BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zou het kunnen dat de prijs van die opties zonder BPM is.
Als je het dan aanklikt rekent hij de BPM erbij.

...zo hoor je dat niet aan te geven dan (en het klopt ook niet) ; als in : de transparantie ontbreekt volledig.

De BPM op die fiets (35K = dus zonder de topkoffer...) is bijna 4600 euro
Dus die 3000+ euro die BMW er via de prijslijst 'zomaar' bij opboxert is zo vaag als wat.



bpm.JPG
 
Laatst bewerkt:
De optelsom en rekenarij in de configurator klopt al langer niet, ik kon het zou gauw niet meer vinden, maar ik had daar al eens melding van gemaakt met een Excel ding als bijlage.
Waarschijnlijk als de motor juwelier U een aanbieding doet toekomen onder het genot van een kopje eerlijke koffie dan staat er weer een ander bedrag onder de streep want dan gaat er nog een voorjaars korting van af, krijg je een gunfactor en is de kokos mat in de topkoffer gratis.
Dan komt er vervolgens nog een Oh ja moment en blijkt er een BMW actie te zijn voor de pretpakketten.
Het is koehandel, handje klap tot je toe hapt (koek happen doen we morgen).
Houd in uw budget rekening met een uitgave van EUR 30k en een beetje meer, of minder als je beloofd wat leuks achter te laten bij de juwelier.
 
Mbt de navigatie app op de telefoon.
De software routeplanner kaart dinges daarop vind ik echt super en veel beter dan de Garmin’s die ik gehad heb. Een route maken of een bochtige bestemming kiezen heeft mij al meerdere malen prettig verrast. Ook importeren van een route gaat perfect.
De koppeling telefoon met de boordplank is 80% van de tijd goed maar nog niet perfect. Ook na de laatste software update nog niet. Maar ik kan nu wel de 4 knoppen in de kuip zelf programmeren. Dan heb je toch ook wel wat.
 
Verkoop je toch gewoon een autootje……
Alle reacties lezende betreffende de configurator en de prijzen die hieruit rollen, kan ik hierop alleen maar reageren met de welbekende kreten als “ geld moet rollen”, en “je leeft maar één keer”.
Heb vroeger van mijn ouders geleerd dat je nooit in iemands portemonnee kan kijken. De één heeft mooie vervoermiddelen en eet elke dag slechts een balletje gehakt om zijn of haar hobby te bekostigen, een ander eet regelmatig bij een sterrenrestaurant en is tevreden met een Fiat Uno van 1987.
En alle versies die er tussenin zitten kun je ook respecteren.
Heb zelf afgelopen december wel zo’n nieuwe R1250RT met iPad dashboard aan kunnen schaffen, gewoon omdat het kon, NIET omdat het moest. En ja, is een hoop geld voor een 2wielig voertuig, maar op dat moment had ik t er voor over. Iemand anders vindt dit te duur, ok, kan ik helemaal mee eens zijn, is deze persoon zijn keuze/probleem//budget enz.
Kan alleen maar zeggen, heb tot nu toe al genoten van alle km’s die ik gemaakt heb op mijn RT, en hoop dat er nog vele volgen, is t niet zo, dan heb ik dit in ieder geval gehad….😉😇
 
Over Prijzen gesproken..., open voor de aardigheid eens de BMW Motorrad Configurator.
Kijk dan bij 'Tour'

En dan zien we dat de SpleetogeRT vrolijk gepresenteerd wordt 'vanaf 23.200,-*'

En de goedgelovige denkt dan misschien al gauw van '...best 'n hoop geld..., maar het valt misschien nog mee, voor zo'n tablet-op-wielen.

Goedgemutst klik je dan op de in zwaRT afgebeelde toerplof..., en..., er staat plots dat de (nu witte...) RT er is 'vanaf 24.300,-*'... :/
Als in : met 1 muisklik is de fiets nu zomaar een ongezellige 1.100 euro's duurder... :/ :/

...zo..., je bent weer van de zuurstof af, en vol goede moed klik je toch verder..., en eigenlijk alles wat je niet wilt, dat is zo'n plain-Politie-witte toerfiets.

En daarom klik je een kleuRTje aan...

Blauw is bijna 638 meer
ZwaRTzwaRTzwaRT is bijna een voordelige (...) 461 meer
En..., sjiekwit-met-blauwe-streepjes dat moet 1.911,80 meer ophoesten...

Goed..., simpel-wit wil ik niet, blauw heeft 'iedereen' al, en zwartzwartzwart is alleen versgepoetst-in-de-showroom mooi.

Dus we laten 'm flink uit de broek hangen, en kiezen voor het sjiekwit-met-blauwe-streepjes..., en gauw uit het hoofd rekenen we van 24.300 + 1911 = 26.211 euro..., maar..., DAN heb je ook wat !!

Toch ?!

Huh..., BMW rekent toch anders..., want de 26.211 is bij hun 26.518,54 euro geworden..., als in : er is weer ergens ruim 300 euro bij opgesnoept... :/

...en de ergernis begint een klein beetje toe te slaan...

Maar..., je wilt toch wel graag die sjiekwitte..., nou ja..., verder klikken maar dan...

Al die gefreesde spullen laten we maar links liggen, maar we kiezen wel voor het Comfort- en Dynamic pakket !

Die twee laatste opties kosten volgens de configurator samen toch een lieve 3.227,07 euro..., en als we dan vlot doortellen dan is het van 26.518,54 + 3.227,07 = 29.745.61 euro..., pfhoe..., toch net onder de pijngrens van 30K...

Eh..., nou nee hoor..., want bij BMW komt de rekensom zomaar uit op 31.119,45..., en dat houdt in dat er WEER een fiks bedrag er bij opgesnoept is..., een verschil van maar liefst 1.373,84 !

:/

En dat gaat gewoon zo door..., het bruine zadel (wel fraai bij het wit denk ik) staat in de prijslijst voor 229 euro.
Nou..., klik 'm maar eens aan !

We zitten dus al op een zere 31.119,45 euro + 229 = 31.348,45 euro zou je dan denken
Toch ?

Mis (!)..., BMW vindt dat het nu 31.386,21 niet gaan kosten..., als in : de getoonde 229 voor het zadel is plots 266,76 geworden... :? :?

Waarom in 1 keer bijna 40 euro meer...?????????????????????
Afvalstoffenheffing mbt het zwaRTe zadel...???

Inmiddels 3 valiumtabletten verder slaan we nu helemaal op hol, en we klikken ook maar de audio aan.
Dat kost dan 1172.49 euro.

Dus totaal 31.386,21 + 1.172,49 = 32.558,70 euro totaal (en voor de duidelijkheid..., dat is ZONDER topkoffer...)
BMW is echter van mening dat het antwoord op deze rekensom 32.746,69 is... :/

...en dat is wederom een verschil van 187,99 euro, in het voordeel van die rekenwonders uit Berlijn... :/

En nu willen we het weten ook..., de bandenspanningsonzin ; het staat voor in prijslijst voor 251,68 euro.

Dus totaal 32.746.69 + 251.68 = 32.998,37
BMW is echter van mening dat het antwoord op deze rekensom 33.038,72 moet zijn... :/

...en dat is wederom een verschil van 40.35 euro, en ook weer in het voordeel van de boekhouders uit Berlijn... :/

De LED verstralers dan maar..., die staan voor 398,09 in de lijst.
Klik ze aan, en ze kosten 461.91..., en dat is weer 63.82 verschil... :/

Idem met de SpoRTuitlaat..., in de prijslijst voor 513.04, maar in werkelijkheid ook fix duurder, want 'onze' RT zit inmiddels al op 34.059,43 euro !


Reken nog ff een vlotte 1000 euro voor een topkoffer..., en wat begon met 23.200 euro, kost nu zomaar 35.000 euro... :/ :/
En in dat bedrag zit een hele ruime, en vooral ernstig onduidelijke 3000+ euro dat BMW er zomaar bij opsnoept... :/

35K voor 1 motor... :/






...laat maar..., het hoeft al niet meer..., ons gaan toch niet meer mee..., graag of helemaal niet, zeg maar... :+
IMG_1180.JPG

En zoiets heb je dan. De velgen en beugels heb ik nog laten spuiten en poedercoaten want het wit met de grijze velgen (af fabriek) vond ik minder mooi in combinatie met het bruine zadel en het overige zwart. Het rijdt overigens super :)

In 2017 betaalde ik voor de K1600GT minder dan wat deze nu nieuw moet kosten, dus ja, prijzen zijn aardig gestegen.
 
Hyperpro en een schokdemper revisie zit erop! Ben benieuwt binnenkort. Op de terugweg niet echt kunnen testen (veel te druk overal) maar hij was al wel een stuk stabieler. Ook hobbelt hij niet meer als ik van versnelling wissel.

Edit: kort stukje nog in de avond gereden maar helaas nog altijd veel verkeer. Elke keer een auto voor mij bij elke leuke bocht. Soms 3 keer hetzelfde stuk gereden om de weg vrij te hebben. Die paar keer dat het wel lukt was een wereld van verschil. Stabiel, geen gekke bewegingen meer. Binnenkort een dagje Duitsland/Ardennen en dan eens goed uitproberen. .
Wel aardig wat remproeven gedaan tot een kilometer of 100 pu. Hij remt weer zoals het hoort. Altijd al een sterk punt van de RT geweest maar nu is het helemaal feest. Ik kan de remweg weer inschatten zonder meer nodig te hebben dan ik denk met een noodstop. Hij had de neiging om bij slecht wegdek namelijk door te schieten en was een beetje stoppie gevoelig. Nu niet meer!
 
Laatst bewerkt:
Hyperpro en een schokdemper revisie zit erop! Ben benieuwt binnenkort. Op de terugweg niet echt kunnen testen (veel te druk overal) maar hij was al wel een stuk stabieler. Ook hobbelt hij niet meer als ik van versnelling wissel.

Edit: kort stukje nog in de avond gereden maar helaas nog altijd veel verkeer. Elke keer een auto voor mij bij elke leuke bocht. Soms 3 keer hetzelfde stuk gereden om de weg vrij te hebben. Die paar keer dat het wel lukt was een wereld van verschil. Stabiel, geen gekke bewegingen meer. Binnenkort een dagje Duitsland/Ardennen en dan eens goed uitproberen. .
Wel aardig wat remproeven gedaan tot een kilometer of 100 pu. Hij remt weer zoals het hoort. Altijd al een sterk punt van de RT geweest maar nu is het helemaal feest. Ik kan de remweg weer inschatten zonder meer nodig te hebben dan ik denk met een noodstop. Hij had de neiging om bij slecht wegdek namelijk door te schieten en was een beetje stoppie gevoelig. Nu niet meer!
Plaatje van de motor dan maar eindelijk.
 
...nou..., vandaag voor junior-zoon een 'toerplof' gekocht !

Ventje wilde graag een Gixxer1000 hebben, maar dat vond vaders een toch wat minder geslaagde zet.

Eigenlijk.

Daarom voor het mannetje wel een beetje een stoer ding gekocht, zonder dat je gelijk aan de bijna 190 PK van een Gixxer ligt te rommelen.

En hij kon zich er zowaar nog in vinden ook...🤣

...junior-zoon mag dan een volwassen vent zijn, maar soms is misschien toch verstandig (...) als pa nog ff over zijn schouder meekijkt.

Junior heeft de plof nog niet gezien (oké, vanaf n plaatje dan), dus dat woRT dan sowieso de eerste verrassing...

😉
 
Daarom voor het mannetje wel een beetje een stoer ding gekocht, zonder dat je gelijk aan de bijna 190 PK van een Gixxer ligt te rommelen.

Nu natuurlijk de vraag ‘wat voor stoer ding’
 
Ab, een zwarte, org NL, en nog een COMPLEET originele (echt totaal niets aan gewijzigd) 2012 Kawasaki Z1000 ABS.

En..., met in het framenummer netjes achter elkaar de letters RT 😁😁



...hoe origineel wil je het hebben ?!..., zelfs nog met het reflectoRTje op de achterplecht... :/


Oké, er zit een nogal uitbundige tankpad op het ding, en de bromtol mag een goede poetsbeuRT krijgen, maar dat laatste regel ik wel ff (...) voor zoontje... :+

Vooral ook de RVS uitlaatbochten zullen 'we' eens flink aanpakken.
Inclusief die forse pot onder het motorblok.

i-mf7CTDP-XL.jpg





i-KGgwJfq-XL.jpg





i-TQb7h7M-XL.jpg




i-fb72HqS-XL.jpg




...met een k(l)eurige km.stand ook !... :Y :Y

i-F8BLhj8-XL.jpg




Ben ook wel benieuwd ; want zelf ook nog nooit een Kawa in de stal gehad.
Heel vroeger wel eens een heel klein rondje op een (het eerste model) ZZR600 gereden, maar verder ook niet.

Toen het ding uit kwam, toen had ik echter wel oren naar de (eerste) ZX-10 (Tomcat), maar..., dat was in 1988.
En omdat ik in 1987 net mijn nieuwe CBR1000F had ontvangen, vond ik dat ook eigenlijk weer geen goed idee.
L_zx-10_1988.jpg




Heeeel veel later (2004) wel heel serieus een ZZR1200 overwogen, maar toen werd het na Oud Hollands plussen en minnen, de R1100S BCR :Y

78000000B63127844A.jpg
 
Laatst bewerkt:
Blijft voor een ouder altijd lastig.

...ik was nog net 22 lentes jong, toen ik mijn (toen) hagelnieuwe CBR1000F in ontvangst mocht nemen.

Voor die tijd de dikste, snelste, bla, bla, bla 1000 cc
En ik vond dat een heeeeeeeeeeeele verstandige keus.

...maar nu snap ik wel wat mijn moedeRTje allemaal gevoeld / gedacht moet hebben...



i-T9bJ27c-L.jpg


i-2rbj9bK-XL.jpg
 
Haha. Mijn vader zei een keer: "Blij dat je nooit een brommer hebt gewild, anders had ik het moeten verbieden." Maar ja, toen kwam er alsnog een motorfiets :+
 
Ab, een zwarte, org NL, en nog een COMPLEET originele (echt totaal niets aan gewijzigd) 2012 Kawasaki Z1000 ABS.
[bla bla, plaatje, plaatje]
...met een k(l)eurige km.stand ook !... :Y :Y

Bekijk bijlage 1755774
<- Einde Citaat
Nette km stand: dat mag u wel zeggen. Mijn RT die slechts 3 lentes heeft af kunnen vinken tot op heden, rolt stiekem eerdaags de 30k zone binnen… Da’s stiekem bijna 4k km meer in gauw 7 lentes minder tijd…
 
2 RT topics en niet wetende wie waar nog leest, zet ik mijn vraag ook maar hier even neer.
De koppelings olie hoef je normaal gesproken nooit te vernieuwen tenzij die zwart wordt ..... en laat dat bij mij nou het geval zijn. Nu heb ik ook gelezen dat je dan ook de koppelingscylinder moet vervangen omdat die dan de veroorzaker is.
Heeft iemand dit wel eens aan de hand gehad of iemand die het dan kan verklaren waarom de cylinder dan de boosdoener is?
Even voor de duidelijkheid: na bijna 217.000km met de nog originele koppeling werkt alles nog gewoon prima en er is geen lekkage!
 
217.000km. Originele koppeling. Geen klachten behalve de kleur van de olie. Ik zou er helemaal niks aan doen. Verder is het probleem mij niet bekend maar dit is wat mijn gevoel er van zegt. Het is best een klus om aan die koppeling te sleutelen dus tenzij de boel vervangen moet worden zou ik er gewoon niet aan komen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan