KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Niet alleen aftermarket. KTM heeft ze zelf ook niet inhet assortiment, dat is nu juist het probleem.
heb ook al lopen zoeken op het productnummer van het jiffy in de hoop dat ie op een ander model is toegepast maar daar kwam ik ook niet verder mee
 
gisteren even bij goedhart op de nieuwe 1290 gezeten... da's echt een achteruitgang als je lang bent. Misschien dat het zadel super laag was, maar je zat echt in een kuil zonder dat je ruimte had om naar voren of achteren te schuiven. Dat is toch echt niks voor mij.

De 890 adventure R daarentegen... mooi is ie niet echt aan de voorkant maar wel een mooi hoog apparaat :t
 
gisteren even bij goedhart op de nieuwe 1290 gezeten... da's echt een achteruitgang als je lang bent. Misschien dat het zadel super laag was, maar je zat echt in een kuil zonder dat je ruimte had om naar voren of achteren te schuiven. Dat is toch echt niks voor mij.

De 890 adventure R daarentegen... mooi is ie niet echt aan de voorkant maar wel een mooi hoog apparaat :t
Met een hoog ergo zadel in de hoogste stand is het goed te doen met mijn lengte van 1.97 m
 
gisteren even bij goedhart op de nieuwe 1290 gezeten... da's echt een achteruitgang als je lang bent. Misschien dat het zadel super laag was, maar je zat echt in een kuil zonder dat je ruimte had om naar voren of achteren te schuiven. Dat is toch echt niks voor mij.

De 890 adventure R daarentegen... mooi is ie niet echt aan de voorkant maar wel een mooi hoog apparaat :t

Precies ook mijn ervaring!
Die R op het podium was al verkocht ook..
 
Ook mee eens dat de zithouding apart is op de nieuwe 1290. Ik ben ook ook vrij lang met 1,91m en het voelt niet zo 'natuurlijk' als het voorgaande model.

Nou heb ik dus weer een steek dat ik naar een andere adventure bike aan het kijken ben. Ook de 1290 SAS rond bouwjaar 2018 is een optie.
Alleen vraag ik me af, is het niet veel van het zelfde als mijn huidige 1190? Ik kan nog een best leuk bedrag ervoor terugkrijgen, maar is hetgeen wat ik moet bijleggen het wel waard? Tuurlijk heb je dan een mooi TFT scherm etc, maar gaat het wel het verschil maken?
Er zijn hier vast wel meer die de overstap van een 1190 naar een 1290 hebben gemaakt, wat voor verschillen merken jullie?
 
Laatst bewerkt:
Soepeler blok, meer koppel, betere electronische vangnetten
Daardoor minder beleving.. gaat héél hard vooruit, maar het voelt wat kunstmatig.

Was mijn conclusie komende vanaf een 1090.

Is dat eigenlijk bij de nieuwste 1290 beter geregeld door de instelbare traction controle?
Kan je hm op standje 1 op het achterwiel krijgen?
 
Heb net de eerste 500 km op de 1290 staan.
Deze voelt meer als een dikke naked dan als een allroad zoals de 1190r.
vooral het soepeler oppakken vanaf lagere toerentallen is een pluspunt.
 
Laatst bewerkt:
Ik had een beetje dezelfde vraag, de 1190 lijkt me nou niet echt veel minder dan de 1290. Vandaar ook even kijken naar de 890, hoewel ik vermoedelijk nog wel even door rij. Toch eens een keer proberen, ben benieuwd of de power voldoende is met passagier.
 
En is de semi-active vering van de 1290 een verbetering ten opzichte van de vering van een 1190 (S)?

Voldoende power heeft de 1190 zeker en vind m zelf wel soepel genoeg, hoewel extra soepel niet erg is natuurlijk.
Vandaag even langs wat dealers snuffelen ;)
 
Eerlijk.. Ik vind de ktm semi-actieve vering ronduit kak en in alle geval veel slechter dan hun behoorlijk kwalitatieve conventionele componenten.
 
Intern is de elektronische vering minder hoogwaardig dan de conventionele, de opbouw is veel eenvoudiger. Ik vind de vering (2017, mind you) behoorlijk onderdempt en het omgekeerde van fijngevoelig. Met de drie standaard instellingen is er maar weinig dat je daaraan doet.
 
Hier wordt ik vrolijk van! 😁
E7156B33-9C24-4374-8284-C060FC900E90.jpeg
 
Dag allen,

Momenteel rij ik een superduke 990, 2 maanden geleden gekocht en super tevreden mee.
Echter ben ik gaan testrijden op de adventure 1290 R en ben er natuurlijk helemaal weg van.

Het staat dus op de planning om in 2024 een 1290 te gaan halen, nu nog even geniet van de duke.

Maar dan vind ik het wel zo fijn om hier al lekker mee te lezen. 👋
 

Bijlagen

  • 20210910_133916.jpg
    20210910_133916.jpg
    334,4 KB · Weergaven: 28
Dag allen,

Momenteel rij ik een superduke 990, 2 maanden geleden gekocht en super tevreden mee.
Echter ben ik gaan testrijden op de adventure 1290 R en ben er natuurlijk helemaal weg van.

Het staat dus op de planning om in 2024 een 1290 te gaan halen, nu nog even geniet van de duke.

Maar dan vind ik het wel zo fijn om hier al lekker mee te lezen. 👋
Why wait?
 
Terug
Bovenaan Onderaan