Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Iedereen lest op zijn eigen tempo en elke rijschool pakt het ook iets anders aan. Ik heb voor mijn AVB 11 lessen nodig gehad van 1.5 uur wat volgens mij best wat meer dan gemiddeld is. Kreeg wat langzame oefeningen niet goed onder de knie. Ik heb mijn AVD erna in 3 lessen gehaald. Daar was ik dan wel weer veel beter in. Heb er volgens mij in totaal zo'n 6 maanden over gedaan.
 
Toch wel een verschil zo te zien tussen hoeveel lessen mensen nemen. Ik ken genoeg mensen die zo een pakket hebben waar je binnen 2-3 weken even alles leert of anders het wel dat je het binnen een maand of twee wel voor elkaar hebt.

Mijn vader gaat nu een pakket nemen waar hij binnen 1 week zijn AVB en AVD krijgt door volgens mij een paar dagen bijna de hele dag te lessen, hij heeft wel een beetje ervaring met motor rijden maarja hij is onderhand ook al 60.
Dan lijkt me de bijna hele dag lessen een pittige opgaaf. Verstandig?
 
Ik zat met lessen ook in een groep van zes waardoor we ook wel vaak stil stonden in plaats van oefenden.
Dat is best veel, is dat iedere les het geval?

Wat betreft het gevoel op de motor en het omrijden van pionnen, dat komt vanzelf weer terug. Gewoon vertrouwd raken met de lesmotor en genieten :) Ik heb ook een les gehad waarbij ik elke pion heb aangetikt _O-
 
Dat is best veel, is dat iedere les het geval?

Wat betreft het gevoel op de motor en het omrijden van pionnen, dat komt vanzelf weer terug. Gewoon vertrouwd raken met de lesmotor en genieten :) Ik heb ook een les gehad waarbij ik elke pion heb aangetikt _O-
Ik vrees het wel, omdat ik vrijdag les en dat geloof ik wel een populaire dag is. Als het bij mijn tweede les weer zo is (ik les steeds op vrijdag) kijk ik of ik even mijn vrije dag kan omdraaien met een andere dag in de week en kan aansluiten bij een rustigere les.. lijkt me wel prettig!
 
Met grote groepen AVB-lessen doen is ook onderdeel van de Bruinsma-methode (ik had hetzelfde toen ik daar bijna 3 jaar geleden aan het lessen was). Aan de ene kant vond ik het wel zo prettig aangezien je niet alleen zelf aan het oefenen bent, maar ook kunt kijken hoe de rest het doet en daarvan kunt leren. Het feit dat ik gewoon het rubber onder hield en twee anderen horizontaal naast de motor eindigden deed ook wonderen voor mijn zelfvertrouwen trouwens, maar dit zal averechts werken als je zelf de horizontale persoon in deze vergelijking bent. :+

Het zal ook een beetje afhankelijk zijn van de instructeur, ik had Younes voor mijn eerste blok AVB, en die was heel erg van het 'eerst een paar keer doen, dan centraal bij elkaar en bespreken, en daarna gaan jullie zelf spelen en loop ik rond voor vragen/opmerkingen'. Tweede blok ben ik even de naam van de instructeur vergeten, maar die deed veel meer groepsgewijs, waardoor je netto minder tijd aan het rijden was. 2 blokken van 4 uur gehad, daarna examen in 1x gehaald. Werkte voor mij dus prima, maar iedereen leert anders. AVD was wel gewoon met max 2 cursisten (hoe dat tegenwoordig pandemietechnisch zit weet ik trouwens niet).
 
Groep van 6 lijkt me ook niet prettig; te groot. Bij mij was tijden AVB maximaal 4 kandidaten, maar vaak waren dat er ook 3 of 2.
Manier van lesgeven redelijk vergelijkbaar met MBKNLD. Eerst even het gros van de oefeningen een paar keer, dan even centraal en daarna 'vrij'.

Overigens ging bij mij de langzame slalom en wegrijden parkeervak op de voorlaatste les nog steeds niet goed. (3x op rij de motor overeind mogen tillen bij slalom8)7 ) Een paar dagen later, bij het inrijden voor het examen viel het kwartje en deed ik ze met een dikke voldoende.
 
ja het is net wat je prettig vindt inderdaad. Ik had met AVB steeds maximaal met twee personen, meestal eigenlijk alleen. Dat was ook een van de redenen waarom ik niet koos voor de grote aanbieders in Utrecht, maar voor TWIN (wat kleinere rijschool in/nabij Utrecht).
 
Altijd solo gelest, zowel avb, en avd.

Wel een paar keer gratis met 1 persoon extra "gelest" ,zowel avb, als avd. Dit voor de andere cursist, zodat hij of zij kon kijken hoe ik het deed, en daarvan kon leren...

Altijd leuk gratis rijden.. win win voor de instructeur , en mezelf...
 
Bij mijn rijschool is het maximaal 2 personen tegelijk.

Ik moest in mijn eerste les ook achtjes draaien, eerst stationair zonder gas en dat ging heel goed, ook het afschuinen.
Maar toen moest ik de motor trekkend houden door gas te geven en de voetrem erbij te gebruiken, dat ging compleet waardeloos. Ik was me veel te veel aan het focussen op gas en rem. Het voelt (als autorijder) enorm tegennatuurlijk om gas en rem tegelijk te gebruiken. Maar goed, zal een kwestie van wennen zijn hoop ik...
 
Probeer echt heel ruim van te voren, misschien wel 50m met trekkende motor te gaan rijden.

Aanloop mag zo lang zijn als je zelf wilt. Hierdoor wen je snel aan trekkende motor en kan je op het gemak de oefening inrijden.
 
Dan lijkt me de bijna hele dag lessen een pittige opgaaf. Verstandig?
Gok dat het allemaal stukjes zijn en niet achter elkaar op zo een dag. Bij Don Opleidingen hier in de buurt hebben ze ook een weekend pakket waar je dus in een weekendje even je AVB haalt.

Maar inderdaad iedereen heeft ook zijn eigen tempo, van mijn autoles dagen weet ik wel dat ik wat meer de tijd moet nemen maarja, een jaar was ook weer niet de bedoeling
 
de mededeling is al een tijdje niet langs geweest, dus hier is-ie weer:

tijdens het lessen komt er een moment dat je denkt: ik leer het nóóit. het begint al met de lessen: de ene gaat beter dan de andere, dan gaat het weer een tijdje goed, en weer een tijdje 'kranten'. maar zolang je (maar vooral je instructeur, want die heeft meer beginners gehad) er een stijgende lijn in ziet (ook als je 'm niet ziet), door blijven gaan, want niet lang na het moment dat je op wil geven, vallen de kwartjes op hun plek, en bestaat zelfs het risico dat je er plezier in krijgt om AVB-lessen te doen _O- hetzelfde geldt voor de AVD-lessen. en het examen is niks meer dan een fijn stukje rijden.

er zijn zelfs lessers die er een jaar over doen om hun rijbewijs te halen O-)
 
tijdens het lessen komt er een moment dat je denkt: ik leer het nóóit. het begint al met de lessen: de ene gaat beter dan de andere, dan gaat het weer een tijdje goed, en weer een tijdje 'kranten'. maar zolang je (maar vooral je instructeur, want die heeft meer beginners gehad) er een stijgende lijn in ziet (ook als je 'm niet ziet), door blijven gaan, want niet lang na het moment dat je op wil geven, vallen de kwartjes op hun plek, en bestaat zelfs het risico dat je er plezier in krijgt om AVB-lessen te doen _O- hetzelfde geldt voor de AVD-lessen. en het examen is niks meer dan een fijn stukje rijden.

er zijn zelfs lessers die er een jaar over doen om hun rijbewijs te halen O-)
Dat is als het risico dat ze er plezier in krijgen om AVB-lessen te doen zich verwezenlijkt? En als de instructeur zegt: "Joh, je bent er klaar voor, ik ga AVB voor je aanvragen," zeggen: "Niks hoor, doe me eerst nog maar fijn tien (of twintig) lessen."
 
Laatst bewerkt:
Vertalingen van chill
zelfstandig naamwoord


kilte
chill


koude
cold, coldness, chill


kilheid
bleakness, chill


koelheid
coldness, coolness, chill, frost, phlegm
bijvoeglijk naamwoord


kille
chill


koel
cool, cold, chill, frozen, passionless, phlegmatic


koud
cold, chilly, chill, frigid, frosty, marmoreal


huiverig
shivery, chilly, chill
werkwoord


afkoelen
cool, cool down, chill, refrigerate, quench, get cool


verkoelen
cool, chill, refrigerate, quench


temperen
temper, subdue, soften, damp, attemper, chill


laten bevriezen
deepfreeze, chill, glaciate


koud maken
chill


laten beslaan
chill


de koud afnemen van
chill
Ok boomer 😂
 
Vanochtend heb ik weer gelest (op een Suzuki Gladius, ik denk 650 abs,- dit keer wel op het soort motor gelet). Had er direct al een veel beter gevoel bij. Mijn eerste les vorige week, die niet top ging, startte ik ook wat gehaast (dus dat hielp ook niet mee).

Nu was ik 20 minuten te vroeg en mocht ik alvast rondjes rijden terwijl mijn mede-leerlingen binnendruppelden. Dus... een subtiele stijgende lijn is zeker waar te nemen!! En ik krijg nu al plezier in de oefeningen. Knelpunten zijn bij mij nu: de halve draai, de denkbeeldige acht en het remmen (stopproef en noodstop). Mijn instructeur heeft vaak gezegd in deze les: 'Je moet wel remmen meid!!!!' haha! Ik geef de schuld aan mijn kleine hand. En mijn onervarenheid :)
 
Vanochtend heb ik weer gelest (op een Suzuki Gladius, ik denk 650 abs,- dit keer wel op het soort motor gelet). Had er direct al een veel beter gevoel bij. Mijn eerste les vorige week, die niet top ging, startte ik ook wat gehaast (dus dat hielp ook niet mee).

Nu was ik 20 minuten te vroeg en mocht ik alvast rondjes rijden terwijl mijn mede-leerlingen binnendruppelden. Dus... een subtiele stijgende lijn is zeker waar te nemen!! En ik krijg nu al plezier in de oefeningen. Knelpunten zijn bij mij nu: de halve draai, de denkbeeldige acht en het remmen (stopproef en noodstop). Mijn instructeur heeft vaak gezegd in deze les: 'Je moet wel remmen meid!!!!' haha! Ik geef de schuld aan mijn kleine hand. En mijn onervarenheid :)
Kleine hand is een bekend fenomeen.. ik moest soms heel mn hand verzetten om unerhaupt bij de hendel te komen😅

Op een gegeven moment valt er een kwartje en wordt het zoals ze dat noemen "muscle memory"
 
Rem hendel is bij veel motoren wel te verstellen.
Volgende keer even kijken of er bovenop de remhendel een rond schijfje zit met nummers. Deze naar het kleinste nummer draaien zorgt ervoor dat de hendel dichterbij het handvat komt. Handig met kleine handjes!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan