Voorvorken stroef, wat zie ik over het hoofd?

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.707
978
Almere
De voorvorken lopen stroef, happerig en willen ook niet lekker "in lopen".

Er is al veel gedaan, maar ik twijfel aan de manier van vastzetten, wat is de juiste volgorde? Ik hanteerde tot nu toe altijd van beneden naar boven.

Het gaat om een V-Strom DL1000 met gewone vorken, dus geen USD.

Er zitten nieuwe binnenpoten in, merk Paolo Tarozzi. Alles is nieuw, incl. glijbussen, keerringen, stofkappen en de overige O-ringen + olie.

De buitenpoten zijn krasvrij van binnen en alles is Suzuki OEM, afgezien van dus de binnenpoten.

Daarnaast is ook vervangen het T stuk, de kroonplaat en balhoofdlager en zitten alle spacers op de juiste plek, wiellagers zijn ook vervangen.

Dit alles omdat de fiets een keer een tik heeft gehad waarbij de originele poten iets krom waren.

De glijbussen zijn met het bijhorende vet gesmeerd bij montage, tussen stofkap en keerring zit ook een likje vet.

Juist omdat alles dus al meermaals uit elkaar is geweest en letterlijk alles is vernieuwd denk ik toch dat ik iets niet in de juiste volgorde monteer.

Veren zijn van hyperpro en daar ook "afgesteld" toen ik langs reed. Pre-tenstioner staat helemaal uitgedraaid voor mijn 85 KG.

Sinds revisie heb ik plm. 4000 km gereden.
olie conform specs en hoeveelheid luchtkamers zijn conform opgave Hyperpro.

zetten van de poten heb ik gedaan door de onderste pinch bolts van de voorwiel as niet vast te zetten, een paar keer stevig in te veren om ze vervolgens vast te draaien.

wie heeft er nog een tip?
dank!
 
Oude poten zijn al lang en breed weg, heb ik mede dankzij all balls door moeten slijpen destijds. Ook meteen de reden waarom ik nooit meer bij roukema kom.

Maar met kleinere olie gaatjes zou de demping wellicht onvolledig of extreem hard zijn maar niet schokkerig zou je zeggen.
 
Oude poten zijn al lang en breed weg, heb ik mede dankzij all balls door moeten slijpen destijds.

Maar met kleinere olie gaatjes zou de demping wellicht onvolledig of extreem hard zijn maar niet schokkerig zou je zeggen.
Zou met de hele fiets naar Hyperpro of HK gaan en hun er naar laten kijken,zelf kom je er toch niet uit vrees ik.
 
Bouten van de kroonplaat en t-stuk niet te strak? Misschien slagje losser zetten kijken of het nog steeds stroef loopt? Al is het maar om een en ander uit te sluiten.
 
Nouja kan dus nog wel wat proberen.

Ben bij hyperpro geweest, best een stukkie rijden. Probleem voorgelegd, hij duwde twee keer op de motor, draaide de voorspanners helemaal uit en zei dat ik het zo maar ff moest proberen.

Binnen 5 minuten was ik weer op de terugweg naar huis..

Alles staat op moment vast, 1 van de weinige dingen die ik niet aan het gevoel over laat, speciaal een momentsleutel van 5nm voor gekocht :)

Maar ik ga idd nog wel de kroonplaat eens lossen tezamen met de poten om dan eerst de poten vast te zetten en dan pas de moer van de kroonplaat.

Lager moet ook gesteld worden na die 4000km, voel minimaal speling na inrijden. Ze zetten zich nog na montage.
 
Laatst bewerkt:
Nope, ook niet meer, veren zijn al enige tijd geleden vervangen namelijk. Denk ergens in 2017.

Alleen de montage volgorde zoek ik nog een beetje naar, wat zet je eerst vast?

Poten en dan kroonplaten of juist andersom en hoe voorkom je torderen? Als laatste dan de as vastzetten (en spatbord) dan vastzetten? Maakt het nog uit of je eerst de bovenste en dan onderste kroonplaat vast zet?
 
Nope, ook niet meer, veren zijn al enige tijd geleden vervangen namelijk. Denk ergens in 2017.

Alleen de montage volgorde zoek ik nog een beetje naar, wat zet je eerst vast?

Poten en dan kroonplaten of juist andersom en hoe voorkom je torderen? Als laatste dan de as vastzetten (en spatbord) dan vastzetten? Maakt het nog uit of je eerst de bovenste en dan onderste kroonplaat vast zet?
Filmpje legt dat toch uit?
 
Ja dat kan sowieso.
Zie dat die van Datona aan de grond vast moet, dus die valt al af.

Zie ook alleen voorwielen er in, betwijfel of ze geschikt zijn voor achterwielen :)

Heb er geen ervaring mee.
 
Als ik het filmpje bekijkt geeft hij naar mijn idee aan dat het ook op een paddockstand kan.

Beter nog iemand die erachter staat en de motor vasthoudt met het achterwiel op de grond.
 
Nouja kan dus nog wel wat proberen.

Ben bij hyperpro geweest, best een stukkie rijden. Probleem voorgelegd, hij duwde twee keer op de motor, draaide de voorspanners helemaal uit en zei dat ik het zo maar ff moest proberen.

Binnen 5 minuten was ik weer op de terugweg naar huis..

Alles staat op moment vast, 1 van de weinige dingen die ik niet aan het gevoel over laat, speciaal een momentsleutel van 5nm voor gekocht :)

Maar ik ga idd nog wel de kroonplaat eens lossen tezamen met de poten om dan eerst de poten vast te zetten en dan pas de moer van de kroonplaat.

Lager moet ook gesteld worden na die 4000km, voel minimaal speling na inrijden. Ze zetten zich nog na montage.
dit bericht roept bij mij meer vragen op dan dat het iets verteld.

heeft hyperpro het nou opgelost of wil je er mee aangeven dat je bent afgewimpeld ?
als je het 'ff' moet proberen was het dan klaar en reed je naar huis of was het niet klaar en wist hij verder niet hoe verder ?

wat zit er met 5 nm vast ? zo een laag getal ken ik alleen van carbon trapfietsen .

Dus iedereen die zijn balhoofd ? lager heeft laten vervangen moet later terug naar de garage om het opnieuw af te laten stellen ?
 
Afgewimpeld is een groot woord maar echt heel serieus geholpen voelde ik mij niet.

Voor zover ik weet moet een balhoofdlager altijd even nagekeken / gesteld worden na zoveel km rijden, misschien ooit eens verkeerde "wijsheid" aangenomen?

5nm klopt idd niet, dat gold voor de fork brace welke ik ooit eens getest heb. De boutjes op de kroonplaten gaan met 20nm vast.
 
Enige wat ik constateer is dat er nu de allerkleinste speling in zit, zal een minimale correctie zijn en kroonplaat gaat toch los dus kleine moeite.

Heb zojuist de inrijklem van datona besteld, morgen als het goed is binnen. Wel die voor het achterwiel gehaald :)
 
Afgewimpeld is een groot woord maar echt heel serieus geholpen voelde ik mij niet.

Voor zover ik weet moet een balhoofdlager altijd even nagekeken / gesteld worden na zoveel km rijden, misschien ooit eens verkeerde "wijsheid" aangenomen?

5nm klopt idd niet, dat gold voor de fork brace welke ik ooit eens getest heb. De boutjes op de kroonplaten gaan met 20nm vast.
niet verholpen dus.

Ik kan mij voorstellen dat mensen hun kogellager balhoofdlagers vervangen voor de meest gangbare conisch kegellager en ipv deze eerst goed vast te draaien en dan op gevoel vast te zetten, ze hiervoor het opgegeven moment getal uit het werkplaatshandboek gebruiken of vast en dan die kwart slag erbij of wat je allemaal tegenkomt.
Ik schrijf het nu even op zoals het in m'n hoofd zit, doe dit ook niet dagelijks of wekelijks.

kijkend op cmsnl zit ik dat 2002 een andere vork heeft dan 2003 en verder.
Het nr van de binnenpoot is anders, dus ik zou even kijken of daar niet een verschil in zit voordat je allerlei dingen verder gaat zoeken en proberen.
Naamloos.jpg

de demper die er in zit is qua nr ook anders.
Dus het is niet onmogelijk dat als men vanuit Tarozzi het 2002 model of andersom van wat jij hebt , geleverd hebt en alles past maar de demper dus daar niet goed bij past.

* Edit wat @RG-gamma al eerder zei :) *
 
Laatst bewerkt:
Lijkt mij toch echt de oliekeerringen of de stofkappen die het zoveel mogelijk vrij bewegen tegenhouden. Daarom draaide Hyperpro de voorspanning ook lager, zodat de poot ietsje meer inzakt, wat nog wel eens wil helpen bij het kleven van de binnenpoten.
 
Lijkt mij toch echt de oliekeerringen of de stofkappen die het zoveel mogelijk vrij bewegen tegenhouden. Daarom draaide Hyperpro de voorspanning ook lager, zodat de poot ietsje meer inzakt, wat nog wel eens wil helpen bij het kleven van de binnenpoten.
In de beginpost staat dat dat al gedaan was , er staat niet bij dat die post is aangepast dus snap ik niet of dit nu dubbel genoemd is ?
 
Heb tot in de treurigheid de onderdeel nummers vergeleken en uitgeplozen incl. contact met Paolo Tarozzi gezocht en ik verwacht eigenlijk wel dat dat gewoon in orde is.
 
Tijdens montage leek alles soepel te lopen, maar dat was excl. stofkappen.

Alles is OEM Suzuki, juist om derde partij meuk uit te sluiten :)
Geen fijne en een hele dure ervaring gehad met AllBalls en sindsdien gebruik ik voor dit soort klussen alleen nog origineel Suzuki, gekocht bij dan wel CMSNL of MCSP.

Ik voel er weinig voor om de poten voor een 10e keer te demonteren :) daarom eerst de montage / "vastbout" volgorde eens nazien.

Ook de keerringen zijn voorzien van een klein likje siliconenvet
Ik gebruik Mos2 vet om de voorvork te “smeren”.
Siliconen vet kan verkleven.
Wij hadden dit met gasveren van burostoelen. 2 jaar stilstand door thuiswerken. Gasveer defect.
Nee, hoor, likje lagervet en hij doet het weer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan