Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

goeden avond allemaal,
Ik heb me net aangemeld bij MF en hoop dat hier iemand met goed advies.
Ik heb in september een gebruikte Tenere XT660Z gekocht. Hij had 10 jaar stil gestaan in een schuur met weinig kilometers. De muizen hadden er een leuk nestje in gebouwd. Kabels en leidingen stukgevroten. Ik heb met hulp van een vriend het een en ander moeten repareren maar hij rijdt weer als een zonnetje.

Nu ben ik niet de meest ervaren rijder maar ik heb ondertussen al aardig wat kilometertjes in Spanje off road gereden met mijn nieuwe aanwinst.
Een aantal dingen bevielen mij niet en daar zou ik graag wat verandering in willen brengen.
Stuurverhogers heb ik besteld
Ik ben 105 kilo en vond de vering nog al zacht. Wat raden jullie aan?
Ik vond het standaard (lage) zadel niet fijn en heb gekeken naar de mogelijkheden om dit te verhogen. Heeft iemand daar nog een goed adres of ander idee?
Ik ben 187cm en zat er ook aan te denken de tenere te verhogen. Is er iemand die daar ervaring heeft?
hopelijk heeft iemand een goede tip voor mij.
Groet
 
Jouw voorvork leent zich heel goed voor PD valves of iets dat daar op lijkt van een ander merk.
@Traffic Taurus heeft die nu in zijn Tenere 660 zitten en is er erg tevreden mee.

Je veren zijn wel wat zacht, maar het is vooral je voorvork demping die veel te soft en gedateerd is.
 
gatverdamme,
weer iemand die in Spanje aan het rondrijden is .

BELACHELIJK..

wel leuk🤡
zadel kan je herbeleven laagje schuim van jouw dikte ertussen.

geen idee hoe hoog de zithoogte is op de xt600z was het 91/92 cm, best hoog.

succes in Spanje, waar rij je ergens?
 
Ik heb een tijdje mogen meerijden met wat locals in de buurt van Tortosa. zeg maar halverwege Barcelona en Valencia.
Ik had een daar een klus en kon de motor meenemen.
 
Ik heb een filmpje over de PD valves bekeken en ga eens kijken of dat wat is.
@Dutch Op dit forum is handelaar in YSS producten (dus ook de PD valves) tegen nette prijzen en goede service. Die kan je ook goed adviseren over welke maat je nodig bent.

De vork wordt er vooral minder ''zweverig'' van en vooral in het begin van een bocht of over een hobbel/off-road pad blijft hij veel mooier in de slag.

Wij hebben ze voor het eerst gebruikt in de Versys en het verschil dat ze maken is vele malen groter dan een setje progressieve veren (hebben we ook).
 
@Dutch Op dit forum is handelaar in YSS producten (dus ook de PD valves) tegen nette prijzen en goede service. Die kan je ook goed adviseren over welke maat je nodig bent.

De vork wordt er vooral minder ''zweverig'' van en vooral in het begin van een bocht of over een hobbel/off-road pad blijft hij veel mooier in de slag.

Wij hebben ze voor het eerst gebruikt in de Versys en het verschil dat ze maken is vele malen groter dan een setje progressieve veren (hebben we ook).
TOP
 
Jouw voorvork leent zich heel goed voor PD valves of iets dat daar op lijkt van een ander merk.
@Traffic Taurus heeft die nu in zijn Tenere 660 zitten en is er erg tevreden mee.

Je veren zijn wel wat zacht, maar het is vooral je voorvork demping die veel te soft en gedateerd is.
Nu wordt ik wel nieuwsgierig... Wat zijn PD valves?
ik heb een achterveer van hyperpro erop en JD shocks heeft voor mij de demping aangepast waardoor deze best behoorlijk veert en dempt zowel met als zonder bagage...
 
grappig..
ik heb gewoon goegel..

Screenshot_20240109_125642_Chrome.jpg
Screenshot_20240109_125642_Chrome.jpg
 
Eigenlijk zijn het klepjes die je op je demper rod plaatst die soort van doen alsof ze een cartridge vork zijn.
Bij ingaande demping (compressie) wordt het kleine zwarte rondje bovenop opgetild door de oliedruk. Het veertje houdt dit tegen waardoor hij steeds verder opent bij hogere druk. Hierdoor krijg je meer lineaire demping. Bij hele kleine bewegingen zal dit klepje niet open gaan en enkel door de kleine gaatjes flowen. Hoe stug je demping moet zijn kun je bepalen met het schroefje verder in of uit te draaien. Hiervoor moet echter de veer uit de vork dus het is niet makkelijk bij te stellen.
Voor de uitgaande demping (rebound) doet dit weinig tot niks want daarvoor is het slechts een terugslagklepje. Alleen nu de ingaande en uitgaande demping los van elkaar is kun je uitgaande demping regelen met de dikte van je vorkolie. Echter doordat hij veel minder in duikt (gedempt) wordt de veer minder ingedrukt en wordt het uit de vering springen ook minder heftig.

Monteren kan op 2 methodes.
- De simpele maar minder goede. Veer uit de poot. De spacer bovenop je veer net zoveel inkorten als de valve hoog is (of nieuwe spacer maken). Valve onder de veer, veer er in en spacer er op. Het nadeel is hier dat de compressie demping te stug kan worden.
- De goede methode. Hiervoor moet de poot uit elkaar (de binnenpoot kan gewoon in de buitenpoot blijven zitten) want eigenlijk moet je de gaten in je demper rod groter boren. Zo niet stapel je de originele demping op bij de pd-valve demping, dan wordt hij erg stug. Buiten het boren van de gaten naar de afmetingen in het boekje van YSS is het verder hetzelfde als hierboven.

1704801595998.png

Edit: Het is dus een lapmiddel om je conventionele vork een beetje op een cartridge vork te laten lijken. Maar voor relatief weinig geld pak je een flinke verbetering.
 
goeden avond allemaal,
Ik heb me net aangemeld bij MF en hoop dat hier iemand met goed advies.
Ik heb in september een gebruikte Tenere XT660Z gekocht. Hij had 10 jaar stil gestaan in een schuur met weinig kilometers. De muizen hadden er een leuk nestje in gebouwd. Kabels en leidingen stukgevroten. Ik heb met hulp van een vriend het een en ander moeten repareren maar hij rijdt weer als een zonnetje.

Nu ben ik niet de meest ervaren rijder maar ik heb ondertussen al aardig wat kilometertjes in Spanje off road gereden met mijn nieuwe aanwinst.
Een aantal dingen bevielen mij niet en daar zou ik graag wat verandering in willen brengen.
Stuurverhogers heb ik besteld
Ik ben 105 kilo en vond de vering nog al zacht. Wat raden jullie aan?
Ik vond het standaard (lage) zadel niet fijn en heb gekeken naar de mogelijkheden om dit te verhogen. Heeft iemand daar nog een goed adres of ander idee?
Ik ben 187cm en zat er ook aan te denken de tenere te verhogen. Is er iemand die daar ervaring heeft?
hopelijk heeft iemand een goede tip voor mij.
Groet
Hoi Kuna,

Dat is een interessante koop. Jammer van de kabelboom. Als dat goed gefixt is, heb je zeker een knappe bike aan dan! Heb je een foto ervan?

Stuurverhogers zijn idd een verbetering. Zelf heb ik er ook nog een Renthal 613-01 stuur op, is breder en hoger...gaat allemaal net aan qua kabels. Rijd ook veel stabieler in het terrein vind ik.
Ohlins lineare veren voor en een losse zwaardere veer upgrade achter(ohlins) is al een hele verbetering. Of een andere aftermarket schokdemper achter. De standaard achterdemper is niet echt lekker vind ik voor fanatiek offroad...
Ohlins veren kon je toen op gewicht kopen(wegen met al je gear aan, en dat is jet veergewicht)

Hoger Kahedo zadel van +4cm en pivotpegs op laagste stand of steps die iets lager kunnen. Rayz kan ook je eigen zadel aanpassen, kost wel wat. En op MF zat iemand, GT Hawk(?) dacht ik...die deed ook zadel aanpassingen.
Hoger zadel en steps lager geeft je meer beenruimte. Ik heb ook hogere dogbones er onder gehad en daar werd ie 4cm hoger van. Maar het werd wel wat onrustiger qua sturen, veel actiever(je verandert je balhoofdhoek) Ik heb ze er weer onderuit gehaald even.

Gr, Johan
 
Hoger Kahedo zadel van +4cm en pivotpegs op laagste stand of steps die iets lager kunnen. Rayz kan ook je eigen zadel aanpassen, kost wel wat. En op MF zat iemand, GT Hawk(?) dacht ik...die deed ook zadel aanpassingen.
Klopt, die heeft mijn zadel destijds ook aangepast. Er zijn natuurlijk meer zaken die het voor je kunnen doen, even googlen levert vast een hoop op. Het aanpassen van je huidige zadel is in ieder geval een stuk goedkoper dan een nieuwe, en je kan het ook nog eens helemaal naar je eigen wensen laten doen.
 
Bedankt Edwin, Patrickz, Frazer, Johan,..
Het zadel is geregeld. In Wormerveer zit iemand die dat voor mij gaat doen.
Stuur is ook al klaar.
Ik ben de verschillende opties voor de voorvork en achtervering aan het overwegen. Ik krijg vandaag nog een prijsopgaaf en dan kan er van het weekend geld uitgegeven worden. Ik wil de motor natuurlijk klaar hebben voor het voorjaar. In maart staan er wel wat gepland
 
Ik geloof dat er ook andreani cartridges zijn, zal wel het nodige kosten.
Zelf heb ik hyperpro veren voor en een complete hyperpro schokdemper achter. Waarbij de laatste een groot verschil maakte.
Hk in tiel ook benaderd? Die hebben misschien ook wat opties.

Mijn zadel is ook door hawkgt aangepast en is er een stuk beter op geworden maar inmiddels is het toch niet meer naar m'n zin (lees: ik ben veel te dik geworden). Binnenkort die kinky leertoko in den haag eens bellen.
 
Ik had overigens eerst een huperpro veer op de originele schokdemper achter maar de uutgaande demping bleef slecht en niet instelbaar. Daarom later alsnog de hele schokdemper vervangen.
 
Cartridges zijn natuurlijk helemaal geweldig als je het geld er voor over hebt.

Zoals ik er tegenaan kijk in bang for buck:
- Spacers op maat voor je SAG en dikkere olie.
- Cartridge emulators/valves.
- Veer op gewicht.
Bovenstaande 3 zijn erg goed te combineren.
- Cartridge kit.

Het blijft een wat zwalkende motor, hoewel cartridges veel zullen doen moet je je afvragen hoeveel geld je in dit type platform wilt pompen aan upgrades.
 
Terug
Bovenaan Onderaan