KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Met de originele beugel is echt niks mis. Ik heb er een mooie schuiver gemaakt in de regen. Alleen een beste schaafplek op de beugel en op de bagagetas. Zelfs niet op het stuur.

Het extra gewicht verhaal snap ik, maar over zo'n valbeugel zou ik niet te lang nadenken.
 
powerparts past goed en schijnt goed te werken (niet getest door mij :t ) Voor mijn (zeer weinige) gravel ritjes is dat meer dan voldoende, mocht je de wereld rondgaan dan i een hoge beugel misschien nog een optie icm met een stevige bash plate.

Of je zoekt gewoon een rek om meer verstralers aan te hangen zodat je street cred krijgt van je matties op hun GS'en :+
 
Goedenavond collega KTM rijders,

Ik hoop jullie hulp te kunnen krijgen met het volgende. Ik ben alweer enkele jaren trotse eigenaar van een 1190 Adventure. Heeft me al in allerlei uithoeken van de planeet gebracht zonder storingen, maar nu heb ik dan toch echt het eerste pechgeval te pakken: de radiateur is lek. Althans, dat weet ik bijna zeker. Er staat nu 36.000km op de 1190 en 6000km terug heeft hij groot onderhoud bij de dealer gekregen waarbij ook de koelvloeistof vervangen is. Echter toen ik een paar dagen geleden de tank demonteerd heb vanwege een upgrade zag ik dat het koelvloeistofreservoir plots leeg was. Ook de radiator een flink stuk leger. Ook zag ik aan de linkerkant van het blok sporen van lekkage. Of het olie of koelvloeistof was kon ik lastig zeggen omdat beide rood/bruin zijn. Alles schoongemaakt, radiator en reservoir afgetopt en motor half uur later lopen in de tuin. Niets te zien en motor loopt niet warmer dan 4 blokjes. Toen even eindje gaan rijden en toen ik ergens stopte en hem stationair liet draaien kwam er flink witte stoom/damp uit de radiateur. Ook weer op dezelfde plek sporen van vloeistoflekkage, zelfs nu ook op het voorspatbord. Vandaag ontdekt dat er ook koelvloeistof in de koelribben van de radiateur te zien is. Hij lijkt dus echt lek. Zie foto's.

Die moet dus vervangen worden (of misschien reparatie, maar schijnt lastig te zijn bij een aluminium radiateur heb ik me laten vertellen). Of het een nieuwe wordt of een goede gebruikte weet ik nog niet, maar hoe dan ook moet hij vervangen worden. Nu heb ik 2 vragen:

1: Ik ben zelf niet enorm technisch, maar de meeste onderhoudsdingen lukt me wel zelf. De radiateur vervangen lijkt me dan ook niet heel ingewikkeld. Alleen staat dit niet beschreven in de workshop manual en ook online vind ik weinig. Wellicht omdat het simpel is. Is er iemand die dit al eens gedaan heeft en mij op weg kan helpen in de vorm van een stappenplan?

2: Ik twijfel nog tussen een goede gebruikte of gewoon een nieuwe. Boonstra biedt een gebruikte aan van een 1090 Adventure die ook moet passen op mijn 1190. Maar als ik naar de KTM partsfinder ga zie ik dat onderdeelnummer van zowel de 1090 als de 1190 vervangen is door een nieuw onderdeelnummer. Waarschijnlijk hebben ze hem dus geüpdatet omdat het nogal eens voorkomt dat ze lekken. Maar als ik een gebruikte koop, hoe weet ik dan of de oude of de nieuwe is?

Jullie hulp wordt enorm gewaardeerd! Dank jullie wel alvast.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-04-09 at 16.00.58.jpeg
    WhatsApp Image 2021-04-09 at 16.00.58.jpeg
    232,3 KB · Weergaven: 12
  • WhatsApp Image 2021-04-07 at 18.23.09.jpeg
    WhatsApp Image 2021-04-07 at 18.23.09.jpeg
    242,1 KB · Weergaven: 9
Geen idee wat een nieuwe kost. Misschien een nieuwe laten maken????? Ooit bij een auto laten doen, dat bleek goedkoper dan een OEM.

Wel de oude als 'mal' meenemen!!
 
Ik heb de radiator op mijn Super duke zelf gesoldeerd met vlam met behulp van Durafix, de filmpjes hebben een hoog Tellsell gehalte maar het werkte prima, je moet wel de spullen hebben en laservaring maar dan gaat het prima!!!

 
Een gebruikte radiateur zou ik afraden, het is niet voor het eerst dat ik hoor dat er een radiateur van een 1x90 kapot gaat. Een gebruikte kan daardoor dus ook al weer snel kapot gaan.

Voor het vervangen: het is geen moeilijke klus, maar waarschijnlijk wel veel werk om erbij te komen.
Bij deze motor heb ik het nog niet gedaan, maar ik verwacht dat je er wel 2 tot 3uur werk aan zult hebben (tenzij je een ervaren monteur bent).
 
Bij mij werkt het allemaal perfect, zelfs podcast luisteren gaat prima. Heb een iPhone overigens. Alleen het volume is soms een dingetje, moet volume op telefoon altijd voluit zetten anders hoor ik bijna niks.

Ik heb nieuwe doppen besteld, zijn een goede upgrade van de vorige die ik jaren gebruikte.
Krijg er nu ook een droogbox bij, die met ventilator en droogcapsules zorgt dat je earpieces schoon en droog blijven (en dus langer meegaan).
Heel prettig materiaal en past perfect (want op maat) en steekt niet uit, dus je helm gaat er prima overheen.
Geluid is zeer goed en vanwege de isolatie kan je het volume zeer laag zetten en toch goed horen. Ter illustratie, het volume staat lager dan als ik met mijn bose qc met antiruis in huis rondloop.

Dit scheelt echt gehoorbeschadiging en is zeer prettig voor communicatie/muziek/navigatie.
Fijne partij om mee samen te werken , duidelijke communicatie, professioneel en snelle service.
Prijs is 300,- voor alles bij elkaar (incluis inmeten e.d.)

Heb geen aandelen 😋
 

Bijlagen

  • 20210410_121803.jpg
    20210410_121803.jpg
    185,9 KB · Weergaven: 9
  • 20210410_121713.jpg
    20210410_121713.jpg
    87 KB · Weergaven: 8
500 euro...

Ik heb niet echt de tijd om te wachten op een nieuwe maken. De KTM is m'n primaire vervoersmiddel :)
Als het je primaire vervoermiddel is en hij moet betrouwbaar zijn dan zou ik zeker niets anders doen dan een nieuwe radiator kopen. De rest zijn lapmiddelen wat wel geld kost maar je geen betrouwbaarheid garandeert...

En dan mss wel de nieuwe versie kopen. Zonder kinderziektes😁...
 
Mannen, ik heb inmiddels een zo goed als nieuwe radiateur van een 1090 gekocht en deze laten testen op dichtheid! Het nieuwe type dus zonder kinderziekten hopelijk. Voor het geld dat ik ervoor betaalde durf ik het wel aan. Gaat hij ook lek dan is het zo.

Nu de vraag hoe ik hem ga vervangen. Durf het wel aan maar het is jammer dat het niet behandeld wordt in het werkplaatshandboek. Als er iemand dus iets van instructie heeft zal dat heel welkom zijn! Ben namelijk geen ervaren monteur maar ook niet geheel zonder sleutelervaring :)
 
Ik weet niet of het voor de 1190 anders is maar als je bij de 990 de koelvloeistof uit het blok laat lopen en weer vult dan moet het voorwiel 50cm de lucht in om de luchtbel tussen de cilinders eruit te krijgen, ik kreeg dat toendertijd niet voor mekaar in mij garage en ben gewoon onderuit gegaan met 1 van de eerste ritten na het verversen(niet express overigens) maar dat is een minder handige manier om te ontluchten......
 
Klopt, dat geldt voor m'n 1190 ook. Gewoon wheelie maken toch :P Ja, daar moet ik even wat op bedenken inderdaad. Lukt vast wel. Plankje op de trap in achtertuin bijvoorbeeld.
 
Dan lukt die radiator je ook wel; leeg laten lopen, slangen los, radiator los, nieuwe er op, slangen vast, vullen, ontluchten!
 
Ik heb ook de powerparts beugel (alleen rondom het motorblok). Bevalt prima. En in het zwart (op mijn 1090) valt ie niet op...

Enige nadeel is dat er moeilijk aan te komen is, zo blijkt uit eigen ervaring.
Ik wacht al op levering sinds oktober, als het goed is komt hij deze week dan eindelijk binnen. KTM geeft corona de schult :/
 
Één van de bouten waarmee de radiateur bovenaan vastzit aan het frame is afgebroken :( Geen één KTM dealer heeft deze op voorraad. Iemand heel toevallig nog zo'n boutje over? KTM onderdeelnr. 69035001000

Thanks!
 
Één van de bouten waarmee de radiateur bovenaan vastzit aan het frame is afgebroken :( Geen één KTM dealer heeft deze op voorraad. Iemand heel toevallig nog zo'n boutje over? KTM onderdeelnr. 69035001000

Thanks!
moet met een normaal m6 boutje ook wel lukken toch zeker? of zit er iets speciaals aan die bout?
(voor zover ik op de onderdelen lijst kan vinden is het een normale m6x11 bout) of
 
Even uitzoeken of iemand een busje kan draaien dat in combinatie met een gewoon M6 boutje wel past.

Ik heb geen draaibank maar als het niet echt sterk hoeft te zijn kan ik wel een busje printen met PETG.
 
Terug
Bovenaan Onderaan