Sneeuw - jullie ervaringen?

lionofjudah

MF veteraan
9 jul 2019
1.364
617
Gelderland
Vandaag besloten te gaan rijden, omdat het nauwelijks sneeuwde. Dan op de snelweg ging het iets meer sneeuwen. Temperateur was rond 3~4 graden. Het vroor niet de gehele ochtend. Na 10 km gereden te hebben sneeuwde het opeens wat harder. Er was bij een bekende bocht weer file. En auto's reden en stopten. tussen de auto's door raakte ik de grond aan met mijn motorlaars, maar ondanks er een papje natte sneeuw lag in het midden, was het niet glad. Na 10 km en Ik was er bijna en dacht, laat ik dan dat laatste stukje ook gewoon doorrijden maar het ging opeens heel hard sneeuwen. De linker rijstrook had langzamerhand een laagje natte sneeuw. En de rechter werd ook voller en voller. En niet lang daarna sleed ik onderuit. Mijn richtingaanwijzer kapot. opgehaald en weggebracht. Gelukkig wordt een motor / auto bij ongeluk schade
gratis weggebracht van de weg naar een opstal plek, en vanuit een opstal plek naar een locatie die je kiest. moest wel de alarmcentrale bellen. Mijn verzekering tussenpersoon wist niet de juiste protocol, en vertelde mij in eerste instantie verkeerde info: ik mag niet gratis van opstal naar een bepaalde plek gratis laten vervoeren.
Bij wet is het zo geregeld dat bij ongeluk en schade de voertuig gratis vervoerd wordt. Al heeft mijn tussenpersoon daarop wel weer een max: iets van 1000 euro.

mijn motor wordt een dezer dagen voorzien van nieuwe richting aanwijzers. Mag niet rijden. Door goede motorkleding, Japanse 4 seizoenen, ben ik zonder enig schaafwond eraf gekomen. Was een 2de hands koopje. --- Japanse buiging--- voor Japanse kwaliteit. HAI! So desu!

Wat ik geleerd heb: wat sneeuw is ok als de temperatuur aardig in de plus is, maar teveel natte sneeuw is funest. Deze keer was ik toch wel verrast door opeens een sneeuwstorm mee te maken. moest bijna continue mijn vizier afvegen. volgende keer toch maar meteen bij een benzinetank even rustig wachten, misschien een frikandel uit de muur trekken, en een kop thee erbij.

Offtopic: ik heb nu "veel" ervaring met glijden van motorfiets. Ben langzamerhand een gevorderde in. Als iemand ook wilt glijden, kan ik wat tips geven. :+
 
Laatst bewerkt:
Vervelend!

Niet slecht bedoeld, maar waarom was je niet gewoon weer opgestapt en voorzichtiger doorgereden. En dan zelf de knippers vervangen?
 
:^ met RWB.

Ik heb gisteren ook doorgereden en aardig wat buien meegemaakt.
Af en toe zag ik de snelweg niet eens meer doordat mijn vizier dicht zat van de plaksneeuw/hagel en de binnenkant beslaat in die omstandigheden ook sneller.

Zes, tien, vijftien en ca. 22 jaar geleden moest ik door de sneeuw ploegen. _O-
Snelheid aanpassen en voeten over de grond.
Maar dat het duidelijk glad kan zijn is fijner dan half/half situaties.
En ik ben blij geen flinke negentig graden bochten te hebben gehad bij op -en afritten.
Soms lopen ze ook nog schuin naar beneden.
 
Hmmm, ik moet bekennen dat ik in het begin van je bericht me echt afvroeg of dit een geintje was of echt. Maar het lijkt dus toch echt te zijn.

Ervaringen met sneeuw? Motor lekker warmpjes binnen laten staan. Allemaal best, bikkels enzo, maar sneeuw is vragen om ellende. IJzel ook trouwens.
 
De harde sneeuw kwam opeens. Daar had ik geen ervaring mee. Was de sneeuw zo hard gevallen bij mij thuis, dan had ik een andere 2 wieler gepakt: mijn fiets. tijdens het motorrijden: "sneeuwt nu wel hard, maar laat ik het proberen het te halen. iets langzamer..."

Mijn richting aanwijzer voor en achter , aan 1 kant werkte niet meer, dan mag ik helaas niet meer rijden....

Deze maand is echt speciaal.... lijken wel 4 seizoenen in 1!
 
De harde sneeuw kwam opeens. Daar had ik geen ervaring mee. Was de sneeuw zo hard gevallen bij mij thuis, dan had ik een andere 2 wieler gepakt: mijn fiets. tijdens het motorrijden: "sneeuwt nu wel hard, maar laat ik het proberen het te halen. iets langzamer..."

Mijn richting aanwijzer voor en achter , aan 1 kant werkte niet meer, dan mag ik helaas niet meer rijden....

Deze maand is echt speciaal.... lijken wel 4 seizoenen in 1!

Je kan altijd je hand uitsteken.. Een agent die je ziet rijden zal dan ook wel begrip hebben.
 
Vervelend! Met die knippers had ik gewoon doorgereden en met handsignalen gewerkt.

Overigens ook 1x overvallen door een hagelbui, bleef ook meteen liggen. "Gelukkig" instant file, dus met beide voeten aan de grond tussen de autos door naar de vluchtstrook gegaan en daar kwartiertje blijven staan tot de hagel weer gesmolten was. Had anders kilometrs door moeten rijden voor een afslag oid.
 
