Honda VFR/RVF 400 Topic - Jubileum nummer 10

En weer verder met 400 VFR/RVF nieuws.
De NC30 "Martini" veerde raar, dus ook de vorken maar aanpakken. Maar voor het eerst in mijn 400 leven kreeg ik de veren er niet uit. Zaten muurvast in de binnenpoot.
Uiteindelijk een beetje beweging en een paar windingen zichtbaar buiten de poot. Veer in bankschroef en al draaiend kwam de veer er uiteindelijk uit.
Wat bleek, beide poten hadden een behoorlijke vouw. Waarschijnlijk een kleine botsing of iets dergelijk.. Krom en niet zo beetje ook.
De verkoper vertelt dat er natuurlijk niet bij. :(

Tja, als je dan lang zoekt naar een NC30, en je vind er een, dat ben je enthousiast en daardoor zie je niet wat er mis is en niet origineel is.
Deze heeft aan de buitenzijde geen enkel origineel boutjes, alles imbus. Ook de topkuip is niet OEM.
En dan het balhoofd.:X Daarover in het volgende bericht. Het vorkprobleem is in ieder geval weer opgelost.

Resize of IMG_20210413_110345.jpg
Resize of IMG_20210413_110416.jpg
Resize of IMG_20210413_112233.jpg


Ook bij het lossen van de bout aan de onderzijde ellende. Die bout was al mishandeld en bij het losdraaien werd het erger.
Gelukkig heb ik in een doosje mijn beste vriend: de veeltand. Die erin slaan en daarna voorzichtig heel even met de luchtsleutel en....los.

Resize of IMG_20210413_113314.jpg
Resize of IMG_20210413_113310.jpg


Daarna de vier vorkpoten heel goed schoonmaken en de vorken weer opbouwen met nieuwe keerringen.

Resize of IMG_20210413_121512.jpg
Resize of IMG_20210413_121508.jpg

Resultaat: twee prachtige vorkpootjes die er weer jaren tegen kunnen.

Resize of IMG_20210413_141313.jpg
 
NC30 balhoofd.

Het balhoofd had bij binnenkomst speling, en niet zo,n beetje ook.
Dus alles demonteren. De vorken moesten er toch al uit dus dat scheelt weer.
Bovenste borgmoer onder de kroonplaat zat echt los en van de borgring die tussen de stelring en de borgring zit waren de lipjes niet omgezet. Er wordt vaak fijn ge (ver)sleuteld.8)7Balhoofd afstellen, zaker de taper roller, is een secuur werkje.
Hele zaakje kaput getjutterd.:(
Is maar een oplossing voor: eruit en nieuwe conische lagerset erin.

Resize of IMG_20210412_140447_Bokeh.jpg


Resize of IMG_20210412_140201.jpg
Resize of IMG_20210412_140148.jpg
Resize of IMG_20210412_140216.jpg
Resize of IMG_20210413_143326.jpg
Resize of IMG_20210413_143323.jpg
Resize of IMG_20210413_145041.jpg
Resize of IMG_20210413_145046.jpg
Resize of IMG_20210413_145619.jpg
Resize of IMG_20210413_145630.jpg
Resize of IMG_20210413_150843.jpg
Resize of IMG_20210413_151101.jpg
Resize of IMG_20210413_151109.jpg
Resize of IMG_20210413_151423.jpg
Resize of IMG_20210413_151739.jpg
Resize of IMG_20210413_155317.jpg


Even tijdelijk de poten gemonteerd en daarna de kroonplaat op moment vastgezet. 140 Nm. Daarna de poten er weer uit i.v.m. kleppen stellen.

Resize of IMG_20210413_161247.jpg
 
Dat ruitje is het proberen waard.
Had er een paar uit China laten komen voor de RGV. Vond bij die de pasvorm van de schroefgaten niet helemaal je van het. Daarop voor de RGV en VFR 2 kuipruitjes in de UK besteld. Maar na deze ervaring gelezen te hebben, is dit inderdaad iets om te onthouden.
 
  • Leuk
Waarderingen: NR34
Soms heb je geluk met Ali en soms heb je pech.
Voor mijn FZR250 kan ik via Yamaha NL geen carburateur rubbers meer krijgen. Dat probeer ik nu via andere weg. Ondertussen via Ali een setje gekocht. Daar staan ze nog wel en ook nog voor heel weinig.
Maar zoals altijd, een Ali onderdeel is vaak ergens net even afwijkend van het oem deel.
Welnu, deze rubbers passen wel, maar het schroefje voor het synchroniseren dicht niet af. Wat heet, helemaal niet dicht te krijgen, zelfs! Dat is dan wel weer jammer.

Vreemd genoeg kon ik met synchroniseren de boel wel luchtdicht krijgen, maar op de brommer met de schroefjes niet te doen.
Het design is net even anders. Het Yamaha rubber heeft een metalen deel, voor het synchroniseren en het Ali rubber is gedeeltelijk van rubber. Het eerste stukje, zie foto, Ali links:

IM005788.JPG


Van alles geprobeerd. Ringen, rubbers, imbus. Los, half los, vast, half vast, heel vast, maakt niet uit. Blijft altijd lekken op dit punt.
Eerst lijken ze dicht te zitten, maar als de boel warm wordt, dan wordt dat rubber heel soepel, niet te doen gewoon.
Ik denk dat ik ze er maar weer afhaal en die synchronisatie gaten helemaal dicht maak.
En dan synchroniseren via de bovenkant, moet ook kunnen.
 
En weer verder met 400 VFR/RVF nieuws.
De NC30 "Martini" veerde raar, dus ook de vorken maar aanpakken. Maar voor het eerst in mijn 400 leven kreeg ik de veren er niet uit. Zaten muurvast in de binnenpoot.
Uiteindelijk een beetje beweging en een paar windingen zichtbaar buiten de poot. Veer in bankschroef en al draaiend kwam de veer er uiteindelijk uit.
Wat bleek, beide poten hadden een behoorlijke vouw. Waarschijnlijk een kleine botsing of iets dergelijk.. Krom en niet zo beetje ook.
De verkoper vertelt dat er natuurlijk niet bij. :(

Tja, als je dan lang zoekt naar een NC30, en je vind er een, dat ben je enthousiast en daardoor zie je niet wat er mis is en niet origineel is.
Deze heeft aan de buitenzijde geen enkel origineel boutjes, alles imbus. Ook de topkuip is niet OEM.
En dan het balhoofd.:X Daarover in het volgende bericht. Het vorkprobleem is in ieder geval weer opgelost.

Bekijk bijlage 1618834Bekijk bijlage 1618835Bekijk bijlage 1618836

Ook bij het lossen van de bout aan de onderzijde ellende. Die bout was al mishandeld en bij het losdraaien werd het erger.
Gelukkig heb ik in een doosje mijn beste vriend: de veeltand. Die erin slaan en daarna voorzichtig heel even met de luchtsleutel en....los.

Bekijk bijlage 1618839Bekijk bijlage 1618840

Daarna de vier vorkpoten heel goed schoonmaken en de vorken weer opbouwen met nieuwe keerringen.

Bekijk bijlage 1618842Bekijk bijlage 1618843
Resultaat: twee prachtige vorkpootjes die er weer jaren tegen kunnen.

Bekijk bijlage 1618846
Ik dacht dat deze te koop stond met de tekst: In technische topstaat. Wel jammer voor de nieuwe eigenaar dat er zoveel mis mee blijkt.
 
Ik dacht dat deze te koop stond met de tekst: In technische topstaat. Wel jammer voor de nieuwe eigenaar dat er zoveel mis mee blijkt.
Ja dat staat er 9 van de 10 keer. Je moet echt kennis van zaken hebben als je gaat kijken. Maar die kennis bouw je vaak pas op na de eerste aankoop.
 
Ik neem aan dat die vorkpoten vervangen zijn voor nieuwe?
Heb jij dat in je magazijntje op voorraad liggen, of is dat ook zoekwerk voor jou?
 
Ik neem aan dat die vorkpoten vervangen zijn voor nieuwe?
Heb jij dat in je magazijntje op voorraad liggen, of is dat ook zoekwerk voor jou?
Die had ik nog liggen. Mijn binnenpoten waren recht en goed maar zijn onderpoten mooier, dus van vier poten twee goed werkenden gemaakt.
Heb nu dus al het binnenwerk en de onderpoten nog. Als echt de nood aan de man komt: Wilbers heeft nieuwe binnenpoten.
Heb nu nog vorkpoten latere type en de zelden aangeboden RVF USD voorvork
IMG_20210414_104904.jpg
IMG_20210414_104855.jpg

En nog een voorvork eerste type, maar die hoort bij de rest: een complete NC30 in onderdelen om ooit opgebouwd te worden.
IMG_20210414_104924.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop dat jouw zoldervloer sterk gebouwd is *D Zijn gelukkig lichte brommers he :+

Heel sympathiek dat je je eigen voorraad kanibaliseert voor je klanten ;)
 
Waarom pers je er niet een busje in met draad? Denoods met sec. Lijm.
zo is het origineel ook gedaan
Goed idee. Maar als je goed kijkt zie je dat er wel een busje inzit, maar die zit diep verstopt. Dus eerst rubber (± 10 mm) en dan busje.

Theoretisch zou ik dus zo'n busje er in kunnen lijmen, maar ik vraag me af hoe goed dat blijft zitten.
De structuur van dit chinese rubber is dusdanig dat het behoorlijk flexibel wordt zodra de boel goed warm is.
 
Viel mee. Koppelingdeksel geschaafd, gat in het zitje en schaafwerk aan de kuip. Paar duizend gulden kostte het wel.
Foto erbij gezocht. Meer schade dan in mijn herinnering.

In mijn dorp nam ik een jaar of twee geleden wel eens een rijdende VFR400 waar in het bekende rood/wit/blauw en eenzijdige wielophanging achter. Zo'n model van eind jaren 80. Typische dubbele, ronde koplampen. Verder gekenmerkt door goudkleurige wielen. Toen die een keer stilstond zag ik overal veel corrosie. Dat vind ik echt zonde, om met een redelijk bijzonder motortje door het zout te rijden en/of dit niet te onderhouden.
17B82593-64CA-4A9B-B4BF-C471381BBB62.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ik durf mijn VFR niet meer te brengen als ik teveel van zulke berichten lees. Aan de andere kant, goed dat er naar gekeken wordt, dan kan het nog opgelost worden.

Ik zou hem maar snel brengen. Staan ze goed, dan staan ze goed. Staan ze niet goed en je rijdt steeds maar door dan wordt het een probleem.
 
Vandaag dus de kleppen gesteld. Eerst de radiateur eraf. Die is in heel goede conditie. Ook geen corrosie bij de aansluitpunten voor de slangen.

Resize of IMG_20210414_112446.jpg
Resize of IMG_20210414_112452.jpg
Resize of IMG_20210414_162829.jpg
Resize of IMG_20210414_162846.jpg


Kleppendeksels mooi schoon van binnen. Vaak zit hier aanslag en drab.

Resize of IMG_20210414_160653.jpg

Resize of IMG_20210414_120357.jpg
Resize of IMG_20210414_160705.jpg

8 kleppen standen te strak. Allemaal inlaatkleppen. 5 uitlaatkleppen konden nog net, maar ik heb de speling weer wat in het midden gezet. Bij dit blok zijn de kleppen nog nooit gesteld . En ga er maar van uit dat er meer NC30 tigs rondrijden waar dit nog nooit is gedaan. Nu kan dit blok in ieder geval weer heel lang zonder stellen.
Hier de data van cilinder 4.

Resize of IMG_20210414_160716.jpg

Deze flap is vaak niet meer in zijn geheel aanwezig. Toch echt nodig voor een goede luchtstroom en als hitte wering voor de carb.

Resize of IMG_20210414_161743.jpg
Resize of IMG_20210414_161746.jpg


Koppen weer gesloten radiateur geplaatst en het inspectieluikje kan weer dicht.

IMG_20210414_163438.jpg
Resize of IMG_20210414_163447.jpg
Resize of IMG_20210414_163513.jpg

Gisteren de balhoofdmoer op moment gezet. Je hebt echt een grote momentsleutel nodig. 140 Nm.

Resize of IMG_20210414_171659.jpg
Resize of IMG_20210414_171807.jpg


:( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(
Hoe haal je een remzuigertje uit een klauw. Nou, natuurlijk gewoon met een grote tang. Is zo gepiept.
Ik zeg maar niets meer. Om te 🥲🥲🥲🥲🥲😭😭😭😭
Resize of IMG_20210414_170451.jpg


Ik heb natuurlijk makkelijk praten met mijn mooie mancave, maar alleen het idee al. Moet wel een enorme liefhebber geweest zijn.

Resize of IMG_20210414_171907.jpg


Nu alleen de carburateur nog en dan afstellen.
 
Laatst bewerkt:
Haha daar is een bouwvakker mee bezig geweest denk ik.
Goed om te zien dat de fiets stukje bij beetje weer wordt zoals Honda het had bedoelt.

Ik heb voor mijn NC30 een revisie setje gekocht voor de remcilinder aangezien de druk weer helemaal is weg gevallen. Hoop dat dit het is aangezien dat het laatste is wat het kan zijn volgens mij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan