Het grote Triumph Tiger topic deel 5 "The roar of the Tiger"

Ja goed punt over het mindere vermogen tegenover de tracer. Ik vond de transalp al heel braafjes in vergelijking en de 660 heeft nog iets minder.
 
ik wil eigenlijk gewoon de tiger 1050, maar dan met getuned street blok.....helaas moet dan bijna alles vervangen worden.
dus.....ik kijk maar eens uit naar de s1000xr voor een schappelijke prijs. (160PK)
 
Als dat zenuwachtige van de Tracer 900 je aanspreekt, rijdt dan ook eens de bmw f900xr.

Ik vond dat zenuwachtige niets, na de tiger 1050 die veel kalmer op het gas reageerde en toch nooit om vermogen verlegen zat.

Heb nu een bmw f850gs. Heerlijke fiets.
 
contact opnemen met Ulf Penner @vuurbloed ... ? Die man heeft in het verleden al eens 142 PK/120 NM uit een tiger gehaald, zie dit duitse forum..
Heb eens een verhaal van hem gelezen hierover, kan het echter niet terug vinden zo 1,2,3.. Werkte met software aanpassingen en veranderde nokkenassen e.d., tenminste dat staat mij nog bij..
 
ik wil eigenlijk gewoon de tiger 1050, maar dan met getuned street blok.....helaas moet dan bijna alles vervangen worden.
dus.....ik kijk maar eens uit naar de s1000xr voor een schappelijke prijs. (160PK)
Ik hoor vooral heel veel teleurstelling bij de BMW. Het zadel schijnt waardeloos te zitten en het blik komt pas vanaf 2000 toeren tot leven. Tel daar de beruchte betrouwbaarheid van BMW bij op en ik sla even over.

Ik vind de Tiger 660 een fantastische fiets, maar ik ben uiteindelijk overstag gegaan voor een gebruikte 1050. Beestachtig fijn blok.
 
👆What he said.
En kies voor een 2016-2020 Tiger Sport 1050. Laatste generatie, want daarop heb je ride by wire met 3 ridermodes, cruise control,handvatverwarming, verstelbaar scherm, volledig instelbare voor en achtervering/demping, handkappen.... Hij weegt een stukje zwaarder dan een Tracer, maar hij heeft meer vermogen en koppel en een heerlijk lineair blok dat in elke versnelling doortrekt. Hij is echt wel snel. Het blok heeft in deze versie zijn finale fijntuning gekregen, vooraleer te verdwijnen en die is niet mis te verstaan "subliem"
Wat je niet op foto's ziet (vind ik toch) , waar wat onmiddelijk opvalt als je een Tracer 9 GT naast een laatste generatie Tiger Sport 1050 zet ( ik deed dat ) is het afwerkingsniveau van de Triumph. Er is een wereld van verschil tussen de twee. De Triumph is in het echt een heerlijk mooi afgewerkte motor.
Waar de Tiger dan weer tekortschiet is de veel te slappe voorvering, maar dat is met hyperpro snel aan te passen en maakt er een echte heerlijk sportieve sporttourer van.
Als je voor een nieuwe motor gaat, heeft Triumph momenteel niet echt een alternatief meer in die vermogenklasse. De Tiger Sport 660 is inderdaad een crossover, pure sportieve wegmotor qua looks en opbouw, net als de vroegere Tiger Sport 1050 , de Tracer 9GT , de BMW S1000XR, de nieuwe suzuki GSX S1000GX ( lijkt een fijne motor, misschien eens gaan bekijken als opvolger voor een Tracer 9GT), een Versys, multistrada .....
De Tiger 850 en 900 en de Tiger 1200GT pro , zijn qua opbouw meer adventure bikes
 
Laatst bewerkt:
De 660 past in het rijtje van de Tracer 7, niet de Tracer 9. Triumph heeft nu gewoon geen fiets in het assortiment dat met de Tracer 9 kan concurreren.

De twee motorvrienden waar ik het meeste mee rijd, hebben in totaal 3 Tracers; een 900, een 9 GT en een 9 GT+. Allemaal fantastische fietsen met ook een heel fijn driecilinderblok. Wat meteen opvalt als je mijn 1050 naast een Tracer zet, is hoe enorm de Tiger is. Het is echt een hele grote fiets.
 
De 660 past in het rijtje van de Tracer 7, niet de Tracer 9. Triumph heeft nu gewoon geen fiets in het assortiment dat met de Tracer 9 kan concurreren.

De twee motorvrienden waar ik het meeste mee rijd, hebben in totaal 3 Tracers; een 900, een 9 GT en een 9 GT+. Allemaal fantastische fietsen met ook een heel fijn driecilinderblok. Wat meteen opvalt als je mijn 1050 naast een Tracer zet, is hoe enorm de Tiger is. Het is echt een hele grote fiets.
Wel benieuwd waarom iemand twee Tracers heeft.
 
een vrouw/vriendin die ook zo'n ding bezit? Zo heel gek vind ik dat niet, zijn wel meerdere koppels die eenzelfde motor hebben (natuurlijk vanuit gaande van mijn aanname)..
 
Givi eraf, Shad erop. Nu één sleutel voor alle drie de koffers en 47 liter ruimte in de topkoffer, deze ouwe lul heeft dus een tourmotor _O-
PSX_20240102_154207.jpg
 
Hier moet het groot onderhoud nog worden uitgevoerd, moet er nog 'ff' tussendoor ingepland worden.. Iets met teveel motoren en te weinig tijd.

Heb al wel het e.e.a. voor de 1050 Tijgert aangeschaft voor de komende werkzaamheden:
originele Inspectiekit (voor grote beurt), originele handvatverw., originele 12V sigarettenaansluiting, originele 12V GPS aansluiting, nieuwe originele topkoffer (vorige was licht beschadigd), nieuwe set banden (road 6) + ventielen, nieuwe remblokken rondom, valbeugels (2e hands van MP, moeten nog nieuw gepoedercoat worden). Daarbij komt dat de nieuwe GPS (XT2) ook nog gemonteerd moet worden..

Heb in ieder geval een stok achter de deur, 19/04/2024 wordt het been over de 1050 tijger geslagen en gaat deze mee naar Zuid-Spanje. Moet uiterlijk dus de 18e april klaar zijn..

Maar lekker man, dat het spul klaar staat al! Geeft mij ook het meest goede gevoel, als je ten aller tijde direct op zo'n ding kunt springen zonder dat je je zorgen hoeft te maken over werkzaamheden e.d.
Ik ga 3 dagen later. Ga je op de motor naar Zuid Spanje of gaat hij mee op de aanhanger en ga je dan daar rijden? Ik laat hem brengen door Noord Cargo en dan vlieg ik op Malaga en rijd dan terug naar huis.
 
Na de montage van een andere topkoffer heb ik dit Givi rekje met alle toebehoren voor de Tiger 1050 (2016-) over. Iemand interesse? Oppikken in Nieuwegein, bier/rum/whisky wordt gewaardeerd.
IMG_20240102_193354721.jpg
 
Goedenavond allemaal,

Ik zal mezelf eerst voorstellen. Ik ben Mitchell, 36 en rij al een tijdje motor. Na een Honda VFR en een Hornet 900 ben ik op zoek naar een tour/all road motor.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op een mooie Tiger 1050 uit 2007 met 67000 km op de teller. Mooie, slanke, sportief ogende motor (vergeleken met een Vstrom 1000, varadero of caponord).

Omdat ik verder niet bekend ben met de Triumph, het blok en de techniek zou ik graag jullie expertische willen inschakelen.

Hoe is de ervaring met de 1050?
Hoe verhoudt de kmstand en de techniek zich tot elkaar?
Wat zijn technisch zwakke punten van deze motor?
Zijn er verder zaken om rekening mee te houden?

Ik hoop dat jullie mij kunnen/willen helpen. Bedankt alvast!
 
De 2007 modellen staan bekend om de mindere vering, zeker bij die km stand. Als de vering ooit vervangen is door Hyperpro ofzo, dan zijn het prima fietsen, maar daar zou ik wel even naar kijken. Dit is eenvoudig te merken bij een proefrit: Even op een drempel aanrijden en remmen. Als de vering echt helemaal doorslaat is deze wel aan zijn eind.

Verder moeten elke 40k km de kleppen gesteld worden en dat is best een stevige klus. Het is fijn als dat al voor de tweede keer gedaan is.
 
Goedenavond allemaal,

Ik zal mezelf eerst voorstellen. Ik ben Mitchell, 36 en rij al een tijdje motor. Na een Honda VFR en een Hornet 900 ben ik op zoek naar een tour/all road motor.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op een mooie Tiger 1050 uit 2007 met 67000 km op de teller. Mooie, slanke, sportief ogende motor (vergeleken met een Vstrom 1000, varadero of caponord).

Omdat ik verder niet bekend ben met de Triumph, het blok en de techniek zou ik graag jullie expertische willen inschakelen.

Hoe is de ervaring met de 1050?
Hoe verhoudt de kmstand en de techniek zich tot elkaar?
Wat zijn technisch zwakke punten van deze motor?
Zijn er verder zaken om rekening mee te houden?

Ik hoop dat jullie mij kunnen/willen helpen. Bedankt alvast!
Welkom en heel veel (lees) plezier hier en wie weet straks met de Tiger.

Ik ben nu (bijna) 2 jaar in het bezit van een blauwe 1050 Tiger ABS uit 2007 met ca. 60.000 km en tot nu toe alleen maar plezier!
Van de buitenkant is dan ook niet te zien dat hij alweer uit 2007 komt. Sterker nog, tijdens een toerrit (met net gewassen en gepoetste motor) vroeg iemand aan mij of dit het nieuwe model Tiger is.
A58C5125-87CB-40AE-A9F9-68F230FAAD5A_1_105_c.jpeg


Met de vering heb ik totaal geen last ondanks dat ik een flinke jongen van boven de 100 kg ben.
Ook technisch (op de vervanging van een accu na) heeft hij mij (nog) niet in de steek gelaten. Dus ondanks zijn leeftijd en km stand zit het technisch wel goed. Of dat bij andere exemplaren ook zo is, weet ik niet, maar de mijne is top!
Verder rijdt hij zeer comfortabel en is zeer snel als je in een "puber bui" bent. De reden dat ik toen die tijd voor een Tiger ben gegaan is dan ook
vanwege het budget, looks, snel maar ook comfortabel, tussen een tour en all road, fijne 3 cilinder, mooi geluid ondanks de standaard uitlaat. Kortom, een goede mix.

Als ik dan een minpuntje moet benoemen dan vind ik het schakelen wat minder in de hoge toeren. En ja, hij heeft geen TFT schermpje en is niet (standaard) voorzien van een gear indicator en andere moderne snufjes... maar dat komt mede door zijn leeftijd. Bij de nieuwere exemplaren heb je die snufjes ook maar daar betaal je dan ook voor....en je moet maar zo bedenken....hoe meer snufjes hoe meer er defect kan gaan...😜
 
Klopt allemaal wat XaLuNi zegt.
Ik heb een 2016 Tiger Sport 1050 en de Tigers vanaf 2016 - 2020 zijn de laatste versie van het fameuze 1050 3 cilinderblok van Triumph ( in de Tiger Sport en Speed Triple ) vooraleer ze naar een nieuw blok zijn gegaan.
In deze laatste versies zijn zo goed als alle verbeteringen die konden en moesten gemaakt worden aan een Tiger Sport 1050 dan ook gedaan. Het was in basis al een betrouwbaar blok en in deze versies zijn op enorm veel zaken de puntjes op de i gezet.
Je krijgt "ride by wire", cruise control, 3 rijmodi (rain,street ,sport) , versnellingsindicator, handkappen standaard, instelbaar scherm standaard, betere koplampen, middenbok standaard, handvatverwarming, instelbare vering voor en achter , Langere wielbasis voor stabieler rijgedrag (single side swingarm was er al vanaf 2013) en ik vergeet nog wel een en ander.
En neen, geen TFT scherm.
De koppelcurve en vermogencurve is ook geoptimaliseerd tov eerdere modellen.
De amerikanen zijn boos dat ze de 2016 -2020 versie nooit gekregen hebben.

Maar het basisblok de 1050 triple was altijd wel een heel leuk blok.

De vering :
Ook op de 2016-2020 Tiger Sport 1050 versies was die vering nog niet op orde.
Achteraan was een en ander wel OK ( voor rijders tot pakweg 85 a 90 kg)
Vooraan is de vering te slap. Er is niets mis met de volledig instelbare demping, maar de veren zijn gewoon te slap , zelfs voor lichte rijders.

Ik spreek objectief , in de zin dat ik bij de mijne de static sag heb gemeten, zowel voor als achter (dus zonder berijder) en in alle standen van de veervoorspanning en die was vooraan gewoon veel te groot. Als sportieve rijder wil je de boel gewoon strakker. Ik heb volgens de specs 140 mm veerweg / free sag mat ik 60mm
112.gif
/ riders sag mat ik 75 mm ( 54% van de totale veerweg = onaanvaardbaar)
Ik heb dus vooraan hyperpro 9N/mm gemonteerd , waarbij ik de dynamic sag ( met rijder van 95kg ) had gemeten en hiermee rekening heb gehouden. Enkel 2 nieuwe veren, want de instelbare dempers zijn wat mij betreft gewoon OK.

Nu is het wel zo dat de oudere generatie Tigers achteraan slappere veren hadden dan de 2013-2020 generatie, dus ik maak me sterk dat een 2007 inderdaad gebaat is bij een upgrade ook achteraan.
Objectief. Er zijn mensen die slappere veren fijn vinden, maar static sag en dynamic sag metingen op verschillende instellingen van veervoorspanning liegen niet. Je zit in de ballpark of niet. ZIjn de veren te slap, dan ga je aan de demping mogen draaien wat je wil, je krijgt het nooit optimaal en sportief.
Ik paste ook achteraan mijn veer aan . Voor een straatmotor met iewat lange veerweg is de gewenste riders sag achteraan ongeveer ergens rond de 30% a 33% van de totale veerweg ( in mijn geval 155mm) dus ongeveer 50mm riderssag is goed, vooral omdat het vooraan eveneens ongeveer 47mm is . De static sag (enkel eigen gewicht moto) is dan ongeveer 2cm, wat aanduidt dat deze veer goed zit qua veerconstante voor mijn gewicht.

Conclusie : Ik zeg niet dat er niet te rijden valt met de standaard vering, maar als je zoals ik van een street triple komt, die je met zijn 185kg gemakkelijk in bochten smijt, remt en weer doortrekt, terwijl de boel heel erg scherp blijft zonder duikneigingen en lastwissels, dan was ik alvast niet tevreden met de standaard vering op de zwaardere tiger. Vermits ik iemand ben die eerst alles meet en niet op het gevoel een andere veerpoot steek, toonden ook de metingen de te slappe veerkeuze van de OEM veren ( vooraan vooral) duidelijk aan. Ik weet dat de achterveer van de 2007 versie een stuk slapper is dan de achterveer van de 2013+, dus ik vermoed dat bij een 2007 ook best een aanpassing kan gebeuren

Algemeen :
Het is een heel erg leuke motor. Na de aanpassingen aan de vering is de mijne ook nog eens heel sportief, strak te rijden. Het 1050 blok is een prachtig voorbeeld van lineariteit. Hij trekt in elke versnelling vanaf heel lage toeren door zonder bokken ( dat is hem onbekend) , maar hij topt een stuk hoger in de toeren als je het vergelijkt met een 2 cilinder. Hij heeft een zeer brede powerband dus en dat is zalig voor op straat. Het is ook een betrouwbaar blok.

Batterij/starter:
Er zijn hier en daar wel verhalen over problemen met warm starten. ER zijn ook remedies.
Ik heb een LiPoFE4 batterij en heb nog geen problemen ondervonden....alhoewel....bij de huidige vriestemperaturen is die dan weer waardeloos.

Het schakelpedaal :
Ik moest even wennen aan het schakelpedaal dat precies redelijk naar binnen staat. Het valt me nu helemaal niet meer op, maar als mijn maat ( die een oude GS, een street triple en een VFR heeft) op mijn Tiger stapt, dan vindt hij dit vervelend.
Het schakelen zelf gaat heel goed en snel maar klinkt bij het in 1e zetten mechanisch (clunc) ( voelt wel goed). Ik schakel heel vaak zonder koppelen ( clutchless shifting) en dat gaat perfect. Ik heb geen quickshifter.

Remmen :
Op de 2016 zitten in ieder geval heel goed doseerbare en stevige remmen. Voor mij perfect . Ik weet het verschil met de 2007 niet? Ik denk dat die gelijk is
Maar opnieuw, steviger/correct gekozen voorvorkveren voorkomen de duikneiging, die er OEM te veel is.
 
Laatst bewerkt:
Ze hebben in die modeljaren wel mooiere kleuren dan bij de mijne. Zowel de blauwe als de goudgele vind ik schitterend. Bij modeljaar 2017 is de keuze zwart of grijs. Maar goed, ik heb dan wel weer meer moderne luxe erop.

Aanvullend: het is in wezen een Speed Triple met een comfortabelere zithouding. Wat 'm mijns inziens ideaal maakt om sportief mee te toeren.
 
ik heb de 2009 geen abs
vering was echt helemaal niks...te slap aan alle kanten. (vooral met zijn tweeen...botomde achter vaak uit in de alpen of drempels)
ik houdt van sportief rijden en dat kon er niet mee.
vering aangepakt (achtershock is ohlins en voor helemaal laten afveren door hyperpro met 2 verschillende olieen -links anders dan rechts- ) en dat werkt nu perfect , ook op het circuit. geometrie ook aangepast.
startprobleempjes gehad, goede accu er in en je kabels goed schoonhouden.
gear indicator erop (circuit) verwarmde handvatjes, verhoogde ruit. en volledige systeem uitlaat (zard) (de oude bochtenset had het begeven wat echt wel een dingetje is bij dit model.)
getunde mapping er in en rijdt nu ook veel beter.
 
De accu-kabels zijn inderdaad ook een zwak punt. Er zijn sets voor om die te vervangen met veel dikkere kabels en dat is een goed idee als je ook rijdt als het wat kouder is buiten (ijs op het zadel 's morgens, dan is starten een uitdaging).
 
Laatste zeikpuntje: sterk aan/uit-gedrag van de gashendel. Maar of je dat vervelend vindt merk je vanzelf bij een proefrit.

Kilometerstand hoeft geen probleem te zijn, maar bij een motor van 17 jaar oud ben je uiteraard afhankelijk van het eerdere onderhoud. Als je hem koopt, altijd op het olieverbuik letten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan