Yamaha FJR 1300 Part 5

Hallo iedereen,

Ik ben in de markt voor een fjr1300 en nu heb ik deze onderstaande motor gezien. Ziet op de foto's heel goed uit. Volgens de verkoper, zijnde een dealer, is het link systeem aangepakt en er zit nog 6 maanden BOVAG garantie op. Wat zijn de dingen waar ik op moet letten als ik ga kijken?
Alvast bedankt.

Yamaha FJR1300 ABS (bj 2007)
€ 6.999,00
https://link.marktplaats.nl/m181151...ium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Het is een model 2006 (staat ook in de advertentie, en de 2007 in die kleur had stickers op tank en kuip, en handvatverwarming, en een niet-progressief en lichter draaiend gashendel). Het kenteken is afgegeven in 2014. Kennelijk is het ding voor of door de “vaste klant” geïmporteerd, die er vervolgens niet of nauwelijks mee reed… Km stand is voor de leeftijd uitzonderlijk laag, de meeste FJR nieuw-kopers deden dat stukje in de eerste 0.5 tot 2 jaar van het bestaan. Verder ziet de fiets er op de foto’s geweldig goed uit, waarbij de groeven in de remschijven imho dan weer een beetje afsteken.

Dat is op zich allemaal niet erg, gelet op jaar en prijs, maar ik zou toch even doorvragen naar de historie, i.h.b. de onderhoudshistorie, want die wil nog weleens kwijtraken bij import. Verder goed opletten of je sporen ziet van een schadeverleden (naden tussen kuipdelen en tank, spiegels op gelijke hoogte, staat de topkuip recht, spoort het ding gied tijdens de proefrit, etc.), of slijtage die kan duiden op een hogere km stand dan die nu getoond wordt. Zoek ook even uit of de motor alle updates heeft gehad, er waren door de jaren heen een paar terugroepacties.
 
Laatst bewerkt:
Het is een model 2006 (staat ook in de advertentie, en de 2007 in die kleur had stickers op tank en kuip, en handvatverwarming, en een niet-progressief en lichter draaiend gashendel). Het kenteken is afgegeven in 2014. Kennelijk is het ding voor of door de “vaste klant” geïmporteerd, die er vervolgens niet of nauwelijks mee reed… Km stand is voor de leeftijd uitzonderlijk laag, de meeste FJR nieuw-kopers deden dat stukje in de eerste 0.5 tot 2 jaar van het bestaan. Verder ziet de fiets er op de foto’s geweldig goed uit, waarbij de groeven in de remschijven imho dan weer een beetje afsteken.

Dat is op zich allemaal niet erg, gelet op jaar en prijs, maar ik zou toch even doorvragen naar de historie, i.h.b. de onderhoudshistorie, want die wil nog weleens kwijtraken bij import. Verder goed opletten of je sporen ziet van een schadeverleden (naden tussen kuipdelen en tank, spiegels op gelijke hoogte, staat de topkuip recht, spoort het ding gied tijdens de proefrit, etc.), of slijtage die kan duiden op een hogere km stand dan die nu getoond wordt. Zoek ook even uit of de motor alle updates heeft gehad, er waren door de haren heen een paar terugroepacties.
Zo ver had ik nog niet eens gekeken dat die in 2014 geïmporteerd was. Bedankt! Daar heb ik dan weer rode vlaggen bij! Het hoeft inderdaad niet zo te zijn. Maar eens goed doorvragen aan de dealer.
Ik zie ook fjr's uit 2006 met die stickers en handvatverwarming. Was dat toen der tijd een extra optie ofzo?
Tis van mij uit een half uurtje rijden. Dus eerst gaan kijken kan nooit kwaad.
 
Laatst bewerkt:
En waarom de VFR1200 weer weggedaan?
Laat mij raden: zitpositie, te hoog verbruik, te weinig tankinhoud, en teveel vermogensbeperking in de eerste 3 versnellingen.
Er zijn een redelijk aantal Blackbirdrijders overgestapt op de VFR1200F, maar ze hebben ook bijna allemaal binnen 3 jaar weer iets anders gekocht.
Geinig, en het klopt imho. Ik kocht destijds zo’n ding nieuw, om 3 maanden later weer op een FJR te stappen, om precies die redenen (en ook: vormgeving maakt dat je alle door het voorwiel opgeworpen vuil in je bek gesmeten krijgt). Gekgenoeg herkende niemand hier op MF mijn kritiek.
 
Laatst bewerkt:
Vraag Ruud Linders naar de historie van de FJR. Zal je een eerlijk antwoord geven is mijn ervaring. Heb er destijds mijn FJR gekocht en kreeg telefoonnummer van oude eigenaar om historie bevestigd te krijgen (en die bevestigde dat ook). Over het algemeen staan er nette motoren bij hem, maar een kritische blik moet je natuurlijk altijd hebben en houden.
 
Inderdaad heel goed doorvragen en let op dat je er 3 sleutels bij krijgt. 2 zwarte en 1 rode sleutel, de rode is de mastersleutel. Moet je hebben om nieuwe sleutel in te leren bij verlies. Ik heb ook lang gezocht naar een nette FJR en heb ook aantal trieste gevallen gezien. Aantal daarvan waren importmodellen zonder historie, zonder 3 sleutels, zonder boekjes, en verkoper geïrriteerd worden als je doorvroeg. Argwaan had ik altijd meteen als de kentekenplaat niet in de advertentie zichtbaar was of in de winkel eraf was, zodat je geen standaardgegevens alvast kon opzoeken. Daarom durfde ik persoonlijk geen importmodel te kopen, want er zit ook echt knoei tussen. Geldt voor alle merken. Maar dat wil niet alles zeggen, ga kijken, uitgebreid proefrijden en vraag goed door. Laat eventueel van tevoren een aankoopkeuring doen bij die Eric van Lendt. Je kunt dan afspreken bij goedkeuring kosten voor jou, bij afkeuring kosten voor verkoper. Ondanks dat hij fijn rijdt, wordt niet meteen verliefd op de motor.
 
De motor blijft staan! Vandaag uitgebreid bericht gehad van de dealer. Zitten geen boekjes bij, dus ook geen onderhoudshistorie. Geen idee uit welk land de motor geïmporteerd is. Enkele "jaren" geleden groot onderhoud uitgevoerd waaronder het linksysteem volgens de dealer. Echter onbekend wanneer en niet gedocumenteerd. Dealer kon hem niet laten staan omdat die zo mooi was zei die 🤷
Verder zoeken dus....
 
Hoge km standen zoals rond de 60 a 70.000 is dat erg? Mits de onderhoudshistorie aanwezig aanwezig is.
 
Is niet erg.,

Heb er zelf een van 2006 met 80k+ op de klok ,maar eigenlijk van de 2e eigenaar, is in Duitsland nieuw geleverd (alle papieren aanwezig) en toen heeft een man hem hier in de regio 10 jaar gehad ,ook de gehele onderhoudsgeschiedenis aanwezig.
 
Hoge km standen zoals rond de 60 a 70.000 is dat erg? Mits de onderhoudshistorie aanwezig aanwezig is.
Is helemaal niet erg zolang, je schrijft het zelf al, de onderhoudshistorie aanwezig is. FJR draait met normaal gebruik en onderhoud rustig 2 ton en misschien wel meer. Verstandig besluit, er worden genoeg nette machines aangeboden. Zo gewoon een nette met boekjes, 3 sleutels en bij voorkeur daarom geen import.
 
Hallo iedereen,

Ik ben in de markt voor een fjr1300 en nu heb ik deze onderstaande motor gezien. Ziet op de foto's heel goed uit. Volgens de verkoper, zijnde een dealer, is het link systeem aangepakt en er zit nog 6 maanden BOVAG garantie op. Wat zijn de dingen waar ik op moet letten als ik ga kijken?
Alvast bedankt.
Definieer aangepakt.....
De ene verkoper heeft daar namelijk een heel andere gedachte bij dan de ander.
 
De motor blijft staan! Vandaag uitgebreid bericht gehad van de dealer. Zitten geen boekjes bij, dus ook geen onderhoudshistorie. Geen idee uit welk land de motor geïmporteerd is. Enkele "jaren" geleden groot onderhoud uitgevoerd waaronder het linksysteem volgens de dealer. Echter onbekend wanneer en niet gedocumenteerd. Dealer kon hem niet laten staan omdat die zo mooi was zei die 🤷
Verder zoeken dus....
Groot gelijk: staan laten. Ik had een paar jaar geleden een FJR uit 2008 gekocht (Engelse import). Er zaten geen boekjes bij, maar hij was zo mooi (gepoetst).... Wel gekocht, maar achteraf spijt. Ondanks de inzet van de verkoper veel gedoe gehad. Jaar later bij de echte Yamahadealer in onderhoud gedaan en toen bleek dat er een bougie moervast zat die er niet zomaar uit kon en dat de complete kabelboom vervangen moest worden. Link-systeem moest ook gesmeerd worden. Ook werd me verteld dat het eerdere onderhoud slecht was: het was geen frisse motor zoals ze dat noemden. Nog een jaar mee gereden, maar de FJR werd me te zwaar. En ingeruild op mijn huidige motor.
 
Hoge km standen zoals rond de 60 a 70.000 is dat erg? Mits de onderhoudshistorie aanwezig aanwezig is.
Niet perse, mits er niet op onderhoud werd bezuinigd en er met een beetje respect voor de techniek werd gereden. Maar vergis je niet: er kan na 70000 km een boel slijtage optreden (rijwielgedeelte bijvoorbeeld) die in de papieren kan lopen, en er zijn genoeg motoren - ook FJR-en - waarbij al voor het bereiken van de 100k km de motor of de versnellingsbak in de soep draait. Dat laatste gebeurd gelukkig niet heel regelmatig, maar met de mogelijke slijtage hou je in het aankoopbedrag beter wel rekening.
De 200k en meer waarnaar verwezen wordt is in de praktijk eerder uitzondering dan regel, alleen al omdat verreweg de meeste motorrijders helemaal niet voldoende km’s rijden om die stand in een jaartje of 10 of zelfs 20 te bereiken. En ja, als je weet wat je doet dan lukt het vast wel om er een half miljoen of meer km’s mee vol te maken (er was geloof ik een FJ1200 waarmee dat gedaan is, in Denemarken ofzo?), maar dan is het fijne er wel vanaf.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben vandaag ff begonnen met de kuip eraf te halen..🥴😑, wat een leuke klus zeg.😭
En alleen alles dat om een heel klein hoekje vd rechter kuip te fixen. 😕

Nog ff wat, ik zag een klein druppeltje aan t thermostaat huis, zit daar een O-ring tussen of een pakking, op oem parts zag ik niks staan..🤔

Tussen t kunststof op t aluhuis, zit er met 3schroeven op..
 
Laatst bewerkt:
IMG_20220305_181507.jpg

Rechts van t slangetje lag een druppeltje.
 
Bij dat thermosstaathuis zit doorgaans wel degelijk een pakking of O-ring. In ieder geval als je die 3 schroeven loshaalt, altijd nieuw pakking gebruiken. Op tekening staat inderdaad niks. Kunt proberen voor je het uit elkaar haalt, de 3 boutjes wat vaster trekken? Misschien is het dan verholpen? Anders toch schoonmaken en nieuwe (vloeibare) pakking gebruiken. Ik zou het wel verhelpen omdat het doorgaans niet vanzelf stopt met lekken.
 
Laatst bewerkt:
Ik wist niet dat de zoektocht zo lastig zou zijn. Blijkt dat er veel import motoren tussen zitten en ik heb nu al twee keer meegemaakt dat ze totaal geen onderhoudshistorie erbij hebben 🤔
Ik zou als "dealer / motorverkoper" dat toch willen hebben.
Ook een motor particulier gezien. Deze beste man wist niet eens dat de motor een linksysteem heeft en dat deze onderhouden dient te worden...
Afgelopen weekend met MotoPort Echt gebeld en deze zouden deze komende week eentje binnenkrijgen. Info nog onbekend.
Nu had ik deze onderstaande nog gezien bij MotoPort Breda. Betreft een NL motor. Wel een 2006 model maar dat vind ik niet zo erg aangezien mijn budget niet veel hoger is.

Yamaha FJR 1300 ABS (bj 2006)
€ 6.950,00
https://link.marktplaats.nl/m180771...ium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
 
Ik wist niet dat de zoektocht zo lastig zou zijn. Blijkt dat er veel import motoren tussen zitten en ik heb nu al twee keer meegemaakt dat ze totaal geen onderhoudshistorie erbij hebben 🤔
Ik zou als "dealer / motorverkoper" dat toch willen hebben.
Ook een motor particulier gezien. Deze beste man wist niet eens dat de motor een linksysteem heeft en dat deze onderhouden dient te worden...
Afgelopen weekend met MotoPort Echt gebeld en deze zouden deze komende week eentje binnenkrijgen. Info nog onbekend.
Nu had ik deze onderstaande nog gezien bij MotoPort Breda. Betreft een NL motor. Wel een 2006 model maar dat vind ik niet zo erg aangezien mijn budget niet veel hoger is.

Yamaha FJR 1300 ABS (bj 2006)
€ 6.950,00
https://link.marktplaats.nl/m180771...ium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Ik zou niet al te huiverig zijn voor importmotoren, want in die prijsklasse ga je sowieso veel importmotoren aantreffen.

Dat heeft grofweg 2 redenen. Allereerst geldt dat de FJR weliswaar een populaire motor was, maar m.n. onder een vaste en beperkte kopersgroep: door de hoge nieuwprijs (en de medio 2008 al enigszins gedateerde techniek t.o.v. concurrerende merken) gingen ze niet als warme broodjes over de toonbank. Dat maakt dat de vraag naar deze motoren in de prijsrange 5-10k€ logischerwijs groter is dan de groep die er destijds 20k€ voor wilde betalen.

Daarnaast geldt dat de gangbare km stand voor FJR-en op leeftijd doorgaans hoog is: meestal 70-100k km (of meer) voor de vroege RP13 exemplaren. Dat verkoopt nu eenmaal minder makkelijk, en dus gaan handelaren al snel op zoek naar pareltjes (of winkeldochters, of schadefietsen, of tellerunits) in het buitenland, mede ook om de eerste reden.

Als je je budget met 1 of 2 duizend € weet op te rekken, dan is het aanbod ineens al een stuk groter, en kijk je naar FJR-en uit de periode 2008-2012, en mss zelfs een 2013 (RP23) als je niet huiverig bent voor een hogere km stand. Persoonlijk verkies ik de RP23/28 trouwens boven de RP13, niet omdat ze technisch heel erg anders of beter zijn, maar qua ergonomie en comfort zijn ze dat imho wel. Sowieso goed op blijven letten natuurlijk: het is tweedehands, het slijt (heeft dus onderhoud nodig), en alles kan stuk.

Let bij exemplaren met een km stand van nabij 40k trouwens extra goed op de onderhoudshistorie: bij die km stand (of veelvoud ervan) moet de klepspeling worden gecontroleerd, en dat is een dure beurt (in mijn herinnering €800 ofzo, maar dat zal nu wel iets duurder zijn geworden, want mijn laatste FJR ging in 2018 de deur uit). Voor veel eigenaren was dat reden om de motor voor die tijd in te ruilen. De vraag is dus of die werkzaamheden hebben plaatsgevonden, of dat jij ze nog moet incalculeren.

Overigens zou ik verwachten dat op al die vraagprijzen wel wat af te dingen is, zelfs met de huidige schaarste aan nette occasions. Want ik heb 7 van die dingen gehad waarvan 5 nieuw gekocht, en op zo’n nieuw exemplaar schrijf je in 2 jaar tijd en 50k km met groot gemak bijna de helft af.
 
Laatst bewerkt:
En oja, let bij geïmporteerde FJR-en ook even op of ze niet in vermogen begrenst zijn (geldt met name voor exemplaren uit België en Frankrijk, en ik dacht ook Duitsland). Die begrenzing is wel te verhelpen, maar wel weer extra werk natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Het liefste wil ik gewoon een NL fiets. Het heeft geen haast en blijf ik zoeken. Die in Breda staat wel op mijn lijstje in ieder geval.
 
Gemiddeld 2700 km per jaar gereden met een dikke toerfiets als de FJR blijft verdacht. Goed opletten dus.
Ja, dat klopt. Maar ik heb toch na een behoorlijk lange zoektocht eentje gevonden bij particulier die genoemde afstand niet eens in 6 jaar had gereden. Klinkt onwerkelijk, maar het was een zuivere. Nederlands RP23 model, historie erbij, met alle boekjes, 3 sleutels, afdekkapjes koffers, 2 servicebeurt facturen en originele aankoopfactuur op naam en adres van de verkoper. Originele Metzlers lagen er nog op, DOT 2414. (Deze zijn inmiddels vervangen voor nieuwe Dunlop RS3, omdat Pirelli GT2A niet leverbaar waren). Ik heb de gok toen gedurfd en nu staat hij na 1 jaar op bijna 12000 Km. Ik ben er zeer tevreden mee, dus ze zijn er wel.

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Het liefste wil ik gewoon een NL fiets. Het heeft geen haast en blijf ik zoeken. Die in Breda staat wel op mijn lijstje in ieder geval.
Als je geen haast hebt ga je vast een mooie Nederlandse tegenkomen. Ik heb er ook best wel lang over gedaan en trieste gevallen gezien. Ik persoonlijk durfde daarom toen een import niet aan, maar zoals al hierboven benoemd misschien ook weer niet al te huiverig zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou wel even doorvragen op hoe dat zit met die ene eigenaar die de motor volgens RDW heeft gehad, want afgifte kenteken in 2006 snap ik, maar laatste tenaamstelling in 2010…?

DBB0CA19-DFB9-4A2A-A3B1-1AAEB3D70814.jpeg

Dat zou betekenen dat de motor ofwel van 2006 tot 2010 in de winkel heeft gestaan (maar waarom is er dan al in 2006 een kenteken op aangevraagd?), ofwel staat het ding al 12 jaar waar-ie nu staat. Of zie ik iets over het hoofd?
 
Terug
Bovenaan Onderaan