Voorvorken stroef, wat zie ik over het hoofd?

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.714
981
Almere
De voorvorken lopen stroef, happerig en willen ook niet lekker "in lopen".

Er is al veel gedaan, maar ik twijfel aan de manier van vastzetten, wat is de juiste volgorde? Ik hanteerde tot nu toe altijd van beneden naar boven.

Het gaat om een V-Strom DL1000 met gewone vorken, dus geen USD.

Er zitten nieuwe binnenpoten in, merk Paolo Tarozzi. Alles is nieuw, incl. glijbussen, keerringen, stofkappen en de overige O-ringen + olie.

De buitenpoten zijn krasvrij van binnen en alles is Suzuki OEM, afgezien van dus de binnenpoten.

Daarnaast is ook vervangen het T stuk, de kroonplaat en balhoofdlager en zitten alle spacers op de juiste plek, wiellagers zijn ook vervangen.

Dit alles omdat de fiets een keer een tik heeft gehad waarbij de originele poten iets krom waren.

De glijbussen zijn met het bijhorende vet gesmeerd bij montage, tussen stofkap en keerring zit ook een likje vet.

Juist omdat alles dus al meermaals uit elkaar is geweest en letterlijk alles is vernieuwd denk ik toch dat ik iets niet in de juiste volgorde monteer.

Veren zijn van hyperpro en daar ook "afgesteld" toen ik langs reed. Pre-tenstioner staat helemaal uitgedraaid voor mijn 85 KG.

Sinds revisie heb ik plm. 4000 km gereden.
olie conform specs en hoeveelheid luchtkamers zijn conform opgave Hyperpro.

zetten van de poten heb ik gedaan door de onderste pinch bolts van de voorwiel as niet vast te zetten, een paar keer stevig in te veren om ze vervolgens vast te draaien.

wie heeft er nog een tip?
dank!
 
Ik zag ooit eens zo'n crossbokje van Datona bij simon schram, en ik wou hem wel kopen. Hij reageerde, oh dat is een datona, alsof het van goud was, moest er ook nog aardig wat voor neertellen. Dat ding gekocht, en hij functioneert, maar staat altijd een beetje scheef. Ik koop nooit meer wat van datona, de werknemers zijn vaak dronken, denk ik.
Volgens mij ben je in de war met Daytona pitbike motoren,toch niet te veel gedronken? :+;)
1660916376574.png
 
gecheckt of de buitenpoten ook echt recht zijn? misschien ook een tik gehad? nieuwe binnenpoten (= recht) in oude buitenpoten (=krom) gaat niet lekker lijkt me.

Even de kroonplaten losdraaien en de poten in de kroonplaten ronddraaien. En de kroonplaten niet straks ontiegelijk vastdraaien om ze vast te zetten. Daar kun je ook schade van krijgen.
 
Buitenpoten zijn wel enigszins gecontroleerd maar bij gebrek aan het juiste gereedschap niet tot op de 100ste mm.

Ik kijk het nu gewoon even aan.
Ik zou het liefst weer een oud model dl650 (tot 2010) willen hebben maar dat kost gewoon te veel. En een motor die niet in orde is valt ook niet meer te verkopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan