Het 250cc 4 Cilinder Topic! 20.000 RPM to Heaven

Ja inderdaad, ik zou graag een cbr250rr erbij willen, maar in deze staat heb ik ook het geld er niet voor over.
 
Hebben jullie wel eens zo'n 250 blok los gehad?

Ik heb geloof ik 2 blokken in onderdelen, het ziet er niet indrukwekkend uit, maar schattig..
Die klepjes zijn heel klein, ik heb brommers gehad waar grotere zuigers in zaten.
 
Die van jou heeft nog wel aardig snelheid bij het geluid, dat heb ik live wel eens anders gezien..
Je moet ze ook zeker niet onderschatten voor een 250cc'tje, je zit toch al binnen 5 seconde aan de 100 km/u. Maar een GoPro met groothoeklens doet ook dingen sneller lijken O-)
 
Hebben jullie wel eens zo'n 250 blok los gehad?

Ik heb geloof ik 2 blokken in onderdelen, het ziet er niet indrukwekkend uit, maar schattig..
Die klepjes zijn heel klein, ik heb brommers gehad waar grotere zuigers in zaten.
Nee nog niet, kleppen heb ik ook nog niet gesteld. Maar op plaatjes van internet ziet het inderdaad erg schattig uit. Bizar dat je er makkelijk 100.000 km op zulke hoge toeren mee kan rijden zonder iets kapot te maken!
 
Hoort de ZZR-250 ook niet in het rijtje?
Staat er 1 op MP zie ik trouwens.
 
Hoort de ZZR-250 ook niet in het rijtje?
Staat er 1 op MP zie ik trouwens.
Zou leuk zijn als het er een was, die staan wel vaker op Marktplaats voor een zacht prijsje. Dan had ik er sowieso ook een gekocht, omdat het kan. :Y
 
Dat is een tweecilinder.
Geen gigantische hoge toeren, geen +35 kW. :)

De ZZR 250 had t/m 1998 26kW en daar mocht je dus niet op rijden met een 25kW-rijbewijs. Vanaf 1999 ging het naar 24,5kW oid en kon je er wel op. Tegenwoordig maakt dat niet meer uit. Ik heb er later nog wel eens op gereden, maar vond het ding te hoogtoerig rijden op de snelweg. 140 km/u en het ding knalde zowat uit elkaar. Maar toen reed ik ook nog een GS500e, dus appels met peren vergelijken, want die deed 140 km/u met iets van 6.000 tpm.

Die op marktplaats vraagt er een idioot bedrag voor en is niet op de hoogte dat we al bijna 10 jaar met A2 rijden. Die zag info op mijn site denk ik over 25kW, want die pagina over de ZZR heb ik zelf nooit meer aangepast. :+
Die ZZR250 is geen 3250 waard. Ik denk de helft of minder. Beter koop je een jongere Ninja 250, bij de dealer zelfs voor een stuk minder dan wat deze pipo op marktplaats vraagt.


En dan om terug te komen op de 250cc 4-cil's... ik keek daar vroeger ook naar, maar vanwege het 25kW-rijbewijs mocht ik daar niet op rijden, omdat ze 40+ pk hadden. Nu met A2 is dat wel anders. Ik weet nog wel dat er bij NIWA een GSX-R250 te koop stond, viercilinder. Het bedrag weet ik niet meer, wel dat het een net bedrag was. Maar goed, een Suzuki RGV250 wilde ik ook kopen en die waren toen ook nog goed betaalbaar, dat is nu ook wel anders. Alleen toen werd afgeraden om een 2-takt terug te schroeven naar 25kW, vandaar een GS500e met kuip toen gekocht als eerste motor. Nu gaan de RGV's voor 7000 euro oid van de hand. In Flevoland zit een motorzaakje met allerlei oudere exotische motoren. Helaas geen 4-cil 250's volgens mij, maar die zouden daar wel ook prima passen.

Hier nog een foto van de GSX-R250 zoals NIWA had staan;

1660805871036.png


Ik hoop dat de ZXR-25R nog naar NL komt of de nieuwe ZX-4R. Maar ben er bang voor dat de eerste teveel uitstoot heeft voor Euro5 en de markt te klein is om daar aanpassingen voor te doen. De ZX-4R zou nog kunnen komen, maar dat is een 400cc'er natuurlijk en niet meer zo klein. Hoewel... ook die dingen kunnen janken! Alleen niet zo ver in toeren als de CBR van de topicstarter.
 
De ZX-25R zul je hoogstwaarschijnlijk nooit op de openbare weg hier kunnen rijden. Als je er wat moeite en geld in steekt kan je hem hooguit als circuitmotor of op privé-terrein gebruiken.
De ZX-4R daarentegen maakt meer kans de Nederlandse bodem te zien. Naar de USA zal hij naar verluidt in ieder geval al wel komen! (hoewel nog niet officieel bevestigd) Dat zal denk ik wel de aantrekkelijkste concurrent worden van de Aprilia RS660/Yamaha R7/Honda CB650R.
 
Zoals hierboven gezegd: vanwege de emissie-eisen van de EU.
Emissie eisen zijn niet van toepassing als het om individuele goedkeuring gaat. Je zou als je echt heel graag wilt hem dus gewoon kunnen importeren en dan een individuele goedkeuring aanvragen. Is wel een omslachtige en dure manier, maar het zou wel kunnen.
 
Emissie eisen zijn niet van toepassing als het om individuele goedkeuring gaat. Je zou als je echt heel graag wilt hem dus gewoon kunnen importeren en dan een individuele goedkeuring aanvragen. Is wel een omslachtige en dure manier, maar het zou wel kunnen.
Ik denk dat dat voor moderne motoren lastig is. Die moeten namelijk voldoen aan de Europese eisen zoals beschreven in de alternatieve voorschriften van het RDW:
Daaronder vallen dus ook de milieu-en emissie-eisen.
 
Ik denk dat dat voor moderne motoren lastig is. Die moeten namelijk voldoen aan de Europese eisen zoals beschreven in de alternatieve voorschriften van het RDW:
Daaronder vallen dus ook de milieu-en emissie-eisen.
Klopt, maar die zijn een stuk losser voor een niet-seriematig geproduceerd voertuig. Het is dus even overleggen met de heren daar hoe ze daar mee om gaan. Seriematig geproduceerd bedoelen ze waarschijnlijk mee dat je in Nederland een serie de weg op wil krijgen. Helemaal zeker weet ik het niet en ik zou sowieso als je zoiets zou willen even bellen met de lui daaro.
 
Klopt, maar die zijn een stuk losser voor een niet-seriematig geproduceerd voertuig. Het is dus even overleggen met de heren daar hoe ze daar mee om gaan. Seriematig geproduceerd bedoelen ze waarschijnlijk mee dat je in Nederland een serie de weg op wil krijgen. Helemaal zeker weet ik het niet en ik zou sowieso als je zoiets zou willen even bellen met de lui daaro.
Hmm, misschien toch wel interessant om het een keer goed uit te zoeken met het RDW. Het zou mij echt gruwelijk lijken om als enige over de NL'se wegen te janken met dat apparaat 😍
 
De ZX-25R zul je hoogstwaarschijnlijk nooit op de openbare weg hier kunnen rijden. Als je er wat moeite en geld in steekt kan je hem hooguit als circuitmotor of op privé-terrein gebruiken.
De ZX-4R daarentegen maakt meer kans de Nederlandse bodem te zien. Naar de USA zal hij naar verluidt in ieder geval al wel komen! (hoewel nog niet officieel bevestigd) Dat zal denk ik wel de aantrekkelijkste concurrent worden van de Aprilia RS660/Yamaha R7/Honda CB650R.

In Amerika zijn ze wel minder strikt met milieu-eisen, op California na dan.
Daar hebben ze nog steeds de Suzuki DR650SE en Suzuki DRZ400 nieuw te koop en zo nog wel veel meer modellen die hier gewoon niet meer mogen (en waar fabrikanten er geen brood in zien om ze in Europa nog te slijten).

Die motorzaak heet 'Motoren Enzo'. Wil er zelf ook nog wel een keer langs om wat ouder spul te bekijken wat vrij uniek is.
Is wel veel tweetakt hoor. Spul wat je gewoon niet meer veel ziet, Honda NSR125, NSR250, Kawasaki KR1S, Suzuki RGV250.. zelfs een Suzuki TS250X, waar ik de 50cc versie van heb gehad en wat mij heeft aangezet tot motorrijden. Maar geen 4-cil 250cc spul helaas. Maar dat was hier in NL sowieso al erg schaars.
 
In Amerika zijn ze wel minder strikt met milieu-eisen, op California na dan.
Daar hebben ze nog steeds de Suzuki DR650SE en Suzuki DRZ400 nieuw te koop en zo nog wel veel meer modellen die hier gewoon niet meer mogen (en waar fabrikanten er geen brood in zien om ze in Europa nog te slijten).

Die motorzaak heet 'Motoren Enzo'. Wil er zelf ook nog wel een keer langs om wat ouder spul te bekijken wat vrij uniek is.
Is wel veel tweetakt hoor. Spul wat je gewoon niet meer veel ziet, Honda NSR125, NSR250, Kawasaki KR1S, Suzuki RGV250.. zelfs een Suzuki TS250X, waar ik de 50cc versie van heb gehad en wat mij heeft aangezet tot motorrijden. Maar geen 4-cil 250cc spul helaas. Maar dat was hier in NL sowieso al erg schaars.
Ah, die zie ik inderdaad vaak voorbijkomen op Marktplaats met leuk spul. Weet je of het ook een beetje een betrouwbare zaak is?
 
Ah, die zie ik inderdaad vaak voorbijkomen op Marktplaats met leuk spul. Weet je of het ook een beetje een betrouwbare zaak is?
Ik heb geen idee.... zelf zou ik het niet meer willen kopen, maar dat komt omdat ik gewoon geen tijd heb om te klussen en dat is wel iets wat ik verwacht met dat oudere 2-takt spul. Dan moet ik echt in rustiger vaarwater terecht komen en dat zie ik nog lang niet gebeuren.
 
Opzich al wel gigantisch hoge toeren, maar niet zo hoog als die kleine 4cilindertjes
Aan 12.500 ben ik bij bijna al mijn motoren wel gewend.
15.000 .. 20.000 niet.
Dat zijn voor mij gigantisch hoge toeren. :)

Op het circuit schakel ik rond de 13.500 op bij mijn 1.000cc.
Het instelbare indicatie lampje pas wel verlaagd van 13.000 naar 12.500 i.v.m. maximum koppel en sneller reageren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan