de nieuwe topkuip met die “samengeknepen ogen” vind ik eigenlijk niet eens mooi (dan had ik net zo goed FJR kunnen blijven rijden ;) ), en adaptive cruise control met autonome rem-functie vind ik - zeker op een motor, een balansvoertuig immers, dat nogal gevoelig is voor onverwachte aslastveranderingen - gewoon een stomme optie: bestuurders moeten gewoon zelf opletten en voldoende afstand houden (geldt ook voor auto’s trouwens, want die dingen hebben juist om die reden ramen), en als dat teveel moeite is dan mss overwegen om iets anders te gaan doen dan het besturen van een motorrijtuig...

Nog heel eventjes, en dan is de RT zelfrijdend... dat lijkt heel handig, want dan kan-ie gaan motorrijden terwijl ik thuis blijf, alleen weet ik dan niet zo goed waarom ik nog zo’n ding zou kopen :+
Dit dus.... Als je niet wilt rijden, doe dat dan ook niet. Zelfde als met de telefoon kloten in de auto, al dan niet handsfree.
 
Maakt toch ook niet echt uit in de breedte? Als ik het zo zie lijkt me de achterkant met koffers net zo breed als de spiegels.
hmm .. de koffers zijn iets breder dan de spiegels.
en het nadeel van brede koffers is ook dat je bij het vooraan-kruipen moet opletten: ik heb ooit bij zo n voor-draai beweging een tik uitgedeeld, was nog met het 1e F-je...
 
Wellicht interessant voor......
61C20ABD-C51C-46A5-9DCE-17112EF7FE8B.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan