Het kan ook anders (en beter) vrij rijden

oldskoolgsxr

MF veteraan
3 jun 2013
1.318
1.979
Net terug van een dagje vrij rijden op het mooie en voor mij onbekende circuit te Clastres.
Een aanrader. Het circuit is technisch top.
De gemiddelde snelheid is niet hoog, top van 180 en goed onderhouden.
Niet zo groot.

circuit-clastres-plan-septembre-2020.thumb.png.0e62fd29cab3d03f4f9a15f943b98280.png


Een welkome verademing was de (zeer kleine) organisatie.
Cool, niet commercieel. Vriendelijk en redelijk goedkoop.

Tot nu toe heb ik steeds het gevoel in de tandwielen gegrepen te worden van een grote machine.
Ik zou het vergelijken met een vliegtuig nemen. Van bij het binnenstappen van de luchthaven via allerlei formaliteiten, het vliegen in een kleine ruimte tot het verlaten van de aangekomen luchthaven. Je hebt weinig zelf in de hand. Je ondergaat.

"Motorsport is een (zeer) gevaarlijke hobby" zal de organisatie zeggen.
" Veiligheid primeert altijd" zal de organisatie zeggen.
tuurlijk, die discussie begin ik niet, maar kijk ook eens hoe het gemoedelijker aan toe kan gaan.
Uiteraard weinig toepasbaar op grote circuits, maar er is voor zo'n grote organisaties (bvb DG sport) altijd iets te leren dat eens niet over veiligheid gaat.

Toch was veiligheid optimaal te Clastres. Er stonden verbazend veel ambulances en 1 brandweerwagen naast het circuit.
Vermoedelijk was het ook een uitvalbasis voor de omliggende dorpen.
DB meting was streng maar rechtvaardig. 95 db met 3db! tolerantie.

Een groot pluspunt was het ontbreken van tijdsmeting.
Dit kost minder voor de organisatie en haalt druk weg van mensen die daaraan verslaafd zijn. Ook de deelnemers hebben minder rompslomp en geld uitgespaard.

Een ander (zeer) groot pluspunt was de hoofdpersoon die nog steeds piloot is. Marc is zijn naam. Ex 24h piloot.
Hij ziet de gevaren anders. Deze briefing was zeker interessant. Op een groot bord met het afgebeelde circuit.
De beginners kregen mondeling een overzicht van de grootste valkuilen.
De ervaren kregen wat meer info
De experts kregen de details.

er was geen timing op papier!
Hij paste zijn timing aan, aan 2 factoren. De vlotheid van de sessies en het weer.
Er dreigde regen in de namiddag. Daarom reden we oorspronkelijk meer in de voormiddag dan in de namiddag.
De regen is niet gekomen. De sessies bleven vlot gaan. We hebben 7 tot 9 sessies gereden van 15 a 20minuten !!

Marc had steeds de micro in de hand en spoedde ons om naar het parc fermé te komen.
2 oproepen. 5 minuten en 2 minuten voor het loslaten van de groepen.
Ging vlot.

Sessie gedaan? Geblokte vlag.
Die laatste ronde ook afronden aan 90% van uw tempo. Hoe sneller binnen, hoe sneller de volgende sessie.

Rode vlag.
Gas eraf. Na het ongeluk/ obstakel gepasseerd te zijn, terug op 90% van uw kunnen om snel binnen te komen.
Zo is het circuit snel leeg en kunnen de hulpdiensten zonder gevaar hun werk doen.

(her) indeling klassen zonder tijdsmeting?
Gaat zeer goed.
De ervaren piloot zet zich strategisch op de technische (rem)punten en kijkt naar de deelnemers.
Niet goed genoeg of te goed? Naar een ander niveau. Niemand die protesteerde.
Want chrono's verdoezelen te vaak de pk monsters die hinderlijk "veel te vroeg remmen naar quasi stop en volle bak go stijl"- rijden.

2 rode vlaggen op al die sessies.
Gelukkig zonder erg.
Olie of andere gladde vloeistoffen op de baan?
Uiteraard opgeveegd en absorberende korrels.
Marc springt op zijn trail en probeert 5x de bocht zelf uit (heen en terug) om de grip te testen.
Grijpt daarna naar de micro en brieft heel de paddock.
Ook worden we gewaarschuwd bij de eerste ronde dat er een marshall zal aanwijzen waar het nog mogelijk wat glad is onder een gele vlag op die plek.
Veilig en geeft vertrouwen.

Pizza's a volonté tijdens de middag. (foodtruck)
Koffie a volonté heel de dag.

Heel veel rijtijd, geen chrono's.
Voor 99€.
Geen website, een beetje facebook.
Vooral mond tot mond.
 
Laatst bewerkt:
Waren er ook geen negatieve punten?

Ja, 2 kleintjes.

Het is allemaal in het Frans te doen.
De locatie is in Frankrijk, de organisatie is Waals en spreekt quasi geen andere taal.

De administratie is wat te cool.
Je betaalt op een rekening nummer en krijgt niets meer te horen.
Sommigen kregen bevestiging, maar vele anderen niet.
Geen info op voorhand. (grote organisaties sturen 3 mails en vele bijlages)
Ter plaatse stond mijn naam op een handgeschreven lijst (oef).
Dat kan beter.
 
dat is iets wat ik al vaker gezien heb ,dat er rode vlag gegeven word en piloten gaan van het gas af en rijden op het gemakske binnen terwijl je in je achterhoofd hebt dat iemand mss wel serieus in de problemen kan zijn. Ik probeer ook altijd zo snel mogelijk binnen te komen, zonder risico's te nemen uiteraard en als je de plaats van ongeval nog moet passeren, zo snel mogelijk zodat die persoon snel kan geholpen worden ,het is geen sight seeing
 
Terug
Bovenaan Onderaan