Terug naar naked, plezier terugkrijgen in het motorrijden :)

TS wil een licht sturend fietsje.

Na winter-sleutel-onderhoud had ik met de FZ ook een licht sturend fietsje.
Balhoofdlager vernieuwd en ook nieuwe bandjes. Ik vond de FZ zelfs zenuwachtig geworden!
De 1e paar 100km moest ik er wel effe aan wennen. (hoogte achterzijde ook iets omlaag gebracht)
Lager had geen vast punt, maar liep stroef. Nieuwe bandjes sturen altijd heel licht. (zo lijkt 't)
Banden, balhoofdlager en vering laten controleren, was allemaal in orde.
 
Nu ben ik toch wel benieuwd hoe beroerd zo'n Bandit stuurt..

Net even gekeken wat een CB1 400 is, er even vanuit gaande dat de ontwikkeling van de CB 400 niet heeft stil gestaan, een maat van mij had een CB400 uit 2006, maar mijn (omgebouwde) GS1000 uit 1979 stuurde beter dan die CB, wat ik totaal niet verwacht had.

TS zegt dat ie dat wel een fijne fiets vond..
CB400 uit 2006? De CB-1 die ik had was uit 1989, totaal niet vergelijkbaar met 'recentere' motoren.
 
Dat is nog steeds een optie, maar als het bij mij 'tussen de oren' zit en er voor mijn gevoel iets aan mijn huidige motor 'kleeft' dan zal dat door een rijvaardigheidstraining niet veel anders worden.
Het ligt nooit aan de motor maar altijd aan de berijder. Maar succes. Neem inmeter geval een motor met ABS dat geeft ook al meer gevoel van veiligheid.
 
Het ligt nooit aan de motor maar altijd aan de berijder. Maar succes. Neem inmeter geval een motor met ABS dat geeft ook al meer gevoel van veiligheid.
Bij mij is dat zeker waar, vandaar dat ik ook zeg dat het tussen de oren zit. De SV heeft ABS 👍🏻
 
Nu ben ik toch wel benieuwd hoe beroerd zo'n Bandit stuurt..
Nou, daar is niet zoveel mis mee hoor. _O- Het zijn inderdaad niet de meest dynamische motoren, maar verder vind ik zowel de B6 als B12 betrekkelijk makkelijk rijden. Voor een kleinere vrouw kan ik me voorstellen dat een SV 650 vertrouwder aanvoelt. Ik heb destijds gelest op een Gladius 650. Dat rijdt net zo makkelijk als een bromscooter.

Edit: ts blijkt een lange man... _O- :+ Apart dat je een Bandit dan als zwaar ervaart. Tip: probeer ook eens een V-Strom 650. Rijdt ook supermakkelijk maar is m.i. veel geschikter voor je lengte.
 
Het ligt nooit aan de motor maar altijd aan de berijder. Maar succes. Neem inmeter geval een motor met ABS dat geeft ook al meer gevoel van veiligheid.
Nou, dat klopt niet.
Meestal heb je gelijk, maar zeker niet altijd. Er zijn zat motoren waarvan ik mij afvraag waarom de eigenaar er mee is blijven doorsukkelen, zo gevaarlijk zijn ze qua rijgedrag.
 
Nou, daar is niet zoveel mis mee hoor. _O- Het zijn inderdaad niet de meest dynamische motoren, maar verder vind ik zowel de B6 als B12 betrekkelijk makkelijk rijden. Voor een kleinere vrouw kan ik me voorstellen dat een SV 650 vertrouwder aanvoelt. Ik heb destijds gelest op een Gladius 650. Dat rijdt net zo makkelijk als een bromscooter.

Edit: ts blijkt een lange man... _O- :+ Apart dat je een Bandit dan als zwaar ervaart. Tip: probeer ook eens een V-Strom 650. Rijdt ook supermakkelijk maar is m.i. veel geschikter voor je lengte.
Zoals aangegeven heb ik met plezier op mijn Bandit gereden, maar na het ongeluk was dat niet meer het geval. Jij noemt het apart, ik ervaar het toch echt zo. Voor het ongeluk heerlijk touren, na het ongeluk gaat de Bandit met mij te rijden ipv andersom. Iedereen zijn mening, maar de aanrijding heeft voor mij veel veranderd. Doe mij maar een lichtere fiets, zolang ik maar weer plezier heb.
 
Zoals aangegeven heb ik met plezier op mijn Bandit gereden, maar na het ongeluk was dat niet meer het geval. Jij noemt het apart, ik ervaar het toch echt zo. Voor het ongeluk heerlijk touren, na het ongeluk gaat de Bandit met mij te rijden ipv andersom. Iedereen zijn mening, maar de aanrijding heeft voor mij veel veranderd. Doe mij maar een lichtere fiets, zolang ik maar weer plezier heb.
Nou, dan is het zeker apart want als je eerst met plezier op dat ding hebt gereden is er of iets mis met de motor of jij bent anders gaan rijden.

Maar als een lichtere fiets de oplossing is voor jou, dan zeker doen!:t
 
Zoals aangegeven heb ik met plezier op mijn Bandit gereden, maar na het ongeluk was dat niet meer het geval.
Iedereen zijn mening, maar de aanrijding heeft voor mij veel veranderd. Doe mij maar ................................. zolang ik maar weer plezier heb.
Die laatste zin is natuurlijk de belangrijkste!
Maar is het niet hebben van plezier door de Bandit, of zit 't tussen je oren?
En als het wel de Bandit is, heeft ie niet met het ongeluk een knauw gekregen, dat ie daarom niet lekker meer stuurt?
 
Vgm zei ts zelf dat hij verkrampt rijdt op die motor. Dan gaat elke motor tegenwerken. Misschien een lichte motor minder dan een zwaardere.

Ik heb zelf ook een ongeluk gehad en herken het op zich wel. Maar uiteindelijk draait het om vertrouwen in jezelf, dan komt het vertrouwen in de motor ook vanzelf weer terug. Dat heeft wel wat tijd en kilometers nodig.
 
Er zijn zat motoren waarvan ik mij afvraag waarom de eigenaar er mee is blijven doorsukkelen, zo gevaarlijk zijn ze qua rijgedrag.
Vertel, welke motoren heb je het dan over? "Gevaarlijk" is nogal een statement.
Ik zou zelf ik niet op sommige motoren willen rijden, maar dat is smaak en niet gericht op gevaar. Of bedoel je de staat van onderhoud? Aandacht voor banden en bandenspanning, ketting en kettingwielen, remmen en vork-lagers blijft soms echt te wensen over.
 
Die laatste zin is natuurlijk de belangrijkste!
Maar is het niet hebben van plezier door de Bandit, of zit 't tussen je oren?
En als het wel de Bandit is, heeft ie niet met het ongeluk een knauw gekregen, dat ie daarom niet lekker meer stuurt?
De Bandit is helemaal nagekeken, die is technisch in orde. Zoals al gezegd, het zit tussen de oren. De proefrit op de SV was een soort van bevrijding, ik kan het niet anders verwoorden.
 
Vgm zei ts zelf dat hij verkrampt rijdt op die motor. Dan gaat elke motor tegenwerken. Misschien een lichte motor minder dan een zwaardere.

Ik heb zelf ook een ongeluk gehad en herken het op zich wel. Maar uiteindelijk draait het om vertrouwen in jezelf, dan komt het vertrouwen in de motor ook vanzelf weer terug. Dat heeft wel wat tijd en kilometers nodig.
Dat denk ik ook zeker, maar die kilometers maak ik niet meer op de Bandit. Puur een gevoel, maar dat is gewoon niet meer mijn fiets. Nieuwe motor, ander gevoel, kilometers maken en lol hebben.
 
Vertel, welke motoren heb je het dan over? "Gevaarlijk" is nogal een statement.
Ik zou zelf ik niet op sommige motoren willen rijden, maar dat is smaak en niet gericht op gevaar. Of bedoel je de staat van onderhoud? Aandacht voor banden en bandenspanning, ketting en kettingwielen, remmen en vork-lagers blijft soms echt te wensen over.
Ik kan mij bijvoorbeeld nog een ZX-9R herinneren die na vervanging van de banden iets naar rechts trok. Iets.
Totdat ik ging remmen..... Toen was het meer dan iets. Veel meer.....
Na enig zoekwerk bleek het ding een flinke klapper gemaakt te hebben, en de onderste kroonplaat stond goed scheef (hoog/laag).
De verf/coating van het balhoofd zelf was blijkbaar ook losgekomen, en overgeschilderd. Zal ook wel door de klap zijn gebeurd.

Voor de rest kom ik veel motoren tegen die gewoon zeer beroerd rijden door slechte lagers (voornamelijk wiellagers en balhoofdlagers), slechte of zachte banden (minder dan 1 Bar is echt geen uitzondering), en vering zonder demping......
 
De Bandit is helemaal nagekeken, die is technisch in orde. Zoals al gezegd, het zit tussen de oren. De proefrit op de SV was een soort van bevrijding, ik kan het niet anders verwoorden.
Dan neem ik aan dat we je mogen feliciteren met je nieuwe SV? :t
 
Vgm zei ts zelf dat hij verkrampt rijdt op die motor. Dan gaat elke motor tegenwerken. Misschien een lichte motor minder dan een zwaardere.

Ik heb zelf ook een ongeluk gehad en herken het op zich wel. Maar uiteindelijk draait het om vertrouwen in jezelf, dan komt het vertrouwen in de motor ook vanzelf weer terug. Dat heeft wel wat tijd en kilometers nodig.
Een andere motorfiets kan je geest inderdaad een soort reset geven waardoor iemand het vertrouwen weer terugkrijgt.
 
Ik kan mij bijvoorbeeld nog een ZX-9R herinneren die na vervanging van de banden iets naar rechts trok. Iets.
Totdat ik ging remmen..... Toen was het meer dan iets. Veel meer.....
Na enig zoekwerk bleek het ding een flinke klapper gemaakt te hebben, en de onderste kroonplaat stond goed scheef (hoog/laag).
De verf/coating van het balhoofd zelf was blijkbaar ook losgekomen, en overgeschilderd. Zal ook wel door de klap zijn gebeurd.

Voor de rest kom ik veel motoren tegen die gewoon zeer beroerd rijden door slechte lagers (voornamelijk wiellagers en balhoofdlagers), slechte of zachte banden (minder dan 1 Bar is echt geen uitzondering), en vering zonder demping......
Poh, met minder dan 1 bar in banden kom je geen bocht meer om!_O-
 
Ik kan mij bijvoorbeeld nog een ZX-9R herinneren die na vervanging van de banden iets naar rechts trok. Iets.
Totdat ik ging remmen..... Toen was het meer dan iets. Veel meer.....
Na enig zoekwerk bleek het ding een flinke klapper gemaakt te hebben, en de onderste kroonplaat stond goed scheef (hoog/laag).
De verf/coating van het balhoofd zelf was blijkbaar ook losgekomen, en overgeschilderd. Zal ook wel door de klap zijn gebeurd.

Voor de rest kom ik veel motoren tegen die gewoon zeer beroerd rijden door slechte lagers (voornamelijk wiellagers en balhoofdlagers), slechte of zachte banden (minder dan 1 Bar is echt geen uitzondering), en vering zonder demping......
Oké, nou snap ik wat je bedoelt. Per geval kan een individuele fiets door omstandigheden gevaarlijk zijn.
Ik moest even denken aan de eerste Fireblade. Die was toen in de ogen van veel mensen gevaarlijk, dit lag echter meer de rijders dan de motor zelf. Toegegeven, het was geen makkelijke fiets. Heeft toen wel een nieuwe standaard gezet.
 
Laatst bewerkt:
Nou, dat klopt niet.
Meestal heb je gelijk, maar zeker niet altijd. Er zijn zat motoren waarvan ik mij afvraag waarom de eigenaar er mee is blijven doorsukkelen, zo gevaarlijk zijn ze qua rijgedrag.
Ik heb gelest op een motor waar ik me niet fijn bij voelde, ik had heel vaak het gevoel dat het achtwiel onder me vandaan wilde glijden in sommige bochten. Toen tijdelijk op een 250cc-tje ereden.
Geen idee of het een gebrek aan ervaring was of het echt de motor was.. Ik had het alleen op die lesmotor..
 
Elke motor kan een mankement hebben maar volgens mij is dat niet waar dit topic over gaat
 
Nou, dat klopt niet.
Meestal heb je gelijk, maar zeker niet altijd. Er zijn zat motoren waarvan ik mij afvraag waarom de eigenaar er mee is blijven doorsukkelen, zo gevaarlijk zijn ze qua rijgedrag.
Mee eens maar dan is de motor technisch niet in orde of qua vering slecht afgesteld of de vering is op. Ik ging in uit van een motor die gewoon in orde is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan