Honda VFR/RVF 400 Topic - Jubileum nummer 10

Vandaag wisseling van de wacht.
NC30 eraf en de RVF weer op de hefbrug.

Resize of IMG_20210419_165430.jpg
Resize of IMG_20210419_165424.jpg

Nog even de lektest, want dat was nog niet gebeurd.

Resize of IMG_20210419_174426.jpg

Even een filmpje omdat deze carb zo vreselijk mooi en nieuw is. :9~ Heerlijk om te zien.


Daarna herenigen met de cilinderkoppen.

Resize of IMG_20210419_183738.jpg
Resize of IMG_20210419_184626.jpg


Binnenkort afstellen .
 
Het was toch nog heerlijk weer dus ook nog maar even een aardingsset op de RVF gemonteerd. Nu, zonder kuip is alles goed toegankelijk.
De set bestaat uit twee langere dikke koperen kabels en twee wat dunnere (maar nog steeds dik) kortere koperen kabels.
Een kabel loopt van de achterste bobine naar het aardingpunt min kabel frame. (bij een RVF zitten zowel de aardingspunten als de bobines op een andere plaats als bij de NC30).


Resize of IMG_20210419_213839.jpg
Resize of IMG_20210419_213845.jpg

Een langere dikke kabel loopt van dit aardingpunt naar het aardingspunt frame.

Resize of IMG_20210419_213857.jpg


Van hetzelfde aardingspunt loopt een kabel naar de voorste bobine.

Resize of IMG_20210419_213908.jpg


En de laatste lange kabel loop van dat aardingspunt naar de onderste bevestiging van de startmotor.

Resize of IMG_20210419_214052.jpg


Deze aardingkabels zorgen ervoor dat de aarding niet alleen via het frame gebeurt, maar ook rechtstreeks via de accu.
De spanningsregelaar en het laadsysteem varen er wel bij.
Ik heb het op alle 400 tjes gemonteerd.

Op deze manier heb ik diverse NC-tjes tot een behoorlijke km stand gereden met de originele spanningsregelaar.
Ik heb het niet uitgevonden, maar het werkt..
Ook voor de NC30
IMG_20210419_221845.jpg

IMG_20210419_224240.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik kom regelmatig een zwaar toegetakelde exentric hub tegen.
maar deze, op een mij toegestuurde foto, slaat echt alles.
Bekijk bijlage 1621058
Schade zou goed kunnen komen doordat bevestiging van het tandwiel het begeeft?
En dan te denken dat mijn.tandwiel met Gamma moertjes vastzat...

Gelukkig heb ik in Duitsland een perfecte hub gevonden!
Screenshot_20210419-225605_eBay.jpg
 
Schade zou goed kunnen komen doordat bevestiging van het tandwiel het begeeft?
En dan te denken dat mijn.tandwiel met Gamma moertjes vastzat...

Gelukkig heb ik in Duitsland een perfecte hub gevonden!
Bekijk bijlage 1621586
Nou, de meeste schade ontstaat door de eigenaren die het vertikken om de ketting te stellen met een daarvoor bedoelde sleutel.. Dat tandwiel slijt alleen , maar begeef het niet. Ook die Gamma moeren houden het wel en lopen echt niet los, maar ik heb ze vervangen omdat het geen gezicht was😎 en ik het niet kon aanzien.🤣

Mooi gave hub: zuinig op zijn.
 
Vandaag dus de RVF afstellen. In eerste instantie ging dat niet goed.
Liep niet lekker en ook na synchroon zetten bleef het instabiel.



Toen de knoop maar doorgehakt. Carburateur er weer uit, terug naar de OEM sproeiers en de originele uitlaat (ik heb er nog twee) er weer op.
Daarvoor waren wel weer de originele voetssteunen nodig anders paste de uitlaat niet.

Resize of IMG_20210420_131528.jpg
Resize of IMG_20210420_131522.jpg
Resize of IMG_20210420_134957.jpg


Dus zoeken naar de originele voetsteun/uitlaatbevestiging. Bij een RVF is dat een geheel. Bij een NC30 kun je enkel de passagiersvoetseun weghalen en de uitlaatsteun blijft dan zitten. De carbondemper had een aparte steun, maar voor de OEM demper heb je echt de Honda steun nodig. Maar alles is nu weer origineel, alleen moet ik even zoeken waar ik de hakbeschermer voor de passagier heb.

Resize of IMG_20210420_135011.jpg
Resize of IMG_20210420_140408.jpg
Resize of IMG_20210420_140603.jpg


Daarna liep, de motor nog steeds niet goed. Na lang zoeken de fout gevonden. Een bougiedop had misvormde klemmetjes helemaal onder in de dop waardoor er geen goed contact werd gemaakt. Je moet een soort rateltje horen wanneer je de dop op de bougie drukt. Deze had totaal geen weerstand en vloog er zo af.Ook de anderen waren niet heel fijn meer. Ooit nog een setje gekocht, nu niet meer te krijgen, althans niet meer origineel. Allemaal dus vervangen en daarna liep de fiets mooi en was goed af te stellen.
Ook heb ik maar even 4 nieuwe bougies geplaatst.

Resize of IMG_20210420_153026.jpg
Resize of IMG_20210420_152548.jpg
Resize of IMG_20210420_162640.jpg




Fiets is bijna weer bijna helemaal opgebouwd. Eerst nog oude benzine aftappen.

Resize of IMG_20210420_174535.jpg
Resize of IMG_20210420_174524.jpg
Resize of IMG_20210420_182116.jpg

Hier de beugel op de originele uitlaat die ik nog even moet zoeken. (hier op de andere RVF). Weet even niet waar hij ligt, maar moet er zijn.
IMG_20210420_200139.jpg
 
Laatst bewerkt:
Sjonge, vandaag in de bus! Gelukkig was ik niet afhankelijke van Yamaha NL.

oemyamaha.JPG


Maar goed, ze loopt voorlopig met de ali rubbers, die laat ik even zitten. Eens kijken of ze smelten :)
 
De tweede RVF, de RT-uitvoering, is nu ook helemaal klaar en mocht even buiten poseren. :9~



En nog een klein voltmetertje gemonteerd om het laadsysteem goed te kunnen volgen zodat ik op tijd kan ingrijpen.

IMG_20210421_165610.jpg
 
Laatst bewerkt:
Testrit gemaakt en daarna de carbon demper geplaatst. Teveel lawaai tijdens het rijden ,daarom komt er een licht, kort db-killertje in . Niet zo stil als origineel maar een mooie iets zwaardere v4 sound.
IMG_20210422_181423.jpg
IMG_20210422_181435.jpg

Binnenkort experimenteren met andere sproeiers bezetting en k&n filter.
Ook een copie HRC onderbak voor aanvoer koele lucht naar de carbs.
Zit ook op mijn RVF racer. Het NC snorkel van de luchtfilterbak hapt warne lucht afkomstig van boven de cilinders. Met deze bak komt geforceerd koele lucht via de opening onder het balhoofd, en ook de carbs blijven koeler.
Er is ook een nadeel. Met onderbak kun je carb niet synchroniseren. Dus eerst zonder bak synchroniseren. Dan de carburateur er weer uit, bak plaatsen, vervolgens de carb weer plaatsen en alles opbouwen. Veel werk en daarom heb ik het niet op alle machines.
IMG_20210422_183148.jpg
IMG_20210422_183153.jpg
IMG_20210422_183159.jpg


IMG_20190615_093027.jpg
DSCN0373.JPG
 
Laatst bewerkt:
Mag ik jullie voorstellen mijn nieuwste aanwinst
Vfr 400 r Rotmans .
Deze motor is een echte schuurvondst. Jaren stil gestaan in een werkplaats en nu weer tot leven geroepen.
Plan is er lekker mee te rijden en wellicht komende winter uit elkaar en alles weer super netjes maken.
 

Bijlagen

  • 20210423_120458.jpg
    20210423_120458.jpg
    579,2 KB · Weergaven: 34
Mag ik jullie voorstellen mijn nieuwste aanwinst
Vfr 400 r Rotmans .
Deze motor is een echte schuurvondst. Jaren stil gestaan in een werkplaats en nu weer tot leven geroepen.
Plan is er lekker mee te rijden en wellicht komende winter uit elkaar en alles weer super netjes maken.
Mooi ding. Lijkt me ook volledig origineel.
 
Vandaag de RVF carb voorzien van grotere sproeiers en het K&N filter. Tevens dus de mooie carbondemper weer geplaatst. Van de week testen. Ook het luchtfilterhuis van een NC30 geplaatst; deze heeft i.t.t. de RVF geen restrictie.

Resize of IMG_20210423_163241.jpg


Daarna de waterpomp gedemonteerd. Er was namelijk koelvloeistof lekkage bij de pomp. Beide O-ringen vervangen. Maar eerst alles goede schoongemaakt. Door het lange staan was er veel aangekoekt. Hoop dat het nu over is want het inwendige gedeelte van de pomp ,is niet te vervangen.

Resize of IMG_20210423_135551.jpg
Resize of IMG_20210423_135656.jpg
Resize of IMG_20210423_140227.jpg
Resize of IMG_20210423_140231.jpg
Resize of IMG_20210423_140351.jpg
Resize of IMG_20210423_140545.jpg
Resize of IMG_20210423_141826.jpg
Resize of IMG_20210423_141918.jpg


Daarna de rijhoogte aangepast. Normaal staan de jaren 90 fietsen een beetje te laag achter, maar deze had ik indertijd een beetje te hoog gezet. Bij een RVF gaat dat met op maat gemaakte alu plaatjes die tussen het t-stuk en het frame komen. Helaas gaat dat niet bij een NC30 want daar loopt het veerelement van oog tot oog en is er niets aan te passen.
Het linksysteem heeft een verhouding van 1 op 3 zodat een opvulplaatje van 3 mm de kont 9 mm hoger zet. Hier zaten twee plaatjes. Nu heb ik maar 1 geplaatst.

Resize of IMG_20210423_165717.jpg
Resize of IMG_20210423_165844.jpg

Resize of IMG_20210423_165646.jpg
Resize of IMG_20210423_171036.jpg
 
Mag ik jullie voorstellen mijn nieuwste aanwinst
Vfr 400 r Rotmans .
Deze motor is een echte schuurvondst. Jaren stil gestaan in een werkplaats en nu weer tot leven geroepen.
Plan is er lekker mee te rijden en wellicht komende winter uit elkaar en alles weer super netjes maken.
Mooie kleuren, veel plezier ermee!
 
Terug
Bovenaan Onderaan