Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

Ach, mijn eerste motor was een '83 Yamaha xs400, die liep ook zomaar 1 op 28. In die zin is er toch niet zo heel veel vooruitgang geboekt.
Mijn opeenvolgende motoren (en auto's) waren steeds zuiniger, maar ook sneller en betrouwbaarder. Ik noem dat vooruitgang.
En van 1:28 met een 400 naar 1:29 met een 750, met veel minder uitstoot, vind ik ook vooruitgang.
 
Ik vind dat in bijna 40 jaar een verwaarloosbare vooruitgang. Zeker als je in de overweging meeneemt dat men (ik in ieder geval) een stuk sneller reed.
 
Het voelde toen in ieder geval wel sneller met die rubberen frames en fietspompen als vering. Maar er is toch wel vooruitgang geboekt wat betreft verbruik, tenminste, over het gemiddelde. Het is alleen jammer dat de focus van de fabrikant er niet op ligt. De klant wil pk's. In Nederland is een zware nog altijd je ware. Geldt voor mij ook. Ik heb wel eens een ultra zuinige 125cc gehad maar je wordt dan op de weg totaal niet serieus genomen. Ben blijkbaar ook een kuddedier dus toch maar weer opgeschaald.
 
Zeg dat wel, zucht! Vorig jaar nog met een 350 een bekeuring gehad op een lange rechte 60 weg waarvan ik dacht dat het een 80 weg was. Na correctie 68 km/h. Een duivelse snelheid 👿. Grrr.... Een beetje gekietelde brommer is in dit land al voldoende.
 
Over prestaties heb je niet te klagen op een NC 750 (X DCT in mijn geval).
Maar de metingen lopen nogal uiteen.
Reden waarom ik zelf maar eens heb geklokt.
Omstandigheden: 12 gr C, windkracht 2, gemiddelde van 4 metingen in 2 richtingen, teller snelheden (100 km/u = 95 GPS), afgerond op halve seconden, gewicht 70 kg (incl. motorkleding en helm), motor met accessoires, excl. topkoffer.

0-80 km/u in 3,5 seconden
0-100 in 5,0
0-120 in 7,5
0-140 in 11,0
0-160 in 19,0
Is gewoon supersnel... weinig fietsen die met dit vermogen sneller zijn. Die automaat ook .....😍
 
accesoireharnasje en relais zijn besteld, 12v voor aan het stuur is binnen maar wil die via dat harnasje aansluiten = geschakeld.
Wel nieuwe ruit binnen gekregen, Puig ding. Morgen even testen.
IMG_6383.jpeg

Is een flink stuk hoger. Hoop dat de turbulentie over me heen gaat. Anders wordt het geen ruit denk ik 🙃
Heb ook een rek voor topkoffer besteld, heb nog een mooie givi koffer in de juiste kleuren. Maar dat rek gaat nog paar weken nodig hebben om geleverd te worden. Jammer, maakt het woon/werk nog wat lastig.
Ben wel helemaal weg van de nc.... heb hier in korte tijd al meer mee gereden dan in een jaar met mijn vorige motor.
 
accesoireharnasje en relais zijn besteld, 12v voor aan het stuur is binnen maar wil die via dat harnasje aansluiten = geschakeld.
Wel nieuwe ruit binnen gekregen, Puig ding. Morgen even testen.Bekijk bijlage 1745069
Is een flink stuk hoger. Hoop dat de turbulentie over me heen gaat. Anders wordt het geen ruit denk ik 🙃
Heb ook een rek voor topkoffer besteld, heb nog een mooie givi koffer in de juiste kleuren. Maar dat rek gaat nog paar weken nodig hebben om geleverd te worden. Jammer, maakt het woon/werk nog wat lastig.
Ben wel helemaal weg van de nc.... heb hier in korte tijd al meer mee gereden dan in een jaar met mijn vorige motor.
Mooi dat de NC zo bevalt. Is ook mijn ervaring. Ik heb gewoon de standaard ruit en vind die prima met mijn 1.80m. Ruitjes is toch een persoonlijk dingetje.
 
Ik heb een FJR1300 gehad met verstelbare ruit. Ik denk dat je op een NC zonder brede kuipdelen met geen enkele ruit de windbescherming van een toerbuffel kunt evenaren. Maar ik hoop dat je nieuwe ruit een verbetering is. Zoals gezegd, ik vind met de standaardruit op mijn NC X (bij 2018) prima te rijden.
 
Ik vrees eerlijk gezegd dat een hoge ruit alleen meer herrie gaat geven. Wat ruiten betreft heb ik het idee dat je er of helemaal achter moet zitten of dat hij lekker laag moet zijn. Tenminste als je niet in de turbulenties wil zitten. Heb al veel experimenten gedaan met opzetstukken, spoilers e.d. maar ik hou het nu maar bij laag. Maar het hangt gewoon van teveel factoren af. Misschien bestaat de perfecte ruit wel maar ik zoek er niet meer naar. Heb begrepen dat sommigen de lage standaard ruit van de S op de X geknutseld hebben.
 
Ik vrees eerlijk gezegd dat een hoge ruit alleen meer herrie gaat geven. Wat ruiten betreft heb ik . Heb begrepen dat sommigen de lage standaard ruit van de S op de X geknutseld hebben.

Yep. Ikke ben er zo eentje.
Als je inzoomt zie je de Beeline Moto nét boven het ruitje uitsteken.
Zo zit ik ín de wind en uit de turbulentie.

99FE64A5-5730-4B33-B643-045F88C97D1B.jpeg
 
Heb je dan, zeker met jouw afstanden, niet heel snel een smerig vizier? Als ik zie wat er binnen de kortste keren aan mijn ruit (+ 12 cm t.o.v het origineel) plakt, ben ik blij dat dat niet op mijn vizier zit. Ik kijk er overheen en ja, dan heb je enige turbulentie, maar ik vind dat niet vervelender dan de windruis met een laag ruitje.

Ik heb van die verstelbare rails, waardoor de bovenrand van de (hoge) ruit kan variëren tussen kin- en wenkbrauw-hoogte. Maar door de constructie staat de gehele ruit 1,5 cm verder naar voren, waardoor de wind en regen er onderdoor komt. Ook niet ideaal, dus weer verwijderd…
 
Laatst bewerkt:
Ik heb, sinds ik met mijn snuit in de volle wind zit, RainX Plastic op mijn vizier. Dat had ik nog staan van de tijd dat ik nog achter een grote ruit zat. Ik heb het probleem dus verplaatst. Het is, qua herrie, wel een groot verschil of je vol in de wind zit of in de turbulenties.
 
Heb je dan, zeker met jouw afstanden, niet heel snel een smerig vizier? Als ik zie wat er binnen de kortste keren aan mijn ruit (+ 12 cm t.o.v het origineel) plakt, ben ik blij dat dat niet op mijn vizier zit. Ik kijk er overheen en ja, dan heb je enige turbulentie, maar ik vind dat niet vervelender dan de windruis met een laag ruitje.

Ik heb van die verstelbare rails, waardoor de bovenrand van de (hoge) ruit kan variëren tussen kin- en wenkbrauw-hoogte. Maar door de constructie staat de gehele ruit 1,5 cm verder naar voren, waardoor de wind en regen er onderdoor komt. Ook niet ideaal, dus weer verwijderd…
Natuurlijk van je meer vliegjes op je vizier.
Dat is een nadeeltje. Maar ik neem altijd een klam microvezel doekje in een plastic zakje met me mee. Deed ik op elke motor al.
Maar met onze frunk is dat al helemaal een no-brainer.
Bij de pauze gewoon dat natte doekje over het vizier en ik heb weer een schoon vizier.

Met dat doekje ben ik al meerdere keren uitgelachen.
Om vervolgens bij de tweede stop door diezelfde uitlachers gevraagd te worden “of zij dat doekje ook effe mochten”….
 
Niet het hele topic doorgespit maar zijn ze echt zo zuinig in verbruik en onderhoud? Ik zal toch niet scheiden van Guzzi en een verstandshuwelijk aangaan voor de "centen"? ;) Ik weet uit eigen ervaring dat de meeste Honda,s technisch erg goed zijn (maar wel een beetje saai);)
1 op 30 is geen probleem
 
Gisteren het hogere scherm getest, die mag er voorlopig opblijven :Y
Ook erg blij met mijn verwarmde handvaten.
Hoog scherm , laag scherm. Ik word er gek van . Puig ruit geeft nog turbulentie om mijn hoofd. Givi scherm iets minder, maar geweldig vind ik het niet. Welke hogere ruit heb je geïnstalleerd ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan