[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Van het weekend deze fiets opgehaald! Is een opknappert want hij loopt voor geen meter, alleen met de choke half open. Op weg naar huis ook zo'n 8 keer op de vluchtstrook gestaan, hij viel telkens spontaan uit. Dan weer even wachten, met moeite starten en weer door.

Plan is om hem helemaal uit elkaar te halen, op te knappen, ander zadeltje er op, dat soort dingen. Mooi winterprojectje :)

Bekijk bijlage 1789101

Als ge het niet meer wit, gebruik dan pur of kit. Of alu-tape, dat kan natuurlijk ook :+ Prima uitlaatje zo.
 
Even een vraagje over hoe goed of slecht een gs500 normaal schakelt. Dit is m'n tweede gs500 en het viel me op dat ook deze belabberd schakelt. Weinig feedback, hij schiet niet echt lekker in de volgende versnelling. T is meer douwen dan dat je hem tikt en hij op een gegeven moment klik zegt. Het is natuurlijk een oudere fiets, maar m'n vfr uit 98 is net zo oud en schakelt als een mes door de boter.

Is hier wat aan te doen?
 
Even een vraagje over hoe goed of slecht een gs500 normaal schakelt. Dit is m'n tweede gs500 en het viel me op dat ook deze belabberd schakelt. Weinig feedback, hij schiet niet echt lekker in de volgende versnelling. T is meer douwen dan dat je hem tikt en hij op een gegeven moment klik zegt. Het is natuurlijk een oudere fiets, maar m'n vfr uit 98 is net zo oud en schakelt als een mes door de boter.

Is hier wat aan te doen?
Komt de koppeling goed vrij?
 
Komt de koppeling goed vrij?
De fiets ligt nu uit elkaar, dus weet niet zeker of dat het geval was, ga er op letten bij het monteren. Omdat ik nu dus de motor open heb is het een goed moment om eventueel wat aan het schakelmechanisme te doen als dat kan.
 
De fiets ligt nu uit elkaar, dus weet niet zeker of dat het geval was, ga er op letten bij het monteren. Omdat ik nu dus de motor open heb is het een goed moment om eventueel wat aan het schakelmechanisme te doen als dat kan.
Zorg dan in elk geval dat alles goed gesmeerd in elkaar gaat.
 
De fiets ligt nu uit elkaar, dus weet niet zeker of dat het geval was, ga er op letten bij het monteren. Omdat ik nu dus de motor open heb is het een goed moment om eventueel wat aan het schakelmechanisme te doen als dat kan.
In het voortandwielkapje zit een boutje voor het afstellen van de koppeling.
Zorg dat de kabel zonder spanning is (liefst even los halen)
Ovale kapje met 2 boutjes lossen.
Borgmoertje lossen.
Boutje lossen.
Boutje aandraaien tot hij "aan" ligt.
Boutje halve draai terug draaien.
Borgmoertje vastzetten zonder dat het boutje verdraait (ringsleutel is handig)

Dat zorgde erbij mij voor dat hij weer soepel schakelde vooral het terug schakelen.
 
Hier geen schakelproblemen, bouwjaar 1991 en km stand 62500. Hoef pookje maar liggies te bewegen.
Kwam er onlangs achter dat lang niet alle collega motorrijders de koppeling gebruiken bij het schakelen. Ik gebruik de koppeling daarentegen ALTIJD. Misschien kan dat een verklaring zijn.
 
Hier geen schakelproblemen, bouwjaar 1991 en km stand 62500. Hoef pookje maar liggies te bewegen.
Kwam er onlangs achter dat lang niet alle collega motorrijders de koppeling gebruiken bij het schakelen. Ik gebruik de koppeling daarentegen ALTIJD. Misschien kan dat een verklaring zijn.
Dat had ik vandaag dus.
Ik liet de motor uitrollen.
Even de armen strekken en met de achterrem vaart minderen.
En ik schakel uit automatisme terug en denk huh, volgens mij ben ik iets vergeten.
 
Iemand een idee wat het kan zijn?

Paar maand geleden GS 500 uit 2005 gekocht. Motor heeft op de teller 35.000 gelopen (weet natuurlijk niet of dit klopt)
Tijdens aankoop liep hij niet, maar na inspectie van de bougies heb ik deze vervangen en liep hij perfect. (zie foto)
(weet de onderhoudshistorie/interval helaas niet)

Waar ik tegen aanloop is dat hij met rustig versnellen prima mee komt, maar wanneer ik sneller accelereer dan vliegen de toeren richting de 8-9k maar de snelheid komt niet mee. na wat happer en gestoot komt hij uiteindelijk wel (duurt ongeveer 3-7 secondes).

Het gaat hierbij om een warme motor en heb al 2 tanks 98 er door heen gereden dus geen reden voor oude benzine.

Zelf kan ik niet helemaal plaatsen of het nu een slippende koppeling (koppelingsplaten versleten?) is of dat het aan de benzine toevoer ligt.
hij loopt namelijk perfect stationair.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 

Bijlagen

  • IMG_20220626_180008.jpg
    IMG_20220626_180008.jpg
    133,1 KB · Weergaven: 19
Iemand een idee wat het kan zijn?

Paar maand geleden GS 500 uit 2005 gekocht. Motor heeft op de teller 35.000 gelopen (weet natuurlijk niet of dit klopt)
Tijdens aankoop liep hij niet, maar na inspectie van de bougies heb ik deze vervangen en liep hij perfect. (zie foto)
(weet de onderhoudshistorie/interval helaas niet)

Waar ik tegen aanloop is dat hij met rustig versnellen prima mee komt, maar wanneer ik sneller accelereer dan vliegen de toeren richting de 8-9k maar de snelheid komt niet mee. na wat happer en gestoot komt hij uiteindelijk wel (duurt ongeveer 3-7 secondes).

Het gaat hierbij om een warme motor en heb al 2 tanks 98 er door heen gereden dus geen reden voor oude benzine.

Zelf kan ik niet helemaal plaatsen of het nu een slippende koppeling (koppelingsplaten versleten?) is of dat het aan de benzine toevoer ligt.
hij loopt namelijk perfect stationair.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Speling op de koppelingskabel controleren. Is die goed zijn je platen aan vervanging toe
 
Iemand een idee wat het kan zijn?

Paar maand geleden GS 500 uit 2005 gekocht. Motor heeft op de teller 35.000 gelopen (weet natuurlijk niet of dit klopt)
Tijdens aankoop liep hij niet, maar na inspectie van de bougies heb ik deze vervangen en liep hij perfect. (zie foto)
(weet de onderhoudshistorie/interval helaas niet)

Waar ik tegen aanloop is dat hij met rustig versnellen prima mee komt, maar wanneer ik sneller accelereer dan vliegen de toeren richting de 8-9k maar de snelheid komt niet mee. na wat happer en gestoot komt hij uiteindelijk wel (duurt ongeveer 3-7 secondes).

Het gaat hierbij om een warme motor en heb al 2 tanks 98 er door heen gereden dus geen reden voor oude benzine.

Zelf kan ik niet helemaal plaatsen of het nu een slippende koppeling (koppelingsplaten versleten?) is of dat het aan de benzine toevoer ligt.
hij loopt namelijk perfect stationair.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Als je toerental niet verbonden is aan je snelheid is het sowieso geen benzine probleem maar een probleem bij de koppeling
 
Speling op de koppelingskabel controleren. Is die goed zijn je platen aan vervanging toe

Dit inderdaad, maar 35.000km voor een koppeling is niks. Misschien heeft iemand er auto-motorolie in gegooid in plaats van motor-motorolie, dan kan je dit ook krijgen. Ik zou inderdaad beginnen met het controleren van de koppelingskabel en het mechanisme achter de deksel. Het mechanisme kan je uit elkaar halen en schoonmaken en weer netjes in het vet zetten (let op: er zitten kleine kogellagertjes in en deze raak je makkelijk kwijt dus pas op met uit elkaar halen). Wat ook zou kunnen is dat je koppelingskabel zelf verrot is en de kabel niet meer soepel door de mantel beweegt.

Als dat geen effect heeft zou ik de motorolie wisselen voor een motor-motorolie en kijken of je verschil merkt.
 
Mocht je aan de koppeling twijfelen, slippende koppeling treedt het meest op in de hogere versnellingen. Uit te proberen door in de 6e versnelling te accelereren, neemt het toerental wel toe, maar de snelheid niet, is er een probleem met de koppeling.
 
Tis behoorlijk stil hier! Ben zelf ook al even niet meer online geweest.

Vraagje! Ik vroeg mij af of men de remleidingen ooit zou moeten vervangen indien deze (optisch) nog in goede staat zijn. Volgens het boekje moeten ze om de 4 jaar preventief vervangen worden, iemand dit ook doet? Sprak deze zomer met een monteur die zei dat de OEM leidingen van degelijke kwaliteit zijn en zolang ze geen scheurtjes ed vertonen ze niet vervangen moeten worden.

Indien ik ze (preventief) zou vervangen, doe ik dit uiteraard door staalomvlochten leidingen. Is dit zo'n groot verschil tov de std leidingen die erop zitten? Zit er merk verschil tussen de leidingen? Ik ken enkel het merk HELL.
 
Ja die moet je een keer vervangen, zeker als het nog de orignele zijn. Ze zetten steeds meer uit naarmate ze ouder worden (naaste de haarscheuren) Dus je rempunt vervaagd. Wat een risico is!

Vervangen door bv HEL is prima. (heb ik ook gehad) Deze leidingen zijn van teflon met rvs omvlechtig. Deze blijven goed en verouderen veel langzamer. Je drukpunt is harder (beter remmen) en blijft constand.
 
1673956982578.png


Daar is ie dan, voor en achter. Ook meteen nieuwe remvloeistof meebesteld. Alles bij mekaar €90,- armer, maar dan zijn de remmen ook weer fris. Had vorig jaar voor en achter nieuwe blokjes erop gezet, die rode brembo blokjes.

Iemand ooit preventief de koppelingskabel vervangen door een nieuwe? Heb deze paar weken geleden besteld bij louis samen met nog wat zaken. Vriend van me had een gebroken kabel op de motorvakantie, heb dat liever niet. Voor €14,- dacht ik dit misschien ook even mee te nemen.
 
Even een vraagje over hoe goed of slecht een gs500 normaal schakelt. Dit is m'n tweede gs500 en het viel me op dat ook deze belabberd schakelt. Weinig feedback, hij schiet niet echt lekker in de volgende versnelling. T is meer douwen dan dat je hem tikt en hij op een gegeven moment klik zegt. Het is natuurlijk een oudere fiets, maar m'n vfr uit 98 is net zo oud en schakelt als een mes door de boter.

Is hier wat aan te doen?
beetje een necro, maar die van mij schakelt na 5 jaar en bijna 70000km nog steeds als boter. Ik hoef nog maar naar het pookje te kijken en hij gaat al.
Ben je erachter waar het aan lag?
 
Iemand ooit preventief de koppelingskabel vervangen door een nieuwe? Heb deze paar weken geleden besteld bij louis samen met nog wat zaken. Vriend van me had een gebroken kabel op de motorvakantie, heb dat liever niet. Voor €14,- dacht ik dit misschien ook even mee te nemen.
Ja 'preventief' ding ging zo zwaar dat mn handen er zeer van deden. Maar een nieuwe is altijd wel weer lekker. En knappen doen ze altijd op een onhandig moment.
 
beetje een necro, maar die van mij schakelt na 5 jaar en bijna 70000km nog steeds als boter. Ik hoef nog maar naar het pookje te kijken en hij gaat al.
Ben je erachter waar het aan lag?
Heb nog nooit zo'n soepel schakelende motor gehad als de gs500 eerlijk gezegt!

@jroorda Heb je het tandwielkapje er al afgehad? Een hoop kettingbagger is ook niet bevorderlijk voor het schakelen.
 
Hallo allemaal,
Na dan eindelijk mijn motorrijbewijs te hebben gehaald zak ik eens mijn motor laten zien die ik begin september heb gekocht. Het gaat om een suzuki gs500 e Challange uit 1996. Van wat ik heb gezien op het internet en dit forum is deze fiets redelijk bijzonder. Er staan op dit moment 30k kilometers op de teller en zou graag weten wat jullie ervan vinden.
Screenshot_20230120_140604_Instagram.jpg


Groeten
Ruben


P.s.
Als iemand weet hoe ik van dit model de koplamp kan stellen dat hij minder hoog schijnt zou ik dat graag horen. In het Haynes werkplaats handboek stond het voor dit model niet beschreven. Heb zelf al gekeken maar zie zo 123 niks en voor dat ik de voorste kappen er af haal zou ik graag weten of iemand hier meer over weet.
 
Heb nog nooit zo'n soepel schakelende motor gehad als de gs500 eerlijk gezegt!

@jroorda Heb je het tandwielkapje er al afgehad? Een hoop kettingbagger is ook niet bevorderlijk voor het schakelen.
Op dit moment staat hij er zo bij 😂
Nu eerst frame afmaken, daarna het blok onder handen. Dan ga ik ook kijken naar het schakelen. Tandwiel kapje had ik er al wel af, maar ik denk dat het ergens in de versnellingsbak zit.
 

Bijlagen

  • C22AE2C4-8708-4E1D-AD50-2F2A004164A5.jpeg
    C22AE2C4-8708-4E1D-AD50-2F2A004164A5.jpeg
    251 KB · Weergaven: 33
Op dit moment staat hij er zo bij 😂
Nu eerst frame afmaken, daarna het blok onder handen. Dan ga ik ook kijken naar het schakelen. Tandwiel kapje had ik er al wel af, maar ik denk dat het ergens in de versnellingsbak zit.
Er zijn een paar redenen waarom hij slecht kan schakelen, en mijn sterkste vermoeden staat bovenaan:
  • Het schakelmechanisme welke de schakeldrum doet laten draaien heeft een veer welke heel gemakkelijk verkeerd te monteren is, dit veroorzaakt slecht en gevoelloos schakelen. Zie nummer 26 in deze tekening, het motorblok hoeft hiervoor niet uit elkaar maar je moet wel het carterdeksel verwijderen aan die kant van het blok, check dan ook gelijk de rest van het mechanisme. Er kan niet veel kapot aan zijn maar als iemand hier aan gesleuteld heeft bestaat er kans dat het niet goed is terug geplaatst of boutjes niet goed zijn aangedraaid en los zitten. Ik weet dit uit ervaring ik heb het meerdere malen gezien dat deze veer niet goed was gemonteerd.
  • Nummer 18 in dezelfde tekening kan ook een boosdoener zijn alhoewel een missende veer daar het schakelen niet verhinderd maar compleet gevoelloos maakt, Het is het controleren waard.
  • Zie nummer 19 t/m 22 in dezelfde afbeelding, check of de neutraal "detent" goed gemonteerd is.
  • Daarnaast check alle door andere bovengenoemde standaard kwaaltjes of je koppeling juist is afgesteld en helemaal lost komt. Ook speling op je schakelpedaal zelf voelt erg vervelend aan tijdens het schakelen.
  • Ik adviseer je het wormwiel mechanisme (nummer 24) uit je koppelingsdeksel geheel uit elkaar te halen, compleet schoon te maken en goed in te vetten met grafiethoudend of ander dik vet terug in te smeren, doet wonderen voor hoe soepel de koppeling te bedienen is.
 
Er zijn een paar redenen waarom hij slecht kan schakelen, en mijn sterkste vermoeden staat bovenaan:
  • Het schakelmechanisme welke de schakeldrum doet laten draaien heeft een veer welke heel gemakkelijk verkeerd te monteren is, dit veroorzaakt slecht en gevoelloos schakelen. Zie nummer 26 in deze tekening, het motorblok hoeft hiervoor niet uit elkaar maar je moet wel het carterdeksel verwijderen aan die kant van het blok, check dan ook gelijk de rest van het mechanisme. Er kan niet veel kapot aan zijn maar als iemand hier aan gesleuteld heeft bestaat er kans dat het niet goed is terug geplaatst of boutjes niet goed zijn aangedraaid en los zitten. Ik weet dit uit ervaring ik heb het meerdere malen gezien dat deze veer niet goed was gemonteerd.
  • Nummer 18 in dezelfde tekening kan ook een boosdoener zijn alhoewel een missende veer daar het schakelen niet verhinderd maar compleet gevoelloos maakt, Het is het controleren waard.
  • Zie nummer 19 t/m 22 in dezelfde afbeelding, check of de neutraal "detent" goed gemonteerd is.
  • Daarnaast check alle door andere bovengenoemde standaard kwaaltjes of je koppeling juist is afgesteld en helemaal lost komt. Ook speling op je schakelpedaal zelf voelt erg vervelend aan tijdens het schakelen.
  • Ik adviseer je het wormwiel mechanisme (nummer 24) uit je koppelingsdeksel geheel uit elkaar te halen, compleet schoon te maken en goed in te vetten met grafiethoudend of ander dik vet terug in te smeren, doet wonderen voor hoe soepel de koppeling te bedienen is.
Thanks, dit ga ik zeker doen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan