€500 challenge 2019: Ram's DR Big "Red"

Het heeft wat tijd gekost om alles binnen te krijgen, maar vandaag heb ik de laatste onderdelen ontvangen om de DR om te bouwen:
IMG_20210728_174923.jpg


Eerst begonnen met het inbouwen van de Ignitech CDI, hier zit geen montagebeugel bij, alleen wat klittenband. Nu is er op de DR geen plat oppervlak waar de CDI zit, maar 2 beugeltjes. Om de nieuwe CDI te kunnen bevestigen dus even een beugeltje gemaakt:
IMG_20210726_184734.jpg

IMG_20210726_185706.jpg


En vervolgens de CDI daar op gemonteerd:
IMG_20210726_190555.jpg


De meegeleverde stekkers waren plug-and-play, dus het enige dat ik nog moest doen was een geschakelde 12V doorlussen. Die heb ik afgetapt bij de nieuwe R/R, die een beetje groter is dan de oude:
IMG_20210728_175222.jpg


Past gelukkig wel gewoon:
IMG_20210728_175355.jpg


In de nieuwe R/R is de pin voor 12V vanuit het contactslot standaard niet voorzien. Dus die kabel heb ik van de oude R/R afgeknipt en de pin mee in de connector gestopt om zo een geschakelde 12V voor de CDI te voorzien:
IMG_20210728_175931.jpg


Dan wat knutselen met de nieuwe stator en pulsgever. De kabels hier van moeten door het doorvoerrubber heen en dat was even worstelen maar is uiteindelijk gelukt:
IMG_20210728_185223.jpg


Alles netjes op zijn plek en de kabels achter alle beugeltjes gehaakt:
IMG_20210728_192519.jpg


En vervolgens de zijkant van het blok weer dichtgemaakt:
IMG_20210728_200803.jpg


De kabels van de nieuwe pickup en zeker de nieuwe stator zijn wat korter dan standaard, dus die ga ik verlengen met de standaard bekabeling. Daarvoor wil ik wel een fatsoenlijke waterdichte connector hebben, die ik momenteel niet heb liggen. Dan moet de tank er ook nog af om er goed aan te kunnen, maar dan kan ik ook meteen de klepspeling controleren en de kopbouten aantrekken. Dat moet aldus de handleiding gebeuren na +/- 1000 km aangezien het blok open is geweest.

Dat was hij weer! :W
 
Het heeft wat tijd gekost om alles binnen te krijgen, maar vandaag heb ik de laatste onderdelen ontvangen om de DR om te bouwen:
Bekijk bijlage 1659548

Eerst begonnen met het inbouwen van de Ignitech CDI, hier zit geen montagebeugel bij, alleen wat klittenband. Nu is er op de DR geen plat oppervlak waar de CDI zit, maar 2 beugeltjes. Om de nieuwe CDI te kunnen bevestigen dus even een beugeltje gemaakt:
Bekijk bijlage 1659549
Bekijk bijlage 1659550

En vervolgens de CDI daar op gemonteerd:
Bekijk bijlage 1659551

De meegeleverde stekkers waren plug-and-play, dus het enige dat ik nog moest doen was een geschakelde 12V doorlussen. Die heb ik afgetapt bij de nieuwe R/R, die een beetje groter is dan de oude:
Bekijk bijlage 1659552

Past gelukkig wel gewoon:
Bekijk bijlage 1659553

In de nieuwe R/R is de pin voor 12V vanuit het contactslot standaard niet voorzien. Dus die kabel heb ik van de oude R/R afgeknipt en de pin mee in de connector gestopt om zo een geschakelde 12V voor de CDI te voorzien:
Bekijk bijlage 1659554

Dan wat knutselen met de nieuwe stator en pulsgever. De kabels hier van moeten door het doorvoerrubber heen en dat was even worstelen maar is uiteindelijk gelukt:
Bekijk bijlage 1659555

Alles netjes op zijn plek en de kabels achter alle beugeltjes gehaakt:
Bekijk bijlage 1659556

En vervolgens de zijkant van het blok weer dichtgemaakt:
Bekijk bijlage 1659557

De kabels van de nieuwe pickup en zeker de nieuwe stator zijn wat korter dan standaard, dus die ga ik verlengen met de standaard bekabeling. Daarvoor wil ik wel een fatsoenlijke waterdichte connector hebben, die ik momenteel niet heb liggen. Dan moet de tank er ook nog af om er goed aan te kunnen, maar dan kan ik ook meteen de klepspeling controleren en de kopbouten aantrekken. Dat moet aldus de handleiding gebeuren na +/- 1000 km aangezien het blok open is geweest.

Dat was hij weer! :W
goeie upgrade lijkt me :t ignitech is de bom, is de jouwe ook instelbaar? als dat zo is kan ik je aanraden om in het tabblad "bike" een aantal "revolutions without ignition" in te stellen. Start een carburateurfiets echt aanzienlijk makkelijker van.
 
goeie upgrade lijkt me :t ignitech is de bom, is de jouwe ook instelbaar? als dat zo is kan ik je aanraden om in het tabblad "bike" een aantal "revolutions without ignition" in te stellen. Start een carburateurfiets echt aanzienlijk makkelijker van.
Nee, ik heb gewoon de "simpele" versie besteld. De DR start gelukkig zonder problemen, beetje choke, tik op de startknop en hij is in gang :)
 
Vorige week de set met connectoren mogen ontvangen:
IMG_20210730_113019.jpg


Eerste stap is om de motor uit te kleden:
IMG_20210731_100753.jpg


Ik heb de kabels wat verplaatst van de oorspronkelijke plek aan het balhoofd, op die manier waren de kabels aan de stator net lang genoeg om geen tussenkabels/connectoren te moeten maken:
IMG_20210731_111534.jpg


Hoesje er weer over, tie-raps er rond en hij kan er weer tegen:
IMG_20210731_112355.jpg


Verder met het volgende werkje, nu de tank er toch af ligt: kopbouten natrekken + klepspeling controleren. Dit moet normaal gebeuren 1000km na 'nieuw' en daarna elke 6000km, minder prettig dat daarvoor alles er dus af moet en ook het kleppendeksel:
IMG_20210801_113250.jpg


Vervolgens de bouten los maken en weer vast zetten met de momentsleutel:
IMG_20210801_114332.jpg


Gevolgd door het leukste werk, het verwijderen van vloeibare pakking resten:
IMG_20210801_115139.jpg

IMG_20210801_122041.jpg


Beetje vloeibare pakking uitsmeren over het kleppendeksel en terug monteren:
IMG_20210801_124311.jpg

IMG_20210801_131417.jpg


De motor een paar keer ronddraaien zodat alles zich kan zetten en dan de klepspeling meten:
IMG_20210801_135140.jpg


Stond nog allemaal zoals het moet staan, dus daar gelukkig geen tijd aan moeten besteden :) Dat was dan weer mooi compensatie voor de benzinetank.. Na het verwijderen van de tank drupte er ergens wat benzine van bij de benzinekraan. Ik dacht dat de klem wellicht niet fatsoenlijk werkte en met een nieuwe spanklem het probleem van de baan zou zijn, maar bij verdere inspectie bleek dat niet het geval:
IMG_20210801_142833.jpg


Een beschadiging in de benzineslang, net de enige exotische benzineslang op de motorfiets die van 1x 7mm naar 2x 8mm slang gaat via een T-stuk.. B| Gelukkig bedacht ik mij dat de vorige eigenaar ooit zelf iets had gemaakt, waarschijnlijk wegens geen nieuwe slang bij de hand te hebben, met een messing T-stuk. Even zoeken dus in de onderdelenbak en voor 'tijdelijk' (waarschijnlijk de volgende keer dat de tank er af moet, binnen 6000km...) zelf wat gemaakt:
IMG_20210801_145039.jpg


Vervolgens nog wat worstelen met de slangen, benzinekoppelingen, crashbars die in de weg zitten, etc. en toen de motor naar buiten kunnen rollen:

Meteen starten/lopen en netjes +/- 14V laadspanning, daar kan ik alleen maar tevreden mee zijn *O*
 

Bijlagen

  • IMG_20210730_113019.jpg
    IMG_20210730_113019.jpg
    191,9 KB · Weergaven: 12
  • IMG_20210731_112355.jpg
    IMG_20210731_112355.jpg
    143,5 KB · Weergaven: 13
Mini update: gisteren een eerste 'proefrit' kunnen doen. Tijdens het werk aan de kop viel het mij op dat 1 van de klemringen rond het inlaatspruitstuk om de carburateurs af te dichten niet goed zat. Deze bleek redelijk los te zitten en ook de andere kon best wel wat aangespannen worden. Of dit altijd al het geval was of dat dit komt door de trillingen, geen idee..

Wat nu in ieder geval wel zo is: de motor klapt terug uit de uitlaat. Ik gok deze keer omdat hij nu wat te rijk staat (choke op zetten zorgt er voor dat hij helemaal verzuipt en geen luchtlek meer via de inlaatrubbers). Vanavond de mengselschroeven daarom even terug op de standaard setting zetten en kijken wat dat doet :) Verder werkt wel alles gewoon naar behoren:
+/- 14.5V bij nullast
+/- 13.7V bij verlichting aan
Geen merkbaar verschil in de prestaties met de nieuwe CDI
 
Tijdje geleden tijdens een rondrit merkte mijn achterrijder op dat mijn verlichting slecht zichtbaar was. Nu ben je op een motor sowieso al minder opvallend, dus dat leek me de moeite om aan te passen :) De Chinese knipperts heb ik vervangen door een setje van Shin-yo (ook Chinees gok ik zo :D) , daar was ik in het verleden ook al zeer tevreden over:
IMG_20210907_174944.jpg


Ze zijn iets groter en geen LED meer, maar lelijk vind ik ze niet:
IMG_20210907_191407.jpg


En er komt natuurlijk genoeg licht uit, ook wel belangrijk :+

De verlichting aan de achterkant was eerst:
IMG_20210907_191754.jpg


Knippers vervangen door dezelfde als vooraan + nieuw achterlicht van Shin-yo:
IMG_20210909_185131.jpg


En die doet het ook goed:

Verder nog een 12V-aansluiting op het stuur gemonteerd:
IMG_20210909_183106.jpg


Zowel om toestellen aan te sluiten, als om gemakkelijk de druppellader aan te kunnen sluiten:
IMG_20210909_183128.jpg

IMG_20210909_205142.jpg


Verder op mechanisch vlak geen problemen / uitdagingen meer gehad met de DR. Hij start altijd, loopt perfect, stuurt sportief (voor zo ver mogelijk op dit type motorfiets) en het is een plezier om mee te rijden! Als er geen gekke dingen meer opduiken zal dit dan ook 1 van de laatste posts in dit topic zijn, maar als er nog iets te melden valt dan zijn jullie de eerste die het weten ;) (ik heb nog een GSX-R remklauw liggen die ik nog eens pas moet maken voor de voorkant, dus..)

:W
 

Bijlagen

  • IMG_20210909_205142.jpg
    IMG_20210909_205142.jpg
    122,9 KB · Weergaven: 17
Yes, Shinyo is van Paaschburg Wunderlich, net als bijv. Motobatt, Motogadget, Takkoni, Ixil etc. etc.
PW is dan op zn beurt weer onderdeel van de Bihr group.
 
Nog eens tijd voor een (kleine) update: het nieuwe achterlicht van Shin-Yo was na 2x rijden defect en bleef continu op de remlichtstand hangen, niet echt veilig :+ Gelukkig was een mailtje genoeg om een volledig nieuwe te krijgen:
IMG_20210927_120546.jpg


Nu het achterlicht er toch af was, meteen een afstandshoudertje gemaakt om hem verder uit te laten steken zodat de kentekenplaatverlichting ook effectief het kenteken verlicht en niet de bovenkant van de kentekenplaathouder:
IMG_20211005_092101.jpg

IMG_20211005_094907.jpg


Dan was er nog het 'probleem' van het knipperlicht, na een paar ritjes leek het mij wel een goed idee om het knipperlicht aan de uitlaatkant eens schoon te maken:
IMG_20211024_174711.jpg


Maar bij inspectie bleek al snel dat er 'iets meer' nodig ging zijn:
IMG_20211024_174840.jpg


Toch een beetje té gezellig warm voor de knippert _O- Die dus ook maar meteen vervangen voor een kleinere LED-versie van Shin-Yo:
IMG_20211031_100549.jpg


En daar komt meer dan genoeg licht uit:

Dat was het weer, motor doet het verder gewoon zoals het moet, maar ik heb wel last van mijn onderrug na een volledig dag rijden. Ik vermoed dat het probleem in de hoek van het zadel zit en dat deze misschien nog wat meer omhoog moet vooraan aan de tank. Daar moet ik eens een keer mee testen en dan het zadel eventueel verder laten aanpassen.
 
Er is een nieuwe datum geprikt voor de 500 Euro Challenge '2022', dus nog eens tijd voor een kleine update. De afgelopen maanden vooral lekker gereden met de DR750:
IMG_20211211_151150.jpg

IMG_20220101_143047.jpg


Maar jammer genoeg ook een keer wat te 'onstuimig' geweest en een padje opgestuurd waar mijn (gebrek aan) rijkwaliteiten off-road + de banden er voor hebben gezorgd dat de DR tegen de grond ging |(Na de feiten:
IMG_20211226_124428.jpg

IMG_20211226_124434.jpg


En na het wassen, om de schade beter te kunnen zien:
IMG_20211226_141630.jpg

IMG_20211226_141634.jpg


De valbeugel en het kofferrek (waar gelukkig toen geen koffers aan hingen) hebben hun werk gedaan, mijn werk was om even een spotrepair te doen met een busje matzwarte verf:
IMG_20220130_125633.jpg


Maar goed, verder weinig speciaals te melden dus! De knipperlichten blijven werken, er is niets meer van de motor gevallen (behalve ikzelf :+ ), dus buiten een klein beurtje voor vertrek is hij wat mij betreft klaar voor de challenge!

Alhoewel.. Ik blijf tijdens langere ritten last hebben van mijn rug / stuit. Natuurlijk zit ik op de DR wel redelijk rechtop (wat voor dat soort zaken niet ideaal is), maar ik denk dat het zadel nog wat hoger mag aan de voorkant, zoiets ongeveer:
zadel.jpg


Maar dat moet ik eerst maar eens testen met een stuk schuim dat ik op een tijdelijke manier er bovenop kan monteren om te kijken of dat beter zit :)
 
Volgende week is het zo ver, dan mag de DR750 mee op reis met de 500 Euro Challenge 2022 richting het Oosten. In de tussentijd nog wat kleine prutswerkjes gedaan, zo had ik op Amazon een setje 'mistlampen' aangeschaft en een mooie set beugels om ze te monteren:
IMG_20220515_153440.jpg

Kwam alleen niet helemaal lekker uit zoals ik wilde, dus het 'oog' er afgezaagd, gat in gemaakt, draad in getapt en zo de spotjes gemonteerd op de beugels:
IMG_20220515_154235.jpg

IMG_20220515_172123.jpg

Maar zoals op de laatste foto te zien zitten die beugels niet even hoog, wat natuurlijk helemaal nergens op lijkt.. -O- Daarop de steunen op de achterste beugel gemonteerd, waardoor ik ze wel optisch even hoog kan krijgen:
IMG_20220515_173054.jpg

Alleen bedacht ik mij: als de DR nu omvalt, dan duwen die lampjes een deuk in mijn tank.. -O- Toevallig zag ik die dag ergens op het WWW een foto voorbij komen van dit soort verlichting op mijn KTM SMT waarbij de lampen eerder naast de voorvork zitten. Nog maar eens kijken en jawel, het komt ideaal uit met de beugels die de tankhelften met de snavel verbinden! Gaatjes in de beugel, monteren, klaar *O*
IMG_20220526_103637.jpg

En ze doen het nog ook (incl. gele H4 koplamp)!
IMG_20220526_113030.jpg


Om de zithouding te verbeteren heb ik ook nog een setje 'lange benen beugels' op de kop kunnen tikken die de voetsteunen verder naar achter (4cm) en beneden (4cm) plaatsen:
IMG_20220515_111228.jpg

IMG_20220515_111253.jpg

Dit in combinatie met een setje bredere voetsteunen (rechts op de foto) van AliE:
IMG_20220519_191214.jpg

De bredere voetsteunen bevallen goed, maar de lange benen beugels zijn er weer onderuit. Ze zitten te ver naar binnen / beneden / achteren om nog een fijne / actieve zithouding over te houden, het trilt een stuk meer met het wegvallen van de rubber bussen en de achterrem doet ook niet veel meer omdat deze tegen de middenbok aan komt op een gegeven moment.

Wie weet maak ik nog een setje beugels voor vertrek om de steunen iets van 2cm naar beneden en 2cm naar achter te brengen als tussenoplossing, maar wellicht ook niet :) Ik heb wel nog een 'modern schapenvachtje' op de kop getikt op Amazon, benieuwd hoe dat gaat bevallen:
IMG_20220606_193933.jpg


De komende dagen de motorolie en remvloeistof nog eens vervangen, kijken hoe ik alles op de motor ga vastmaken van kampeermateriaal en dan een goede 2 weken genieten :]
 
Mooie upgrades.

Zou je met die lagere voetsteunen niet steeds aan de grond komen? Ik heb bij veel standaard motoren daar al last van.
 
Lijkt mij dat die voetsteunen nog steeds redelijk boven de grond hangen. En zo plat ga je toch ook niet door de bocht met zo'n DR.
 
Mooie upgrades.

Zou je met die lagere voetsteunen niet steeds aan de grond komen? Ik heb bij veel standaard motoren daar al last van.
Ik betwijfel het ten zeerste, een DR750 staat nu niet echt 'laag op de poten' en de vering is ook aangepast op mijn gewicht dus hij zakt niet zoveel door als standaard.

Zoals @tsjah ook al aangeeft is een DR750 geen kneedownmachine 😅
 
Ik betwijfel het ten zeerste, een DR750 staat nu niet echt 'laag op de poten' en de vering is ook aangepast op mijn gewicht dus hij zakt niet zoveel door als standaard.

Zoals @tsjah ook al aangeeft is een DR750 geen kneedownmachine 😅

Dat is waar. Mede door de grotere wielen en het karakter natuurlijk. Maar bij mn oude Multistrada, daar reed ik echt iedere beetje bocht de steps aan de grond. Terwijl dat nou ook niet persé zon racer is.

Wel behoorlijk meer dan de DR, dat is zeker waar ;-)

Keep it up, en succes met de challenge!
 
Dat is waar. Mede door de grotere wielen en het karakter natuurlijk. Maar bij mn oude Multistrada, daar reed ik echt iedere beetje bocht de steps aan de grond. Terwijl dat nou ook niet persé zon racer is.

Wel behoorlijk meer dan de DR, dat is zeker waar ;-)

Keep it up, en succes met de challenge!
Met het eerste model Multistrada heb ik ooit eens een proefrit gemaakt, daar zat ik ook al snel met de voetsteunen aan de grond terwijl ik echt geen gekke dingen aan het doen was. Lijkt me dus een Multistrada-dingetje ;)
 
Reisverslag - 500 Euro Challenge 2022 - Dag 1 - Mechelen (BE) / Nassau (DE)
Zaterdag 18/06/22 was het dan eindelijk zo ver, de DR750 die ik voor de Challenge van 2019 had opgebouwd maar toen niet op tijd klaar had i.v.m. een verbouwing thuis kon eindelijk de rit van zijn leven maken! Gepakt en gezakt startte de trip richting Monschau waar ik had afgesproken met Bas.
IMG_20220618_081959.jpg


Aangekomen in Monschau na een rit van +/- 3u zat Bas al met een cola en een stuk apfelstrüdel op een terrasje. Dat leek mij ook een goed idee, maar er was een stroomstoring geweest en Bas had blijkbaar net het laatste stukje opgepeuzeld 😢
IMG_20220618_115807.jpg


Na het verorberen van een voor vertrek gesmeerde krentenbol met kaas gingen we dan maar verder richting Nassau waar we samen met Sjoerd zouden overnachten. Onderweg was het stevig warm dus hebben we geregeld gestopt om wat te drinken, een ijsje te eten en om even naar wat auto's te kijken.
IMG_20220618_141311.jpg


De oorspronkelijk geplande camping bleek vol te zijn, maar de uitbater had nog wel een tante in een dorpje verderop die nog plek bleek te hebben. Aldaar snel de tent opgezet, bier en schnitzel besteld en op tijd het bed in voor de volgende dag.
IMG_20220618_165631.jpg

IMG_20220618_190447.jpg


Video van de rit
 
Reisverslag - 500 Euro Challenge 2022 - Dag 2 - Nassau (DE) / Dinkelsbühl (DE)
Na de hereniging met Sjoerd gisteren gingen we vandaag met 3 man op pad richting Dinkelsbühl. Gisteren ging het kwik richting de 36 graden, vandaag was minstens even warm. Er moest dus weer geregeld gestopt worden voor verkoeling en versnaperingen.
IMG_20220619_125325.jpg

IMG_20220619_131233.jpg


Op de parkeerplaats stond ook nog het jongere broertje van mijn DR, met een custom snuit zonder snavel en andere velgen.
IMG_20220619_125350.jpg


Na nog enkele extra tussenstops voor ijs, 'gletscherwasser' en om te tanken kwamen we aan op Seecamping Dinkelsbühl. Tentje opzetten en dan lekker richting het historische stadscentrum (het mooiste van Duitsland, aldus sommigen) om daar iets 'gezonds' te eten.
IMG_20220619_192957.jpg

IMG_20220619_200606.jpg


Video van de rit
 
Reisverslag - 500 Euro Challenge 2022 - Dag 3 - Dinkelsbühl (DE) / Schwangau (DE)
Vandaag is het iets koeler, gelukkig, voor onze rit naar Schwangau. Tentje inpakken, olie peilen en vertrekken maar! Onderweg de obligatoire stop bij de lokale Bäckerei voor de innerlijke mens.
IMG_20220620_132043.jpg

IMG_20220620_132336.jpg


En omdat we door de beperkte hitte minder moesten stoppen waren we omstreeks 15u al in Schwangau.
IMG_20220620_152250.jpg


Aldaar moest er natuurlijk weer genoten worden van de lokale specialiteiten, in dit geval een 'pfeffersteak mit rösti', wat strüdel en de nodige Radler's.
IMG_20220620_174358.jpg

IMG_20220620_181326.jpg


Video van de rit
 
Reisverslag - 500 Euro Challenge 2022 - Dag 4 - Schwangau (DE)
In Schwangau hebben we een rustdag, dus ik besluit om een rondje te gaan rijden in de buurt. Schwangau ligt vlak naast Füssen waar een kasteel is dat blijkbaar als inspiratie voor het kasteel in Disneyland Parijs heeft gediend.
IMG_20220621_154828.jpg


Jammer genoeg kan je hier alleen met een bus naartoe rijden en daarvoor ben ik niet met de motor op vakantie 😅 Daarom verken ik de buurt nog wat meer, onderweg nog even een flesje motorolie ophalen en dan terug richting de camping.
IMG_20220621_162952.jpg


Bij terugkomst op de camping uiteraard weer met Bas en Sjoerd aan tafel en om de kcal's wat te verwerken een kleine wandeling rond de camping met Sjoerd om te genieten van de zonsondergang.
IMG_20220621_213008.jpg


Video van de rit
 
Reisverslag - 500 Euro Challenge 2022 - Dag 5 - Schwangau (DE) / Berchtesgaden (DE)
Na een nacht vol onweer met regen en bliksem is de lucht weer helder en kunnen we vertrekken richting Berchtesgaden, een van mijn favoriete campings van de challenge van 2019. De drie musketiers hebben onderweg uiteraard weer honger, dus moet er gestopt worden om van het uitzicht en de lokale cuisine te genieten.
PANO_20220622_123447.jpg

MVIMG_20220622_123933.jpg


Na een lekker dagje rijden komen we aan in Berchtesgaden met een enigszins nat pak, toch nog wat regen 's middags. Even aanmelden bij de receptie en dan de eerste pilsjes hijsen tot John en Wim, die gisteren vertrokken zijn uit Nederland, ook arriveren. Ons favoriete restaurant aan de andere kant van de straat is gesloten, maar Sjoerd komt al snel een andere zaak tegen op wandelafstand op Google Maps. Onderweg naar die locatie komen we langs een Biergarten die ook eten heeft en we besluiten ons samen met de lokale bevolking te voegen, hetzij binnen wegens plaatsgebrek buiten.
IMG_20220622_183145.jpg

MVIMG_20220622_185422.jpg


Video van de rit
 
Reisverslag - 500 Euro Challenge 2022 - Dag 6 - Berchtesgaden (DE)
Lekker slapen en vervolgens ontbijten op de camping voor de volgende rustdag in de challenge.
IMG_20220623_082007.jpg


Op de camping even eerst wat onderhoud in de vorm van wat olie bijvullen en de ketting smeren en spannen. Bij het spannen ben ik jammer genoeg zo lomp dat ik de spanner afbreek.. Gelukkig is het rustdag dus na wat Google'n zet ik mijn weg in richting de lokale 'motorradhersteller'. Aldaar blijkt dat de man wel kan lassen, maar denkt dat het een beter idee is dat ik bij zijn buurman (een metaalbewerker) langs ga. De kettingspanner is immers van gietijzer en daar heeft hij weinig vertrouwen in. Deze buurman is wel pas vanaf 14u30 terug ter plaatse, dus ik maar een ritje richting Seekirchen am Wellersee in Oostenrijk naar een 'Panoramastrasse' die niet meer blijkt te zijn dan een boerenweg..

Gelukkig wel weer goede versnaperingen daar in Oostenrijk.
MVIMG_20220623_131601.jpg


Bij terugkomst in Berchtesgaden is de buurman ook aanwezig en lost deze, gratis ende voor niets, het probleem snel op.
MVIMG_20220623_143337.jpg

MVIMG_20220623_143807.jpg


Na duizendmaal dank en het gebruik van de momentsleutel van de motorradhersteller om het wiel weer vast te zetten vertrek ik naar de Rossfeld Panoramastrasse. Deze zit toevallig aan de weg waar de motorradhersteller ook zit, dus al snel begeef ik mij op dit prachtige (betalende) stukje asfalt richting de top. Er is praktisch geen verkeer, dus ik kan een 'toptijd' noteren, alvorens ik omkeer net voor de poort om weer naar de top te rijden voor een foto.

MVIMG_20220623_152106.jpg


Als je de Panoramastrasse verlaat ben je binnen no time bij de vertrekplaats van de busreis richting het Kehlsteinhaus, de verblijfplaats van de Duitse opperbevelhebber tijdens WO2. In 2019 had ik deze locatie al eens willen bezoeken, maar toen waren de wegen niet begaanbaar door sneeuw en daardoor konden de bussen niet naar boven. Dit jaar was een ander verhaal, dus motor geparkeerd, kaartje gekocht en vervolgens in de bus voor een rit van 15 minuten.

Na de busreis, de tunnel de berg in en vervolgens de gouden lift omhoog is het al snel duidelijk waarom de Führer hier graag verbleef.
MVIMG_20220623_162912.jpg


Boven kom ik ook Sjoerd en Bas tegen die hetzelfde idee hadden om deze plek te bezoeken. De terugreis van boven naar de busparkeerplaats die ik via de 'route touristique': te voet via een pad langs de bergwand.
MVIMG_20220623_170225.jpg


Terug op de camping vertrekken we al snel richting het restaurant aan de andere kant van de straat dat vandaag wel open is 👌
MVIMG_20220623_191209.jpg


Plaats op het terras was er niet meer, maar we konden wel binnen aanschuiven op 'grill abend'. De kindersuggestie heb ik overgeslagen, maar de mixed grill schotel en het dessert gingen er, samen met wat Radler's, vlotjes in!
MVIMG_20220623_191519.jpg

MVIMG_20220623_194537.jpg

MVIMG_20220623_203816.jpg
 
Laatst bewerkt:
Reisverslag - 500 Euro Challenge 2022 - Dag 7 - Berchtesgaden (DE) / Cortina d´Ampezzo (IT)
Genoeg Duitsland, we zetten vandaag de rit verder door Oostenrijk richting Cortina d´Ampezzo in Italië. Opzadelen, ontbijten en richting de Grossglockner Hochalpstrasse! Wederom een prachtig stuk (betalend) asfalt richting de top.
MVIMG_20220624_123556.jpg


Onderweg naar boven, uiteraard weer rijdend als een 'rooie Rossi', voelde ik de achterkant glijden.

De Dunlop Trailsmarts die onder de DR750 liggen zijn topbanden gebleken, dus dat was vreemd. Boven op de pas bleek al snel wat de oorzaak was en wat mijn achterrijder Wim ook al kon bevestigen: te weinig kofferspeling 😂
MVIMG_20220624_120901.jpg


Vanuit de Grossglockner weer naar beneden, via het Guttal, om vervolgens te lunchen in Heiligenblut am Grossglockner met een prachtig uitzicht.
MVIMG_20220624_141900.jpg


Rond 16u30 kwamen we aan in Cortina d´Ampezzo, tent opzetten, aanschuiven in het campingrestaurant en pizza met bier binnenwerken 👌
IMG_20220624_163416.jpg


Video van de rit
 
Terug
Bovenaan Onderaan