Ik heb de laatste twee dagen gewoon gereden op de motor. Door hagel- en sneeuwbuien. Snelheid aanpassen, bij verdachte plekken even de gladheid testen met de voet. Het viel mij allemaal wel mee, maar ja, ik ben niet gevallen. Misschien morgen.
 
Het was voorspeld dat het slecht weer zou worden met hagel en sneeuw. En dan toch de weg op gaan? Sorry, hoor.8)7
 

Sneeuw - jullie ervaringen?​

Mijn ervaring is dat sneeuw glad is. Als het heeft gesneeuwd ga ik als het niet MOET niet de weg op. Ook niet met het blik.

Als ik dan toch weg moet pak ik de mountainbike. Als er wat gebeurt valt de schade mee en die kun je nog eens een keer oppakken en doorlopen.
 
Mijn ervaring met sneeuw is dat het koud en kut is en ik op sneeuw dagen liever met m'n blote reet in bed blijf liggen tot het beter weer is.
 
Het was voorspeld dat het slecht weer zou worden met hagel en sneeuw. En dan toch de weg op gaan? Sorry, hoor.8)7
Een motor is een veel gevaarlijker voertuig dan een auto en toch met de motor rijden? Sorry hoor 8)7


Verse sneeuw is goed te doen maar aangereden sneeuw/ijzel is een groot probleem.
Vorige jaar geraakte ik nauwelijks van de parking van het werk.
Toen wel omgedraaid en met een auto teruggekeerd.
 
Een jaar of 30 geleden reed ik door weer en wind op een of the road. Ook als het sneeuwde, ik wist niet beter en ik had niet beter. Langzaam rijden, voeten aan de grond. Niet remmen en glijden maar. Tegenwoordig zou ik dat nooit meer doen.
Het meest vervelende vond ik nog de sneeuw in het donker. Sneeuwvlokken die het vizier blindeerde en dan ben ik ook nog brildragend, dus dan zie je helemaal niets meer. Ook niet met een open vizier.
 
Ik heb heel vroeger een Honda Goldwing 1000 cc gehad, zo’n naked zeg maar. Daarmee ben ik ook een keer overvallen door een sneeuwbui. Die motor had liggende cilinders, het sneeuwde zo hard dat de sneeuw in grote vlokken neerdaalde in de bougie kuiltjes en natuurlijk direct smolten, dat mijn motor steeds slechter ging lopen. Van vier naar drie cilinders en op het laatst op 2 cilinders. Ik kneep hem toen ook om thuis te komen.
 
Ik reed altijd dagelijks (nu met corona iets minder). Ik heb wel een keer een flinke sneeuwbui gehad op de motor. Vervelend is dat je met vizier dicht vrijwl niets ziet door de sneeuw en met vizier open ook niet want dan komt de sneeuw in je ogen. Ik die keer wat langzamer gaan rijden op de rechterbaan. Wat ook niet fijn is omdat er een vrachtwagen vlak achter mij ging rijden.

Als er sneeuw valt of ligt dan rijd ik zoveel mogelijk in de sporen van de auto's daar is het het minst glad. Hoe drukker de wegen hoe makkelijker dat is. Je kan er ook voor kiezen om door de verse sneeuw te rijden dat is meer voorspelbaar. Het slechtst is om door het stuk te rijden waar iemand de sneeuw heeft platgereden, dat is het gladst.
 
Rijden in de sneeuw is een deel gezond verstand.
Maar een pro-actief iemand zal eerder problemen willen oplossen. Grip terugpakken op de situatie.
En een actief iemand besluit om het saaie koekblik te pakken.

Doe de test! ;)
PSX_20210408_134609.jpg
 
Tja, gisterochtend ook door de sneeuw naar huis gereden uit de nachtdienst, je moet tóch naar huis. Het viel me nog redelijk mee eigenlijk, maar ik heb ook niet gehad dat het echt bleef liggen; hier en daar wel een klein beetje sneeuwpap op de weg en uiteraard af en toe het vizier schoonmaken. 60km Is dan best ver ............. Het motorpak heeft zijn waarde weer bewezen iig
 
Erg vervelend. Een leermoment dat goed is afgelopen. Wat je eigenlijk had moeten leren: sneeuw is altijd glad, want sneeuw is bevroren spul. Zelfs een hagelbui in de zomer bij 15 graden (meegemaakt in de Alpen) geeft glad asfalt. Ik rijd al decennia lang het gehele jaar door behalve.... onder de omstandigheden die jij tegenkwam. In jouw geval was ik voorzichtig naar het dichtstbijzijnde tankstation gereden en had me daar desnoods laten ophalen/ een taxi gebeld. Noem me een autist, maar ik kijk altijd naar de weersvoorspellingen voor ik op de motor stap. Nog liever 40 graden, droge vorst, een hoosbui of windkracht 6 onderweg dan natte sneeuw of hagel.
 
Laatst bewerkt:
Best een dure oplossing, een koekblik hebben voor die paar keer dat het sneeuwt.
Ik heb vijf voertuigen, maar kan inderdaad niet met allemaal tegelijk rijden. _O-

Als ik alleen naar een afspraak ga dan pak ik de motor. Ook bij slecht weer.
Meestal in het weekend, om de week, dan komt de auto in actie.
Voor het comfort van mijn vriendin (heeft ook een eigen auto/Leaf) of zoontje. O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan