BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ons doen nog maar een rondje op die 'oude' PolaRT...

...oliefilter, ringetjes, en een paar liter verse Motorex olie staan klaar om vervangen te worden. Bougietjes en luchtfilter recent nog gedaan..., dus dan zal ut wel weer oké zijn... :+
 
Laatst bewerkt:
ik twijfel.
Stevig.
En die twijfel is nog groter, nu ik een mooie r1100rt te koop heb gezien uit een verzamelaarscollectie; in nieuwstaat met erg weinig km...
Zelf te weinig op een 1200 rt gereden ome en goede indruk van te krijgen (paar honderd meter). Maar, bij twijfel is het devies niet doen denk ik zo. Afhankelijk van of je er de ruimte en financiën voor hebt zou je natuurlijk wel kunnen overwegen er 1 bij te kopen. Dit zou meer inzicht kunnen geven in wat je het beste bevalt. Daar staat tegenover dat uit jouw verhaal blijkt dat je al aardig wat km's aan proefritten op een 1200 hebt gedaan. Als de twijfel dan nog zo stevig is zou ik nog even wachten met een 1200. Dan is wellicht die deftige 1100 voor nu een betere keus...
 
Allereerst een disclaimer: ik wil en ga niemand voor het hoofd stoten, mocht je je aangevallen voelen: dat is op zeker niet de bedoeling!

Vraag:
Ik heb nu nog een bmw r1100rt, uit 1996 met iets meer dan 100k.km. Ding rijdt briljant; superstabiel net alsof het op rails rijdt; ondanks de afmetingen van een bestelbus, kun je er enorm mee gooien en smijten. Vering met die aparte "voorvork" strijkt alle oneffenheden in het wegdek glad als een Citroën; bescherming tegen regen of de wind is heel erg goed. Vermogen is niet gigantisch, maar in elke toerental en versnelling aanwezig (gas geven is genoeg; het gaat als een speer). Versnelling werkt perfect (wel met veel lawaai schakelen, maar dat went); ook het remmen gaat erg goed. En ja er mankeert nog wel eens wat aan, maar tot nog toe geen grote zaken. Meer kleine ergernissen. Die schaar ik dan maar onder ouderdomskwaaltjes. Eigenlijk heb ik niks er op aan te merken (behalve dan het manoeuvreren, niet rijdend, dat is waardeloos zo zwaar en lomp)

Tot zover.

Punt is: ik kijk af en toe best naar een opvolger ervan (en dan de 1200rt); en dan de modellen die nog dat bmw richtingaanwijzer systeem hebben, dus t/m 2010 bouwjaar. En heb uiteraard al een paar keer proef gereden. en daar zit hem de crux...

Ik vind (naast de veel mindere km stand en jonger bouwjaar, wat je uiteraard wel ziet) het geen verbetering tov de 1100rt. Ja het is veel lichter; dus het manoeuvreren is veel gemakkelijker; en het grotere vermogen icm de lagere massa maakt dat het wat "vlotter" aanvoelt en de versnellingsbak schakelt (iets) beter. Maar verder; het stabiele ("op rails") rijden is er af, doordat er een balans-as in zit is het typische boxergedrag eraf (jammer); het kunststof is allemaal veel lichter en dunner (trillende spiegels; die hoe ik ze ook afstel altijd een flink deel van mijn handen laat zien) !, sloten zijn hakerig (is kleinigheid, weet ik, maar het valt op tov de soepele sloten die ik nu heb). Ja er zit veel meer luxe elektronica in / op de r1200 (CanBus; boordcomputer; dat ESA veer-aanpas-systeem, cruisecontrol etc. Maar ik heb een beetje "angst" voor elektronica; vooral als dat defect raakt...mijn auto zit ook helemaal bomvol met die elektronica gadgets; zijn leuk en ook best zinvol, totdat er iets aan misgaat...

Kortom: ik twijfel.
Stevig.
En die twijfel is nog groter, nu ik een mooie r1100rt te koop heb gezien uit een verzamelaarscollectie; in nieuwstaat met erg weinig km...

Er zijn er hier vast die ooit een 1100rt hebben gereden, misschien een 1150rt, en nu een 1200rt, die kunnen vertellen wat er nu zoveel beter aan de 1200rt is; wat ik met meerdere proefritten nog niet heb kunnen ontdekken, en die me kunnen overtuigen. (Gaat me niet om het model; ik moet nog steeds erg wennen aan de grote kunststof panelen aan de zijden; de enorme ruit; de gigantische koplamp (is net een aquarium) en de erg uitgesproken (zeer duidelijk zichtbare) oliekoeler daaronder). Uiteraard ook testen gelezen en bekeken (YouTube); maar daar wordt de loftrompet afgestoken (verbaast me niet; professionele objectiviteit is ver te zoeken (gesponsord??); en particulieren? Jullie kennen allemaal de "verjaardags-verhalen" dat ze een geweldige auto/motor/fiets noem het hebben, totdat deze is vervangen door een andere, en dan deugt de "oude" van geen kant meer, en was het een waardeloos ding.

Zo; een heel verhaal.

Ben benieuwd naar de reacties.
Een paar opmerkingen van hij die geen motor meer rijdt:
Iets dat niet goed voelt, moet je niet doen.

De spiegels van de eerste generaties R1200RT zijn inderdaad opmerkelijk slecht geplaatst, bij mijn R1200RT-DOHC was het spiegelbeeld ook altijd voor de helft gevuld met hand of elleboog. Als je nog dat sooRT motoren bij wielerwedstrijden ziet rijden (met een camera persoon staande achterop), dan staan er altijd extra spiegels op het stuur. Vanaf de R1200RT-LC zijn de spiegels iets verplaatst waardoor ze weer een prima beeld geven.

Dat van die BMW knipper flippers zou ik echt proberen te vergeten, het is vreselijk typisch BMW waar je erg aan moet wennen maar wat daarna wel erg natuurlijk aan voelt. Geen enkele andere motor heeft dit echter nog. Het standaard knipperknopje in het linker armatuur went daarentegen ook weer heel erg snel.

Over de "moderne" electronica in nieuwere BMW's zou ik me helemaal niet druk maken, dat werkt allemaal behoorlijk storingsvrij.

Uiterlijk blijft altijd een kwestie van smaak, ik heb heel lang de R1150RT met de ietwat vrouwelijke rondingen erg mooi gevonden en de eerste generatie R1200RT spuuglelijk. De latere R1200RT-DOHC bracht wat uiterlijke verfijning en een geweldig naaimachine motorblok (het motorblok van de oer R1200RT lijkt daarbij wel vol met kiezelstenen te zitten).
Waar de R1100RT / R1150RT zoveel mogelijk achter plastic verstopt heeft, is met de R1200RT en latere modellen de kunst van het weglaten toegepast: niet meer poespas dan wat voor het rij comfort nodig is.

Verder zal de rijervaring op een ondertussen redelijk oude R1200RT uit de eerste generatie met BMW knipper flippers erg afhankelijk zijn van het examplaar en de onderhoudstatus. Hakkerige sloten zijn kan niet anders dan iets exemplarisch zijn. Koop je iets "nieuws" van die leeftijd dan koop je ook wat risico mee. Zou je op de RT van ...Ron... stappen dan heb je ongetwijfeld een heel andere ervaring.

Tot slot speelt je budget natuurlijk een rol en daar kun je alleen zelf over waken.
 
Maar, bij twijfel is het devies niet doen denk ik zo.
Dat is een goede; bij twijfel niet oversteken is je vroeger al geleerd ;)
Afhankelijk van of je er de ruimte en financiën voor hebt zou je natuurlijk wel kunnen overwegen er 1 bij te kopen.
Dat komt thuis niet goed; heb nu al te weinig ruimte in de garage...
Daar staat tegenover dat uit jouw verhaal blijkt dat je al aardig wat km's aan proefritten op een 1200 hebt gedaan. Als de twijfel dan nog zo stevig is zou ik nog even wachten met een 1200. Dan is wellicht die deftige 1100 voor nu een betere keus...
Ja, meerdere proefritten gedaan; het is ook niet zo dat zo'n 1200 verkeerd rijdt, maar ik vind (!) het geen verbetering t.o.v. mijn 1100.
Volgens mijn vrouw en twee dochters blijf ik te lang hangen in het oude (was met de auto ook al zo), en moet ik er gewoon voor gaan.
 
De spiegels van de eerste generaties R1200RT zijn inderdaad opmerkelijk slecht geplaatst, bij mijn R1200RT-DOHC was het spiegelbeeld ook altijd voor de helft gevuld met hand of elleboog. Als je nog dat sooRT motoren bij wielerwedstrijden ziet rijden (met een camera persoon staande achterop), dan staan er altijd extra spiegels op het stuur. Vanaf de R1200RT-LC zijn de spiegels iets verplaatst waardoor ze weer een prima beeld geven.
Iets nieuws is dus lang niet altijd een verbetering, blijkt maar weer.
Dat van die BMW knipper flippers zou ik echt proberen te vergeten, het is vreselijk typisch BMW waar je erg aan moet wennen maar wat daarna wel erg natuurlijk aan voelt. Geen enkele andere motor heeft dit echter nog. Het standaard knipperknopje in het linker armatuur went daarentegen ook weer heel erg snel.
Zelfs BMW heeft dit inderdaad verlaten helaas (werkt echt perfect !); bij de nieuwere zit één knopje aan de linkerkant (wat "los" zit; althans het geeft geen degelijk gevoel wat de 'flippers' wel geven); misschien moet ik me daar maar overheen zetten
Over de "moderne" electronica in nieuwere BMW's zou ik me helemaal niet druk maken, dat werkt allemaal behoorlijk storingsvrij.
Hopelijk; ik heb niks met elektronica; weet er ook niets vanaf. Weet wel dat ALS daar iets aan mankeert je met hangende pootjes naar een dealer moet (en die weten ook lang niet altijd wat er aan mis is, tenzij de testkast dat aangeeft); moderne tijden (verbetering ??)
Uiterlijk blijft altijd een kwestie van smaak, ik heb heel lang de R1150RT met de ietwat vrouwelijke rondingen erg mooi gevonden en de eerste generatie R1200RT spuuglelijk.
Spuuglelijk zal ik niet zeggen, maar het is allemaal wel erg plastic (wat ik van de 1100 en 1150 niet vind; dat oogt en voelt kwalitatief en robuust); maar als voorbeeld de gigantische ruit...vooral in de hoogste positie, wat een thermopane ding is dat.
De latere R1200RT-DOHC bracht wat uiterlijke verfijning en een geweldig naaimachine motorblok (het motorblok van de oer R1200RT lijkt daarbij wel vol met kiezelstenen te zitten).
Ik vind het mooi dat een motor (daarom wil ik niet meer dan 2 cilinders) een beetje trilt, schudt, en bokt. Ik heb ook een 700 Deauville, en daar zit ondanks de v-twin echt zo'n naaimachine blok onder; trilt niet ("|eeft" niet); gelukkig zit daar nog wel een grappig (beetje knorrend) geluidje in.
Verder zal de rijervaring op een ondertussen redelijk oude R1200RT uit de eerste generatie met BMW knipper flippers erg afhankelijk zijn van het examplaar en de onderhoudstatus.
Op zich helemaal mee eens. Echter 4 (lange proefritten) en bij allemaal dezelfde ervaring?
Een 1200 is op zich prima hoor, maar nog steeds: geen verbetering (tenminste dat vind ik dan); terwijl iedereen zo lyrisch is over de 1200 denk ik "nou vertel dan maar wát dan". Ja het is moderner (strakkere lijnen); en je ziet echt wel dat het allemaal wat jonger is/minder km heeft.
En ja ook ik vind die gadgets best wel grappig; mijn auto zit er ook helemaal vol mee, die parkeert zelfs volautomatisch.
Maar voor een motor??? Zoals tegenwoordig met die 'Ipads' als scherm :( ipv losse analoge tellers

Laat ik het dan zo samenvatten: had ik de keus tussen een nieuwe 1100rt en een nieuwe 1200rt dan wist ik het wel...
Hakkerige sloten zijn kan niet anders dan iets exemplarisch zijn.
Alle 4 'proefritmotoren' hadden dat (ook dat 'klepje' op de sloten, wat je opendrukt als je de sleutel erin steekt, mist; bezuinigingsmaatregel?)
Koop je iets "nieuws" van die leeftijd dan koop je ook wat risico mee. Zou je op de RT van ...Ron... stappen dan heb je ongetwijfeld een heel andere ervaring.
Klopt, risico dat de vorige eigenaar hem weg heeft gedaan omdat er wat aan mankeert is zeker aanwezig; en waarschijnlijk hoe ouder hoe groter die kans.
Tot slot speelt je budget natuurlijk een rol en daar kun je alleen zelf over waken.
Uiteraard; ik wil voorkomen dat ik flink investeer en achteraf denk: had ik maar de oude gehouden.
 
Verder zal de rijervaring op een ondertussen redelijk oude R1200RT uit de eerste generatie met BMW knipper flippers... Koop je iets "nieuws" van die leeftijd dan koop je ook wat risico mee. Zou je op de RT van ...Ron... stappen dan heb je ongetwijfeld een heel andere ervaring.

...Ron... heeft dan wel de DOHC versie.

Ook de eerste versie gehad. De DOHC rijdt niet persé beter, maar de som der verbeteringen maakt het toch wel degelijk een net wat meer verfijnder (...) product.

De dikkere voorvork (eerste facelift dingetje bij de DOHC) voelt duidelijk stabieler aan dan de relatief dunne poten van de 1150/eerste1200.

De ESA is ook veel aangenamer.

Die afwijkende knipperlichtknopperij mis je niet.

Maar de grootste aangenamerij (van de pure lucht-oliekoelers) is toch wel het DOHC blok.

Ik vinnut nog altijd een aangenaam rij-ding. Met een aangenaam uiterlijk.

Maar dat laatste is dan natuurlijk weer een gevalletje 'in die ei of die bieholder'...
 
  • Leuk
Waarderingen: RTMK
Had de DOHC in 2011 (nieuw) gekocht met het idee, en de verwachting van '...3 jaar op rijden, en dan in 2014 omwisselen voor de nieuwe Wasserboxer...'

...we zijn 11 jaren verder, en de PolaRT staat er nog steeds...🙄
 
Grappig..., van mei 2006 t/m juni 2007 mochten wij de bewaarder zijn van een Dark Blue R1150RT mono-spark.
En ja..., inderdaad net iets meer dan een jaar..., maar het vleesch wil soms zomaar zwak worden als je een (voor die tijd...) jong gebruikte R1200RT tegenkomt.

En dan struin je vandaag eens wat rond op het altijd vermakelijke Fakeboek Marketplace..., en wat denk je...

...na 15 jaar kom je je oude 1150RT weer tegen... 8-)


Wel iets opgeleukt door de jaren heen.

Want..., nu een andere ruit, witte knippers in de spiegels (staat beter idd), van de alu kapjes op de rem- en koppelingsvloeistofpotjes.
Ook een reclame-nummerplaathouder.


rt1.JPG


rt2.JPG


rt3.JPG
 
...
Zelfs BMW heeft dit inderdaad verlaten helaas (werkt echt perfect !); bij de nieuwere zit één knopje aan de linkerkant (wat "los" zit; althans het geeft geen degelijk gevoel wat de 'flippers' wel geven); misschien moet ik me daar maar overheen zetten
Na een R1150R en R1150RT stapte ik ook over van de flippers naar het wiebelige knopje op de DOHC en later de LC. Het is mij nooit gelukt het knopje af te breken terwijl ik (uitstervend ras) wel degelijk netje richting aan geef daar waar het hoort.
Hopelijk; ik heb niks met elektronica; weet er ook niets vanaf. Weet wel dat ALS daar iets aan mankeert je met hangende pootjes naar een dealer moet (en die weten ook lang niet altijd wat er aan mis is, tenzij de testkast dat aangeeft); moderne tijden (verbetering ??)
ALS, ik hoop dat je ABS bedoeld. Daar zit ook een pijnpunt van de R1150 en eerste R1200's, die zingende ABS varianten staan bekend om de relatief korte levenduur en en vervolgens peperdure reparatie (die daarom vaak maar achterwege gelaten wordt). Het geluidsloze ABS van de latere modellen geeft weinig problemen.
Spuuglelijk zal ik niet zeggen, maar het is allemaal wel erg plastic (wat ik van de 1100 en 1150 niet vind; dat oogt en voelt kwalitatief en robuust); maar als voorbeeld de gigantische ruit...vooral in de hoogste positie, wat een thermopane ding is dat.
Ik had toch met mijn R1150RT last van afbrekende plastic nokjes van de plastic panelen en een berg vuil dat zich in die tupperware bak onder het motorblok verzamelde.
Wat betreft de ruit is deze al fors verhoogd van R1100RT naar R1150RT, omdat het dashbord verlaagd is. Dat patroon heeft zich bij de volgende RT's alleen maar doorgezet. Het lagere dashbord vind ik wel mooi, en ja daar hoort dan wegens behoud van comfort een hogere ruit bij.
Ik vind het mooi dat een motor (daarom wil ik niet meer dan 2 cilinders) een beetje trilt, schudt, en bokt. Ik heb ook een 700 Deauville, en daar zit ondanks de v-twin echt zo'n naaimachine blok onder; trilt niet ("|eeft" niet); gelukkig zit daar nog wel een grappig (beetje knorrend) geluidje in.
De DOHC is geen zoevend stil naaimachinemotortje, het is en blijft een boxer en dat voel je. Maar dat DOHC blok maakt gewoon minder bijgeluiden dan de oer R1200 blokken.
Op zich helemaal mee eens. Echter 4 (lange proefritten) en bij allemaal dezelfde ervaring?
Een 1200 is op zich prima hoor, maar nog steeds: geen verbetering (tenminste dat vind ik dan); terwijl iedereen zo lyrisch is over de 1200 denk ik "nou vertel dan maar wát dan". Ja het is moderner (strakkere lijnen); en je ziet echt wel dat het allemaal wat jonger is/minder km heeft.
En ja ook ik vind die gadgets best wel grappig; mijn auto zit er ook helemaal vol mee, die parkeert zelfs volautomatisch.
Maar voor een motor??? Zoals tegenwoordig met die 'Ipads' als scherm :( ipv losse analoge tellers
Laat ik het dan zo samenvatten: had ik de keus tussen een nieuwe 1100rt en een nieuwe 1200rt dan wist ik het wel...
Met de RT lijn heeft BMW altijd al voorop gelopen met "luxe", als het kan, dan bieden ze het ook. En de RT zit nou eenmaal in een duurder segment van de markt. Mijn ervaring is stiekem dat al die gadgets snel wennen. Cruise Control?? Rij je op de Reise Tourer een lang stuk snelweg, dan is die Cruise Control toch wel lekker. Banden Spannings controle? Het heeft me minstens één keer razend snel laten omkeren naar de motor juwelier omdat er een schoef in de achterband zat. ABS en andere slimme snufjes die je ongemerkt helpen de motor overeind te helpen? Als je veel rijd bij weer en wind op verschillende wegen ben ik er van overtuigd dat ze in je voordeel werken (toer je alleen 's zomers op droog asfalt dan voegt het minder toe). Schakel Assistente? Bij file rijden of het nemen van een bergpas is het HEERLIJK! Active Cruise Control? In druk verkeer komt het je eigen veiligheid ten goede, het werkt verbluffend goed. De iPad...tja, daar heb ik sterk m'n twjfels over, BMW moet motoren maken, geen Apps ontwikkelen, dus laat navigatie over aan de navigatie boeren als Tom Tom en Garmin met de keuze aan de gebruiker.
Alle 4 'proefritmotoren' hadden dat (ook dat 'klepje' op de sloten, wat je opendrukt als je de sleutel erin steekt, mist; bezuinigingsmaatregel?)
Dat klepje is er nog steeds hoor als je kiest voor een motor met sleutel.
Klopt, risico dat de vorige eigenaar hem weg heeft gedaan omdat er wat aan mankeert is zeker aanwezig; en waarschijnlijk hoe ouder hoe groter die kans.
Vaak onbewust en de meeste motor juweliers testen de motor te kort om alle probleempjes te vinden.
Uiteraard; ik wil voorkomen dat ik flink investeer en achteraf denk: had ik maar de oude gehouden.
Maarrr..die ouwe zal toch een keer aan vervanging toe zijn, ik denk te horen dat jouw R1100RT nog niet zo ver is.
Mijn mening is dat (zoals ...Ron... ook zei) dat van de oliekoelers het DOHC blok het beste is, kijk dus naar een R1200RT vanaf 2010.
Van de vloeistof koelers is de huidige 1250 de beste, hoewel mijn R1200RT-LC ook goed beviel. Na de 1250 wordt een 1300 verwacht, maar alles nieuwer dan een DOHC zal voorlopig voor jou niet aan de orde zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: RTMK
ALS, ik hoop dat je ABS bedoeld.
Ik bedoelde wél ALS (in de zin van: heel mooi / luxe / meerwaarde als het werkt; maar als het niet (meer) werkt :N (mijn overbuurman is een zeer deskundige automonteur; en als je zijn verhalen hoort over boordelektronica die niet doet wat het zou moeten doen; waarbij ze letterlijk met de (vette) handen in het haar zitten, omdat ze er geen oplossing voor kunnen vinden...:(
Daar zit ook een pijnpunt van de R1150 en eerste R1200's, die zingende ABS varianten staan bekend om de relatief korte levenduur en en vervolgens peperdure reparatie (die daarom vaak maar achterwege gelaten wordt). Het geluidsloze ABS van de latere modellen geeft weinig problemen.
Over ge-engineerd dus. Het kán dus het wordt erin gesleuteld. Of dat nu echt meerwaarde heeft; tja. (Als zelfs een Honda Gold Wing of een Harley Davidson Electra Glide zonder rembekrachtiging goed remt...en BMW het uiteindelijk ook weer verlaten heeft...zegt genoeg)
Ik had toch met mijn R1150RT last van afbrekende plastic nokjes van de plastic panelen en een berg vuil dat zich in die tupperware bak onder het motorblok verzamelde.
Heb ik weinig last van; kunststof is echt van hoge kwaliteit, dik en stevig en ja er komt wel wat vuil in de kuip onderaan; terwijl de kuip van de 1100 en de 1150 op een paar kleine dingen na toch hetzelfde is.
De DOHC is geen zoevend stil naaimachinemotortje, het is en blijft een boxer en dat voel je. Maar dat DOHC blok maakt gewoon minder bijgeluiden dan de oer R1200 blokken.
Bijgeluiden? Wat zijn dat?
Serieus; echt overal zijn bijgeluiden; verfijnd is er niks aan. Het rammelt en klappert dat het een aard heeft.
"Producteigenschappen" zullen we maar zeggen; en dat vind ik nu zo leuk aan die boxer. Het "leeft"
De iPad...tja, daar heb ik sterk m'n twjfels over, BMW moet motoren maken, geen Apps ontwikkelen, dus laat navigatie over aan de navigatie boeren als Tom Tom en Garmin met de keuze aan de gebruiker.
Ik bedoel niet zozeer dat de navigatie geïntegreerd is, maar meer dat "alles" in 1 digitaal schermpje zit. Kan daar maar moeilijk aan wennen. Mijn dochter vind het prachtig. Generatie-verschil
Maarrr..die ouwe zal toch een keer aan vervanging toe zijn,
Zeker wel; een keer houdt het op hé ;(
ik denk te horen dat jouw R1100RT nog niet zo ver is.
Dat denk ik uiteindelijk ook
Mijn mening is dat (zoals ...Ron... ook zei) dat van de oliekoelers het DOHC blok het beste is, kijk dus naar een R1200RT vanaf 2010.
Zal toch maar eens een proefrit maken op een RT vanaf 2010; misschien overtuigd het dan wel :]

Wel waardeer ik erg dat je zo enthousiast bent over jouw (ex) RT; is best wel aanstekelijk; bedankt voor de uitgebreide reactie(s) :}
 
Wel waardeer ik erg dat je zo enthousiast bent over jouw (ex) RT; is best wel aanstekelijk; bedankt voor de uitgebreide reactie(s)
Na het heropstappen in 2007 wist ik al: als het bevalt, dan komt er een BMW boxeRT.
Dus na het opstappertje al gauw met goedkeuring van de directie een R1150R omdat het blote me wel aan stond, dat ding reed zo lekker dat ik er ook veel woon-werk verkeer mee ging doen en weekends weg. Dan heb je het weer niet altijd voor het uitkiezen en was ik er ondertussen achter dat mijn 1150 af en toe nukkig was omdat het een mono spark was en er ondertussen ook een twin spark versie was. Kortom er moest een R1150RT twin spark komen om minder nat te worden bij regen en geen last te hebben van KFR. De R1200RT vond ik nog te lelijk en te duur.
Bij een service beurt was de motor juwelier eens zo handig me een bijna nieuwe DOHC mee te geven, ik heb er die avond geloof ik even 500 km mee weg gereden want het reed vergeleken met de R1150RT geweldig, betere wegligging en nog beter bochtengedrag. Dus na 3 jaar R1150RT had de motor juwelier een prachtige jonge DOHC in de aanbieding die van mij werd. Na 4 jaar deed een andere motor juwelier me een inruil aanbod dat ik wederom na overleg met de directie niet kon afslaan en kwam de splinter nieuwe R1200RT-LC. Nieuw dus ook weer (tussen de oren) beter dan de "ouwe" DOHC. Helaas heb ik begin dit jaar moeten besluiten het motorrijden verder te vergeten en heeft de motor juwelier de motor terug genomen om er iemand anders blij mee te maken.
In de tijd dat ik RT gereden heb en soms even wat ander probeerde wist ik altijd heel zeker (met als criteria comfort en veiligheid): niks rijd beter dan de RT. Bij vakanties of solo tochten reed ik vaak veel te lang door en stopte ik pas als de nood hoog was en dat kon wel eens 3 uur of meer duren, dat is een goede maat voor het comfort (ik weet nu wat de RT met alle luxe en opties mist: een urinoir :+).
 
En uiteindelijk is de nieuwste R1250RT echt een geweldige machine
Tja dat vind jij, ik heb dan wel is waar het zelfde blok maar het is en blijft een olie verslindende tieten-machine.
Na een rondje er toch weer een halve liter olie er in moeten kieperen.
Verder een nieuwe T32 achterband aan gort geblazen.
Met andere woorden het mag wat kosten.
Maar vindt maar eens een goed alternatief.
IMG_8600.jpeg
ebdc45c5-580c-4b98-8650-8b6472854c64.jpg
 
Tja dat vind jij, ik heb dan wel is waar het zelfde blok maar het is en blijft een olie verslindende tieten-machine.
Na een rondje er toch weer een halve liter olie er in moeten kieperen.
Verder een nieuwe T32 achterband aan gort geblazen.
Met andere woorden het mag wat kosten.
Maar vindt maar eens een goed alternatief.
Bekijk bijlage 1773727Bekijk bijlage 1773728
Dat er een halve liter olie bij moet is heel bizar.
Ik heb natuurlijk geen 1250 ervaring, maar mijn toemalige 1200-LC verbruikte niets. Ik heb er nooit olie bij hoeven gooien ook niet tijdens of na 10k km heen en terug naar de Noordkaap.
De achterband aan gort ligt natuurlijk niet aan de RT maar wellicht aan het het merk en type band, het bereden wegdek, de belading of aangehouden bandenspanning.
 
Laatst bewerkt:
Dat er een halve liter olie bij moet is heel bizar.
Ik heb natuurlijk geen 1250 ervaring, maar mijn toemalige 1200-LC verbruikte niets. Ik heb er nooit olie bij hoeven gooien ook niet tijdens of na 10k km heen en terug naar de Noordkaap.
De achterband aan gort ligt natuurlijk niet aan de RT maar wellicht aan het het merk en type band, het bereden wegdek, de belading of aangehouden bandenspanning.
De boxer heeft heel hard moeten werken. Vele passen in Oostenrijk, Italie en Frankrijk moeten trotseren met een totaal van 5625 kilometers. Met name best wel spannende passen waaronder de Gavia en Col du champs.
Hele mooie goed te rijden passen waaronder Col de l'iseran en de Bonet.
En dat met 2 personen en 3 koffers met meuk en niet te vergeten de tanktas komt het totaal gewicht toch al gauw over de 500 kg.
Dan is een olieverbruik van een kleine halve liter nog te overzien. Vind ik.
De bridgestone T32 GT heeft zich met een Achterbandspanning van 3,0 atm op het ruwe Franse asfalt prima gehouden. Mooi rond van wang tot wang gelijkmatig afgesleten.
Dus al met al een prima toermotor.
 
  • Leuk
Waarderingen: glk
Tja dat vind jij, ik heb dan wel is waar het zelfde blok maar het is en blijft een olie verslindende tieten-machine.
Na een rondje er toch weer een halve liter olie er in moeten kieperen.
Verder een nieuwe T32 achterband aan gort geblazen.
Met andere woorden het mag wat kosten.
Maar vindt maar eens een goed alternatief.

Jullie hebben een mooi stukje gereden zeg. Mbt die vrouwlijke dingen……..die zitten me nooit in de weg :).
 
@RTMK. Zo lezende denk ik dat het vermogen van de 1100 voor jou voldoende is? En dan blijft nog het mindere gewicht van de latere modellen. Ik heb heel lang en heel hard met een 1993 RS gereden en mijn vriend van de BMW club met een R1100RT. Je komt niets te kort….wel hadden we allebei Wilbers veerelementen geïnstalleerd en handvatverwarming etc. Ik vind de oer 1100 RT ook erg mooi om te zien, behalve die combinatie van een kleine koplamp en een heel bol voorspatbord. Dat is mooier bij de 1150. Die heeft ook mooie geïntegreerde vloeistofreservoirs op het stuur ( ik voel nauwelijks verschil tussen kabel en hydraulisch bediende koppeling), fraaie wielen in een meer gangbare maat (160/18 achter bij de 1100) en zes versnellingen naast een iets hoger koppel en vermogen. Grootste nadeel is dat geïntegreerde elektrisch bekrachtigde remsysteem. Vaak op de markt 1500 euro duurder dan de 1100RT. Ik zou voor die mooie 1100RT met weinig km gaan.
 
Bedankt voor alle reacties!
Ik ga aankomende zaterdag proefrijden op een 1200RT uit 2012; misschien raak ik dan wel overtuigd.
Nog jonger ga ik sowieso niet doen; het is hobby hé en er zijn meer zaken dan motorrijden.

@Popopeter
Ja het vermogen vind ik voldoende. Met name omdat dat 'altijd' aanwezig is (eigenlijk het koppel); je hoeft niet eerst door de versnellingen heen voordat er wat gebeurt.
De 1150 gaat het niet worden; alleen vanwege dat rembekrachtigingssysteem (en dus ook niet de eerste twee bouwjaren van de 1200RT)

(Stiekem heb ik toch het meeste interesse in de 1100RT met de weinige km); dat het een ouder model is interesseert me sowieso weinig (niks)
 
P90470333_highRes_bmw-r-1250-rt-option.jpg
P90470335_highRes_bmw-r-1250-rt-option.jpg





Nieuw kleuRTje voor modeljaar 2023.

Het 719 metallic wit is foetsie, en daarvoor in de plaats bij de 719 versie, dit Meteoric Dust II metallic

'We' hebben dus nu :

* plat wit
* glk blauw metallic
* 3-werf zwart
* 719 meteoren stof 2 metallic
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan