Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Ik heb daar de nodige ervaring mee.
Ik heb de afgelooen 4 jaar in een Superb gereden met 'lane assist'.
Dat systeem stuurt de auto kaarsrecht tussen de belijning van een rijstrook.
Het werkt heel goed.

Het enige probleem dat het systeem heeft is met het rijden op een spitsstrook.
Daar staan bij de afslagen namelijk doorgetrokken lijnen op die de lijn aangeven om af te slaan.
Als je op zo'n moment zelf nief oplet, volgt het systeem die afbuigende lijn en zou hij je auto zo de weg af sturen.

Als je van rijstrook wil wisselen zonder richting aan te geven werkt het systeem tegen. Je stuur gaat wat trillen en stiirt terug. Door meer kracht uit te oefenen kun je alsnog sturen waar je naartoe wil. Makkelijker is om gewoon richting aan te geven, want dan houdt het systeem er rekening mee dat je van richting gaat veranderen.

Op mijn Superb werkte het perfect.
Niks geslinger, kaarsrecht tussen de lijnen.

Samen met de adaptieve cruise control en een automatische DSG bak was dit heel erg prettig in fileverkeer.
 
Ik heb daar de nodige ervaring mee.
Ik heb de afgelooen 4 jaar in een Superb gereden met 'lane assist'.
Dat systeem stuurt de auto kaarsrecht tussen de belijning van een rijstrook.
Het werkt heel goed.

Het enige probleem dat het systeem heeft is met het rijden op een spitsstrook.
Daar staan bij de afslagen namelijk doorgetrokken lijnen op die de lijn aangeven om af te slaan.
Als je op zo'n moment zelf nief oplet, volgt het systeem die afbuigende lijn en zou hij je auto zo de weg af sturen.

Als je van rijstrook wil wisselen zonder richting aan te geven werkt het systeem tegen. Je stuur gaat wat trillen en stiirt terug. Door meer kracht uit te oefenen kun je alsnog sturen waar je naartoe wil. Makkelijker is om gewoon richting aan te geven, want dan houdt het systeem er rekening mee dat je van richting gaat veranderen.

Op mijn Superb werkte het perfect.
Niks geslinger, kaarsrecht tussen de lijnen.

Samen met de adaptieve cruise control en een automatische DSG bak was dit heel erg prettig in fileverkeer.
Ja, klopt. Heb ook regelmatig een hok van de baas mee met dat systeem. Werd de eerste keer onaangenaam verrast met een auto die zo van baan wilde wisselen. Maar vervolgens de andere witte lijn tegenkwam en toen maar weer die andere kant op ging sturen. Als je er niet op bedacht bent dan slinger je zo vlnr en/of terug de andere kant op of wordt je onaangenaam verrast met een stuur die zowat uit je handen wordt gerukt. Is precies wat ik bedoel: Er wordt iets verzonnen (spitsstrook in dit geval) waar systemen en buitenlanders (maar ook de oudjes onder ons NL'ers (en sommige bestuurders daaronder dan weer vaak met die bekende platte plasser) en ik weet het: met het risico op generalisatie) geen raad (meer) mee weten.

Overigens valt het me op hoe weinig mensen gebruik maken van de/een cruise control. Je merkt het vooral als er afleiding in het geding is (telefoon, kinderen, slap of druk geouwehoer met degene die er naast zit. Vaak juist gewoon degene die op de middenbaan blijft hangen).
 
Met een volvo xc gehad in belgie; door snelheidsaanpassingen stond dat ding inenen op de rem. Van 120 naar 70.. was geen fijne ervaring en scheelde vrijwel niets mbt een achterop botsing...
Was een leenauto en was er niet bekend mee.
 
Die systemen werken wel:+

Niet dus:

Lane Assist​

De Renault Clio reed volgens getuigen niet mooi rechtdoor en ook niet erg standvastig. Het voertuig ging wat van links naar rechts op de rijstrook. Mogelijk was dat het gevolg van de ‘Lane Assist’ waarmee de auto was uitgerust.
 
Sommige systemen leveren zeker een bijdrage aan het beter/veiliger zijn van het verkeer (abs, traction control, cruise control) maar sommige zaken leveren naar mijn inzien alleen maar gevaar op doordat mensen niet zelf meer rijden maar de auto het laten doen.

En de systemen zijn simpelweg nog niet ver genoeg om een capabele bestuurder te laten vervangen door een paar computers.


Als je die systemen nodig hebt om veilig van A naar B te komen, lever dan aub je rijbewijs in.
 
Het enige probleem dat het systeem heeft is met het rijden op een spitsstrook.

De Duurzaam “““Veilig””” kantlijn werkt vaak ook niet lekker op de lane assist. Wil je die lijn op of over om ruimte te maken voor een tegenligger… stuurt het kreng terug. Gelukkig is mijn eigen auto nog te oud voor die rommel, anders liet ik het standaard op UIT zetten.
 
Sommige systemen leveren zeker een bijdrage aan het beter/veiliger zijn van het verkeer (abs, traction control, cruise control) maar sommige zaken leveren naar mijn inzien alleen maar gevaar op doordat mensen niet zelf meer rijden maar de auto het laten doen.

En de systemen zijn simpelweg nog niet ver genoeg om een capabele bestuurder te laten vervangen door een paar computers.


Als je die systemen nodig hebt om veilig van A naar B te komen, lever dan aub je rijbewijs in.
Mensen worden lui van al die systemen. Kunnen ze mooi op die k#ttelefoon kloten.B|
 
Nog even terugkomend op die discussie van vorige week over de trajectcontrole en de verlaagde snelheid vanwege werkzaamheden op de A12 bij Utrecht: het is eigenlijk veel simpeler dan gemiddelde snelheden en zo. De trajectcontrole daar is onderverdeeld in meerdere secties, en er wordt per sectie gemeten (en bekeurd, maar alleen de hoogste telt. Je krijgt dus niet per sectie een boete). Het gedeelte waar je nu 70 mag valt precies samen met een van de secties.
 
Ik hrb daar maar 2 portalen met camera's gezien, toch es kijken hoe dat er uitziet volgende keer
 
Ik heb er wat op nagezocht maar alleen de parallelrokbaan is aangepast van 80 naar 70
 
Vanochtend weer naar midden Nederland geploft. Op de A2 bij Eindhoven wordt gewerkt, dus richting Amsterdam is de A2 afgezet, en mag je over de N2 (parallelweg) met 70km/u op de matrixborden. Zelfs met 80/u GPS was het levensgevaarlijk, aangezien alles komt aanvliegen met 100km/u, en vrachtwagenchauffeurs lekker doordenderen met 85km/u. Dan heb ik het niet over het eerste stuk N2 waar je normaal gesproken 80km/u mag, maar ter hoogte waar de "Tilburgseweg" erbij komt. Ik weet niet of daar nu iets van trajectcontroles zijn of flitsers staan, maar in de ochtendspits zou dat een goudmijn zijn (lezen we mee? ;) ).

Verder was de rit wel oké. Lekker veel kunnen wapperen naar andere rijders :) .
 
gisteren een vrachtwagen die onvrijwillig een lading vis had gelost op de A22. Vanochtend stonk het nog behoorlijk :+
Ik neem altijd de afslag naar Haarlem/IJmuiden, maar ik zal wel verkouden zijn. Rook er niks vanochtend.
Gisteren op de terugweg wel even voor de zekerheid de Wijkertunnel gepakt, zodat ik niet om zou vallen door die lucht :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan